Ovatko uusperheen vanhempien lapset keskenään sisaruspuolia?
Eivätkö saman (yhden) vanhemman jälkeläiset ole sisaruspuolia, kun toinen vanhempi on eri? Uusperheen vanhempien lapsethan eivät ole mitään biologista sukua toisilleen. Eivät siis ole sisarusmitään.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi on vain sana sisarpuoli ja silloin on yksi yhteinen biologinen vanhempi. Muu on ei mikään sisko ollenkaan, tuttava voi olla tai jopa kaveri. Suomalaiset tässä fiksumpia eli se kenen kanssa vanhempi aikaa viettää ei tee kyseisen henkilön lapsesta sisarusta.
No just joo. Jos lapset on pieniä, kun muutetaan yhteen ja näin ollen kasvavat samassa taloudessa ja käytännössä ovat siis sisaruksiin verrattavassa asemassa perheessä, niin olisi kyllä aika outoa puhua jostain tuttavasta :D
Kaikki toki tietää, etteivät biologisesti ole sisaruksia, mutta saattavat kyllä kokea olevansa sisaruksia ja näin ollen puhuvat siskosta/veljestä.
Mun kaveri on vielä aikuisenakin kuin sisko äitinsä miesystävän lapsen kanssa ja puhuu siskosta tai siskopuolesta, vaikkeivät ole biologista sukua.
Uusperhe ollaan, jossa molemmilla lapsia ja yksi yhteinen. Kyllä he puhuvat toisistaan sisaruksina. Vanhimmat lapset oli jo koulussa kun muutettiin yhteen. Eivät koe tarpeelliseksi eritellä. Vanhempia kutsuvat nimellä. Paitsi silloin kun puhuvat meistä yhteiselle lapsellemme, silloin ollaan äiti ja isä.
Vierailija kirjoitti:
Bonuslapsi ja bonusvanhempi on suht neutraali ilmaisu.
Tämä on kaikkein hölmöin ilmaisu, kun bonus on positiivinen sana ja näissä uusperhesekoiluissa vain yritetään tehdä mahdottomasta majdollista.
Vanhempieni erottua toinen vanhemmistani meni uudelleen naimisiin. Uudella kumppanilla oli 3 lasta, joita en ole koskaan tavannut. He olivat vain henkilöitä, joista vanhempani joskus puhui. Vanhempani uusi puolisokaan ei ollut minulle mitään muuta kuin henkilö, joka hankaloitti minun ja vanhempani välistä yhteydenpitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kaikkein hölmöin ilmaisu, kun bonus on positiivinen sana ja näissä uusperhesekoiluissa vain yritetään tehdä mahdottomasta majdollista.
Näinpä. Ei minulle äidin uusi mies mikään bonus ollut. Lähinnä rasite.
Sisarussuhde voi olla biologinen (veli/sisko, jos 2 yhteistä biologista vanhempaa, sisko-/velipuoli, jos yksi yhteinen vanhempi).
Kaksi ihmistä voi olla juridisesti sisarukset, vaikka eivät olisi biologisesti mitään sukua toisilleen. Eli kun perheeseen adoptoidaan lapsi, on perheen biolapset ja adoptiolapsi juridisesti sisaruksia, vaikka biologista yhteyttä ei olisikaan. Samoin kaksi samaan perheeseen adoptoitua lasta ovat juridisesti sisaruksia, vaikka eivät olisi biologisesti mitään sukua toisilleen.
Sijaisperheessä kasvaneet lapset voivat kokea perheessä samaan aikaan asuneet lapset sisaruksikseen, vaikka heillä ei biologista tai juridista sidettä olisikaan. Tällöin kyseessä on sosiaalinen sisaruus.
Läheinen ystävyyssuhde voi olla kuin sisarussuhde. Silloin kyseessä on psykologinen sisaruus.
Vierailija kirjoitti:
No näinhän se on, mutta kunnon perheessä heitä nyt vain pidetään sisarpuolina. Mun kaikki piolisisaret ja sisarpuolet on itseasiassa sisaria, en käytä etuliitteitä.
Kutsua voi tietysti miksi vaan mutta eivät he oikeasti ole sinulle mitään sukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Ei minulle äidin uusi mies mikään bonus ollut. Lähinnä rasite.
Biologinen isäsi sen sijaan oli varmaan tosi helmi, jos jätti äitisi tai vaihtoehtoisesti äitisi katsoi parhaaksi jättää hänet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat lähinnä ihmiseltä, jonka vanhemmat on edelleen yhdessä, eikä sulla ole tai et viihdy sisarustesi kanssa ja olet kateellinen kaverillesi, jonka vanhemmat erosi, ja myöhemmin kaveri sai uusia kivoja sisaruksia vanhempien pariuduttua myöhemmin.
Kyllä meidän uusperheessä on ainakin ajateltu, että kaikki meidän perheen lapset ovat sisaruksia keskenään, ja niin hekin ajattelevat. Onhan heillä kaikilla yhteinen äiti. Ja kaikilla on sama, vain yksi heistä huolta pitävä isä, vaikka hän ei kaikkien isä biologisesti olekaan.