Mistä asti pyöräilykypärä on ollut must? En jotenkin suostu käyttämään. En pyöräillyt viiime kesänä ollenkaan
Olen 80-luvun lapsi, ja silloin ei todellakaan käytetty kypäriä.
Muilla samaa?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen pitää turvavyötäkin vain poliisia varten, ei oman turvallisuuden vuoksi.
kuinkahan hulluja asioita tekisimmekään jos mitään kieltoja ja pakkoja ei olisi?
Ajan pyörällä, mutta mitään pottaa en päähäni laita. Olin 70-luvulla lapsi, silloin vietiin tarakalla kavereita ja ajeltiin pyörällä ilman pottaa. Hyvin on selvitty. Tämä nykyaika on naurettavaa, todella naurettavaa.
Jos ei arvosta aivojaan niin on hyvä jatkaa pyörällä ajelua ilman kypärää sekä autolla ilman turvavöitä.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ihan ymmärtänyt pyöräilykypärän toimintaperiaatetta. Sen on tarkoituskin haljeta iskusta koska se halkeaminen nimenomaan sitoo sitä iskun energiaa. Pyöräilykypärä on siisihan suunnitellusti onnettomuuksien suhteen kertakäyttöinen, muiden lajien kypärät eivät.
Sen verran haluaisin korjata, että kyllä ne kaikki kypärät ovat enemmän tai vähemmän kertakäyttöisiä ja kovan osuman jälkeen tulee vakavasti harkita onko kypärä vielä käyttökelpoinen. Mikromurtumia ei silmällä näe, mutta ne laskevat kypärän suojaustehoa oleellisesti.
Liikenteessä voi sattua kenelle vaan mitä vaan, vaikka itse olisi kuinka hyvä kuski. Vammojen ennaltaehkäisy on viisautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetin syy tämä "kuumuus" on olla käyttämättä kypärää? Minulla, ihan peruskuntoisella neljääkymppiä lähestyvällä toimistoporsaalla tulee kuuma pyöräillessä oli kypärää tai ei.
No muuten pyöräilystä, ja varsinkin maastopyöräilystä, on tullut jonkun sortin trendilaji ja nämä hiljattain lajin pariin eksyneet tunnistaa parhaiten siitä, että alla on pienen henkilöauton hintainen täysjousto sähköllä, mutta kypärään rahat eivät ole riittäneet. Onneksi näillä on yleensä sen verran itsesuojeluvaistoa tallella, että ajelevat hienoilla pyörillään lähinnä ottamaan selfieitä metsäpoluille, eivätkä edes haaveile ajelemisesta siellä minne nuo pyörät on tarkoitettu.
Minua sitten riepoo tämä asenne aloittelijoita kohtaan missä tahansa lajissa. Jos jollakulla on varaa ostaa kallis pyörä tai muu harrastusväline heti alkuun, vaikkei taitoja tai kokemusta yhtään olisikaan, niin mitä sitten?
Ei mitään. Ei kukaan ole sellaista väittänytkään. Sen sijaan se, että sen kymppitonnin fillarin kylkeen ei ymmärretty ostaa sitä satasen pottaa on ihan puhdasta idiotismia.
Kävin kouluni ysärillä ja ei silloinkaan juuri kypäriä käytetty. Ihan alaluokilla minulla kyllä sellainen oli, mutta inhosin sitä, kun se oli sellainen karsea potta. Kun sain omia lapsia, aloin käyttää kypärää, koska lapsetkin käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetin syy tämä "kuumuus" on olla käyttämättä kypärää? Minulla, ihan peruskuntoisella neljääkymppiä lähestyvällä toimistoporsaalla tulee kuuma pyöräillessä oli kypärää tai ei.
No muuten pyöräilystä, ja varsinkin maastopyöräilystä, on tullut jonkun sortin trendilaji ja nämä hiljattain lajin pariin eksyneet tunnistaa parhaiten siitä, että alla on pienen henkilöauton hintainen täysjousto sähköllä, mutta kypärään rahat eivät ole riittäneet. Onneksi näillä on yleensä sen verran itsesuojeluvaistoa tallella, että ajelevat hienoilla pyörillään lähinnä ottamaan selfieitä metsäpoluille, eivätkä edes haaveile ajelemisesta siellä minne nuo pyörät on tarkoitettu.
Minua sitten riepoo tämä asenne aloittelijoita kohtaan missä tahansa lajissa. Jos jollakulla on varaa ostaa kallis pyörä tai muu harrastusväline heti alkuun, vaikkei taitoja tai kokemusta yhtään olisikaan, niin mitä sitten?
Ei mitään. Ei kukaan ole sellaista väittänytkään. Sen sijaan se, että sen kymppitonnin fillarin kylkeen ei ymmärretty ostaa sitä satasen pottaa on ihan puhdasta idiotismia.
Ok. Aiemman kommenttisi sävy oli ehkä aavistuksen ylemmyydentuntoinen. Lajin pariin eksyneet, nämä tunnistaa jne. Pointti kuitenkin ymmärretty, ja täysin oikeassahan siinä olet.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole must mutta kannattaisi sitä opetella käyttämään.
En vaan ymmärrä noita jotka pyöräilee sellainen jääkiekkokypärän mallinen potta päässään kesähelteellä. Jo tää virtaviivainen pyöräilykypärä tuppaa olemaan kuuma, saati sitten tuollainen aivojen haudontakoppa.
Mulla on sellainen kunnon potta. Mutta älä ole huolissasi, se on hyvin ilmastoitu, joten ei ole mikään ongelma pyöräillä se päässä kesähelteilläkään. Mulla sattuu olemaan lähipiirissä yksi vakava aivovammatapaus (löi päänsä kompastuessaan portaikossa, ei tietenkään ollut kypärää) ja pari tosi hurjaa pyöräillessä sattunutta "läheltä piti" -tilannetta, joissa ilman kypärää olisi käynyt erittäin pahasti. Ei siis ole leikin asia. Hassusti moni aikuinen ja teini erityisesti ajattelee, ettei aio kaatua tai koheltaa pyörällä. Mutta enpä usko, että nuo lähipiirini ihmisetkään sitä varsinaisesti suunnittelivat. Vahinko ei tule kello kaulassa, vaan onnettomuudet tulee aina pyytämättä ja yllättäen.
Olen syntynyt -61 ja ryhdyin käyttämään kypärää ehkä 89-luvun lopulla. Ajan aika usein. Noudatan myös liikennesääntöjä ihan pilkulleenm mikä ei ole vaikeaa kun on ajokortti ja -kokemusta.
Käytän talvella nastoitettuja talvirenkaita ja pimeällä kunnon lamppua (ei vilkku-) edessä ja takana.
No onhan se nyt kornia pitää aikuisen miehen jotain pyöräilykypärää! Itse ajanut 80-luvun alulta asti eikä koskaan kypärää. Kunnon kaatumisiakin tullut mutta ei mitään ongelmaa ikinä. Miten nämä nykyihmiset pystyvät edes elämään kun kaiken pitää olla niin turvallista ja köykäistä. Nykyään ajan maastopyörällä eikä edelleenkään mitään kypärää...
Vielä 90-luvulla kaikki järkevät aikuiset pyöräili ilman kypärää.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 90-luvulla kaikki järkevät aikuiset pyöräili ilman kypärää.
Ja 2020-luvulla kaikki järkevät aikuiset pyöräilevät kypärä päässä.
Tieliikennelain (92§) mukaan polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä suojakypärää
https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/pyorailykypara/#2c2493fa
Ostakaa Hövding https://hovding.com/
Pää ei paistu kesälläkään, ei mene tukka sekaisin ja tutkitusti turvallisempi kuin mikään normaali pyöräilykypärä.
Itse käytän sellaista skettikypärän mallista pottaa, en ole vielä malttanut laittaa 300€ Hövdingiin, mutta pieni hintahan se on tositilanteessa päänupin suojauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa Hövding https://hovding.com/
Pää ei paistu kesälläkään, ei mene tukka sekaisin ja tutkitusti turvallisempi kuin mikään normaali pyöräilykypärä.
Itse käytän sellaista skettikypärän mallista pottaa, en ole vielä malttanut laittaa 300€ Hövdingiin, mutta pieni hintahan se on tositilanteessa päänupin suojauksesta.
Ja koska kyse on hitec tuotteesta, kehtaa sitä käyttää jopa keski-ikäinen insinööri.
On tullut nähtyä ja koettua mitä ne päähän tulleet iskut aiheuttaa niin käytän aina pyöräillessä.
Ei kypärän laittaminen nyt suuri vaiva ole. Itse käytän lyhyilläkin matkoilla, jo senkin takia että näyttää esimerkkiä nuoremmille.
Kypärän käyttö ei ole mikään "must", laissa on vain suositus sen käytöstä, eikä sen noudattamista valvota kuten hyvin tiedät.
Joten anna mennä vaan.
Minua sitten riepoo tämä asenne aloittelijoita kohtaan missä tahansa lajissa. Jos jollakulla on varaa ostaa kallis pyörä tai muu harrastusväline heti alkuun, vaikkei taitoja tai kokemusta yhtään olisikaan, niin mitä sitten? Minulla ei ole sen enempää taitoja kuin hienoja välineitäkään, mutta eipä tee mieli ainakaan samaistua mihinkään sellaiseen porukkaan, joka katsoo tuolla tavalla nenänvartta pitkin uusia harrastajia. Onneksi (?) taitoni ovat linjassa kalustoni kanssa, kummassakaan ei vielä ole kehumista. Toisaalta jos pystyisin, kiusallanikin hankkisin hienon täysjoustopyörän, saisivat alan tosiharrastajat ilkkua ja näyttäisin niille vaan pitkää nenää: haukkukoot, koirat.
Enkä nyt ota sen enempää kantaa tässä siihen kypärään, se pitäisi jokaisella olla heti alusta asti ja varsinkin ennen kuin ne taidot kehittyvät.