13vuotiaasta elatusmaksu 260e/kk, keskituloiselta isältä. Onko vähän?
Kulut tuon ikäisellä aika isot vs leikki-ikäinen. Isää tapaa vaan, asuu äidin kanssa.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis isä maksaa elatusmaksua 260e, jos äidiltä sama osuus ja siihen päälle lapsilisä, niin se tosiaan on 600e / kk.
ON todella PALJON!
Paljon enemmän, kuin mitä meillä kuussa menee kahteen teiniin. Mutta toisaalta, tunnen ihmisiä, jotka tällä hetkellä myy autojaan että on varaa maksaa lasten harrastusmaksut, että kai sitä saa menemään vaikka kuinka paljon, jos ei ymmärrä vetää mitään rajaa kuluihin...
Mutta aika törkeää yrittää lypsää vielä enemmän etävanhemmalta. Jos ei rahat riitä, niin varmaan kannattaa käydä niitä kuluja läpi, että mikä on oikeasti tarpeellista ja mikä turhaa törsäämistä.En usko, että tuo olisi enemmän kuin teillä menee kahteen teiniin. Et vaan laske kaikkia niitä kuluja, joita teinieihin menee
Suomessa on valtavan paljon perheitä joissa ei yksinkertaisesti ole laittaa tuota enempää rahaa lasten menoihin. Tuo 600 € kuukaudessa on 7200 € vuodessa. Se on pienituloiselle lapsiperheelle valtavan iso rahasumma! Menoja on muitakin kuin pelkästään lasten kulut.
Kuten sanottu, et vain laske kaikkia menoja. Todennäköisesti ajattelet vain jotain lasten harrastuksia tai vaatteita, mutta et lähde erikseen laskemaan kuinka on mennyt lapsen asuntokustannuksiin (sähkö, vesi, vuokra), ruokaan, huonekaluihin, vaatteisiin, harrastuksiin, kavereiden kanssa olemiseen, puhelimiin, koulunkäyntiin liittyviin maksuihin (tarvikkeet ynnämuut, läppärit vanhempana)
Jos se etävanhemman rooli kuulostaa niin hyvältä ja vähällä pääsee vielä rahallisestikin, niin mitäpä jos mammat neuvottelisitte, että se isä ottaisi sen lähivanhemman roolin?
Onhan tuo keskituloiselta eli brutto n. 4000€ aika vähän.
Parempi, että se etävanhempi sijoittaa tulonsa johonkin tuottavaan ja lapsi perii myöhemmin (kun tajuaa jo arvostaa ja hoitaa omaisuutta) suuremman varallisuuden. Nyt jos antaa vaikka tuplat elatusmaksua ne menee sen lähihuoltajan eikä lapsen itsensä valitsemiin kuluihin. Etävanhempi on etä juuri siksi, ettei entisen puolison kanssa ole luottamus pelannut enää. Miksi ihmeessä antaisi toiselle omaan palkkaansa päätösvallan?
On. Surullista, ettei isä välitä lapsestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskusteltiin lastenvalvojan luona elatusmaksuista ja ex yritti nostaa niitä myös perusteella, että mopo pitää saada ja se maksaa.
Ei kuulema kuulu elatuksen piiriin moinen
Näitä yrityksiä riittää. On minullekin ehdotettu että pitää nostaa, kun lapsi aloitta nyt ratsastuksen ja se maksaa 45e viikossa. Jep jep.
Surullista, ettei lapsi ole tärkeä sinulle.
Isälläni meni tupakkaan summa, jolla olisin voinut saada ruokaa.
Eräällä etä-äidillä on kolme lasta kaikki eri miehille. Elatusmaksutkin vaihtelevat. Kyllä se vaan niin tuppaa olemaan, että lapsista kuopus on äidin ehdoton suosikki ja tuon harrastuksiin, mielitekoihin, harrastuksiin ja trimmaamiseen (sekä äidin ulkonäköön) uppoaa koko saldosta leijonan osa. Yksi lapsista on aivan surkea, hiljainen ja vetäytynyt eikä osaa pitää mitään puoliaan, aina vanhat ja kulahtaneet vaatteet eikä mitään harrastuksia. Se vanhin on hirveä tappelija ja löytää varmaan keinot napata haluamansa ihan itse, mitään sille ei kyllä kotoa anneta, kun on niin tuhma.
Nettopalkkaero 3000 ja 3500 euron tuloilla ei ole kovinkaan paljon, joten jos ajatellaan, että molempien osuus kuluista on 260 euroa ja siihen yh-lapsilisä 160 euroa päälle tulee kokonaissummaksi tosiaan 680 euroa. Eli paljon yli 600, osa kirjoittajista ei tainnut muistaa yksinhuoltajien isompaa lapsilisää. Kyllä lähes 700 euroa TÄYTYY riittää lapsen elatukseen (poislukien kalliit harrastukset, jos sellaisia on).
Vierailija kirjoitti:
Parempi, että se etävanhempi sijoittaa tulonsa johonkin tuottavaan ja lapsi perii myöhemmin (kun tajuaa jo arvostaa ja hoitaa omaisuutta) suuremman varallisuuden. Nyt jos antaa vaikka tuplat elatusmaksua ne menee sen lähihuoltajan eikä lapsen itsensä valitsemiin kuluihin. Etävanhempi on etä juuri siksi, ettei entisen puolison kanssa ole luottamus pelannut enää. Miksi ihmeessä antaisi toiselle omaan palkkaansa päätösvallan?
Kenen sen lapsen pitäisi elättää, ellei sitten vanhempien vai ajattelitko se kuuluvan naapurin Pirkolle ja Peralle vai?
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi asuu vuoroviikoin molemmat vanhemman luona ja kenen luona lapsi on, maksaa ruuan, asumisen, veden, matkat jne.
Ja molemmat vanhemmat laittavat lapsen kulutilille 2x 250€/kk + lapsilisät, joilla maksetaan päivähoito, vaatteet, kengät, harrastukset, vakuutus jne.
Ja yleensä kuukauden lopussa tuli tyhjä.
Juuri näin se pitäisikin mennä, kun on vuoroviikko järjestely kyseessä.
En ymmärrä perustetta, että etävanhemman pitäisi maksaa elareita, jos lapsi asuu puolet kuusta hänen luonaan.
Väkisin tulee mieleen lähivanhemman ahneus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi asuu vuoroviikoin molemmat vanhemman luona ja kenen luona lapsi on, maksaa ruuan, asumisen, veden, matkat jne.
Ja molemmat vanhemmat laittavat lapsen kulutilille 2x 250€/kk + lapsilisät, joilla maksetaan päivähoito, vaatteet, kengät, harrastukset, vakuutus jne.
Ja yleensä kuukauden lopussa tuli tyhjä.Lapsiraukka. Ette ole harkinneet tätä onneksi yleistymässä olevaa asumisen muotoa, että lapset saavat pysyä yhdessä kodissa, johon vanhemmat tulevat vuoroviikoin? On niin väärin laittaa lapset kärsimään ja reissaamaan eri "kotien" välillä.
Onneksi tuollainen ei ole yleistymässä.
Olisi todella outoa, jos exä tulisi joka toinen viikko asumaan mun kämppään ja mä joutuisin menemään hänen luokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomaton keskustelu. Täällä ylpeillään, miten joku 13v saadaan mahdollisimman vähäisin kuluin pysymään hengissä, vaikka ap. puhuu keskituloisesta.
On totta, joku 13v saadaan pysymään hengissä jo 100€/kk kun tarjoaa kaurapuuroa ja vettä. Tosin monessa taloyhtiössä jo vesimaksu on 30€/kk/henkilö
Mutta onko se lapsen etu. Sillä ihan tutkitusti lapsiköyhyys lisää syrjäytymisriskiä, vaikuttaa koulumenestykseen ja mieleen ja siksi lasten mielenterv.ongelmat, itsemurhat ja itsensä vahingoittaminen yleisiä, samoin väkivalta- ja päihteiden käyttö. Ja tämä halutaan vielä omalle lapselle ja lapsi laitetaan sijaiskärsijäksi.
Ja täällä aikuiset ihmiset pohtivat, miten elättää lapsi mahdollisimman halvalla, jotta vanhemmat saavat lisää elintason nousua ja hyvinvointia. Ja kyllä, 260€/kk on pieni, jos etävanhempi keskituloinen.
Siinä vanhempi syö leivän lapsen suusta.
Miksi etävanhemman ja lähivanhemman menot kuuluisi olla samanlaiset, jos molemmilla ei ole yhtä paljon aikaa viettää lapsen kanssa?
Ymmärrän logiikan, jos lähivanhempi tyyliin näkee nälkää, niin sitten se on liian pieni se elari. Jos taas lähivanhemmalla on vaan vähemmän rahaa humputuksiin, niin sitten se on se "uhraus" mistä aina puhutaan lasten kasvatuksen yhteydessä.
Jos lähivanhempi näkee nälkää niin se on lähivanhemman ihan oma ongelma. Eihän tässä aikuisia olla elättämässä vaan yhteisiä lapsia. Myös sellainen tilanne on mahdollinen, että lapsella on huomattavasti korkeampi elintaso kuin omalla lähivanhemmalla. Mikäli etävanhempi on erittäin suurituloinen ja maksaa suurta elatusmaksua. Kaikki se raha kuuluu mennä lapsen eduksi.
Niinhän se kuuluisi mennä, mutta valitettavasti etävanhempi joutuu maksamaan elarit lähivanhemmalle ja hän päättää miten rahat käytetään.
Esim. jos etävanhempi jokin iso johtaja ja maksaa elareita vaikka 800€ ja lähivanhempi jotenkuten pärjäävä työtön viinaan menevä, niin veikatkaapa hyötyykö tuo lapsi noista elareista.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se aika vähän. Meillä menee jo tytön hevoseen n.800e/kk.
Ratsastus on eliitin ja rikkaiden harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se aika vähän. Meillä menee jo tytön hevoseen n.800e/kk.
Ratsastus on eliitin ja rikkaiden harrastus.
Jaa meldän tallilla on sairaanhoitaja-ensihoitaja pariskunta joiden tyttärellä oma poni.
Mieti itse tuntuisiko sen maksaminen pieneltä jos olisit maksajan roolissa.
Onko ap sun exällä/lapsen isällä muita alaikäisiä lapsia?
Mun mielestä 260€/kk on ihan ok summa. Voihan siltä isältä kysyä rahaa lisää satunnaisesti, jos tulee jokin isompi menoerä.
Vierailija kirjoitti:
Aika tiukka, meillä menee pelkkään harrastukseen kk tuo. Päälle vaatteet, hygienituotteet, harrastustavarat, vapaa-aika saatikka ruoka jne..
Itse en joutunut maksamaan elareista harrastemenoja. Maksoimme puoliksi lapsen isän kanssa. Toinen vaihtoehto on hakea lisää elareita, mutta meille toimiva tuo.
Meillä ero vastikään tullut ja etsiskelin aiheeseen liittyen keskusteluja. Tässä minua ihmetyttää se, että toinen ajattelee, että voi määritellä lapsen elintason yksin.
Itse ajattelen niin, että molemmat osallistuvat sen minkä pystyvät (lastenvalvojan laskelma tai itse sopien) ja sen jälkeen jos MINÄ haluan tarjota enemmän, minä kouluttaudun, vaihdan työpaikkaa tai vähennän kulujani muualta, enkä vaadi sitä toiselta vanhemmalta. Exäni mukaan nyt tehdyn laskelman mukaan minun tulisi maksaa enemmän, koska pystyn kesällä matkustamaan. Silti on kuitenkin ok, että itse on lähdössä reissuun lasten kanssa myös.
Se, että pystyn tekemään reissuja ja harrastelemaan, johtuu siitä, etten kuluta moneenkaan asiaan niin paljon kuin exäni. Silti minun tulisi ne säästöön jääneet rahat käyttää lapsiin. Ja itseasiassa käytänkin maksamalla heidänkin matkansa, uusia kuulokkeita tai osan puhelimesta, mopokortin ym. Sitä tuo isossa tyylikkäästi sisustetussa omakotitalossa asuva exäni ei kuitenkaan kykene näkemään, kun rahat menevät elämäntyylinsä mahdollistamisen. Laitamme rahaa eri asioihin, mikä on ihan ok.
260 euroa on mielestäni oikein hyvä summa yhdestä lapsesta. Minä samoilla tuloilla maksan hieman vähemmän, mutta lapsia onkin useampi. Keskituloisella ei tuolla summalla useampaan olisi pääkaupunkiseudulla juuri varaakaan, jos lapselle on myös etävanhemman luona oma huone.
Jos taas etävanhempi ei saa nähdäkään lastaan kuin harvoin, vain narsistinen ihminen edes kehtaa pyytää paljoa. Näitäkin nykyään on yllättävän paljon. Toinen vanhempi ei lainkaan välitä lapsen suhteesta toiseen vanhempaan tai tue sitä. Päinvastoin pahimmillaan hankaloittaa suhteen ylläpitoa. Raha ei sitä lapselle korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluisiko mielestänne isän erikseen tukea mm kallista harrastusta? Isä itsekin painottaa miten tärkeää harrastaa, muttei maksa koska maksaa "jo elaria".
Mikä hiton kysymys tämä edes on? Eikö isät välitä lapsistaan? Ei ilmeisesti. Iso osa ei maksaisi edes sitä surkean pientä elatusmaksua, ellei laki sitä vaatisi. Ihan sama vaikka omat lapset olisi kadulla kerjäämässä ja itseään myymässä. No niinhän se onkin niissä maissa joissa miehiä ei ole pakotettu maksamaan lapsilleen edes vähän jotain selviytymisrahaa. Miehillä tuntuu olevan hyvin vähän kiinnostusta omia lapsiaan kohtaan.
Meillä ei lapset harrasta mitään, koska isä ei maksa juuri mitään. Näin se menee. Hyvin on pärjätty ilman harrastuksia. Jos edes koulu menisi jotenkin ok niin se olisi hyvä.
Jos pystyt 2300 euron nettopalkastasi nämä lapsellesi kustantamaan niin asia ok. Onko sinulla esimerkiksi edullinen asunto?
Pelkkä nettopalkan suuruus ei sano vielä mitään. Esimerkiksi ihmisillä on erisuuruisia asumiskuluja.
Etällekin pitäisi jäädä joku summa omaan käyttöön.