Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä haluaisit muuttaa suomalaisessa äitiyskulttuurissa?

Vierailija
14.04.2022 |

Onko jossain maassa parempi asenne vanhemmuuteen?

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttaisin isoäitien asenteen, että "itse lapset hommasit, yksin hoidat, minä elän nyt vain itselleni".

Onhan heillä siihen oikeus. Eivät he sitä lastasi ole hankkineet, vaan sinä.

Vierailija
82/107 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaiken. Haluaisin muuttaa ihan kaiken.

Alkaen jo synnäriltä; kuinka monella osastolla potilas vaihtaa itse lakanansa ja iltapalan saaminen on kiinni siitä, pääseekö yksin sängystä ylös? Miten uutta äitiä auttaa tai nopeuttaa palautumaan se, että hän ei välttämättä saa nukkua/levätä juuri ollenkaan sairaalassa? Synnytyksestä puhutaan aina maratooniin verrattavana asiana, mutta palautuvatko maratoonarit sitten juoksemalla vähän lisää (vrt. liikuntakyvyttömälle, 2 litraa verta juuri menettäneelle univajeiselle äidille isketään vauva syliin ja sanotaan "pärjäile")? Miksi on niin vaikeaa osoittaa empatiaa äidin tuntemuksia kohtaan, antaa tarpeeksi kipulääkitystä jne.? Onko muka normaalia että hormonihuuruissa huutoitkevää äitiä ei lohduteta edes toteamalla "taitaa se maito nousta kun itketyttää, se kuuluu asiaan", vaan tehdään vaan hoitotoimenpide mitään sanomatta ja kävellään pois? Aivan sairasta touhua.

Neuvolan ja muiden äitien sekä esim. päiväkodin työntekijöiden mahdollinen kyttäys ja loputon vertailu. Sairasta ja sairastuttavaa. Jos lapsessa on jotain huolta herättävää, ihan varmasti ÄITI saa sen tietää- isälle hymistellään että kaikki kunnossa. Äiti on se oletusvanhempi kaikessa, vaikka papereissa lukisi että ensisijaisesti soitto isälle. Äidin elämä tyssää siihen kun saa lapsen, sen jälkeen on vain lapsi. Ja samaan aikaan hoetaan "lapsi on onnellinen kun äitikin on onnellinen". Juu. Äiti saa käydä korkeintaan lenkillä ilman lasta, ja sekin on periaatteessa jotain ihan muuta kuin rentouttavaa ja ns. turhaa omaa aikaa, jota niin moni kaipaa.

Tätä voisi jatkaa loputtomiin. Mitä sitten haluaisin tilalle?

Lisää yhteisöllisyyttä, vähemmän kyttäämistä ja standardeja. Kiinasta ja Koreasta tuttu "äitiysaika" synnytyksen jälkeen, eli noin kuukausi-pari helpotettua elämää vauvan kanssa: saat keskittyä palautumiseen ja joku muu (oma äiti/anoppi yleensä) hoitaa vauvaa sekä kotia pääosin tämän ajan. Ihan jo synnärillä tulisi taata lepo äideille, eli halutessaan vauva pitäisi voida viedä kansliaan/vauvalaan (nämä takaisin!) joksikin aikaa. Tällä estettäisiin mahdollisesti jopa lapsivuodepsykooseja, koska jos väsymyksen päästää liian pitkälle, osa ei yksinkertaisesti pysty nukkumaan enää siinä vaiheessa. Masennukseen voisi vaikuttaa myös. Nämä nyt noin aluksi.

Mulla särähtää aina tämä, kun toivotaan/vaaditaan jotain kokonaan erilaisen kulttuurin tapaa tuotavaksi meille. Kiinassa on ollut pitkään yhden lapsen-politiikka, mikä tarkoittaa, että isoäideillä ei ole kuin 1 lapsi, joka saa vain 1 lapsen. Käytännössä tämä tarkoittaa, että 1 vauvaa kohden on 2 isoäitiä, joilla ei ole muita lapsenlapsia. Helppokos siinä on antaa sen ainoan tyttärensä/miniänsä maata vaikka puoli vuotta!

Suomessa lapsia voi olla vaikka miten monta ja lapsenlapsia niin paljon, ettei muista enää edes nuorimpien nimiä (Nykyään toki ei haittaa, koska nimi on joko Leo tai Elle joka tapauksessa...). Pitäisikö tosiaan isoäitien revetä takaamaan 2 kkn lapsivuodeaika kaikille 3 tyttärelleen ja 2 miniälleen, joista 2 saa lapsen yhtä aikaa? Siis oman kokopäivätyönsä ohessa.

Ihan kiva utopia tuollainen että joku muu hoitaa vauvaasi sen raskaimman ajan yli, mutta se on nimenomaan vain sitä: utopia.

Siis jos muuttaisi kaiken, niin miksi ei voisi muuttaa sitäkin miten isoäitiäni ”pitää revetä”— miksi kenenkään pitäisi? Tuo on hassua, että koska Kiinassa on näin, jaSuomessa on näin, ja näitä ei voi juuri tietyllä tavalla yhdistää, niin yhtään minkään muuttaminen on utopiaa. Yhtään minkään. Koska Kiinan isoäidit. Juu…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin muuttaa synnyttävien äitien kohtelua sairaalassa. Lisää kätilöitä, kivunlievitystä annetaan, äidin annetaan levätä ja äitiin panostetaan yms.

Toinen juttu on, että toivoisin ISIEN huolehtivan lapsestaan yhtäläisesti ja oma-aloitteisesti sen sijaan, että olisivat "äidin" = kumppanin puntissa roikkuva teinilapsi. Tarkoitan tällä sitä, että mies ymmärtää vaihtaa vaikka sen vaipan, kun se alkaa haista eikä vasta tuntien päästä, kun äiti käskee ja vauva on itkenyt pari tuntia sitä kakkavaippaansa. 

Tätä olen aina ihmetellyt: mies on töissä, nainen kotona ja lapsenhoito on kuitenkin 50% miehellä, vaikka nainen ei maksaisi perheen kuluista euroakaan.

Suomessa naiset on kotona äitiys- ja vanhempainvapaalla ja tienaavat silloinkin.

Ne ovat toisten verorahoja. Kotona oleva äiti ei tee niiden eteen mitään. Ja varmasti se mies tienaa moninkertaisesti enemmän.

Minä olen monen muun äidin tavoin ollut vuosia työelämässä ennen lapsen syntymää, niin olen oman korteni kekoon kantanut verojen muodossa. P.S. Sinun logiikallasi sinun äitisi/kasvattajasi ei ole sinun eteesi tehnyt mitään, kun on ollut kanssasi kotona?

Vierailija
84/107 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää, miten näihin keskusteluihin tulee aina joku lapsivastainen pätemään. Menisi muualle.

Vierailija
85/107 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttaisin isoäitien asenteen, että "itse lapset hommasit, yksin hoidat, minä elän nyt vain itselleni".

Onhan heillä siihen oikeus. Eivät he sitä lastasi ole hankkineet, vaan sinä.

Olemme kuitenkin yhteisöllisiä olentoja. Vähän kuin laumaeläimiä. Jos emme auta toisiamme kun syntyy pieniä, miksi auttaisimme missään? Mummot ojaan, sairaat lumihankeen, terve vaan, itsehän päätit elää vanhaksi ja itsehän kompastuit ja teloit jalkasi…

Vierailija
86/107 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolaisten paljaista taka­puolista syntyi kirja ja näyttely. PERSE. Peilikuva -kirja valmistui Kulttuurirahaston tuella, samoin Suuri Persenäyttely Mikkelin Naisvuoren näkötorniin.

SuosittuTe, jotka ette "hössötä" pääsiäisruoista, mitä syötte?

Onko itsekästä olettaa, että kaikki muutkin ovat jo sairastaneet koronan ja siksi vapautua maskin käytöstä? Vai millä oikeudella koronan sairastaneiden pitäisi olla sairastamattomien panttivankina? Itse en ainakaan enää suostu pitämään maskia. Entä sinä?

Sinä sekasyöjä

Vierailija
87/107 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää, miten näihin keskusteluihin tulee aina joku lapsivastainen pätemään. Menisi muualle.

VASTAA

LAINAA

Ilmoita asiattomaksi 

ylös0

alas0

Vierailija
88/107 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni äitien pitäisi olla enemmän kotiäitinä alle esikouluikäisten kanssa. Hullua, että nykyään tarha kasvattaa.

Asian voisi tehdä niin, että miehen palkka ja tuolta ajalta kertynyt työeläke puolitettaisiin molemmille tasan. Olisi reilua molemmille.

Vierailija
89/107 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
90/107 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen, miten yksin äiti/tuoreet vanhemmat jätetään syntyvän esikoisen kanssa.

Kaikki oli uutta, mutta oltiin kaiken kanssa ihan yksin. Olin vaikean raskauden ja synnytyksen takia aivan rikki, sain vaikean tulehduksen synnytyksen jälkeen ja vauvalla alkoi koliikki. Etukäteen isovanhemmat lupasivat olla tukiverkkona, mutta koliikkivauvan kanssa ei kummasti kiinnostanut auttaa. Nyt vauvan ollessa isompi tulisivat mielellään meille valmiiseen kahvipöytään ja silittelemään vauvaa, mutta mitään ihmeempää apua ei saada. Ystävätkään eivät ole tarjonneet apua. Enkä nyt tarkoita avulla sitä, että pitäisi olla joka viikko jonkun hoitamassa vauvaa, vaan sitä, että joku katsoisi vauvaa vaikka sen vartin, että saisi rauhassa käydä suihkussa.

Sekin olisi jo tehnyt paljon, että joku olisi kysellyt mitä oikeasti kuuluu ja jaksanut kuunnella siitä vauva-arjesta kertomista.

Miksi muiden pitäisi tarjota apua? Hyvänen aika avaa suusi ja pyydä sitä. Kutsu kahville ja sano "katsotko vauvaa 15min kun käyn nopeasti suihkussa?"

Ja itkuhälytin päälle ja suihkuun… kyllä se vauva jossakin vaiheessa päivää nukkuu edes sen vartin ja jos ei nuku, niin ei se rikki mene siinä välissä että ehdit suihkusta juosta pyyhe päällä katsomaan…

Vierailija
91/107 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa maissa naiset hoitaa raskauskilot  pois, suomessa niitä kerätään  lisää vaikka lapsi jo muuttanu pois  kotoa.

Vierailija
92/107 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin muuttaa synnyttävien äitien kohtelua sairaalassa. Lisää kätilöitä, kivunlievitystä annetaan, äidin annetaan levätä ja äitiin panostetaan yms.

Toinen juttu on, että toivoisin ISIEN huolehtivan lapsestaan yhtäläisesti ja oma-aloitteisesti sen sijaan, että olisivat "äidin" = kumppanin puntissa roikkuva teinilapsi. Tarkoitan tällä sitä, että mies ymmärtää vaihtaa vaikka sen vaipan, kun se alkaa haista eikä vasta tuntien päästä, kun äiti käskee ja vauva on itkenyt pari tuntia sitä kakkavaippaansa. 

Tätä olen aina ihmetellyt: mies on töissä, nainen kotona ja lapsenhoito on kuitenkin 50% miehellä, vaikka nainen ei maksaisi perheen kuluista euroakaan.

Ja missähän on näin? meillä kodinhoito+vauvanhoito oli 100% minun harteilla kun olin kotona ja valvoin sen lisäksi yöt yksin. Mies sai mukkua yönsä rayhassa, kun minä kerran olin kotona. 

Tiedätkö, että sen miehenkin kuuluu hoitaa töistä tullessaan sitä lasta yhtäläisesti, koska ei se kotona oleminen sen pienen kanssa ole mitään lepoa ja rauhaa. Raskaampaa on olla lapsen kanssa kotona, tehdä kaikki kotityöt, nukkua rikkinäisiä öitä kuukaudesta toiseen, kuin käydä töissä 8h ja levätä loppu vuorokausi.

Ja jos lapsi on huono nukkumaan, et itse saa levättyä yöllä etkä päivällä. Työpäiväsi on 24h/7.

jos mies on järkevä, hän tekee oman osansa ja koko perhe on tyytyväinen, kun äiti ei väsy liikaa.

Itseäni harmittaa lasten takia, kun aina olin niin väsynyt, että olen ollut kuin zombi sen ajan, kun lapset olivat pieniä. Univaje oli niin valtava , etten uskaltanut edes istua vauva sylissä päivällä, etten olisi nukahtanut istualleen ja pudottanut vauvaa. 

Mies teki juuri niinkuin sinäkin ajattelet, miehelle ei kuulu kotityöt/vauvanhoito.

Tuo aika oli koko perheelle raskasta, koska olin jatkuvasti väsymyksestä sekaisin. 

Ja kyllä se nainenkin äityislomalla/kodinhoidontuella osallistuu  rahallisesti perheen kuluihin. Äitiyslomalla nääs maksetaan äitiyspäivärahaa.

No sitten kun lähdin töihin, huomasin miten helppoa siellä oli. Pääsin paljon vähemmällä kuin kotona, vaikka työni onkin raskasta ja vastuullista. Mies jäi kotiin vuodeksi ja vaikka kuopuskin oli jo 3v ja  vanhemmat lapset koulussa, ei mies ehtinyt päivän mittaan siivoamaan/tiskaamaan/tekemään ruokaa ja lapsenkin taisi hoidattaa äidillään. Oli kuulema tosi raskasta olla kotona, vaikka minä töistä tultuani tein kaikki kotityöt.

Vierailija
93/107 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muissa maissa naiset hoitaa raskauskilot  pois, suomessa niitä kerätään  lisää vaikka lapsi jo muuttanu pois  kotoa.

Höpö höpö. Painoin 55kg kun aloin odottaa esikoita ja kun sain neljännen lapseni paino oli 53kg vuoden päästä lapsen syntymästä. 

Ei kaikki liho. Tiedän monta muutakin äitiä, jotka on ihan hoikkia, vaikka monta lasta. Mutta tuo ei nyt ole äitiyden suurin ongelma muutenkaan. itsehän he kilonsa kantavat.

Vierailija
94/107 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa naiset on kotona äitiys- ja vanhempainvapaalla ja tienaavat silloinkin.

Kotihoidontuen saaminen ei ole tienaamista. Eihän työtönkään mitään tienaa, vaan nostaa tukia. 

Äitiys- ja vanhempainvapaalla ei saa kotihoidontukia. Vaam ansiosidonnaisia.

Paitsi jos ei ole työsuhteessa saa ihan vain tukia. Ei sillä nimellä väliä. 

Sulla menee nyt kaikki ihan sekaisin. Äitiysvapaalla ja vanhempainvapaalla saa ansiosidonnaista päivärahaa, joka riippuu nimensä mukaisesti ansioista. Ei tarvitse olla työsuhteessa. Töitäkin saa sunnuntaisin ilman että se vaikuttaa tuloihin mitenkään.

Kotihoidontukea nostaessaan ei tarvitse olla millään tavoin tekemättä töitä, riittää että lapsi on kotihoidossa.

Minä en ollut työsuhteessa, olin yrittäjä ja tein töitä koko ajan myös perhevapaideni aikana. Tämä on erittäin tavallista.

Suurin osa äideistä on työelämässä ja nuo kaikki mitä perhevapailla saa on tuloja perheen kassaan.

Ohis, mutta samaa mieltä, että ihmisillä on välillä oudot luulot tuosta kotihoidontuesta. Me hoidimme mieheni kanssa lapset kotona 4-vuotiaiksi saakka. Teemme molemmat työtä, jossa olemme töissä 24h ja sitten vaoaalla 3 vrk. Suunnittelimme työnantaja me kanssa työvuorot niin, että aina jompikumpi meistä on kotona, ei olla samaa vuorokautta töissä. Näin ollen saatiin kotihoidontukea, koska lapset hoidettiin kotona. Erityisesti alle 3-vuotiaiden kohdalla yhteiskunta saa säästöä, kun lapsi hoidetaan kotona eikä päiväkodissa. Ja ei, en sano että kaikkien tulisi tehdä kuten ne, sanonpahan vain että se kotihoidontuki on paljon pienempi kuin pienin Kelan maksama työttömyyskorvaus :D

Vierailija
95/107 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni äitien pitäisi olla enemmän kotiäitinä alle esikouluikäisten kanssa. Hullua, että nykyään tarha kasvattaa.

Asian voisi tehdä niin, että miehen palkka ja tuolta ajalta kertynyt työeläke puolitettaisiin molemmille tasan. Olisi reilua molemmille.

Lasten pahoinvointi ja mt-ongelmat on systemaattisesti lisääntyneet näinä vuosikymmeninä, kun on alettu toitottaa, että 1v pitää laittaa päiväkotiin saamaan "virikkeitä" ja äiti töihin.

Vierailija
96/107 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on se palstahullu-Vela!

Vierailija
97/107 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä yhtäkään perhettä jossa mies hoitaa lasta 50%, käy töissä ja maksaa koko perheen kulut. Kyllä se nainen hoitaa lapset, kodin ja maksaa puolet vaikka kotihoidontuesta ja omista säästöistään. Suomalaista tasa-arvoa nääs.

Vierailija
98/107 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parit tarttis jotain tukea 2 vuotta synnytyksen jälkeen. Nähny niin monta eroa siinä kohtaa, kun vauvaperhe muuttuu taapero-perheeksi. Tais meilläkin pieni kriisi olla.

Äideillä on kova paine tehdä "oikein" ja se paine tulee äitien kautta myös isille, joiden ei anneta tehdä omalla tavallaan. Tapoja on monia, ja se on vain hyvä. On ihan ok, että isovanhemmilla on erilaiset säännöt. On ihan ok, että isän kanssa syödään burgeri silloin tällöin. On ihan ok, että äidin kanssa syödään munkki joskus. Kunhan perusrutiinit on kunnossa.

Vierailija
99/107 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa koko perhe käy illalla syömässä paikallisessa kuppilassa (ehkä kuitenkin vain viikonloppuisin, en tiedä tarkkaan). Kello oli yli kymmenen illalla, vauva nukkui vaunuissa. Vanhemmat lapset söivät hyvätapaisesti, vanhemmat ja ystäväpariskunta keskustelivat kiihkeästi. Äidillä oli pieni lasillinen viiniä. Ulkona vielä yli 20 astetta lämmintä. Keskustelun kakofonia kaikui kadulla ja kujilla.

Kadehdittavaa kyllä.

Suomessa äiti hirtetään jos vilkaiseekaan ravintolaan päin KESKELLÄ PÄIVÄÄ.

Olen käynyt vauvan kanssa lähes viikoittain ravintolassa autuaan tietämättömänä mistään paheksunnasta. Pienempänä vauva nukkui aina vaunuissa pöydän vieressä ja vähän isompana istuu kiltisti syöttötuolissa ja syö omia ruokiaan samalla.

Vierailija
100/107 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan myös miehiä enemmän koti-isiksi. Miksi kukaan ei koskaan vaadi tasa-arvoa?