Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset pyörittelevät silmiä, huokailevat ja mulkoilevat kun ostan kärryllisen ruokaa?

Vierailija
15.04.2022 |

Isoissa tai keskikokoisissa kaupoissa, jossa väkeä on, mutta on kassojakin.
Hirveä tuskainen kiemurtelu alkaa, kun taakseni tullaan. Meillä on 5 hengen perhe ja en todellakaan tule Prismasta minkään korin kanssa ulos, jossa on iltapala-ainekset. Tietysti minä ostan kerralla vähintään viikon tarvikkeet, usein jopa kahden.
Jos satun samaan aikaan jonoon kuin joku yhtä/kahta energiajuomaa ostava, päästän hänet edelle, mutta en tietenkään voi päästää kaikkia, jotka ostavat vähemmän kuin minä, sillä en pääsisi itse ulos kaupasta ikinä.
Itsepalvelukassoja on jo lähes joka paikassa, eikö sen banaanin ja lihapasteijan kanssa kannattaisi mennä maksamaan sellaiselle, eikä huokailla ja mulkoilla ihmisiä, jotka ostavat paljon.
Joskus on ihanaa, kun myyjä sattuu ojentamaan minulle kyltin ”kassa suljettu” jotta laittaisin sen hihnan päähän. Silloin tiedän että saan maksaa ja pakata rauhassa ostokseni.
Oletteko muut suurperheelliset, paljon kerralla ostavat törmänneet tähän, ihan kuin pitäisi pyydellä anteeksi kaikilta, että ostat viikon/kahden ruokatarvikkeet?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaan ostokset valmiiksi keräiltynä. 6,90€ on pieni hinta siitä, että mun vierailu Prismassa on 3min eikä 1h30min.

Kuka viettää kaupassa enemmän kuin 20 minuuttia? Siinä ajassa saa ladottua kärryn täyteen. Elämänhallinnan vakavaa ongelmaa, jos kaupassa menee 1 h 30.

Vierailija
22/90 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään pyydellä anteeksi. Kun käyn kaupassa, ostan yleensä noin 300-500 eurolla ruokaa. Vastaan vähintään kymmentä tavisasiakasta kaupassa. Siksi olen kaupassa VIP-asiakas. Odotan, että muut eivät jää eteeni keimailemaan ja huokailemaan, ja jos joskus harvoin jäävät, niin pieni huuto "menetkös siitä" ja kärryillä tönäisy auttaa.

Kassalla näkevät kyllä ostosten määrästä ja laadusta, että minua asiakkaana ei kannata menettää, joten ovat puolellani, jos kaupassa tulee jotain kinaa. Joskus avaavat minulle oman kassankin, kun olen valmis.

Totta kai ymmärtämättömiä asiakkaita löytyy. Pidä vain pääsi ja omanarvontuntosi. Nostat äläkän sopimattomasta käytöksestä. Ei sinun tärkeänä asiakkaana sellaista tarvitse kestää.

Hyacinth Bucket löysi ketjuun :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et käy kaupassa useammin? Piittaamatonta ostaa kahden viikon ostokset kerralla.

Onko nämä lihapasteija ja banaanityypit siis monta kertaa päivässä kaupassa?

Voi kun tietäisit vaan. Samat asiakkaat juoksee kaupassa pahimmillaan jopa 5 kertaa päivässä. Elämänhallinnan ja ajankäytönongelmat ovat hyvin yleisiä. Järkevä tekee viikon ostokset kerralla.

Asuin ennen ruokakaupan vieressä. Jääkaapissa oli suunnilleen valo ja ketsuppia. Käväisin hakemassa kaupasta tavarat kun aloin kokkaamaan. Hedelmät ja vihannekset säilyvät tuoreina siellä kaupan hyllyssä…

Vierailija
24/90 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilaan ostokset valmiiksi keräiltynä. 6,90€ on pieni hinta siitä, että mun vierailu Prismassa on 3min eikä 1h30min.

Kuka viettää kaupassa enemmän kuin 20 minuuttia? Siinä ajassa saa ladottua kärryn täyteen. Elämänhallinnan vakavaa ongelmaa, jos kaupassa menee 1 h 30.

Minulla menee usein kolme tuntia, kun odottelen kylmälaukun kanssa ilta-alen alkamista.

Säästän 60%.

Vierailija
25/90 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään pyydellä anteeksi. Kun käyn kaupassa, ostan yleensä noin 300-500 eurolla ruokaa. Vastaan vähintään kymmentä tavisasiakasta kaupassa. Siksi olen kaupassa VIP-asiakas. Odotan, että muut eivät jää eteeni keimailemaan ja huokailemaan, ja jos joskus harvoin jäävät, niin pieni huuto "menetkös siitä" ja kärryillä tönäisy auttaa.

Kassalla näkevät kyllä ostosten määrästä ja laadusta, että minua asiakkaana ei kannata menettää, joten ovat puolellani, jos kaupassa tulee jotain kinaa. Joskus avaavat minulle oman kassankin, kun olen valmis.

Totta kai ymmärtämättömiä asiakkaita löytyy. Pidä vain pääsi ja omanarvontuntosi. Nostat äläkän sopimattomasta käytöksestä. Ei sinun tärkeänä asiakkaana sellaista tarvitse kestää.

Kaupan kannalta se on ihan sama tuleeko ne rahat yhdeltä vai kymmeneltä asiakkaalta. Sinä ostat sitä lapsiperhetuotetta tuolla summalla ja sinun jälkeesi tulee pari sinkkua ja lapsetonta pariskuntaa ostamaan kolme kertaa vähemmän tavaraa, mutta maksikokojen sijasta he ostavat laadukkaita täsmätuotteita ja heidän ostoksistaan syntyy äkkiä enemmän tuloja kaupalle.

Ei muuten ole aivan sama kaupan kassalle. Palvelen paljon mieluummin yhden asiakkaan jonka ostokset maksavat 300 euroa yhteensä kuin 30 asiakasta, joiden ostokset maksavat yhteensä tuon verran. Vaikuttaa katsos kiireeseen kun typerät asiakkaat odottavat ostoksiensa kanssa kassalle pääsyä maksaen ostoksensa kortilla kun sieltä on itsepalvelukassa myös käytössä. Mutta aijuu sitähän ei voi periaatteesta käyttäö ja kassoilta loppuu työt. Kaupassa on paljon muutakin tekemistä kuin kassalla oleminen. Työt eivät lopu sen lupaan. Kukaan ei halua tehdä töitä jatkuvassa ihmistulvassa ja kiireessä. Ap:n kaltaiset ovat lempiasiakkkaitani 👌

Joo, meidän kaikkien kassojen lempiasiakas on se väsynyt suurperheen äiti jättiostostensa kanssa, jolle ainoa mahdollinen pakka purkaa pahaa oloaan on kaupuan kassa. Plus, jatkuva kiire ja ihmistulva ajoittuu lähinnä tiettyihin kellonaikoihin ja tiettyihin päiviin ja silloin on oikeasti ihan sama, onko niitä asiakkaita siinä jonossa kuinka monta.

Ja tärkeimpänä, tuo lainaamasi kommentti otti kantaa siihen, että kaupalle se on ihan sama koostuuko se myynti yhden vai usemman asiakkaan ostoksista. Se kuitenkin on koko homman pointti, eikä se mikä yksittäisestä kassasta nyt kivoimmalta tuntuu.

Ei ole kaupankaan kannalta sama asia. Asiakastilavaatimukset ovat aika erilaiset riippuen asiakkaiden määrästä. Paljon paljon ostavia asiakkaita on tietysti paras. Vähän paljon ostavia ja paljon vähänostavia on huonoin.

Lisäksi kyllä se on niin, että perheelliset ne fileet, kalat ja muut suurikatteiset tuotteet kaupasta ostavat, ilman tarjouksienkin metsästystä. Paljon ostavat asiakkaat ovat myös heitä, jotka ostava laatua. Paljon ja laatua ostavat ajavat helpommin kuin pasteijaa ja pussikaljaa ostavat toiseen kauppaan, jos kauppa alkaa olla epämiellyttävä

Nyt et kyllä yhtään tiedä mistä puhut, kun ihan tutkitustikin Suomessa paras ostovoima asiassa kuin asiassa on lapsettomilla, työssäkäyvillä pariskunnilla. He nimenomaa ovat niitä, jotka eivät juokse tarjousten perässä ja ostavat laatua. Toki tämä ei konkretisoidu, jos omassa maailmassa on vain kaksi vaihtoa, suurpeerheelliset ja pussikaljanostajat.

Kaupan kannalta asiakasvolyymi on myös ratkaisevassa asemassa. Suurperheellinen tarkan ostoslistan kanssa ei ole potentiaalisin heräteostoksiin haksahtaja ja näitä kaupan katteen kannalta tärkeitä lisäostoja ajatellen ei ole todellakaan sama onko kaupassa kaksi suurpeerheellistä vai kaksikymmentä asiakasta pienempien ostosten kanssa.

Ostovoima ei tietenkään suoraan kerro, miten asiakas pistää rahaa ruokakauppaan. Esimerkiksi meidän perheessä ruokakauppamenot räjähtivät, kun perheesen tuli lapsia. Siksi, koska ravintoloissa ei enää niin helposti käydä joka ilta syömässä ja muutenkin kotiin satsataan eri tavalla.

Vierailija
26/90 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kannalta se on ihan sama tuleeko ne rahat yhdeltä vai kymmeneltä asiakkaalta. Sinä ostat sitä lapsiperhetuotetta tuolla summalla ja sinun jälkeesi tulee pari sinkkua ja lapsetonta pariskuntaa ostamaan kolme kertaa vähemmän tavaraa, mutta maksikokojen sijasta he ostavat laadukkaita täsmätuotteita ja heidän ostoksistaan syntyy äkkiä enemmän tuloja kaupalle.

Ei muuten ole aivan sama kaupan kassalle. Palvelen paljon mieluummin yhden asiakkaan jonka ostokset maksavat 300 euroa yhteensä kuin 30 asiakasta, joiden ostokset maksavat yhteensä tuon verran. Vaikuttaa katsos kiireeseen kun typerät asiakkaat odottavat ostoksiensa kanssa kassalle pääsyä maksaen ostoksensa kortilla kun sieltä on itsepalvelukassa myös käytössä. Mutta aijuu sitähän ei voi periaatteesta käyttäö ja kassoilta loppuu työt. Kaupassa on paljon muutakin tekemistä kuin kassalla oleminen. Työt eivät lopu sen lupaan. Kukaan ei halua tehdä töitä jatkuvassa ihmistulvassa ja kiireessä. Ap:n kaltaiset ovat lempiasiakkkaitani 👌

Joo, meidän kaikkien kassojen lempiasiakas on se väsynyt suurperheen äiti jättiostostensa kanssa, jolle ainoa mahdollinen pakka purkaa pahaa oloaan on kaupuan kassa. Plus, jatkuva kiire ja ihmistulva ajoittuu lähinnä tiettyihin kellonaikoihin ja tiettyihin päiviin ja silloin on oikeasti ihan sama, onko niitä asiakkaita siinä jonossa kuinka monta.

Ja tärkeimpänä, tuo lainaamasi kommentti otti kantaa siihen, että kaupalle se on ihan sama koostuuko se myynti yhden vai usemman asiakkaan ostoksista. Se kuitenkin on koko homman pointti, eikä se mikä yksittäisestä kassasta nyt kivoimmalta tuntuu.

Huomaa ettet ole kaupan alalla töissä etkä tiedä asiasta. Kaupan yksi tavoite on, että asiakkaiden ostoksien keskisumma suurenisi koko ajan. Sitä tarkaillaan vuosittain ja mikäli huomataan että asiakkaiden keskimääräinen ostostensumma on pienentymään päin, aletaan tekemään asioita sen korjaamiseksi. Kauppa ei myöskään toivo kiireitä, kiireet eivät myöskään korona-aikana ajoitu tiettyyn aikaan vaan ovat olleet jo yli kaksi vuotta hyvin vaikeasti ennakoitavissa. Pahaa oloaan myöskin harvemmin purkavat nämä henkilöt isojen ostoksien kanssa vaan kuten aloituksesta käy ilmi nämä ei niin suuria ostoksia ostavat. Myös kaupan kassa on ihminen, ei kone, joten todellakin hyvälle pomolle ja kaupalle on väliä tekevätkö työntekijänsä koko ajan kiireessä töitä vai saavatko esim hetken juomatauon vai että se 3 tuntia painetaan hiki hatussa töitä niin ettei kerkä edes vettä juomaan. Voin puhua aikalailla kaikkien kassojen äänellä. Kukaan ei pidä kiireistä. Asiakkaita vähemmän vielä kassat, jotka joutuvat sietämään sitä huonoa käytöstä yms kun se aina jotenkin tuppaa olemaan kassan vika kiireet yms.

Vierailija
27/90 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene kärrykansan taakse, vaan maksan lähes aina ostokseni itsepalvelukassalla.

Vierailija
28/90 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kaupankaan kannalta sama asia. Asiakastilavaatimukset ovat aika erilaiset riippuen asiakkaiden määrästä. Paljon paljon ostavia asiakkaita on tietysti paras. Vähän paljon ostavia ja paljon vähänostavia on huonoin.

Lisäksi kyllä se on niin, että perheelliset ne fileet, kalat ja muut suurikatteiset tuotteet kaupasta ostavat, ilman tarjouksienkin metsästystä. Paljon ostavat asiakkaat ovat myös heitä, jotka ostava laatua. Paljon ja laatua ostavat ajavat helpommin kuin pasteijaa ja pussikaljaa ostavat toiseen kauppaan, jos kauppa alkaa olla epämiellyttävä

Nyt et kyllä yhtään tiedä mistä puhut, kun ihan tutkitustikin Suomessa paras ostovoima asiassa kuin asiassa on lapsettomilla, työssäkäyvillä pariskunnilla. He nimenomaa ovat niitä, jotka eivät juokse tarjousten perässä ja ostavat laatua. Toki tämä ei konkretisoidu, jos omassa maailmassa on vain kaksi vaihtoa, suurpeerheelliset ja pussikaljanostajat.

Kaupan kannalta asiakasvolyymi on myös ratkaisevassa asemassa. Suurperheellinen tarkan ostoslistan kanssa ei ole potentiaalisin heräteostoksiin haksahtaja ja näitä kaupan katteen kannalta tärkeitä lisäostoja ajatellen ei ole todellakaan sama onko kaupassa kaksi suurpeerheellistä vai kaksikymmentä asiakasta pienempien ostosten kanssa.

Jännästi nää suurperheelliset palkitaan kuitenkin tarjouksilla ja "vip" asiakaskorteilla siinä samalla kun hifistelijät käyttävät ihan normaalia korttiaan. Tarjoukset käytävien varrella ovat juurikin sitä varten, että saadaan hivutettua yksittäisen asiakkaan käyttämää summaa ylöspäin. Suurperheellisten ei tarvitse tarttua noihin koska heidän ostostensa summa on jo iso. Harva vähemmän ostava niihinkään tarttuu. Enempi vanhemmat ihmiset.

Vierailija
29/90 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä kommentti.

Vierailija
30/90 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännästi nää suurperheelliset palkitaan kuitenkin tarjouksilla ja "vip" asiakaskorteilla siinä samalla kun hifistelijät käyttävät ihan normaalia korttiaan. Tarjoukset käytävien varrella ovat juurikin sitä varten, että saadaan hivutettua yksittäisen asiakkaan käyttämää summaa ylöspäin. Suurperheellisten ei tarvitse tarttua noihin koska heidän ostostensa summa on jo iso. Harva vähemmän ostava niihinkään tarttuu. Enempi vanhemmat ihmiset.

Hah! Esimerkiksi mustan plussakortin saa kuka tahansa, joka ei syö kuusenneulasia talvella ja käy säännöllisesti jossain kaupassa. Sitä kummempaa vip-korttia ei taida löytyä mistään.

Vierailija
31/90 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmösestäkin päästäisiin, kun pikakassoilla voisi ostaa myös kaljat ja maksaa pullokuiteilla, monesti noista syistä normikassoilla on jono ja pikakassat tyhjinä, ei niitä pysty käyttää ku kortilla tiettyihin ostoksiin.

En näe myöskään mitään estettä yhdistää lottokoneet ja käteiskoneet niihin pikakassoihin, taas nopeampaa kaupankäyntiä.

Kassaneideille jää paketit ja tupakan ostajat.

Vierailija
32/90 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpähän kärryllinen menee suht rivakkaan jos osaa latoa ostokset hihnalle reippaasti ja pakata samalla kun kassa tuotteita piippaa. Jolloin ei tuki linjaa. Sitten nää rauhassa pakkaajat...arvotaan ensin miten hihnalle laitetaan,odotetaan kaikki ennen maksua, sitten aletaan miettiä miten kaikki pakataan ja mihin kassiin. Tietenkään painavampia ei viimeisenä mihinkään,eikä rikkoutuvia niin että hajoavat. Se muu säätö on turhaa tukkimista.

Minä haluaisin nähdä ihmisen, joka purkaa kärrystä ostokset hihnalle ja samaan aikaan pakkaa tavaroita kassan toisessa päässä. Jos kassa skannaa ostokset rauhallisesti, ei ole tilaa purkaa ostoksia hihnalle, mutta yleensä ostokset skannataan yhtä nopeasti mitä minä puran. Kun saan kärryn tyhjäksi, on kassakin jo valmis.

Minua ei huolta yhtään, jos joku joutuu odottamaan vuoroaan. Lähes jokaisella on silmät päässä ja on omaa tyhmyyttä, jos ei osaa valita kassajonoa, jossa ihmisillä on vain vähän ostoksia.

Vierailija
33/90 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen sinkku ja asun keskikaupungilla missä on lähes pelkästään pienempiä kauppoja. ostan kuitenkin aina ruokaa niin paljon kuin vain pystyn kantamaan. Silti saan aina osakseni mulkoilua ja yritetään tunkea ylitsen enkä saa pakata rauhassa vaikka yritän olla nopea ja pois muiden tieltä. Tuntuu kun kaikki muut asiakkaat ostaisivat vain välipaloja. mitä nämä ihmiset oikeasti syövät kun olen ainut ihminen kauppakassien kanssa bussissakin joka kerta? Aina ulkona.

Vierailija
34/90 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia käsityksiä sitä onkin.

Lähdenpä tästä pian siirtämään grillin omakotitalon terassille. Aiomme perheen (2+3 hlö) kanssa syödä lounaaksi grillissä kypsennettyä lampaankaretta. Illalla syödään kalaa, siikaa. Saadaanko me syödä näin? Onko oikea perhekoko?

Miten teidän maksalaatikot voi?

Vierailija
35/90 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa ollenkaan. Ei ole kiire. Voin seisoskella tyytyväisenä pitkäänkin kassajonossa. Itseäni harmittaa se kiire, millä joutuu pakkaamaan kaupassa. Olisi kiva pakata kaikki kerralla hyvin, nyt joutuu kasaamaan tavarat jotenkuten pois tieltä ja menemään muualle pakkaamaan. 

Vierailija
36/90 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä ostat selvästikin pieniä ostoksia muhun verrattuna. Mä tilaan kahden viikon ruuat kerralla isolle perheelle, ja kyllä siinä menee 1h30min, kun ne keräilee. Edes sä et keräilisi niitä 20 minuutissa.

Vierailija
37/90 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei haittaa ollenkaan. Ei ole kiire. Voin seisoskella tyytyväisenä pitkäänkin kassajonossa. Itseäni harmittaa se kiire, millä joutuu pakkaamaan kaupassa. Olisi kiva pakata kaikki kerralla hyvin, nyt joutuu kasaamaan tavarat jotenkuten pois tieltä ja menemään muualle pakkaamaan. 

Saishan sitä tehtyä vaikka semmosenkin, missä ostokset menee suoraan kassiin liukuhihnalta.

Vierailija
38/90 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää vähän ostavat ovat niitä, joille kaupassa käynti on hupi ja ajanviete, siinä sitten ehtii jopa mulkoilemaan paljon ostavia, kun ei oo kiirettä. Paljon ostavat eivät erityisesti nauti kaupassa hengailusta, siksi käyvät harvoin. Jos kauppa eioo ihan lähellä, on järkevää ja jopa ekologista ostaa paljon kerralla.

Vierailija
39/90 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ostosten määrä harmita, vaan se h i d a s t e t t u toiminta siinä kassalla. Parhaat ovat jo maksaneet ostoksensa, mutta jäävät silti kärryjen kanssa tukkimaan koko linjaston ja pakkausalueen. Kaikki perheen lapset toki siinä pakkauspöydällä roikkumassa ja levittelemässä ostoksia.

"Ai niin, ja voisin vielä ottaa sen postilähetyksen ja tupakkia, ja ehkä lottokuponginkin voisi tarkistaa. Ups, unohdin pullokuitin ja bonuskortin..."

Onneksi osaan vältellä pahimpia ruuhkahuippuja ja käynkin kaupassa yleensä varhain aamulla.

Vierailija
40/90 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä ostat selvästikin pieniä ostoksia muhun verrattuna. Mä tilaan kahden viikon ruuat kerralla isolle perheelle, ja kyllä siinä menee 1h30min, kun ne keräilee. Edes sä et keräilisi niitä 20 minuutissa.

Tilaat? Eihän siinä mene montaa sekuntia kauempaa ottaa viisi pakettia leipää yhden sijaan ja kymmenen maitoa kahden sijaan.

Jos tarkoitat tilaamisella sitä, että kaupan työntekijä kerää ostoksesi, niin heillähän menee aikaa tavaroiden kuittaamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi