Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13vuotiaasta elatusmaksu 260e/kk, keskituloiselta isältä. Onko vähän?

Vierailija
13.04.2022 |

Kulut tuon ikäisellä aika isot vs leikki-ikäinen. Isää tapaa vaan, asuu äidin kanssa.

Kommentit (200)

Vierailija
141/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis isä maksaa elatusmaksua 260e, jos äidiltä sama osuus ja siihen päälle lapsilisä, niin se tosiaan on 600e / kk.

ON todella PALJON!

Paljon enemmän, kuin mitä meillä kuussa menee kahteen teiniin. Mutta toisaalta, tunnen ihmisiä, jotka tällä hetkellä myy autojaan että on varaa maksaa lasten harrastusmaksut, että kai sitä saa menemään vaikka kuinka paljon, jos ei ymmärrä vetää mitään rajaa kuluihin...

Mutta aika törkeää yrittää lypsää vielä enemmän etävanhemmalta. Jos ei rahat riitä, niin varmaan kannattaa käydä niitä kuluja läpi, että mikä on oikeasti tarpeellista ja mikä turhaa törsäämistä.

En usko, että tuo olisi enemmän kuin teillä menee kahteen teiniin. Et vaan laske kaikkia niitä kuluja, joita teinieihin menee 

Suomessa on valtavan paljon perheitä joissa ei yksinkertaisesti ole laittaa tuota enempää rahaa lasten menoihin. Tuo 600 € kuukaudessa on 7200 € vuodessa. Se on pienituloiselle lapsiperheelle valtavan iso rahasumma! Menoja on muitakin kuin pelkästään lasten kulut.

Kuten sanottu, et vain laske kaikkia menoja. Todennäköisesti ajattelet vain jotain lasten harrastuksia tai vaatteita, mutta et lähde erikseen laskemaan kuinka on mennyt lapsen asuntokustannuksiin (sähkö, vesi, vuokra), ruokaan, huonekaluihin, vaatteisiin, harrastuksiin, kavereiden kanssa olemiseen, puhelimiin, koulunkäyntiin liittyviin maksuihin (tarvikkeet ynnämuut, läppärit vanhempana)

No en tietenkään laske jotain 10 vuotta sitten ostettuja vaatekaappeja 🤣🤣

Voi hyvää päivää. Lasketko sä ne sun kuukausikuluihin? No et varmasti laske.

Kyllä 600 euroa 13-vuotiaalle kuukaudessa on todella paljon. Ei niitä huonekalujakaan kai joka kuukausi tartte ostaa. Mutta saivarrelkaa ihan rauhassa. Isomman rahasumman lypsäminen etävanhemmalta on silti ihan silkkaa ahneutta.

Vierailija
142/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen perusosa on tuon ikäisestä jo 350 euroa. Päälle asuminen, terveydenhoitomenot, lääkkeet yms. niin ehkä tuossa on juuri ja juuri puolet lapseen menevästä rahasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitääh?

Itse sain vanhempien erottua 500 mk kuussa peräti parin vuoden ajan (16½-18 v). Siitä maksoin mm lukiokulut (lukukausimaksut, kirjat, bussin jne) ne harvat vaatteet, joita hankin, mistään merkkivaatteista ei koskaan kyse.

Esim farkut tuntui isolta hankinnalta, niitä sitten pidinkin KAUAN. Muistan miten harmitti kun pesin niitä (käsin juuriharjalla saunanpenkillä) kun tiesin, että niiden kuivumiseen menee monta tuntia (ei ollut kuivausrumpua). Jotkut kämäiset kangashousut oli pakko pistää päälle silloin.

Lääkkeet (krooninen sairaus), ripsiväri, huulirasva, dödö, tamponit. Joskus harvoin  joku elokuvissa käynti.

Kiitin Luojaa että kirjasto oli ilmainen "harrastus".

Onneksi pääsin kesätöihin, sain vähän omaa rahaa etten ollut ihan taskut tyhjinä. Niistä piti tietysti antaa äidille osa, kuinkas muuten.

Äidiltä en saanut koskaan mitään koska hänen mielestään katto pään päällä + ruoka oli riittävä "panos" kuopukseen.

Lapsilisät ennen kuin täytin 16 v käytettiin ok-taloon. En koskaan nähnyt penniäkään niistä.

Ylpeili sitten kuitenkin kolmen ällän ylioppilaalla, jonka "hän oli kouluttanut". Juu kai sitten.

Muutin pois heti kun kykenin. Sitten hän valitti kun käyn niin harvoin. Joka kerta kun menin, vastassa oli työleiri ja jatkuva marmatus.

Vierailija
144/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan kahdesta lapsesta 400€/ ipana ja ostan kalliimmat tarvikkeet kuten lukiokirjat, läppärit, pyörät jne.

Maksan ihan mielelläni tasatakseni elintasoeroa isän luona ja meillä. Isä siis lähivanhempi, lapset aikalailla 60/40. Mulla on vaativa asiantuntijatyö joten helpompaa se, että isä on lähivanhempi. Omiin lapsiinhan se raha menee. :)

Mä tienaan n. 9500-10500€/kk riippuen päivystysten määrästä, mun mies about saman verran.

Vierailija
145/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä maksan kahdesta lapsesta 400€/ ipana ja ostan kalliimmat tarvikkeet kuten lukiokirjat, läppärit, pyörät jne.

Maksan ihan mielelläni tasatakseni elintasoeroa isän luona ja meillä. Isä siis lähivanhempi, lapset aikalailla 60/40. Mulla on vaativa asiantuntijatyö joten helpompaa se, että isä on lähivanhempi. Omiin lapsiinhan se raha menee. :)

Mä tienaan n. 9500-10500€/kk riippuen päivystysten määrästä, mun mies about saman verran.

Jos oikeasti maksaisit niin tietäisit lukiokirjojen olevan nykyisin maksuttomia.

Vierailija
146/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti maksaisit niin tietäisit lukiokirjojen olevan nykyisin maksuttomia.

Ei ollut tänä keväänä kirjoittaville vielä.

Vierailija
147/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo 260e/kk on ihan riittävästi, jopa aika paljon. Yhteensä silloin tosiaan n.600€ käytettävissä lapsen elatukseen kuukaudessa, kun molempien vanhempien elatusvastuu ja lapsilisä otetaan huomioon.

En ihan oikeasti ymmärrä miten 600€/kk ei voi riittää?

jos miettii vaikka ihan perus teinin menoja kuukaudessa suunnilleen:

-bussikortti 40e

-harrastus 50e

-puhelinlasku 20e

-asumiseen liittyvät kulut 200e

-ruoka 150e

Näiden jälkeen jää vielä 140e vaatteisiin ja muihin tarvikkeisiin.

Helpostihan sen saa riittämään, kun listaa menot epätodellisesti. Minäkin voisin kirjoittaa

- asumiseen liittyvät kulut 17.5e 

Niin mutta missäs kuvittelet tuohon hintaan asuvan? 

Kerro ihmeessä myös millaista ruokaa teet joka viikko 37e:llä kasvavalle teinille? Monipuolista ruokaa siis. 

Miten asumismenot sitten lasketaan esimerkiksi elatusmaksuja laskettaessa? Eli paljonko mielestäsi lapsen asumismenot sitten ovat?

Kyllä tuolla rahalla syö aivan tavallista itse valmistettua ruokaa. Lihaa ei todellakaan joka päivä tarvitse. Meillä käytetään paljon linssejä ja papuja, juureksia. 1-2 ateriaa viikossa liharuokaa. Puuroa, banaania, omenoita, kananmunia. Hyviä ja edullisia ruokia on esimerkiksi kaalilaatikko, linssikeitto tai lasagne.

Ei tietenkään tuolla rahalla ostella mitään avokadoja, broilerin rintafileitä tai proteiinirahkoja. Se ei kai ole mikään ihmisoikeus tai pakollista lapsen kehityksen ja kasvamisen suhteen, että pitäisi saada syödä kalliita ruokia?

Ihmisillä on mielestäni nykyään usein omituinen käsitys ruuasta ja syömisestä. Terveellistä, täyttävää ja tarpeeksi monipuolista ruokaa pystyy tekemään hyvinkin edullisesti.

Vierailija
148/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä koulussa on maksuttomia?

Ei vaan täällä.

Vierailija
149/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis isä maksaa elatusmaksua 260e, jos äidiltä sama osuus ja siihen päälle lapsilisä, niin se tosiaan on 600e / kk.

ON todella PALJON!

Paljon enemmän, kuin mitä meillä kuussa menee kahteen teiniin. Mutta toisaalta, tunnen ihmisiä, jotka tällä hetkellä myy autojaan että on varaa maksaa lasten harrastusmaksut, että kai sitä saa menemään vaikka kuinka paljon, jos ei ymmärrä vetää mitään rajaa kuluihin...

Mutta aika törkeää yrittää lypsää vielä enemmän etävanhemmalta. Jos ei rahat riitä, niin varmaan kannattaa käydä niitä kuluja läpi, että mikä on oikeasti tarpeellista ja mikä turhaa törsäämistä.

En usko, että tuo olisi enemmän kuin teillä menee kahteen teiniin. Et vaan laske kaikkia niitä kuluja, joita teinieihin menee 

Suomessa on valtavan paljon perheitä joissa ei yksinkertaisesti ole laittaa tuota enempää rahaa lasten menoihin. Tuo 600 € kuukaudessa on 7200 € vuodessa. Se on pienituloiselle lapsiperheelle valtavan iso rahasumma! Menoja on muitakin kuin pelkästään lasten kulut.

Kuten sanottu, et vain laske kaikkia menoja. Todennäköisesti ajattelet vain jotain lasten harrastuksia tai vaatteita, mutta et lähde erikseen laskemaan kuinka on mennyt lapsen asuntokustannuksiin (sähkö, vesi, vuokra), ruokaan, huonekaluihin, vaatteisiin, harrastuksiin, kavereiden kanssa olemiseen, puhelimiin, koulunkäyntiin liittyviin maksuihin (tarvikkeet ynnämuut, läppärit vanhempana)

No en tietenkään laske jotain 10 vuotta sitten ostettuja vaatekaappeja 🤣🤣

Voi hyvää päivää. Lasketko sä ne sun kuukausikuluihin? No et varmasti laske.

Kyllä 600 euroa 13-vuotiaalle kuukaudessa on todella paljon. Ei niitä huonekalujakaan kai joka kuukausi tartte ostaa. Mutta saivarrelkaa ihan rauhassa. Isomman rahasumman lypsäminen etävanhemmalta on silti ihan silkkaa ahneutta.

Juuri näin. En ihan rehellisesti ymmärrä, miten muka 600e/kk ei riittäisi. Ei varmaan riitä edes 1500e/kk jos siis joka kuukausi pitää ostaa merkkivaatteita, maksaa sadoilla euroilla harrastusmaksuja ja ostaa ruokakaupan kalleimpia tuotteita. Mutta perus elämiseen, ihan tavalliseen elämään se kyllä riittää. Sellaiseen missä on koti, ravitsevaa ruokaa, harrastus ja kaikki tarpeellinen lapsen hyvinvointiin. Kyllä riittää.

Vierailija
150/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä :D Jos mulle tuupattais nyt yksi lapsi huollettavaksi ja annettais 260e +lapsilisä (mitä se on, jotai 90-100€?) kuukausittain, niin ei todellakaan olisi minkäänlaista ongelmaa elättää tätä lasta.

Vierailija
151/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se aika vähän. Meillä menee jo tytö

n hevoseen n.800e/kk. Lisäksi kaikki muut kulut. Toivottavasti tytön äiti tienaa hyvin.

Normaalisti harrastusmenot sopeutetaan tuloihin. On sitten kyse omista tai lapsen harrastuksista.

Jos ei ole varaa johonkin , etsitään sellainen mihin on varaa. Tajunnetko?

Jos isällä oli varaa niihin samoihin harrastuksiin ennen eroa, mikä hän perustelee ettei lapsi ansaitse niitä enää. Siksi ohje sanoo, että "ennen eroa yhdessä sovitut harrastukset" kuuluu mukaan laskelmaan.

Eron jälkeen joutuu hankkimaan toisen asunnon. Etävanhempi saattaa joutua ottamaan asuntovelkaa tai asua vuokralla isommassa asunnossa kun lapsille täytyy olla myös tilaa. Muuten asuisi vaikka yksiössä. Osa tuloista menee asumiseen. Muutenkin yksin asuessa joutuu maksamaan kaikki yksin, eläminen on kalliimpaa.

Perheenä kulut jaettiin, ainakin jollain tapaa.

Lähivanhempi myös saa lapsilisät, etävanhempi ei.

Eron jälkeen kumpikin vanhempi joutuu suunnittelemaan elämänsä uudelleen, myös tulot ja menot. Ei silloin voi verrata kummankaan kuluja entiseen elämään.

Esimerkiksi joutuu ostamaan auton kun toinen auto jää lähivanhemman käytöön.

Myös kumpikin joutuu maksamaan autokulut yksin. Perheenä jos oli yksi auto kuluja pystyi jakamaan.

Jos tt-tuen määrä yhdelle on noin 500 euroa niin sen enempää ei luulisi kuluvan teini-ikäsenkään kuluihin.

Isä maksaa 260 euroa, äiti 240 euroa, lapsilisä päälle.

Tämä on muuten jännä. Etävanhemman kuluja ei aina muisteta. Jos lapsia on vaikka kolme, niin täytyyhän heillekin olla vähintään 2 huonetta etävanhemmalla. Olisiko se reilua ja lapsen parhaaksi, että etävanhempi asuisi yksiössä ja kun kolme lasta tulisivat hänen luokseen niin nukkuisivat vaikka sohvalla tai lattialla? Miten mukavaa tämmöinen olisi esimerkiksi kasvaville teineille, ei mitään yksityisyyttä? Tottakai etävanhemmallakin täytyy olla tarpeeksi iso asunto. Silti etävanhempi maksaa lähivanhemmalle elatusmaksuissa lasten asumisen kuluista. Käytännössä maksaa siis tuplasti.

Vierailija
152/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan samanikäistä 430e elareita eli ei muuta kun pyydät enemmän ja uudet laskelmat.. Itsellesi jää omista enemmän

Vierailija
153/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, koskee vain v.2005 jälkeen syntyneitä, jotka siirtyvät peruskoulusta lukioon ja sitä ennen syntyneet maksavat itse, ei edes kirjoja saa myytyä.

"Oppivelvollisuuden laajennuksen voimaan vuonna 2021 ikäluokka kerrallaan. Velvoite hakeutua ja jatkaa toisen asteen koulutuksessa vaikuttaa käytännössä niihin nuoriin, jotka keväällä 2021 ovat perusopetuksen 9. luokalla (vuonna 2005 syntyneet). Tästä ikäluokasta alkaen oppivelvollisuuden laajentaminen koskee kaikkia peruskoulusta toiselle asteelle siirtyviä nuoria."

Vierailija
154/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan samanikäistä 430e elareita eli ei muuta kun pyydät enemmän ja uudet laskelmat.. Itsellesi jää omista enemmän

430 € * 2 + 94,88 = 954,88 €

(Vanhempien osuudet plus lapsilisä)

Minusta tuo on ihan järkyttävän iso summa rahaa lapsen elatukseen. Ei meidän perheessä ole varaa laittaa tonnia kuukaudessa lapseen. Te olette varmaan melko suurituloisia.

Vierailija
155/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä koulussa on maksuttomia?

Ei vaan täällä.

Kaikissa kouluissa. Jos aloittaa lukion. Ne jotka aloitti lukion jo pari vuotta sitten joutuu vielä maksamaan itse. Siirtymäaika menossa.

Vierailija
156/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomaton keskustelu. Täällä ylpeillään, miten joku 13v saadaan mahdollisimman vähäisin kuluin pysymään hengissä, vaikka ap. puhuu keskituloisesta.

On totta, joku 13v saadaan pysymään hengissä jo 100€/kk kun tarjoaa kaurapuuroa ja vettä. Tosin monessa taloyhtiössä jo vesimaksu on 30€/kk/henkilö

Mutta onko se lapsen etu. Sillä ihan tutkitusti lapsiköyhyys lisää syrjäytymisriskiä, vaikuttaa koulumenestykseen ja mieleen ja siksi lasten mielenterv.ongelmat, itsemurhat ja itsensä vahingoittaminen yleisiä, samoin väkivalta- ja päihteiden käyttö. Ja tämä halutaan vielä omalle lapselle ja lapsi laitetaan sijaiskärsijäksi.

Ja täällä aikuiset ihmiset pohtivat, miten elättää lapsi mahdollisimman halvalla, jotta vanhemmat saavat lisää elintason nousua ja hyvinvointia. Ja kyllä, 260€/kk on pieni, jos etävanhempi keskituloinen.

Siinä vanhempi syö leivän lapsen suusta.

Vierailija
157/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomaton keskustelu. Täällä ylpeillään, miten joku 13v saadaan mahdollisimman vähäisin kuluin pysymään hengissä, vaikka ap. puhuu keskituloisesta.

On totta, joku 13v saadaan pysymään hengissä jo 100€/kk kun tarjoaa kaurapuuroa ja vettä. Tosin monessa taloyhtiössä jo vesimaksu on 30€/kk/henkilö

Mutta onko se lapsen etu. Sillä ihan tutkitusti lapsiköyhyys lisää syrjäytymisriskiä, vaikuttaa koulumenestykseen ja mieleen ja siksi lasten mielenterv.ongelmat, itsemurhat ja itsensä vahingoittaminen yleisiä, samoin väkivalta- ja päihteiden käyttö. Ja tämä halutaan vielä omalle lapselle ja lapsi laitetaan sijaiskärsijäksi.

Ja täällä aikuiset ihmiset pohtivat, miten elättää lapsi mahdollisimman halvalla, jotta vanhemmat saavat lisää elintason nousua ja hyvinvointia. Ja kyllä, 260€/kk on pieni, jos etävanhempi keskituloinen.

Blaablaa, tuosta puuttuu toisen osuus ja lapsilisä.

Vierailija
158/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan niin, että sille lähivanhemmalle sillä lapsen läsnäololla itsessään ei ole mitään "rahallista" arvoa? Tai suurin osa näistä kommenteista tuntuu olevan sellaisia, että ongelma ei ole se lapsen mahdollisesti kärsinyt/kärsivä hyvinvointi/elintaso, vaan sen vanhemman oma elintaso.

Vierailija
159/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi etävanhemman ja lähivanhemman menot kuuluisi olla samanlaiset, jos molemmilla ei ole yhtä paljon aikaa viettää lapsen kanssa?

Ymmärrän logiikan, jos lähivanhempi tyyliin näkee nälkää, niin sitten se on liian pieni se elari. Jos taas lähivanhemmalla on vaan vähemmän rahaa humputuksiin, niin sitten se on se "uhraus" mistä aina puhutaan lasten kasvatuksen yhteydessä.

Vierailija
160/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi etävanhemman ja lähivanhemman menot kuuluisi olla samanlaiset, jos molemmilla ei ole yhtä paljon aikaa viettää lapsen kanssa?

Ymmärrän logiikan, jos lähivanhempi tyyliin näkee nälkää, niin sitten se on liian pieni se elari. Jos taas lähivanhemmalla on vaan vähemmän rahaa humputuksiin, niin sitten se on se "uhraus" mistä aina puhutaan lasten kasvatuksen yhteydessä.

Jos lähivanhempi näkee nälkää niin se on lähivanhemman ihan oma ongelma. Eihän tässä aikuisia olla elättämässä vaan yhteisiä lapsia. Myös sellainen tilanne on mahdollinen, että lapsella on huomattavasti korkeampi elintaso kuin omalla lähivanhemmalla. Mikäli etävanhempi on erittäin suurituloinen ja maksaa suurta elatusmaksua. Kaikki se raha kuuluu mennä lapsen eduksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä