Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro, miten sait hommattua pesämunan asunnonostoon!

Vierailija
16.04.2022 |

Miten toimit lainaa edeltävinä kuukausina ja vuosina? Te, jotka ette saaneet rahoja vanhemmiltanne, vaan itse piti pärjätä, koska se oli vanhempienne ideologia molemmin puolin.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä muu tähän edes voi olla vastauksena kuin "kävin töissä ja säästin"? Mitä tässä oikein haetaan kun vastaus on itsestäänselvyys ...

Vierailija
42/50 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästettiin miehen kanssa kaksi vuotta asp-tilille ja molemmat pisti palkasta 500€/kk säästöön. Vuokraan meni samalla 650€. Ja palkat ei päätä huimannut 10-11€/h.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin noin 1000-1200 euroa kuussa kuuden vuoden ajan. Samalla maksoin myös opintolainaani ja muita lainoja pois. Lopulta sitten 35-vuotiaana oli viimein rahaa ostaa oma kämppä.

Vierailija
44/50 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri vippasi. Sujut ollaan jo.

Vierailija
45/50 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan kysellyt säästöjä, menin pankkiin ja sain kanan. Samoin tekivät lapseni, ei ollut säästöjä, vain laina.

Vierailija
46/50 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen asunto oli helppo, eli käytiin töissä, asuttiin halvassa kaupungin vuoratalossa (vuokra oli jotain 500 e sis vesi ja netti) ja säästettiin kumpikin 15 000 euroa asp-tilille 1,5 vuodessa. Mun nettopalkka oli tuolloin 1600-1800 e, mutta olin vasta valmistunut ja tottunut vähäiseen opiskelijabudjettiin. Ensiasunto oli uudiskohde uudelta asuinalueella, josta tuli todella suosittu. Muutama vuosi myöhemmin myytiin se ja saatiin reilu 50 000 e myyntivoitto. Velan jälkeen pesämuna omakotitaloon oli 110 000 e. Varainsiirtovero maksettiin säästöistä, joten käytettiin koko ensiasunnon säästö omakotitaloon.

Vierailija
47/50 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ollut mahdollista minun opiskeluaikanani, mutta näin olen neuvonut omille lapsilleni: Opintolainasta 450 euroa kuukaudessa (9 kuukautta vuodessa) ASP-tilille. Kun valmistuu, on koossa jo lähes 25 000 euroa omaa osuutta asunnon ostoon.

Vierailija
48/50 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin vuosia. Varakkaat vanhemmat, mutta isä narsisti, erittäin vaikea-asteinen. Olen se syntipukkilapsi ja se todella tarkkaan vahti etten saa mitään apua, sen sijaan kaikki apu annettiin suosikkilapselle ja sille ostettiin asunto lahjaksi.

Mulle ei taattu lainaa (eikä mitään annettu sen jälkeen kun täytin 18, siihen loppui kaikki synttäri/joululahjatkin). Meni 6 vuotta vuokralla asuen ja säästäen opintojen jälkeen. Eli sain vasta 31v iässä ostettua asunnon.

Nyt menee ihan mukavasti, en ole vanhempiin väleissä. Perintö menee suosikille, minä saan tuskin lakiosaakaan. Suosikille siirretty jo mökki ja metsää. Narsisti tahallaan näyttää ”voimiaan” ja haluaa osoittaa inhokkilapselleen miten tätä inhoaa.

Kaikille ei ikävä kyllä riitä hyviä vanhempia vaan osa meistä saa hullut ihmishirviöt.

Vierailija
49/50 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennettiin omakotitalo, ei tarvinnut muita takauksia kuin valtion takauksen siihen aikaan. Talon arvo vastasi kokoa ajan lainan määrää eli vastaava mestari kirjoitti aina todistuksen pankkiin talon valmiusasteesta jolla saatiin nostettua lisää lainaa. 

Ennen oli helpompaa, silloin kultaisella 1990-luvulla.

Vierailija
50/50 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan kysellyt säästöjä, menin pankkiin ja sain kanan. Samoin tekivät lapseni, ei ollut säästöjä, vain laina.

Menit pankkiin ja sait kanan? Tämä selvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi