Mistä asti pyöräilykypärä on ollut must? En jotenkin suostu käyttämään. En pyöräillyt viiime kesänä ollenkaan
Olen 80-luvun lapsi, ja silloin ei todellakaan käytetty kypäriä.
Muilla samaa?
Kommentit (141)
Suurin osa käyttää kyllä kypärää ainakin meillä päin, nolompaa on olla ilman.
Kypärä antaa valheellista turvaa ja saa ottamaan tarpeettomia riskejä. Ihmisellä on jo kypärä: sen nimi on kallo.
Mielestäni kypärä pitäisi olla pakollinen vain moottoriavusteisissa/käyttöisissä, muissa vain vahvasti suositeltu. Esim niin että sähköpyöräilijä/sähköpotkulautailija saisi saman sakon kuin moottoripyöräilijä jos ilman kypärää. Mutta lihaskäyttöisellä pyörällä poliisi voisi vain huomauttaa ja selittää vaarat.
Pyöräilykypärä oli pakollinen parikymmentä vuotta, nykyään vapaaehtoinen. Ei nähty tarpeelliseksi pitää laissa pakkoa, jota kukaan ei ehdi valvomaan ja jota harva noudattaa. Ihan kiva, jos moni on silti viimein hoksannut, ettei kallovammoja kannata hankkia tahallaan.
Paljon pyöräilevillä on hyvät varusteet, koska kaatuessa käy pahasti ja jokainen joutuu auton kolhimaksi jossain vaiheessa. Pyöräilijöitä kuolee autojen törmäilyn vuoksi useita vuodessa. Muistatteko kun autoilija ajoi tahallaan pyöräilijän päälle Mannerheimintiellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo muutaman lämpöasteen vallitessa ylimääräisen lämmikkeen laittaminen päähän tekee pyöräilystä tuskallisen hikistä ja lisäksi remmit kuristavat kaulaa, minkä vuoksi vaihtoehtoni ovat joko pyöräillä kypärättä tai jäädä kotiin, joista valitsen ensimmäisen, sillä elämä väistämättä sisältää riskejä eikä siitä kukaan ole hengissä selvinnyt.
Ihan oikeasti kuulostaa tekosyyltä. Monissa kypärissä on niin hyvä tuuletus että on vaikea kuvitella ettet seliasta voisi muutaman asteen lämmössä pitämään. Lisäksi sen remmin ei kuulu olla kuristavan tiukka vaan sellainen että sinne väliin pystyy työntämään pari sormea.
Nää on varmaan näitä, jotka ei ole hyvää kypärää koskaan päähänsä laittanut. Kuvittelevat, että kaikki kypärät ovat kuumia ja kuristavia.
Olen 70-luvun lapsi enkä enää voisi kuvitella lähteväni pyöräilemään ilman kypärää, olisi alaston olo. Kilometrejä tulee vuodessa 3000–4000.
Silloin 70–80-luvulla pyöräiltiin koko ajan ja joka paikkaan, löytyipä jostain joku kiva hiekkakuoppakin, jossa pääsi crossailemaan ja kivaa oli! Ja ilman kypärää tietenkin silloin aina. Nykyään ei tulisi mieleenkään lähteä kypärättä fillarilenkille.
Ottamatta kantaa siihen pitääkö kypärää käyttää - aikuiset ihmiset tehkööt omat valintansa - totean että olen syntynyt 1970 ja kun olin lapsi ja nuori niin kukaan ei käyttänyt mopo- eikä pyöräilykypäriä, laskettelukypäristä puhumattakaan. Itsekään en käyttänyt mutta nykyisin käytän. Olen nähnyt pahoja kaatumisia joissa kypärä on pelastanut jos ei henkeä niin vakavalta aivovauriolta.
Jos ainoa syy olla käyttämättä kypärää on huono istuvuus yms. niin se on helppo ratkaista. Marssikaa asiantuntevaan fillarikauppaan ja etsikää kunnes sopiva löytyy. Kypäriä on monen kokoisia ja muotoisia ja osa on tarkoitettu lämpimämpään keliin, osa viileämpään. Ne eivät ole halpoja ja ne pitäisi uusia muutaman vuoden välein ja aina jos tulee isompi kolahdus. Jos kypärä menee kaatumisessa päreiksi niin se on kuitenkin työnsä tehnyt ja suojannut päätä ja aivoja. Pari sataa Euroa muutaman vuoden välein on aika halpa hinta per pyöräilykerta jos ajaa suhteellisen paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sille oikeastaan on syynä, ettet suostu käyttämään? Mäkin oon 80-luvun lapsi, mutta ei oo mitään ongelmaa kypärän käyttämisessä. Pään kuitenkin lyö aika helposti, kun kaatuu pyörällä, ja kypärällä sitä on yksinkertaista suojata.
En vain ole tottunut. Viime vuosina olen pyöräillyt ihan yksi, kaksi kertaa kesässä, viime vuonna en ollenkaan. Asia on vain unohtunut. Nyt oivalsin, että siitähän taitaa olla ihan laki (onko?). En omista kypärää. ap
Ei se ole pakollista. Mä oon käyttänyt pyöräilykypärää suunnilleen siitä asti, kun esikoinen alkoi pyöräillä. Ajattelin, että parempi vanhempienkin näyttää esimerkkiä. Ja kun Perttu Häkkinen kuoli, tuli viimeistään mieleen, että kyllähän se on lähinnä tyhmää olla käyttämättä sitä kypärää.
Sama täällä, ekan lapsen kanssa aloin käyttää kypärää, juuri siksi että esimerkin näyttäminen toimii paremmin kuin "tee niinkuin minä sanon, älä niinkuin minä teen."
Nyt monen vuoden jälkeen tuntuisi oudolta olla laittamatta kypärää. Ja ihan oikeasti haluan myös suojata pääni. Ne jättää sitten kypärän laittamatta jos ei ole mitään suojattavaa..
Itselleni kypärä on pienempi paha kuin ajatus siitä, että en voisi koskaan pitää enää lastani sylissäni mikäli kypärättä sattuisin kaatumaan. Hän tarvitsee vielä äitiään. Kaikkea muutakin voi toki sattua, mutta olenpahan edes tähän yrittänyt varautua.
Ei ole mitään tieliikennelakiin kirjattua pakkoa. Se on suositus vielä tätä nykyä.
Viime kesänä otin kypärän käyttöön kun ilman sai. Nyt ei pois vaihtaisi.
87 syntynyt.
Samalla ajattelen olevani esimerkki nuoremmille.
Käytän pyöräilemään lähtiessäni vain huivia. (mulla on vain tavallinen perus-naistenpyörä)
Voihan pyöräilykypärä olla myös valkoine ja punaine tai vaikka lil.
Vierailija kirjoitti:
Oon yrittänyt opetella käyttämään, mutta kesällä se on tosi kuuma päässä.
Päinvastoin, pyöräilykypärä viilentää päätä niiden tuuletusaukkojen kautta kun ilmavirta käy niihin. Mulla on ollut tapana kovilla helteillä lähteä fillaroimaan maantiefillarilla just sen takia että olo viilenee, toki asianmukaisissa pyöräilyasuissa. Helteellä on se hyvä puoli myös että etenkin jalkalihakset on pysyy lämpiminä eikä kramppaa niin helposti, urheilujuomapuoli tarttee toki olla kunnossa myös.
Varrellinen peili ohjaustangossa takaa tulevan liikenteen näkemiseksi olisi kyllä hyvä pyörässäkin.
Mikä helvetin syy tämä "kuumuus" on olla käyttämättä kypärää? Minulla, ihan peruskuntoisella neljääkymppiä lähestyvällä toimistoporsaalla tulee kuuma pyöräillessä oli kypärää tai ei.
No muuten pyöräilystä, ja varsinkin maastopyöräilystä, on tullut jonkun sortin trendilaji ja nämä hiljattain lajin pariin eksyneet tunnistaa parhaiten siitä, että alla on pienen henkilöauton hintainen täysjousto sähköllä, mutta kypärään rahat eivät ole riittäneet. Onneksi näillä on yleensä sen verran itsesuojeluvaistoa tallella, että ajelevat hienoilla pyörillään lähinnä ottamaan selfieitä metsäpoluille, eivätkä edes haaveile ajelemisesta siellä minne nuo pyörät on tarkoitettu.
Suomalainen pitää turvavyötäkin vain poliisia varten, ei oman turvallisuuden vuoksi.
Toisilla on pääkopassa vähän enemmän suojeltavaa kuin toisilla. Hassua, että juuri ne, kenellä ei ole sitä menetettävää, ajelee ilman kypärää, ikään kuin evoluutio suosisi automattisesti fiksuja :)
Uusien asojen nolostelu on outo asia.
Jokainen jolla on silmälasti, muistaa varmaan miten hanklaa niiden käyttö oli aluksi. Kun alkaa lenkkeillä, niin alussa nolottaa juosta muiden nähden. Ei pyöräilykypärä poikkea tästä mitenkään, sen on itselle noloa, mutta ketään muuta se ei kiinosta ja jos alkaa vaan käyttää, niin äkkiä siihen tottuu ja sitten onkin orvon oloista lähteä pyöräilemään ilman kypärää.