Miksi ihmiset pyörittelevät silmiä, huokailevat ja mulkoilevat kun ostan kärryllisen ruokaa?
Isoissa tai keskikokoisissa kaupoissa, jossa väkeä on, mutta on kassojakin.
Hirveä tuskainen kiemurtelu alkaa, kun taakseni tullaan. Meillä on 5 hengen perhe ja en todellakaan tule Prismasta minkään korin kanssa ulos, jossa on iltapala-ainekset. Tietysti minä ostan kerralla vähintään viikon tarvikkeet, usein jopa kahden.
Jos satun samaan aikaan jonoon kuin joku yhtä/kahta energiajuomaa ostava, päästän hänet edelle, mutta en tietenkään voi päästää kaikkia, jotka ostavat vähemmän kuin minä, sillä en pääsisi itse ulos kaupasta ikinä.
Itsepalvelukassoja on jo lähes joka paikassa, eikö sen banaanin ja lihapasteijan kanssa kannattaisi mennä maksamaan sellaiselle, eikä huokailla ja mulkoilla ihmisiä, jotka ostavat paljon.
Joskus on ihanaa, kun myyjä sattuu ojentamaan minulle kyltin ”kassa suljettu” jotta laittaisin sen hihnan päähän. Silloin tiedän että saan maksaa ja pakata rauhassa ostokseni.
Oletteko muut suurperheelliset, paljon kerralla ostavat törmänneet tähän, ihan kuin pitäisi pyydellä anteeksi kaikilta, että ostat viikon/kahden ruokatarvikkeet?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Tämmösestäkin päästäisiin, kun pikakassoilla voisi ostaa myös kaljat ja maksaa pullokuiteilla, monesti noista syistä normikassoilla on jono ja pikakassat tyhjinä, ei niitä pysty käyttää ku kortilla tiettyihin ostoksiin.
Missä slummissa käyt kaupassa, kun täällä maaseudullakin on alkkomahooli ja pullokuitit menneet ip-kassalla läpi jo vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaan ostokset valmiiksi keräiltynä. 6,90€ on pieni hinta siitä, että mun vierailu Prismassa on 3min eikä 1h30min.
Kuka viettää kaupassa enemmän kuin 20 minuuttia? Siinä ajassa saa ladottua kärryn täyteen. Elämänhallinnan vakavaa ongelmaa, jos kaupassa menee 1 h 30.
Sä ostat selvästikin pieniä ostoksia muhun verrattuna. Mä tilaan kahden viikon ruuat kerralla isolle perheelle, ja kyllä siinä menee 1h30min, kun ne keräilee. Edes sä et keräilisi niitä 20 minuutissa.
Tilaat? Eihän siinä mene montaa sekuntia kauempaa ottaa viisi pakettia leipää yhden sijaan ja kymmenen maitoa kahden sijaan.
Jos tarkoitat tilaamisella sitä, että kaupan työntekijä kerää ostoksesi, niin heillähän menee aikaa tavaroiden kuittaamiseen.
Itseasiassa menee. Koska kun tavaraa tulee kärryihin paljon, on kiinnitettävä huomiota siihen, miten ne sinne kärryihin lappaa, ja sitä tavaraa joutuu ostamaan joka osastolta ja joka käytävältä. Hygieniatuotteita (jotka isoissa tavarataloissa ovat useamman käytävän varrella)-paperituotteita (vessapaperit ja talouspaperit ovat isoina vuorina, ja vessapaperit sen vuoren toisella puolella, talouspaperit toisella), eläintenruuat kahdella eri käytävällä ja ripoteltuna pitkän käytävän eri puolille ja eri päihin. Hedelmä- ja vihannesosastolla menee huomattavasti kauemmin aikaa, jos ostoksissa on kurkkua, tomaattia, salaattia, kolmea eri hedelmää, kaali ja juureksia, kuin jos ostoksissa olisi avokadoja, kirsikkatomaattipurkki ja itupurkki. Maitohyllyllä joutuu menemään sen hyllyn viereen, että saa ne 10 maitotölkkiä järkevästi laitettua kärryihin, toinen vaihtoehto on jättää kärryt käytävälle ja kantaa ne tölkit useammassa erässä - kaikki ei kerralla syliin mahdu, ja sen maitohyllyn edustan tukkii kärryillään ne, jotka pähkii, että ottaisinko yhden tölkin ab-piimää vai 1%piimää. Ja yleensä tosiaan ne, jotka ostavat paljon, ostavat paljon eri tuotteita, ei niin, että 10l maitoa, 5kg juustoa ja 7 ruisleipäpakettia. Vaan niin, että 6l maitoa, 4l piimää, kahdeksan tölkkiä kermaa ja pari kermaviiliä. 3 kermajuustoa, arkiedam ja kolme pkt homejuustoja sekä iso leipäjuusto, kolme ruispalapakettia, kaksi paahtoleipäpakettia ja kaksi pussia sämpylöitä. KAIKKI ovat eri puolilla maitohyllyä, juustohyllyjä ja leipäosastoa.
Minä haluaisin nähdä, että sinä pääsisit Prismassa keräämään, maksamaan ja pakkaamaan ostoslistani tavarat alle puolen tunnin! Jos sen teet, olen valmis maksamaan sinulle kympin siitä, että teet sen puolestani!!! Ihan välittömästi. Jos et siihen kykene, saat maksaa sen parinsadan euron ostoskärrylliseni ihan itse. Nopeimmalla kassallakin menee yli kymmenen minuuttia vetäistä tuotteet siitä kassan läpi (näen koko ajan kellon siellä käytävällä, joten tiedän tuon).
Tilaa netistä jos on yli kassillinen ostoksia
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaa ollenkaan. Ei ole kiire. Voin seisoskella tyytyväisenä pitkäänkin kassajonossa. Itseäni harmittaa se kiire, millä joutuu pakkaamaan kaupassa. Olisi kiva pakata kaikki kerralla hyvin, nyt joutuu kasaamaan tavarat jotenkuten pois tieltä ja menemään muualle pakkaamaan.
En tajua pakonomaista millintarkkaa pakkaamista. Ne tavarat ovat siinä kassissa yleensä alle puoli tuntia, kaupasta kotiin. Etenkin vanhukset pakkaavat joskus siten, että purkavatkin jo pakkaamansa kassin ja asettelevat uudelleen. Sietämätöntä.
Tuntuu kaikilla olevan hirveä kiire aina pois eikä jaksaisi odotella muita siinä jonossa. Itse ostan max. korillisen ruokaa kerralla ja takana olevat puhkuu takana kuinka "hitaasti" jono menee. Ihmisten pitäisi ymmärtää varata aikaa siihen kauppareissuun silleen että siellä saattaa olla muitakin tekemässä ostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Tämmösestäkin päästäisiin, kun pikakassoilla voisi ostaa myös kaljat ja maksaa pullokuiteilla, monesti noista syistä normikassoilla on jono ja pikakassat tyhjinä, ei niitä pysty käyttää ku kortilla tiettyihin ostoksiin.
Niin ja tupakat.
Itse haen noin kerran viikossa prismasta kärryllisen tavaraa. En ole koskaan huomannut mulkoilua ym.
Käytän itsepalvelukassaa ja maksan yleensä ostokset kahdessa erässä koska osa menee anopille.
Meidän itsepalvelukassoilla voi ostaa kaljaa, voi maksaa pullonpalautuskuiteilla, voi ostaa punalaputettuja jne. Itse pyrin sijoittamaan aina punalaputetut ym kassan apua tarvivat yhteen kohtaan kärryjä. Kun piippaan tavaroita kassalta läpi seuraan milloin itseplavelukassojen myyjällä on aikaa. Moikkaan ja näytän että punalappuisia ja piippaan tuotteen jonka jälkeen kassa laittaa alennuksen ja jatkamme näin kunnes olen hoitanut kaikki sellaiset tuotteet joissa tarvin apua. Jos minulla pullonpalautuskuitteja niin käytän sen tällaisessa kohdassa. Sitten Huikkaan kiitokset ja hoidan loput itse rauhassa.
Lähes aina kun käyn eräässä ei suomalaisessa ruokakaupassa, minun tullessa hihnalle suurien ostosteni kanssa kuuluu kuulutus jossa ilmoitetaan, että uusi kassa avataan. Näin ne hommat pitäisi hoitaa muuallakin ei syntyisi jonoja. Tässä kaupassa reagoidaan aina nopeasti tilanteeseen.
En koe kassalla paljon ostavaa ongelmaksi koska jonon voi valita itse. Pullonpalautuksessa sen sijaan ihmettelen ihmisiä jotka tuo 6 jätesäkkiä pulloja ja pysäyttää koko liikenteen. Hän kavereineen tukkii puoleksi tunniksi koko laitteistoin ja kymmenien ihmisten pitäisi sovittaa aikataulunsa heidän mukaansa. Eikö niitä voi yhtään aikaisemmin tuoda? Jonotus käsitys on myös ihmisillä outo. Pullonpalautukseen mennään niin että se joka jonotti ensin menee ensin palauttamaan. Ei niin että tulee joku sivujono josta viimeiseksi tullut pääseekin ensimmäisten joukossa. Kassalla tämä on tietysti eri juttu kun kassajonot on yksittäisiä jonoja. Pullonpalautuksessa koneille on vain yksi jono.
Vierailija kirjoitti:
Käyn kerran viikossa kaupassa. Olen nykyään jakanut ostokseni kolmeen eri kauppaan, aloita Citymarketista, jossa joskus saattaa olla hyviä punalaputuksia. Siellä ostokset mahtuvat yleensä yhteen isoon kestokassiin.
Sitten Tokmannille, josta näin talviaikaan olen ostanut linnunsiemenet, mutta erityisesti käyn siellä katsomassa kaikki punalaputetut, aika usein löytää lemmikkien ruokia tai nameja -50%, ja tänä vuonna on pariin kertaan ollut todella halpoja kananmunia; ainaikin tuon lähimmän Tokmannin kassan vieressä on erikseen sellainen alennuskori, jossa on tuotteita -50% tai esimerkiksi 0,10-0,20€. Sieltä selviän joskus pienellä kassilla, joskus pakkaan kaksi isoa kestokassia täyteen.
Sitten huokaisen syvään ja menen Prismaan (usein tässä välissä olen käynyt Lidlissäkin katsomassa, olisiko siellä niitä kahden euron hävikkilaatikoita, noin kerran puolessa vuodessa niihin ehdin). Prismasta ostan suurimman osan ruokia ja päivittäistarpeita, esimerkiksi jos CM:ssä ja Tokmannilla ei ole ollut tarjouksia eläinten ruuista, niin ostan ne Prismasta. Kärryni on yleensä kukkuroillaan, ja minulla on tietenkin pullonpalautuslaput ja punalaputetut tuotteet siellä mukana. Yritän mennä itsepalvelukassalle, mutta joskus, jos punalaputettuja on paljon, on helpompi mennä tavalliselle kassalle. Minulla kestää kärryjen tyhjennys kauan, en ymmärrä, miten joku ehtii tyhjentää kärryt niin, että ehtii toiseen päähän pakkaamaan samaan aikaan. Tottakai saan ladottua hihnan täyteen ennenkuin siirryn pakkaamaan, mutta en sitä kaukaloa ehdi tyhjentää kasseihin samaa tahtia kuin kassa vetää tuotteet kassan läpi. Ehdin siirtää lähinnä pois eniten tilaa vievät tuotteet, vessapaperit, talouspaperit, isot kissanruokapaketit...
Ekana koronavuonna tein yli puoli vuotta putkeen kolmen talouden ostokset, jolloin jouduin vielä maksamaan tavarat kolmessa erässä (kaikkia vaihtoehtoja kokeiltiin, kaikille helpommaksi tuli tuo, että maksoin jokaisen ostokset erikseen, ne oli silloin myös helppo pakata kasseihin. Enimmillään tein neljään talouteen ostokset, ja voin kertoa, että en IKINÄ päässyt Prismasta alle puolentoista tunnin.
Koskaan ei kassa huokaillut ostoskärryjäni tai sitä, mitä ostin ja miten ostin. Välillä meitä oli vierekkäisill kassoilla samanlaisella reissulla useampia, ja sieltä huudeltiin ja vertailtiin, että tällä viikolla käynkin vain kahdelle ostamassa tavaraa - hei tää on mulla jo kolmas kerta tällä viikolla - onneksi ei tarvitse mitään juhlatarvikkeita ostella!
Olen aina kohtelias, joskus olen väsynyt enkä kauheasti jaksa jutella ja hymyillä (eikä sitä näe kuin silmistä maskin kanssa) ja jos olen vasta aloittamassa tavaroiden latomista hihnalle, päästän takaani sen energiajuoman ostavan ja sen mummelin banaanien ja piimän ja perunoiden kanssa. En kuitenkaan voi päästää kaikkia ohi, ja joskus minulla on itselläni oikeasti kiire, joten en jousta muiden eduksi. Ja jos kassa on jo ensimmäiset vessapaperit siihen kassaan jo lyönyt, niin en todellakaan päästä ketään ohi, koska kassa joutuu sitten perumaan ne lyömänsä tuotteet jne. (joskus olen tehnyt jopa niin, että kun kaikilla kassoilla on ollut pitkät jonot - vaikka pyrin asioimaan kaupoissa heti aamusta, jolloin asiakkaita on vähiten - niin olen siltä energiajuomatyypiltä kysynyt, että onko hänellä kiire, antaa minulle sen euron tms mitä se tölkki maksaa ja kassa vetää sen minun tuotteiden seassa, jolloin hän pääsee nopeasti ohi)
Keräilypalvelu tuli täkäläiseen Prismaan vasta viime syksynä, siitä ei tuohon koronakaaokseen ollut hyötyä. Ensimmäiset itsepalvelukassat tulivat silloin ekana koronakeväänä, mutta ne olivat niitä pikkukassoja, joissa pystyi järkevästi menemään läpi vain korin kanssa. Vasta vajaan vuoden on ollut ne hihnalliset itsepalvelukassat.
Missähän mahdat säilyttää noita tavaroita sitten kotona? Normi jääkaappiin ei kovin paljoa mahdu.
Jos on vaikka omaishoitaja hän pääsee kauppaan vaan siloin kun joku tuuraa kotona häntä. Silloin on ostettava ainakin viikoksi, ei voi tietää milloin taas pääsee kauppaan.Hankalaa se sin on sitten pakata , voipi siinä mennää aikaa enemmän kuin munkin ostajalta. Vielä pitää mahduttaa kotona ne ostokset kylmään ja kaappeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään pyydellä anteeksi. Kun käyn kaupassa, ostan yleensä noin 300-500 eurolla ruokaa. Vastaan vähintään kymmentä tavisasiakasta kaupassa. Siksi olen kaupassa VIP-asiakas. Odotan, että muut eivät jää eteeni keimailemaan ja huokailemaan, ja jos joskus harvoin jäävät, niin pieni huuto "menetkös siitä" ja kärryillä tönäisy auttaa.
Kassalla näkevät kyllä ostosten määrästä ja laadusta, että minua asiakkaana ei kannata menettää, joten ovat puolellani, jos kaupassa tulee jotain kinaa. Joskus avaavat minulle oman kassankin, kun olen valmis.
Totta kai ymmärtämättömiä asiakkaita löytyy. Pidä vain pääsi ja omanarvontuntosi. Nostat äläkän sopimattomasta käytöksestä. Ei sinun tärkeänä asiakkaana sellaista tarvitse kestää.
Kaupan kannalta se on ihan sama tuleeko ne rahat yhdeltä vai kymmeneltä asiakkaalta. Sinä ostat sitä lapsiperhetuotetta tuolla summalla ja sinun jälkeesi tulee pari sinkkua ja lapsetonta pariskuntaa ostamaan kolme kertaa vähemmän tavaraa, mutta maksikokojen sijasta he ostavat laadukkaita täsmätuotteita ja heidän ostoksistaan syntyy äkkiä enemmän tuloja kaupalle.
Ei muuten ole aivan sama kaupan kassalle. Palvelen paljon mieluummin yhden asiakkaan jonka ostokset maksavat 300 euroa yhteensä kuin 30 asiakasta, joiden ostokset maksavat yhteensä tuon verran. Vaikuttaa katsos kiireeseen kun typerät asiakkaat odottavat ostoksiensa kanssa kassalle pääsyä maksaen ostoksensa kortilla kun sieltä on itsepalvelukassa myös käytössä. Mutta aijuu sitähän ei voi periaatteesta käyttäö ja kassoilta loppuu työt. Kaupassa on paljon muutakin tekemistä kuin kassalla oleminen. Työt eivät lopu sen lupaan. Kukaan ei halua tehdä töitä jatkuvassa ihmistulvassa ja kiireessä. Ap:n kaltaiset ovat lempiasiakkkaitani 👌
Joo, meidän kaikkien kassojen lempiasiakas on se väsynyt suurperheen äiti jättiostostensa kanssa, jolle ainoa mahdollinen pakka purkaa pahaa oloaan on kaupuan kassa. Plus, jatkuva kiire ja ihmistulva ajoittuu lähinnä tiettyihin kellonaikoihin ja tiettyihin päiviin ja silloin on oikeasti ihan sama, onko niitä asiakkaita siinä jonossa kuinka monta.
Ja tärkeimpänä, tuo lainaamasi kommentti otti kantaa siihen, että kaupalle se on ihan sama koostuuko se myynti yhden vai usemman asiakkaan ostoksista. Se kuitenkin on koko homman pointti, eikä se mikä yksittäisestä kassasta nyt kivoimmalta tuntuu.
Ei ole kaupankaan kannalta sama asia. Asiakastilavaatimukset ovat aika erilaiset riippuen asiakkaiden määrästä. Paljon paljon ostavia asiakkaita on tietysti paras. Vähän paljon ostavia ja paljon vähänostavia on huonoin.
Lisäksi kyllä se on niin, että perheelliset ne fileet, kalat ja muut suurikatteiset tuotteet kaupasta ostavat, ilman tarjouksienkin metsästystä. Paljon ostavat asiakkaat ovat myös heitä, jotka ostava laatua. Paljon ja laatua ostavat ajavat helpommin kuin pasteijaa ja pussikaljaa ostavat toiseen kauppaan, jos kauppa alkaa olla epämiellyttävä
Nyt et kyllä yhtään tiedä mistä puhut, kun ihan tutkitustikin Suomessa paras ostovoima asiassa kuin asiassa on lapsettomilla, työssäkäyvillä pariskunnilla. He nimenomaa ovat niitä, jotka eivät juokse tarjousten perässä ja ostavat laatua. Toki tämä ei konkretisoidu, jos omassa maailmassa on vain kaksi vaihtoa, suurpeerheelliset ja pussikaljanostajat.
Kaupan kannalta asiakasvolyymi on myös ratkaisevassa asemassa. Suurperheellinen tarkan ostoslistan kanssa ei ole potentiaalisin heräteostoksiin haksahtaja ja näitä kaupan katteen kannalta tärkeitä lisäostoja ajatellen ei ole todellakaan sama onko kaupassa kaksi suurpeerheellistä vai kaksikymmentä asiakasta pienempien ostosten kanssa.
Jännästi nää suurperheelliset palkitaan kuitenkin tarjouksilla ja "vip" asiakaskorteilla siinä samalla kun hifistelijät käyttävät ihan normaalia korttiaan. Tarjoukset käytävien varrella ovat juurikin sitä varten, että saadaan hivutettua yksittäisen asiakkaan käyttämää summaa ylöspäin. Suurperheellisten ei tarvitse tarttua noihin koska heidän ostostensa summa on jo iso. Harva vähemmän ostava niihinkään tarttuu. Enempi vanhemmat ihmiset.
Kohottaako se itsetuntoa, että olet jonkun lähiprisman VIP? :D
Kauppa, joka jo lähtökohtaisesti on sitä varten ja saa rahansa, että palvelee asiakasta, pitää sinua tärkeänä? Ohhoh, on kyllä hieno saavutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaan ostokset valmiiksi keräiltynä. 6,90€ on pieni hinta siitä, että mun vierailu Prismassa on 3min eikä 1h30min.
Kuka viettää kaupassa enemmän kuin 20 minuuttia? Siinä ajassa saa ladottua kärryn täyteen. Elämänhallinnan vakavaa ongelmaa, jos kaupassa menee 1 h 30.
Sä ostat selvästikin pieniä ostoksia muhun verrattuna. Mä tilaan kahden viikon ruuat kerralla isolle perheelle, ja kyllä siinä menee 1h30min, kun ne keräilee. Edes sä et keräilisi niitä 20 minuutissa.
Tilaat? Eihän siinä mene montaa sekuntia kauempaa ottaa viisi pakettia leipää yhden sijaan ja kymmenen maitoa kahden sijaan.
Jos tarkoitat tilaamisella sitä, että kaupan työntekijä kerää ostoksesi, niin heillähän menee aikaa tavaroiden kuittaamiseen.
Niillä on skannerit mukana ja ne skannataan samantien, ei niitä tavaroita kassalle viedä!
Vierailija kirjoitti:
Kylläpähän kärryllinen menee suht rivakkaan jos osaa latoa ostokset hihnalle reippaasti ja pakata samalla kun kassa tuotteita piippaa. Jolloin ei tuki linjaa. Sitten nää rauhassa pakkaajat...arvotaan ensin miten hihnalle laitetaan,odotetaan kaikki ennen maksua, sitten aletaan miettiä miten kaikki pakataan ja mihin kassiin. Tietenkään painavampia ei viimeisenä mihinkään,eikä rikkoutuvia niin että hajoavat. Se muu säätö on turhaa tukkimista.
Ja tietysti kortit ja kuitit taitellaan huolellisesti lompakkoon ja lompakko laitetaan kassin tiettyyn sivutaskuun ennen kuin siirrtytään päätteeltä sivuun. Argh.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaikka omaishoitaja hän pääsee kauppaan vaan siloin kun joku tuuraa kotona häntä. Silloin on ostettava ainakin viikoksi, ei voi tietää milloin taas pääsee kauppaan.Hankalaa se sin on sitten pakata , voipi siinä mennää aikaa enemmän kuin munkin ostajalta. Vielä pitää mahduttaa kotona ne ostokset kylmään ja kaappeihin.
Omaishoitajakin voi käyttää kuljetuspalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään pyydellä anteeksi. Kun käyn kaupassa, ostan yleensä noin 300-500 eurolla ruokaa. Vastaan vähintään kymmentä tavisasiakasta kaupassa. Siksi olen kaupassa VIP-asiakas. Odotan, että muut eivät jää eteeni keimailemaan ja huokailemaan, ja jos joskus harvoin jäävät, niin pieni huuto "menetkös siitä" ja kärryillä tönäisy auttaa.
Kassalla näkevät kyllä ostosten määrästä ja laadusta, että minua asiakkaana ei kannata menettää, joten ovat puolellani, jos kaupassa tulee jotain kinaa. Joskus avaavat minulle oman kassankin, kun olen valmis.
Totta kai ymmärtämättömiä asiakkaita löytyy. Pidä vain pääsi ja omanarvontuntosi. Nostat äläkän sopimattomasta käytöksestä. Ei sinun tärkeänä asiakkaana sellaista tarvitse kestää.
Kaupan kannalta se on ihan sama tuleeko ne rahat yhdeltä vai kymmeneltä asiakkaalta. Sinä ostat sitä lapsiperhetuotetta tuolla summalla ja sinun jälkeesi tulee pari sinkkua ja lapsetonta pariskuntaa ostamaan kolme kertaa vähemmän tavaraa, mutta maksikokojen sijasta he ostavat laadukkaita täsmätuotteita ja heidän ostoksistaan syntyy äkkiä enemmän tuloja kaupalle.
Ei muuten ole aivan sama kaupan kassalle. Palvelen paljon mieluummin yhden asiakkaan jonka ostokset maksavat 300 euroa yhteensä kuin 30 asiakasta, joiden ostokset maksavat yhteensä tuon verran. Vaikuttaa katsos kiireeseen kun typerät asiakkaat odottavat ostoksiensa kanssa kassalle pääsyä maksaen ostoksensa kortilla kun sieltä on itsepalvelukassa myös käytössä. Mutta aijuu sitähän ei voi periaatteesta käyttäö ja kassoilta loppuu työt. Kaupassa on paljon muutakin tekemistä kuin kassalla oleminen. Työt eivät lopu sen lupaan. Kukaan ei halua tehdä töitä jatkuvassa ihmistulvassa ja kiireessä. Ap:n kaltaiset ovat lempiasiakkkaitani 👌
Kassaneiti tai -poika, sinulle maksetaan siitä tavaroiden piippailusta, minulle ei. Miksi siis tekisin sinun työsi, kun ei siitä minulle makseta? En mä nyt niin hölmö ole. Jos haluaisin piippailla tavaroita, niin hakeutuisin kauppaan töihin. Eikä ole pienintäkään aikomusta tehdä niin.
Jos on henkisesti noin vaikeaa käydä kaupassa, niin mikset suoraan tilaa kauppaostoksia kotiin?
Niin minä teen jos pitäisi raahata valtavaa ruokamäärää. Tulee laatikot suoraan kotiovelle, senkun nostelee vaan kaappeihin.
Miten suurperheellisen vanhemmalla on aikaa ja energiaa kiinnittää huomiota miten ihmiset huokailevat ja pyörittelevät silmiään jos eivät tule eteen tai sanomaan jotain ettet voi edetä. Minulla on vain 2 lasta eikä ole aikaa saati energiaa kiinnittää huomiota saati edes pysähtyä jos joku tulee sanomaan ostoksista jotain.
Ei ole mitään järkeä ostaa kahden viikon ruokia kerralla!
Ensinnäkin jo kylmäketju katkeaa kun hinaat hitaasti sen kärrysi kanssa pitkin ja poikin markettia tunnin. Sen jälkeen kassalla terrorisoit vartin ja vielä kotimatka päälle.
Kodissasi ei ole turvallista syödä kun tonnikalaa! Maidot ja hedelmät eivät tosiaan säily kahta viikkoa hyvänä. Liha, kala, kana ja leipä eivät pakastamisen jälkeen myöskään ole ennallaan. Hyi olkoon.
Käyn kerran viikossa kaupassa. Olen nykyään jakanut ostokseni kolmeen eri kauppaan, aloita Citymarketista, jossa joskus saattaa olla hyviä punalaputuksia. Siellä ostokset mahtuvat yleensä yhteen isoon kestokassiin.
Sitten Tokmannille, josta näin talviaikaan olen ostanut linnunsiemenet, mutta erityisesti käyn siellä katsomassa kaikki punalaputetut, aika usein löytää lemmikkien ruokia tai nameja -50%, ja tänä vuonna on pariin kertaan ollut todella halpoja kananmunia; ainaikin tuon lähimmän Tokmannin kassan vieressä on erikseen sellainen alennuskori, jossa on tuotteita -50% tai esimerkiksi 0,10-0,20€. Sieltä selviän joskus pienellä kassilla, joskus pakkaan kaksi isoa kestokassia täyteen.
Sitten huokaisen syvään ja menen Prismaan (usein tässä välissä olen käynyt Lidlissäkin katsomassa, olisiko siellä niitä kahden euron hävikkilaatikoita, noin kerran puolessa vuodessa niihin ehdin). Prismasta ostan suurimman osan ruokia ja päivittäistarpeita, esimerkiksi jos CM:ssä ja Tokmannilla ei ole ollut tarjouksia eläinten ruuista, niin ostan ne Prismasta. Kärryni on yleensä kukkuroillaan, ja minulla on tietenkin pullonpalautuslaput ja punalaputetut tuotteet siellä mukana. Yritän mennä itsepalvelukassalle, mutta joskus, jos punalaputettuja on paljon, on helpompi mennä tavalliselle kassalle. Minulla kestää kärryjen tyhjennys kauan, en ymmärrä, miten joku ehtii tyhjentää kärryt niin, että ehtii toiseen päähän pakkaamaan samaan aikaan. Tottakai saan ladottua hihnan täyteen ennenkuin siirryn pakkaamaan, mutta en sitä kaukaloa ehdi tyhjentää kasseihin samaa tahtia kuin kassa vetää tuotteet kassan läpi. Ehdin siirtää lähinnä pois eniten tilaa vievät tuotteet, vessapaperit, talouspaperit, isot kissanruokapaketit...
Ekana koronavuonna tein yli puoli vuotta putkeen kolmen talouden ostokset, jolloin jouduin vielä maksamaan tavarat kolmessa erässä (kaikkia vaihtoehtoja kokeiltiin, kaikille helpommaksi tuli tuo, että maksoin jokaisen ostokset erikseen, ne oli silloin myös helppo pakata kasseihin. Enimmillään tein neljään talouteen ostokset, ja voin kertoa, että en IKINÄ päässyt Prismasta alle puolentoista tunnin.
Koskaan ei kassa huokaillut ostoskärryjäni tai sitä, mitä ostin ja miten ostin. Välillä meitä oli vierekkäisill kassoilla samanlaisella reissulla useampia, ja sieltä huudeltiin ja vertailtiin, että tällä viikolla käynkin vain kahdelle ostamassa tavaraa - hei tää on mulla jo kolmas kerta tällä viikolla - onneksi ei tarvitse mitään juhlatarvikkeita ostella!
Olen aina kohtelias, joskus olen väsynyt enkä kauheasti jaksa jutella ja hymyillä (eikä sitä näe kuin silmistä maskin kanssa) ja jos olen vasta aloittamassa tavaroiden latomista hihnalle, päästän takaani sen energiajuoman ostavan ja sen mummelin banaanien ja piimän ja perunoiden kanssa. En kuitenkaan voi päästää kaikkia ohi, ja joskus minulla on itselläni oikeasti kiire, joten en jousta muiden eduksi. Ja jos kassa on jo ensimmäiset vessapaperit siihen kassaan jo lyönyt, niin en todellakaan päästä ketään ohi, koska kassa joutuu sitten perumaan ne lyömänsä tuotteet jne. (joskus olen tehnyt jopa niin, että kun kaikilla kassoilla on ollut pitkät jonot - vaikka pyrin asioimaan kaupoissa heti aamusta, jolloin asiakkaita on vähiten - niin olen siltä energiajuomatyypiltä kysynyt, että onko hänellä kiire, antaa minulle sen euron tms mitä se tölkki maksaa ja kassa vetää sen minun tuotteiden seassa, jolloin hän pääsee nopeasti ohi)
Keräilypalvelu tuli täkäläiseen Prismaan vasta viime syksynä, siitä ei tuohon koronakaaokseen ollut hyötyä. Ensimmäiset itsepalvelukassat tulivat silloin ekana koronakeväänä, mutta ne olivat niitä pikkukassoja, joissa pystyi järkevästi menemään läpi vain korin kanssa. Vasta vajaan vuoden on ollut ne hihnalliset itsepalvelukassat.