Ärsyttäisikö sinua jos tienaisit vain 50% siitä mitä kollegat?
Omalla kohdalla on näin. Olen talousjohtaja ja saan puolet siitä mitä bisnesjohtajat. Olen ainoa nainen. Kuulemma tämä ei johdu naiseudesta vaan siitä että olen ”vain” tukifunktiossa. Mikään luottamusmiehelle puhuminen ei nyt auta sillä johto ei hoida asioita luottamusmiehen kautta.
Asun huonon työmarkkinatilanteen alueella joten olen sietänyt tilannetta, mutta nyt alkanut niin ärsyttää että täytynee vaihtaa työpaikkaa.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katos kun olet "talousjohtaja" ts. kirjanpitäjä ja kollegasi on liikemiehiä.
Olen kauppat.lis ja nuo mieskollegat joko amk.ins tai DI. Ei nyt koulutus selitä asiaa. Enkä ole kirjanpitäjä, vaan talousjohtaja. Ap
Unohda nyt se mitä ne muut ovat. Jos olet johtaja niin osaat varmasti neuvotella palkan kohdalleen tai vaihtaa työpaikkaa. Palkkaa tuskin saat pahemmin nostettua niin sitten se on vaihtoehto #2.
Itsekin olen DI. En arvosta KTM, koska he vaan tekevät ennusteita tai spekuloi toisten rahoilla kun DI on tuottavassa työssä.
Mukavaa. Mutta kai tarkoitat että et arvosta nais-KTMää, sillä tottakai sitten kun KTM on mies niin sille kuuluu sama palkka kuin pojille?
Tää on yleistä kun on huono työmarkkina-alue. Helsingissä ei onnistuisi ikinä tuo epäreiluus, mutta Joensuu, Imatra tms niin hyvin onnistui. Kun on työnantajan markkinat niin työnantaja käyttää sitä surutta hyväkseen. Meilläkin töissä pari aivan todella räikeän alipalkattua, siis niin että pahaa tekee. Työnantaja ei tee mitään asialle ja miksipä tekisikään, saa polkuhintaan korkeaa osaamist.
Kaikki ketjun lällättelijät siis ”vika on itsessäsi”. Teillä on naiivi luulo että kaikki on itsestä kiinni. Ei ole. Kun tai jos etenette johtoon, huomaatte että siellä on aivan viidakon lait koska luottamusmiehiä ei ole ja kukaan ei auta ongelmissa. Johto on rajattu aina ulkopuoelelle kaikesta edunvalvonnasta. Ja se mahdollistaa kaikenlaisen perseilyn. Itsekin ollut aivan järkyttynyt sen jälkeen kun nousin johtoon, tietäisitte mitä täällä tapahtuu…
Kerro toki lisää niistä kauheuksista
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ketjun lällättelijät siis ”vika on itsessäsi”. Teillä on naiivi luulo että kaikki on itsestä kiinni. Ei ole. Kun tai jos etenette johtoon, huomaatte että siellä on aivan viidakon lait koska luottamusmiehiä ei ole ja kukaan ei auta ongelmissa. Johto on rajattu aina ulkopuoelelle kaikesta edunvalvonnasta. Ja se mahdollistaa kaikenlaisen perseilyn. Itsekin ollut aivan järkyttynyt sen jälkeen kun nousin johtoon, tietäisitte mitä täällä tapahtuu…
Joo ja se palkkataso on sitten lähtökohtaisestikin ihan eri tasolla kuin rivityöntekijöillä joten mihin ittuun vielä tarvittaisiin edunvalvontaa ja luottamusmiehiä palkkaa nostamaan?
Vierailija kirjoitti:
Tää on yleistä kun on huono työmarkkina-alue. Helsingissä ei onnistuisi ikinä tuo epäreiluus, mutta Joensuu, Imatra tms niin hyvin onnistui. Kun on työnantajan markkinat niin työnantaja käyttää sitä surutta hyväkseen. Meilläkin töissä pari aivan todella räikeän alipalkattua, siis niin että pahaa tekee. Työnantaja ei tee mitään asialle ja miksipä tekisikään, saa polkuhintaan korkeaa osaamist.
Niin siis tarjonta on korkeampi kuin kysyntä vaikkapa talouspuolen johtajapesteihin? Vastaavasti teknisiin ei ole niin kovaa kilpailua?
Eikö siellä kauppakorkeassa opeteta enää markkinataloutta?
Se on yleistä, että tukitoiminnoissa on pienemmät palkat. Naisena on vaikeaa päästä korkeimmille palkoille, jos sitä havittelee, vaikka olisi oikeat tutkinnot ja kokemusta. Miehet verkostoituvat keskenään. Olen myös samaa mieltä sen kommentin kanssa, että siellä on kaikenlaista... itse en siihen lössiin koskaan edes haluaisi. Tuo on se syy, miksi päätin jo nuorena, että pyrin vain palkkaan, joka riittää ja kaikki muu elämässä liittyy ihan muuhun kuin työhön. Itsensä jatkuva kehittäminen ja sen sellaiset... en usko enää siihen. Aluksi mielentila oli täysin eri.
Joo. Todella tapahtuu kaikkea törkeilyä ja syrjintää. Olen ollut useammassakin firmassa ainoa nainen johtoryhmässä. Ja tottunut jo siihen että ukot keskenään sopii palkankorotukset toisilleen, tekee keskenään salaisia sopimuksia ja mut jätetään ulos monesta asiasta.
Vaikka olen oikeasti loistava työssäni, osaava ja pätevä, niin toki tajuan silti että roolini on olla ”kiintiö” ja pitänyt ottaa vain hyvesignalointimielessä nainen mukaan. Kohtelu on niin tylyä ja torjuvaa että oikeasti ei ole mua oikein haluttukaan mukaan.
No, katson hetken ja sitten vaihdan. Tätähän tää on. Pojat leikkii keskenään ja komppaa toisiaan.
Sihteerille sihteerin palkka. Ei se lukujen ynnäily ole niin vaativaa .
Miksei kirjoittelisi?
Ap:lle - tuo epäoikeudenmukaisuus harmittaisi itseäni niin paljon, että hakeutuisin muualle, vaikkei palkkani vaihtamalla paranisi yhtään. Olen itse henkilöstöjohtaja ja oman palkkani osalta summaa tärkeämpää on se, että se on linjassa muiden palkkojen kanssa.