Parhaat vinkit tupakoinnin lopettamiseen
Niin. Vinkkejä kaivataan. Olen kurkkuani myöten täynnä tupakointia. Köhin, yskin, hengästyn, haisen, pelkään tupakoinnin aiheuttamia sairauksia ja ahdistaa. Poltan paljon. Ostin nikotiinipurkkaa, mutta se ei sovi erään käyttämäni lääkkeeni kanssa yhteen. Pelkään, että alan syömään tupakoinnin sijaan, olen läski jo valmiiksi. Tupakoinnin lopettamiseen tarkoitetut lääkkeet ovat liian tujua kamaa hauraalle psyykelleni.
Päätös pitäisi tehdä. Pitäisi ja pitäisi, mutta en ole varma, että onko mulla sittenkään motivaatiota. Osin paine lopettamiseen tulee ulkopuolelta. Rahansäästö ei motivoi.
Hyviä vinkkejä kenelläkään?
Kommentit (55)
Minä luin vihdoinkin savuton/stumppaa tähän kirjan ja lopetin siihen.
Päätin uskoa joka sanan kirjasta. Kelasin kaikkia ärsyttäviä kohtia kerta toisensa jälkeen ja annoin itselleni luvan tulla vaikutetuksi.
Ja tästä alkaa olla pian 11 vuotta. Ei savuakaan sen jälkeen.
Onneksi ei enää tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin naisen tupakoinnin ymmärtää, koska naisillehan imeminen on se must juttu, mutta tupakoivat miehet vaikuttavat kyllä hieman homoilta se pippeli suussaan
Ei ymmärrä. Moinen idiotismi-itsemyrkytys ei ole sen terveellisempää naisille/kenellekään. Rööki ei ole elin.
Vierailija kirjoitti:
Yritän lopettaa, ei ole tupakkaa ja kohta hypin seinille.
lähde lenkille, seksiä/orgasmi, menevät aivoissa samaan osaan kuin tupakka
Valitettavasti mikään määrä tukea/hyssytystä ei auta koska ei kukaan muu voi ap:n(kaan) puolesta lopettaa.
Sähkötupakka. Suomessa (terveyshysteria) on käyty harhaanjohtavaa kampanjaa sähkötupakkaa vastaan ajatuksella "huomattavasti vähemmän haitallinen on kuitenkin haitallinen", ja tämän seurauksena jengi vetelee edelleen norttia keuhkot vinkuen. Sähkötupakasta puuttuvat tuhannet vaaralliset yhdisteet joita löytyy perinteisestä. Briteissä terveysviranomaiset suosittelevat sähkötupakkaa tupakoitsijoille terveellisempänä vaihtoehtoina. Sähkötupakkaan on kuollut maailmanlaajuisesti 0 ihmistä. Joku vuosi sitten peloteltiin jenkkien "sähkötupakkakuolemilla", mutta unohdettiin mainita, että urpot olivat kärytelleet omatekoisia kannabisliemiään ja ties mitä muuta olivat keksineet laitteisiin tunkea. Ei ruokaakaan parane myrkyttää jos mielii hengissä selvitä. Sähkötupakasta ei tule aamuköhää, ja voi kärytellä sisällä ilman mitään hajuhaittoja. Jos haluat vähemmän haitallisen vaihtoehdon, niin ei muuta kuin vapettamaan.
"Kun sähkösavuketta käytetään, sisäilmaan muodostuu eri yhdisteiden päästöjä. Se voi vaikuttaa myös sivullisiin. Sähkösavukkeen vaikutukset sisäilmaan ja haitallisille aineille altistumiseen ovat nykytiedon valossa pienempiä kuin tupakansavun vaikutukset." thl
Ootko kokeillu heroiinia, koukuttaa vähemmän?
Vierailija kirjoitti:
Ootko kokeillu heroiinia, koukuttaa vähemmän?
Ojasta alikkoon. Yhden riippuvuuden korvaaminen uudella, ei tule onnistunutta lopetusta siirtopelleilyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap: Miksi tupakka on ok lääkkeesi kanssa, mutta nikotiinipurkka ei?
En minä tiedä. Niin paketissa luki. Yritin googlettaa, että mitä siitä mahdollisesti seuraisi, mutta en löytänyt mitään.
