Miksi ihmiset pyörittelevät silmiä, huokailevat ja mulkoilevat kun ostan kärryllisen ruokaa?
Isoissa tai keskikokoisissa kaupoissa, jossa väkeä on, mutta on kassojakin.
Hirveä tuskainen kiemurtelu alkaa, kun taakseni tullaan. Meillä on 5 hengen perhe ja en todellakaan tule Prismasta minkään korin kanssa ulos, jossa on iltapala-ainekset. Tietysti minä ostan kerralla vähintään viikon tarvikkeet, usein jopa kahden.
Jos satun samaan aikaan jonoon kuin joku yhtä/kahta energiajuomaa ostava, päästän hänet edelle, mutta en tietenkään voi päästää kaikkia, jotka ostavat vähemmän kuin minä, sillä en pääsisi itse ulos kaupasta ikinä.
Itsepalvelukassoja on jo lähes joka paikassa, eikö sen banaanin ja lihapasteijan kanssa kannattaisi mennä maksamaan sellaiselle, eikä huokailla ja mulkoilla ihmisiä, jotka ostavat paljon.
Joskus on ihanaa, kun myyjä sattuu ojentamaan minulle kyltin ”kassa suljettu” jotta laittaisin sen hihnan päähän. Silloin tiedän että saan maksaa ja pakata rauhassa ostokseni.
Oletteko muut suurperheelliset, paljon kerralla ostavat törmänneet tähän, ihan kuin pitäisi pyydellä anteeksi kaikilta, että ostat viikon/kahden ruokatarvikkeet?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpähän kärryllinen menee suht rivakkaan jos osaa latoa ostokset hihnalle reippaasti ja pakata samalla kun kassa tuotteita piippaa. Jolloin ei tuki linjaa. Sitten nää rauhassa pakkaajat...arvotaan ensin miten hihnalle laitetaan,odotetaan kaikki ennen maksua, sitten aletaan miettiä miten kaikki pakataan ja mihin kassiin. Tietenkään painavampia ei viimeisenä mihinkään,eikä rikkoutuvia niin että hajoavat. Se muu säätö on turhaa tukkimista.
Ja tietysti kortit ja kuitit taitellaan huolellisesti lompakkoon ja lompakko laitetaan kassin tiettyyn sivutaskuun ennen kuin siirrtytään päätteeltä sivuun. Argh.
Kiitos vinkeistä. Olen vanhemmiten alkanut tahallani hidastelemaan, jos takana on joku hätähousu. Nämä ovat hyviä, mutta aika perustasoisia. Oma suosikkini on tarkistaa jonkun tuotteen hinta kassalta. Joutuvat yleensä soittelemaan jonnekin. Hyvällä tuurilla menee minuutti pari niin, ettei kassan ympärillä tapahdu mitään. Mitä halvempi tuote, niin sitä provoavampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaan ostokset valmiiksi keräiltynä. 6,90€ on pieni hinta siitä, että mun vierailu Prismassa on 3min eikä 1h30min.
Kuka viettää kaupassa enemmän kuin 20 minuuttia? Siinä ajassa saa ladottua kärryn täyteen. Elämänhallinnan vakavaa ongelmaa, jos kaupassa menee 1 h 30.
Sä ostat selvästikin pieniä ostoksia muhun verrattuna. Mä tilaan kahden viikon ruuat kerralla isolle perheelle, ja kyllä siinä menee 1h30min, kun ne keräilee. Edes sä et keräilisi niitä 20 minuutissa.
Hän on ammattilainen. Jo koeajalla tulisi potkut sille kaupan työntekijälle, joka ei ennätä kerätä parin viikon tilausta varttitunnissa.
Me tavalliset asiakkaat emme osaa ulkoa edes oman kaupan valikoiman sijaintia ja joudumme etsiskelemään ainakin jotain harvemmin ostettavaa. Siinäkin menee aikaa, kun katselee ympärilleen ja mietiskelee, mitä vielä aikoisi ostaa.
Eräät käyvät kaupassa joka päivä. Lopputulos on se, että joutuvat viettämään kaupassa enemmän aikaa kuin he, jotka käyvät siellä vain kerran viikossa tai harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaan ostokset valmiiksi keräiltynä. 6,90€ on pieni hinta siitä, että mun vierailu Prismassa on 3min eikä 1h30min.
Kuka viettää kaupassa enemmän kuin 20 minuuttia? Siinä ajassa saa ladottua kärryn täyteen. Elämänhallinnan vakavaa ongelmaa, jos kaupassa menee 1 h 30.
Sä ostat selvästikin pieniä ostoksia muhun verrattuna. Mä tilaan kahden viikon ruuat kerralla isolle perheelle, ja kyllä siinä menee 1h30min, kun ne keräilee. Edes sä et keräilisi niitä 20 minuutissa.
Tilaat? Eihän siinä mene montaa sekuntia kauempaa ottaa viisi pakettia leipää yhden sijaan ja kymmenen maitoa kahden sijaan.
Jos tarkoitat tilaamisella sitä, että kaupan työntekijä kerää ostoksesi, niin heillähän menee aikaa tavaroiden kuittaamiseen.
Niillä on skannerit mukana ja ne skannataan samantien, ei niitä tavaroita kassalle viedä!
Väitinkö niin? Kaupassa näkee ostosten keräilijöitä ja näkee senkin, että heillä menee tuotteiden keräilyyn pitempi aika mitä itsellä omien ostosten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmösestäkin päästäisiin, kun pikakassoilla voisi ostaa myös kaljat ja maksaa pullokuiteilla, monesti noista syistä normikassoilla on jono ja pikakassat tyhjinä, ei niitä pysty käyttää ku kortilla tiettyihin ostoksiin.
Missä slummissa käyt kaupassa, kun täällä maaseudullakin on alkkomahooli ja pullokuitit menneet ip-kassalla läpi jo vuosikausia.
Täällä ei mene ip-kassasta edes sellaiset juomat, joiden alkoholi% on jokseenkin olematon tai ainakin pitää huudella kassahenkilölle. Ei myöskään alennustuotteet, veikkaukset eikä tupakkatuotteet. Pitääkin joku kerta kokeilla, meneekö tulitikut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn kerran viikossa kaupassa. Olen nykyään jakanut ostokseni kolmeen eri kauppaan, aloita Citymarketista, jossa joskus saattaa olla hyviä punalaputuksia. Siellä ostokset mahtuvat yleensä yhteen isoon kestokassiin.
Sitten Tokmannille, josta näin talviaikaan olen ostanut linnunsiemenet, mutta erityisesti käyn siellä katsomassa kaikki punalaputetut, aika usein löytää lemmikkien ruokia tai nameja -50%, ja tänä vuonna on pariin kertaan ollut todella halpoja kananmunia; ainaikin tuon lähimmän Tokmannin kassan vieressä on erikseen sellainen alennuskori, jossa on tuotteita -50% tai esimerkiksi 0,10-0,20€. Sieltä selviän joskus pienellä kassilla, joskus pakkaan kaksi isoa kestokassia täyteen.
Sitten huokaisen syvään ja menen Prismaan (usein tässä välissä olen käynyt Lidlissäkin katsomassa, olisiko siellä niitä kahden euron hävikkilaatikoita, noin kerran puolessa vuodessa niihin ehdin). Prismasta ostan suurimman osan ruokia ja päivittäistarpeita, esimerkiksi jos CM:ssä ja Tokmannilla ei ole ollut tarjouksia eläinten ruuista, niin ostan ne Prismasta. Kärryni on yleensä kukkuroillaan, ja minulla on tietenkin pullonpalautuslaput ja punalaputetut tuotteet siellä mukana. Yritän mennä itsepalvelukassalle, mutta joskus, jos punalaputettuja on paljon, on helpompi mennä tavalliselle kassalle. Minulla kestää kärryjen tyhjennys kauan, en ymmärrä, miten joku ehtii tyhjentää kärryt niin, että ehtii toiseen päähän pakkaamaan samaan aikaan. Tottakai saan ladottua hihnan täyteen ennenkuin siirryn pakkaamaan, mutta en sitä kaukaloa ehdi tyhjentää kasseihin samaa tahtia kuin kassa vetää tuotteet kassan läpi. Ehdin siirtää lähinnä pois eniten tilaa vievät tuotteet, vessapaperit, talouspaperit, isot kissanruokapaketit...
Ekana koronavuonna tein yli puoli vuotta putkeen kolmen talouden ostokset, jolloin jouduin vielä maksamaan tavarat kolmessa erässä (kaikkia vaihtoehtoja kokeiltiin, kaikille helpommaksi tuli tuo, että maksoin jokaisen ostokset erikseen, ne oli silloin myös helppo pakata kasseihin. Enimmillään tein neljään talouteen ostokset, ja voin kertoa, että en IKINÄ päässyt Prismasta alle puolentoista tunnin.
Koskaan ei kassa huokaillut ostoskärryjäni tai sitä, mitä ostin ja miten ostin. Välillä meitä oli vierekkäisill kassoilla samanlaisella reissulla useampia, ja sieltä huudeltiin ja vertailtiin, että tällä viikolla käynkin vain kahdelle ostamassa tavaraa - hei tää on mulla jo kolmas kerta tällä viikolla - onneksi ei tarvitse mitään juhlatarvikkeita ostella!
Olen aina kohtelias, joskus olen väsynyt enkä kauheasti jaksa jutella ja hymyillä (eikä sitä näe kuin silmistä maskin kanssa) ja jos olen vasta aloittamassa tavaroiden latomista hihnalle, päästän takaani sen energiajuoman ostavan ja sen mummelin banaanien ja piimän ja perunoiden kanssa. En kuitenkaan voi päästää kaikkia ohi, ja joskus minulla on itselläni oikeasti kiire, joten en jousta muiden eduksi. Ja jos kassa on jo ensimmäiset vessapaperit siihen kassaan jo lyönyt, niin en todellakaan päästä ketään ohi, koska kassa joutuu sitten perumaan ne lyömänsä tuotteet jne. (joskus olen tehnyt jopa niin, että kun kaikilla kassoilla on ollut pitkät jonot - vaikka pyrin asioimaan kaupoissa heti aamusta, jolloin asiakkaita on vähiten - niin olen siltä energiajuomatyypiltä kysynyt, että onko hänellä kiire, antaa minulle sen euron tms mitä se tölkki maksaa ja kassa vetää sen minun tuotteiden seassa, jolloin hän pääsee nopeasti ohi)
Keräilypalvelu tuli täkäläiseen Prismaan vasta viime syksynä, siitä ei tuohon koronakaaokseen ollut hyötyä. Ensimmäiset itsepalvelukassat tulivat silloin ekana koronakeväänä, mutta ne olivat niitä pikkukassoja, joissa pystyi järkevästi menemään läpi vain korin kanssa. Vasta vajaan vuoden on ollut ne hihnalliset itsepalvelukassat.
Missähän mahdat säilyttää noita tavaroita sitten kotona? Normi jääkaappiin ei kovin paljoa mahdu.
Kaikkia tuotteita ei tarvitse säilyttää jääkaapissa. En minä sinne lado kuivapastaa, jauhoja, vessapaperia enkä kissanruokiakaan.
Tottakai jääkaappi pitää pitää tiukassa järjestyksessä, ja kauppaan menenkin vasta silloin, kun alkaa olla "kaikki lopussa", en tietenkään käy kaupassa, jos kotona on vielä kaikkea. Ja jos joku yksittäinen asia loppuu (maito, juusto, perunat tms) niin sitten ollaan se päivä-pari ilman. Niin ei yleensä käy, osaan aika hyvin optimoida ja suunnitella.
Lapset ovat oppineet tyhjentämään kauppakassit järjestelmällisesti ja täyttämään jääkaapin järkevästi. Heti kauppareissun jälkeen se jääkaappi ON täynnä, mutta yleensä olenkin suunnitellut niin, että siellä on jotain, joka käytetään samana/seuraavana päivänä pois tilaa viemästä (keskiviikkona ostin esimerkiksi kaksi isoa pussillista jotain paneroituja broilerinpaloja, jotka olivat eilen iltapalana kinkun kypsymistä odotellessa). Koska kauppareissujen väli on pitkä, on aika luontevaa laittaa esimerkiksi osa lihatuotteista suoraan pakastimeen (ehkä uudelleen pakattuna). Jääkaapin hyllyjen välit on optimoitu meillä siten, että sinne mahtuu meidän ruokatarvikkeemme järkevästi, ei jää tyhjää eikä hankalasti käytettäviä aukkoja. Vihannekset, hedelmät ja juurekset säilytetään viileällä verannalla, kananmunia en koskaan laita jääkaappiin kuin vasta keitettynä/paistettuna.
Jääkaapin ovihyllyt on täytetty siten, että niissä ei ole tyhjiä aukkoja (ennenkuin ennen seuraavaa ostosreissua), pulloja voi laittaa lomittain niin, että joka toinen on hyllyn takaosassa ja joka toinen etuosassa, ne menevät tosi näppärästi näin pienempään tilaan.
Meillä on tosi paljon ruokaa kotona aina heti kauppareissun jälkeen, ihan totta. Mutta valitettavasti tällä perhekoolla (+etätyö ja eväät aina töihin) sitä ruokaa kuluu jo viikossa hurjia määriä. Neljä teiniä vetää kevyesti yhden jääkaappihyllyn tyhjäksi yhtenä päivänä...
Ja käyn kaupassa aina kauppalapun kanssa, enkä osta "varmuuden vuoksi" jos minulla ei ole suunnitelmaa siitä, miten sen sitten säilytän. Jos tiedän, että jääkaapissa sattuukin olemaan jo valmiiksi kaksi kilon pakettia juustoa, niin en osta sitä normaalia kolmea kiloa juustoa, vaan vain yhden.
Jääkaappi pitää myös säännöllisesti käydä läpi ja käyttää sieltä pois sinne muuten muhimaan jäävät tuotteet pois. En osta ruokaa pilaantumaan ja poisheitettäväksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpähän kärryllinen menee suht rivakkaan jos osaa latoa ostokset hihnalle reippaasti ja pakata samalla kun kassa tuotteita piippaa. Jolloin ei tuki linjaa. Sitten nää rauhassa pakkaajat...arvotaan ensin miten hihnalle laitetaan,odotetaan kaikki ennen maksua, sitten aletaan miettiä miten kaikki pakataan ja mihin kassiin. Tietenkään painavampia ei viimeisenä mihinkään,eikä rikkoutuvia niin että hajoavat. Se muu säätö on turhaa tukkimista.
Ja tietysti kortit ja kuitit taitellaan huolellisesti lompakkoon ja lompakko laitetaan kassin tiettyyn sivutaskuun ennen kuin siirrtytään päätteeltä sivuun. Argh.
Kiitos vinkeistä. Olen vanhemmiten alkanut tahallani hidastelemaan, jos takana on joku hätähousu. Nämä ovat hyviä, mutta aika perustasoisia. Oma suosikkini on tarkistaa jonkun tuotteen hinta kassalta. Joutuvat yleensä soittelemaan jonnekin. Hyvällä tuurilla menee minuutti pari niin, ettei kassan ympärillä tapahdu mitään. Mitä halvempi tuote, niin sitä provoavampi.
