Miksi jotkut eivät osaa käyttää sanaa KOSKA?
"Et saa jälkiruokaa, kerta et syönyt puuroa."
"Joudut arestiin, kerran löit pikkusiskoa."
"Olen etätöissä, koska korona."
"Nukun myöhään, koska viikonloppu."
"Koska ollaan perillä?"
"Koska syödään?"
Ärsyttävää!
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa siinä on, jos kysytään koska syödään?
Sivistyneempää on kysyä "milloin syödään" ja sitä paitsi koko kysymys on lähtökohtaisestikin typerä: kai nyt jokainen voi syödä ihan itse silloin kun on nälkä eikä tarvitse odottaa että äiti tai joku palvelija kattaa pöydän tiettyyn aikaan.
Koska tarkoittaa myös sanaa milloin,jo Aleksis Kiven kirjallisuudesta sen löytää.
Se on vanhempaa kieltä,koska on sekä milloin että kun eli koska minä käsken.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivistyneempää on kysyä "milloin syödään" ja sitä paitsi koko kysymys on lähtökohtaisestikin typerä: kai nyt jokainen voi syödä ihan itse silloin kun on nälkä eikä tarvitse odottaa että äiti tai joku palvelija kattaa pöydän tiettyyn aikaan.
Okei, eli olet tarkka siitä, miten muut käyttävät kieltä, mutta ilmeisesti oman kielenkäyttösi kohdalla et ole niin tarkka?
Vierailija kirjoitti:
Koska tarkoittaa myös sanaa milloin,jo Aleksis Kiven kirjallisuudesta sen löytää.
Se on vanhempaa kieltä,koska on sekä milloin että kun eli koska minä käsken.....
Dementikkojen joululaulu"Koska meillä on joulu"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia on kysyä koska syödään. Mä esim. teen meillä aina ruoan ja mies voi kysyä koska syödään. En pidä sitä mitenkään kummallisena. Mies voi haluta tietää tarkemman ajan jos hänellä on jotakin suunnitelmia.
Suomen kieli on siitä kiva, kun sitä voi puhua sivistyneesti kirjakielellä, slangia, vääntää murteella ja kaikkea siltä väliltä. Ei se puhekielessä ole niin justiinsa, enemmänkin saisi käyttää meidän rikasta kieltä eikä yrittää olla niin sivistynyt ja hieno.
"Äiti, syödäänkö me tänään?" "Äiti, pitääkö meidän tänään mennä pommisuojaan?" Kaikilla on omat ongelmat ja toiset eivät tunnu ymmärtävän edes perus lausetta. Sanan KOSKA käyttö aiheuttaa minulle ääretöntä tuskaa, kuinka toiset ovat niin tyhmiä. Maailman isoin ongelma ei ole että ennemmistö ei osaa kirjoittaa, Isoin ongelma on että joku yli koulutettu laadidaa ei ymmärrä kirjoitettua tekstiä.
"Siksi koska mä haluan!" Tämäkin on kuulemma väärin, koska se on joko "koska" tai "siksi että".
Täällä on paljon ihmisiä, joilla ei ole hallussa kirjoitustaito.
Jos jollekin sattuu vaikka virhe sanaan niin kysellään, että mitä se tarkoittaa.
Minä ainakin ymmärrän typon.
Vierailija kirjoitti:
Koska lukemisen väheneminen.
Ap ainakin on lukenut liian vähän, koskaan ei ole tosin liian myöhäistä aloittaa sydämen sivistämistä lukemalla eri näkemyksiä ja tulkintoja aiheesta. Koska uusien asioiden ymmärtäminen on aina hyväksi, pidetään peukkuja ap:lle itsensä sivistämisen suhteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän liittyy hienosti koska-sanan käyttöön.
Tuo "kerta" on kai jotain murretta. "Nukun myöhään, kerta on viikonloppu." Kesti kyllä hetken tajuta, mitä henkilö tarkoittaa.