No kerro minkä nimistä lääkettä käytät?
Olantsapiinia. Se on antipsykootti.
Kysy lääkäriltäsi. Nikotiinipurukumi VOI vaikuttaa, mutta VOI olla, ettei vaikuta yhtään mitenkään hoitoosi.
Oletko koukussa nikotiiniin vai rituaaliin? Ensimmäiseen toimii korvaavat valmisteet, toiseen pitää kehittää joku tekeminen, joka korvaa tupakalla käynnin. Pähkinät ovat hyväksi aivoille, hanki vaikka niitä ja syö 1-3 joka kerta tupakalle menon sijaan. Tai teet porkkanatikkuja, joista syöt aina yhden. Painokaan ei pääse noilla älyttömiä nousemaan, jos muutenkin onnistut jättämään mätöt kauppaan.
Lisäksi jos löytyy Halppis läheltä, niin keskitä ruokaostokset sinne, ei voi tupakkaa ostaa siinä samalla.
Minulla polttamisen lopettaminen oli helppoa, jätin vain ostamatta tupakkaa, niin ei ollut mitä polttaa. Varsinaisia vieroitusoireita ei tullut, muutaman kerran kävi mielessä että tekisi mieli. Olin siis enemmän siihen rituaaliin koukussa.
Vähentämällä onnistuu 👍 Aivan ensin puolita päivittäinen tupakka-annos, pidä muutama päivä, Puolita ja jatka näin kunnes jäljellä on 1 tupakka päivässä, pidä noin viikko sitä ja lopeta. Varaudu mielialan muutoksiin, pari viikkoa ja olet kuivilla. Muista ettet ikinä missään oloissa polta yhtään, sillä muuten olet taas koukussa, itselleni kävi näin 4 vuoden lakon jälkeen, poltin 2 vuotta ja lopetin lopullisesti. Tsemppiä 👍
En tupakoi, mutta olen käyttänyt tarrataulua toisesta pahasta tavasta eroon pääsemiseen. Eli kun on päivän tupakoimatta, saa tarran. Tai jos se on liian vaikea tavoite, niin aina kun on polttamatta vaikka ruoan jälkeen tai muussa tilanteessa, jossa yleensä polttaa.
Ja sitten voi tavoitella tiettyä tarramäärää, jonka jälkeen saa jonkun määritellyn (symbolisen) palkinnon.
Ei tietenkään yksin ratkaise ongelmaa, mutta kun on repsahtamaisillaan, ainakin itsellä auttaa ajatus, että harmittaa jos ei saa sitä tarraa. Ja on palkitsevaa ja antaa lisää uskoa itseen, kun saa tarroja.
Yritin varmaan 100 kertaa tupakasta eroon. Retkahdin aina hyvän alun jälkeen ravintolaillan aikana polttamaan yhden. Meni sitten useampi tupakka sen illan aikana. Aamulla oli krapula ja morkkis etten kykyne lopettamaan. Otin yhteyttä silloin johonkin irti tupakasta juttuun ja homma lähti paremmin pyörimään. Lopulta tajusin että minun piti samalla välttää alkoholia, sillä retkahdin polttamaan alholin vaikutuksen alla. Käytin nikotiinipurkkaa ja lopulta enää tavallista purkkaa. Nyt ollut polttamatta jo useamman vuoden.
Mitä enemmän olen asiaa ajatellut, sitä enemmän tunnen tarvetta lopettaa, ei tässä ole mitään järkeä. Olen vain kovin riippuvainen tupakasta ja se on osa identiteettiäni. Tilasin Stumppaa tähän- kirjan ja ajattelin käydä lääkärissä vielä juttelemassa, jos sieltä jotain apua löytyisi. Nikotiinikorvaushoitoa tarvitsen ehdottomasti.
Tuntuu vaikealta kertoa kenellekään lopettamisaikeista. Haluaisin tehdä sen yksin. Kai siksi, että pelkään mokaavani ja joutuvani siksi noloon tilanteeseen. Onneksi mun kumppani ei polta, eikä oikeastaan kukaan muukaan lähipiirissä.
Ap
Yritän lopettaa, ei ole tupakkaa ja kohta hypin seinille.