Unohdathan varmasti punnita jonkun vihanneksen? Ja paistopisteen tuotteet, niitä ei missään nimessä kannata punnita itse, vaan latoa kaikki sekaisin yhteen pussiin! Hyvä konsti on myös painaa vihannesvaa'alla väärää nappulaa, vaikka jotain eksoottisen hedelmän nappulaa perunoille (jolloin se hinta onkin 59€ sen 0,59€ sijaan!) ja sitä sitten on setvittävä siinä kassalla. Ja muista aina tarjota väärän kaupparyhmän etukortteja. Pins-kortti on hyvä, koska se ei kelpaa missään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaat? Eihän siinä mene montaa sekuntia kauempaa ottaa viisi pakettia leipää yhden sijaan ja kymmenen maitoa kahden sijaan.
Jos tarkoitat tilaamisella sitä, että kaupan työntekijä kerää ostoksesi, niin heillähän menee aikaa tavaroiden kuittaamiseen.
Itseasiassa menee. Koska kun tavaraa tulee kärryihin paljon, on kiinnitettävä huomiota siihen, miten ne sinne kärryihin lappaa, ja sitä tavaraa joutuu ostamaan joka osastolta ja joka käytävältä. Hygieniatuotteita (jotka isoissa tavarataloissa ovat useamman käytävän varrella)-paperituotteita (vessapaperit ja talouspaperit ovat isoina vuorina, ja vessapaperit sen vuoren toisella puolella, talouspaperit toisella), eläintenruuat kahdella eri käytävällä ja ripoteltuna pitkän käytävän eri puolille ja eri päihin. Hedelmä- ja vihannesosastolla menee huomattavasti kauemmin aikaa, jos ostoksissa on kurkkua, tomaattia, salaattia, kolmea eri hedelmää, kaali ja juureksia, kuin jos ostoksissa olisi avokadoja, kirsikkatomaattipurkki ja itupurkki. Maitohyllyllä joutuu menemään sen hyllyn viereen, että saa ne 10 maitotölkkiä järkevästi laitettua kärryihin, toinen vaihtoehto on jättää kärryt käytävälle ja kantaa ne tölkit useammassa erässä - kaikki ei kerralla syliin mahdu, ja sen maitohyllyn edustan tukkii kärryillään ne, jotka pähkii, että ottaisinko yhden tölkin ab-piimää vai 1%piimää. Ja yleensä tosiaan ne, jotka ostavat paljon, ostavat paljon eri tuotteita, ei niin, että 10l maitoa, 5kg juustoa ja 7 ruisleipäpakettia. Vaan niin, että 6l maitoa, 4l piimää, kahdeksan tölkkiä kermaa ja pari kermaviiliä. 3 kermajuustoa, arkiedam ja kolme pkt homejuustoja sekä iso leipäjuusto, kolme ruispalapakettia, kaksi paahtoleipäpakettia ja kaksi pussia sämpylöitä. KAIKKI ovat eri puolilla maitohyllyä, juustohyllyjä ja leipäosastoa.
Minä haluaisin nähdä, että sinä pääsisit Prismassa keräämään, maksamaan ja pakkaamaan ostoslistani tavarat alle puolen tunnin! Jos sen teet, olen valmis maksamaan sinulle kympin siitä, että teet sen puolestani!!! Ihan välittömästi. Jos et siihen kykene, saat maksaa sen parinsadan euron ostoskärrylliseni ihan itse. Nopeimmalla kassallakin menee yli kymmenen minuuttia vetäistä tuotteet siitä kassan läpi (näen koko ajan kellon siellä käytävällä, joten tiedän tuon).
En ole kaupan työntekijä. Käy kaupassa muulloin kuin ruuhka-aikoina. Kierrän kaupan järjestyksessä alkaen heviosastolta. Laitan tavarat kärryyn siihen järjestykseen, missä nostan ne kassahihnalle. Kärryn etuosaan tulee maitotuotteet, painavat ja pakasteet. Kun kuljen maito-tai juustohyllyn ohi otan tarvitsemani järjestyksessä enkä sinkoile sinne tänne. Itselle on helpompi ostaa kuin toisille. Jos tuotteiden paikkoja ei kaupassa muuteta, pystyy ostokset tekemään vaikka silmät kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään järkeä ostaa kahden viikon ruokia kerralla!
Ensinnäkin jo kylmäketju katkeaa kun hinaat hitaasti sen kärrysi kanssa pitkin ja poikin markettia tunnin. Sen jälkeen kassalla terrorisoit vartin ja vielä kotimatka päälle.
Kodissasi ei ole turvallista syödä kun tonnikalaa! Maidot ja hedelmät eivät tosiaan säily kahta viikkoa hyvänä. Liha, kala, kana ja leipä eivät pakastamisen jälkeen myöskään ole ennallaan. Hyi olkoon.
Miksi kirjoitat asiasta, josta et tiedä yhtään mitään? Kärryyn otetaan kylmätuotteet viimeiseksi. Ne on ripoteltu eri puolille kauppaa, esim. lihat ja maidot täsmälleen vastakkaisilla puolilla ja parhaiten säilyvät eli kuivatuotteet, makeiset, hygieniatuotteet, tekstiilit ovat lähimpänä kassaa. Siksi pitää ravata edestakaisin ympäri kauppaa, ja siinähän menee aikaa.
Me valitsemme huolella tuoreimmat tuotteet, jotka saamme säilymään kaksi viikkoa - ja siinäkin menee aikaa. Sinä et osaa pakastaa etkä käsitellä sulatettuja tuotteita, jos ne ovat sinulle hyi.
Valitsemme hyvin säilyvät tuotteet ja sellaiset hedelmät, joista ensimmäisenä syödään ruskeapilkkuiset banaanit ja pikkuisen pehmenneet päärynät, ja viimeisenä kestävät omenat ja paksukuoriset appelsiinit. Eikä meillä edes ole pakkomiellettä syödä hedelmää joka päivä, kun on marjoja pakastimessa.
Kylmäketjun katkeamisesta ei tarvitse tässä ilmastossa olla huolissaan kuin kuumimpien kesäpäivien jäätelön kohdalla. Senkin voi pelastaa kylmälaukulla, ja pakkaamalla kaikki kylmät tavarat samaan kassiin, ja pakasteet tietenkin vielä erikseen.
Onpa vuodatuksia. Pienellä kansalla ei ole muuta kuin ongelma kärsivällisyyden ja organisoinnin kanssa. Miten luulette monikymmenmiljoonaisissa maissa kaupassa käymisen onnistuvan? Siellä ei pakatakaan hiljalleen kasseihin tavaraa, ne ladotaan nopeasti takaisin ostoskärryyn ja pakataan vasta auton luona koreihin tai kasseihin.
Olisin hullu jos kantaisin painavia kasseja kassalta autoon. Kärrään ostokset sinne ja pakkaan kahteen isoon koriin, toiseen kylmiöön ja jääkaappiin tulevat, toiseen ruokakomeroon tulevat. Hedelmät, vihannekset ja salaatit ostan erikseen torilta tai suoraan tuottajalta, usein myö juustot ja munat. Mitään hygieniatarvikkeita en osta marketeista. Parin kuukauden välein käyn drogeriemarketissa ostamassa. Hullu olisin myös, jos kävisin joka päivä tai edes joka toinen päivä pikkuostoksilla kaupoissa kun on parempaa, mukavampaa ja mielekkäämpää tekemistä kotosalla ulkona ja sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn kerran viikossa kaupassa. Olen nykyään jakanut ostokseni kolmeen eri kauppaan, aloita Citymarketista, jossa joskus saattaa olla hyviä punalaputuksia. Siellä ostokset mahtuvat yleensä yhteen isoon kestokassiin.
Sitten Tokmannille, josta näin talviaikaan olen ostanut linnunsiemenet, mutta erityisesti käyn siellä katsomassa kaikki punalaputetut, aika usein löytää lemmikkien ruokia tai nameja -50%, ja tänä vuonna on pariin kertaan ollut todella halpoja kananmunia; ainaikin tuon lähimmän Tokmannin kassan vieressä on erikseen sellainen alennuskori, jossa on tuotteita -50% tai esimerkiksi 0,10-0,20€. Sieltä selviän joskus pienellä kassilla, joskus pakkaan kaksi isoa kestokassia täyteen.
Sitten huokaisen syvään ja menen Prismaan (usein tässä välissä olen käynyt Lidlissäkin katsomassa, olisiko siellä niitä kahden euron hävikkilaatikoita, noin kerran puolessa vuodessa niihin ehdin). Prismasta ostan suurimman osan ruokia ja päivittäistarpeita, esimerkiksi jos CM:ssä ja Tokmannilla ei ole ollut tarjouksia eläinten ruuista, niin ostan ne Prismasta. Kärryni on yleensä kukkuroillaan, ja minulla on tietenkin pullonpalautuslaput ja punalaputetut tuotteet siellä mukana. Yritän mennä itsepalvelukassalle, mutta joskus, jos punalaputettuja on paljon, on helpompi mennä tavalliselle kassalle. Minulla kestää kärryjen tyhjennys kauan, en ymmärrä, miten joku ehtii tyhjentää kärryt niin, että ehtii toiseen päähän pakkaamaan samaan aikaan. Tottakai saan ladottua hihnan täyteen ennenkuin siirryn pakkaamaan, mutta en sitä kaukaloa ehdi tyhjentää kasseihin samaa tahtia kuin kassa vetää tuotteet kassan läpi. Ehdin siirtää lähinnä pois eniten tilaa vievät tuotteet, vessapaperit, talouspaperit, isot kissanruokapaketit...
Ekana koronavuonna tein yli puoli vuotta putkeen kolmen talouden ostokset, jolloin jouduin vielä maksamaan tavarat kolmessa erässä (kaikkia vaihtoehtoja kokeiltiin, kaikille helpommaksi tuli tuo, että maksoin jokaisen ostokset erikseen, ne oli silloin myös helppo pakata kasseihin. Enimmillään tein neljään talouteen ostokset, ja voin kertoa, että en IKINÄ päässyt Prismasta alle puolentoista tunnin.
Koskaan ei kassa huokaillut ostoskärryjäni tai sitä, mitä ostin ja miten ostin. Välillä meitä oli vierekkäisill kassoilla samanlaisella reissulla useampia, ja sieltä huudeltiin ja vertailtiin, että tällä viikolla käynkin vain kahdelle ostamassa tavaraa - hei tää on mulla jo kolmas kerta tällä viikolla - onneksi ei tarvitse mitään juhlatarvikkeita ostella!
Olen aina kohtelias, joskus olen väsynyt enkä kauheasti jaksa jutella ja hymyillä (eikä sitä näe kuin silmistä maskin kanssa) ja jos olen vasta aloittamassa tavaroiden latomista hihnalle, päästän takaani sen energiajuoman ostavan ja sen mummelin banaanien ja piimän ja perunoiden kanssa. En kuitenkaan voi päästää kaikkia ohi, ja joskus minulla on itselläni oikeasti kiire, joten en jousta muiden eduksi. Ja jos kassa on jo ensimmäiset vessapaperit siihen kassaan jo lyönyt, niin en todellakaan päästä ketään ohi, koska kassa joutuu sitten perumaan ne lyömänsä tuotteet jne. (joskus olen tehnyt jopa niin, että kun kaikilla kassoilla on ollut pitkät jonot - vaikka pyrin asioimaan kaupoissa heti aamusta, jolloin asiakkaita on vähiten - niin olen siltä energiajuomatyypiltä kysynyt, että onko hänellä kiire, antaa minulle sen euron tms mitä se tölkki maksaa ja kassa vetää sen minun tuotteiden seassa, jolloin hän pääsee nopeasti ohi)
Keräilypalvelu tuli täkäläiseen Prismaan vasta viime syksynä, siitä ei tuohon koronakaaokseen ollut hyötyä. Ensimmäiset itsepalvelukassat tulivat silloin ekana koronakeväänä, mutta ne olivat niitä pikkukassoja, joissa pystyi järkevästi menemään läpi vain korin kanssa. Vasta vajaan vuoden on ollut ne hihnalliset itsepalvelukassat.
Missähän mahdat säilyttää noita tavaroita sitten kotona? Normi jääkaappiin ei kovin paljoa mahdu.
Jääkaapissa ei tarvitse säilyttää sellaisia tavaroita, jotka eivät ole kaupassakaan kylmäsäilytyksessä. Sellaisia ovat mm. vessapaperit, energiajuomat, eläinten kuivaruuat, hedelmät sekä kananmunat ja leivät, joita monet pitävät turhaan jääkaapissa.
Monilla meistä on myös pakastin, jossa säilytetään myös kauppaostoksia eikä vain riistaa, kalaa ja marjoja, jotka on itse pyydetty ja kerätty.
Joskus ostin kärryllisen nuudelia, eikä minua katsottu yhtään kieroon.
Jaahas. Taas joku maailman napa, joka luulee, että hänen ympärillä pyörii kaikki.
Ostan paljon tai vähän, en seuraa yhtään, mitä muut mulkoilevat tai eivät mulkoile. Se on heidän ongelmansa. Minulla on oikeus ostaa mitä ja miten paljon haluan. Joskus se kärryllinen ruokaa ja aikaa menee enemmän. En välitä yhtään, mitä muut siitä ajattelevat enkä seuraa muiden reaktioita. Miksi pitäisi.
Jokainen saa ostaa ihan niin paljon ruokaa yms., kuin on tarvetta ja haluaa. Mitä se kenellekään kuuluu, mitä ja mitenkä paljon toiset ostavat? Vai onko joillakin oma elämä niin köyhää, että pitää kytätä ja tarkkailla toisten tekemisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas. Taas joku maailman napa, joka luulee, että hänen ympärillä pyörii kaikki.
Niinpä. Oikeasti ketään ei kiinnosta.
Kerran kyllä minua katsottiin kaupassa pitkään. Mies täytti pyöreitä ja järjesti isot juhlat. Käytiin ostamassa siideriä ja olutta, niitä oli kärry täynnä. Mies meni hakemaan jotain, oli törmännyt tuttuun ja jäi suustaan kiinni. Minä seisoin sen täyden kärryn vieressä. Hieman nolotti.
Huokailen, jos teet nuo ostokset ruuhka-aikana pikkukaupassa, jossa on vaan yks kassa.
En nyt puhu vanhusten ongelmista, mutta omistani: Kun ostoksia on paljon (esimerkiksi neljä suurta kestokassillista) on erittäin paljon merkitystä, miten ne pakkaa. Pyrin siis jo valmiiksi latomaan ostokseni hihnalle kärryistä siinä järjestyksessä, miten ne pakkaan: ensin talouspaperi ja vessapaperi ja kissanhiekka, sitten suuret kovat esineet (kissanruokapaketit, muropaketit jne) sitten maitotölkit, viimeisenä pehmeät kasvikset leivät ja kananmunat. Kasseihin on pakko pakata tuotteet järjestelmällisesti, ja pakatessa on myös huomioitava se, että helposti vahingoittuvat tuotteet on pakattava päällimmäisiksi. Kylmäsäilytystä vaativat tuotteet on hyvä pakata kaikki samaan kassiin, mutta on myös pakkasilla huolehdittava siitä, että kurkut, salaatit jne pääsevät turvaan termoskassiin. Lisäksi on huolehdittava siitä, että kassit mahtuvat takaisin ostoskärryihin, eli osa niistä on pakattava vasta kärryissä. JA huomioitava painon tasainen jakautuminen niin, että jaksan nostaa kassit sekä autoon, että kantaa ne kotiin.
Eli ON TÄRKEÄÄ, MITEN NE KASSIT ON PAKATTU. Vaikka ne viettäisivät vain viisi minuuttia aikaa siellä autossa, niin se ei olekaan ratkaisevaa!!!
Kyllä huomaa, ettei ole suurperheen tavaroita useampaan kertaan kaupasta kotiin raahaamaan...