Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13vuotiaasta elatusmaksu 260e/kk, keskituloiselta isältä. Onko vähän?

Vierailija
13.04.2022 |

Kulut tuon ikäisellä aika isot vs leikki-ikäinen. Isää tapaa vaan, asuu äidin kanssa.

Kommentit (200)

Vierailija
101/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä 13 v on itse mieltä asiasta ja elatuksestaan, onko hyvä elää teidän kanssa?

Kukin äiti vaikka nukkuu lattialla ja syö itse pelkkää kaurapuuroa niin, ettei lapsen tarvitsisi huomata mitään. Ei se tee siitä sen oikeampaa käytöstä isältä.

Vierailija
102/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

260e on ihan hirveän vähän. Joo, kyllä tuolla (ja äidin osuudella) saadaan maksettua lapsen ruuat ja asuminen, mutta entä sitten muu? Miksi isä tahtoo lapsen elää köyhyydessä?

Ehkä se "haluaakin" sen äidin elävän köyhyydessä? Miksi etävanhempi priorisoisi äidin hyvinvointia?

Ja nämä on muutenkin siitä "hupaisia" tapauksia aina, että elarit on aina liian pienet, mutta kuinka moni lähivanhempi sitten ois valmis antamaan sen lähivanhemmuuden pois ja siihen päälle vielä maksamaan elareita sellaisia summia mitä itse pitäisi sopivina, tässä tapauksessa ilmeisesti ~tuplana tuo ilmoitettu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni summa. 

Ihmettelen, etteivät isät välitä omista lapsistaan.

Enemmän ihmettelen äitejä tässä ketjussa. Lapsen elatus pitäsi hoitaa pelkästään tällä isän maksamalla rahalla ja itse ei olla laittamassa euron jeniä lapsen kuluihin. Parhaimmillaan lapsilisätkin nähdään jonkinlaisena vaivanpalkkana äidille kotitöiden tekemisestä. Eihän siitä hyvä tule kun kaksi tämänlaista aikuista yhdessä alkaa riitelemään ja lapsi jää siinä välikäteen.

Tässäkin on eri käytäntöjä esim. meillä lapsen isä on aina halunnut kantaa oman osuutensa myös lapsen hoitovastuusta ja korvannut sen rahalla, kun itse on saanut keskittyä työuraan, harrastuksiin ja itsensä kehittämiseen, kun lapsi asuu n. 70% ajasta luonani ja hoidan lapsen hammaslääkärit, lääkärit ja sairaanaolot, elareiden/lapsen kulujen lisäksi.

Alaikäisiltä ei peritä maksua julkisessa terveydenhoidossa. Hammashoito, lääkärit jne on maksutonta.

Vierailija
104/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me hoidetaan lapset yhdessä, eikä makseta elatusmaksuja ollenkaan.

Ero oli traaginen, vaikea ja raskas ja siihen liittyi ex:n salasuhde. Olen ylpeä siitä, että eron vaikeudesta huolimatta saimme lasten asiat sovittua ilman riitoja. Lapset saavat vapaasti kulkea molempien vanhempien luona ilman tapaamissopimusta ja käytännössä noin puoliksi asuvat molempien meidän luonamme. Teemme yhdessä lasten hankinnat. Lastenvalvoja on tietoinen keskinäisesti sopimastamme järjestelystä.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että rahaa kyllä menee nytkin, vähintään sen verran kuin maksaisin elatusmaksua. Ruoka, vaatteet, tietokone lapsille jne, kaikkeen palaa rahaa.

Elatusmaksua noin ylipäätään pidän vähän ongelmallisena mm siitä syystä, että elatusmaksusta huolimatta etävanhemman on ostettava lapselle huonekalut, nykyaikaan kovasti kuuluvat pelivehkeet jne jne. Myös asunnon ois oltava sellainen, johon lapset mahtuvat eli etävanhemmallakin asuminen maksaa enemmän kuin asuisi yksin ja siitä huolimatta pitäisi maksaa elatusmaksut.

Lapset tykkäävät järjestelystämme. Saavat tulla ja mennä kumman luona tahansa. Tämä sopii meille, muttei varmaan läheskään kaikille muille onnistuisi.

Vierailija
105/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se aika vähän. Meillä menee jo tytön hevoseen n.800e/kk. Lisäksi kaikki muut kulut. Toivottavasti tytön äiti tienaa hyvin.

Normaalisti harrastusmenot sopeutetaan tuloihin. On sitten kyse omista tai lapsen harrastuksista.

Jos ei ole varaa johonkin , etsitään sellainen mihin on varaa. Tajunnetko?

Jos isällä oli varaa niihin samoihin harrastuksiin ennen eroa, mikä hän perustelee ettei lapsi ansaitse niitä enää. Siksi ohje sanoo, että "ennen eroa yhdessä sovitut harrastukset" kuuluu mukaan laskelmaan.

Vierailija
106/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö äiti käy töissä? Äidille kuuluu myös osa elatuksesta. Jos isä maksaa 260 ja äidille lasketaan vaikka edes 150 ja lisäksi lapsilisä niin yli viisaataa siis..

Lapsi tarvitsee asunnon, ruokaa, vaatteet, harrastuksen. On mopoa ja tarvii käyttörahaa myös.

Sähkö, puhelin, vesilasku you name it.

Johosn toi menee helposti pelkkä ruokaan kk

Kelan mielestä aikuisen pitää pärjätä noin 500€/kk. On kumma, jos ei 13v pärjää yli 600€/kk elatuksella.

Vierailija
107/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me hoidetaan lapset yhdessä, eikä makseta elatusmaksuja ollenkaan.

Ero oli traaginen, vaikea ja raskas ja siihen liittyi ex:n salasuhde. Olen ylpeä siitä, että eron vaikeudesta huolimatta saimme lasten asiat sovittua ilman riitoja. Lapset saavat vapaasti kulkea molempien vanhempien luona ilman tapaamissopimusta ja käytännössä noin puoliksi asuvat molempien meidän luonamme. Teemme yhdessä lasten hankinnat. Lastenvalvoja on tietoinen keskinäisesti sopimastamme järjestelystä.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että rahaa kyllä menee nytkin, vähintään sen verran kuin maksaisin elatusmaksua. Ruoka, vaatteet, tietokone lapsille jne, kaikkeen palaa rahaa.

Elatusmaksua noin ylipäätään pidän vähän ongelmallisena mm siitä syystä, että elatusmaksusta huolimatta etävanhemman on ostettava lapselle huonekalut, nykyaikaan kovasti kuuluvat pelivehkeet jne jne. Myös asunnon ois oltava sellainen, johon lapset mahtuvat eli etävanhemmallakin asuminen maksaa enemmän kuin asuisi yksin ja siitä huolimatta pitäisi maksaa elatusmaksut.

Lapset tykkäävät järjestelystämme. Saavat tulla ja mennä kumman luona tahansa. Tämä sopii meille, muttei varmaan läheskään kaikille muille onnistuisi.

Meillä on elatusmaksu, mutta kaikki isompi maksetaan puoliksi ja lapsi kulkee kuten tykkää. Lomat ja lapsen juhlat sovitaan yhdessä.

Emme muuten ole puheväleissä tai missään hyvissä väleissä, mutta lapsen asiat hoidetaan asiallisesti.

Molemmilla on tietenkin liian iso asunto yhdelle ihmiselle, ja kaikkea on tuplat. Se ei koske vain etävanhempaa. Ei lähivanhempikaan tarvitsisi esim isompaa asuntoa, pelaamisen mahdollistavaa nettiä, taulu-tv:tä, kovinkaan paljoa ruokaa töiden jälkeen illalla, autoakaan eikä pakastinta yms. Voisi matkustaa pelkän repun kanssa ja yöpyä tutuilla yms. Ei tarvitsisi laittaa ruokaa käytännössä lainkaan. Voisi asua työpaikan lähellä eikä koulun lähellä ja olla lyhyt työmatka ja halpa kuukausilippu.

Sitä se on kun on lapsia.

Vierailija
108/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se aika vähän. Meillä menee jo tytön hevoseen n.800e/kk. Lisäksi kaikki muut kulut. Toivottavasti tytön äiti tienaa hyvin.

Normaalisti harrastusmenot sopeutetaan tuloihin. On sitten kyse omista tai lapsen harrastuksista.

Jos ei ole varaa johonkin , etsitään sellainen mihin on varaa. Tajunnetko?

Jos isällä oli varaa niihin samoihin harrastuksiin ennen eroa, mikä hän perustelee ettei lapsi ansaitse niitä enää. Siksi ohje sanoo, että "ennen eroa yhdessä sovitut harrastukset" kuuluu mukaan laskelmaan.

Joutui lähtemään kotoa ja maksaa nyt tonnin vuokraa yksin. Ehkä hiukan laskee elatuskykyä.

Vierailija
109/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö äiti käy töissä? Äidille kuuluu myös osa elatuksesta. Jos isä maksaa 260 ja äidille lasketaan vaikka edes 150 ja lisäksi lapsilisä niin yli viisaataa siis..

Lapsi tarvitsee asunnon, ruokaa, vaatteet, harrastuksen. On mopoa ja tarvii käyttörahaa myös.

Kelan mielestä aikuisen pitää pärjätä noin 500€/kk. On kumma, jos ei 13v pärjää yli 600€/kk elatuksella.

Juurikin noin 👍

Vierailija
110/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne kelan laskuria. Ei ole mahdollista, että sekä asuminen, ruoka, vaatteet, lääkkeet, bussit ja esim lukio on kellään vain 500 kuussa. Pieninkin soluasunto tai alivuokrahuone täytyy olla jotain 250 e/kk ja jäljelle jää 250 kaikkeen muuhun.

Vierailija
111/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni summa. 

Enemmän ihmettelen äitejä tässä ketjussa. Lapsen elatus pitäsi hoitaa pelkästään tällä isän maksamalla rahalla ja itse ei olla laittamassa euron jeniä lapsen kuluihin. Parhaimmillaan lapsilisätkin nähdään jonkinlaisena vaivanpalkkana äidille kotitöiden tekemisestä. Eihän siitä hyvä tule kun kaksi tämänlaista aikuista yhdessä alkaa riitelemään ja lapsi jää siinä välikäteen.

Tässäkin on eri käytäntöjä esim. meillä lapsen isä on aina halunnut kantaa oman osuutensa myös lapsen hoitovastuusta ja korvannut sen rahalla, kun itse on saanut keskittyä työuraan, harrastuksiin ja itsensä kehittämiseen, kun lapsi asuu n. 70% ajasta luonani ja hoidan lapsen hammaslääkärit, lääkärit ja sairaanaolot, elareiden/lapsen kulujen lisäksi.

Alaikäisiltä ei peritä maksua julkisessa terveydenhoidossa. Hammashoito, lääkärit jne on maksutonta.

Lääkkeet maksavat saman kuin aikuisella. Ja vaikka hammashoito on maksutonta, niin vanhempi ei voi käyttää lasta hammaslääkärissä työajalla ja on otettava palkatonta vapaata työstä ja aika on otettava se minkä saa ja usein siihen vierähtää useampi tunti, kun huomioi työmatkat, eikä ne matkatkaan ole ilmaisia

Vierailija
112/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä 13 v on itse mieltä asiasta ja elatuksestaan, onko hyvä elää teidän kanssa?

Kukin äiti vaikka nukkuu lattialla ja syö itse pelkkää kaurapuuroa niin, ettei lapsen tarvitsisi huomata mitään. Ei se tee siitä sen oikeampaa käytöstä isältä.

13v.ei ole enää pikkulapsi, jota varjellaan häntä koskevilta tosiasioilta. 5v. kuluttua henkilö on juridisesti täysi-ikäinen, vastuussa kaikesta tekemästään ja omillaan toimeentuleva. Mielestäni 13 v. kuuluukin tietää, mikä hänen taustansa on ja miten yhteiskunnassa asioita hoidetaan. Kasvamalla tietoiseksi omien vanhempien valintojen seurauksista ja ihmisluonnon todellisuudesta voi välttyä tekemästä itse samoja virheitä.

Tottakai 13 vuotiasta kuullaan omassa asiassaan. Kyllä sen ikäinen ymmärtää perusmatematiikkaa ja on syytä opetella taloudenpidon alkeet. Miten nuoret muuten oppivat käyttämään rahaa, säästämään ja tekemään pitkän tähtäimen suunnitelmia? Vanhemman tehtävä on juurikin opettaa, mistä raha tulee ja miten sitä käytetään järkevästi. Tunnistamaan omat mahdollisuudet ja yhteiskunnan pelisäännöt.

Ei ole millään tavalla kestävä ratkaisu laskea sen varaan, että "joku muu" ottaa aina kopin.

Vierailija
113/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

260e on ihan hirveän vähän. Joo, kyllä tuolla (ja äidin osuudella) saadaan maksettua lapsen ruuat ja asuminen, mutta entä sitten muu? Miksi isä tahtoo lapsen elää köyhyydessä?

Ehkä se "haluaakin" sen äidin elävän köyhyydessä? Miksi etävanhempi priorisoisi äidin hyvinvointia?

Ja nämä on muutenkin siitä "hupaisia" tapauksia aina, että elarit on aina liian pienet, mutta kuinka moni lähivanhempi sitten ois valmis antamaan sen lähivanhemmuuden pois ja siihen päälle vielä maksamaan elareita sellaisia summia mitä itse pitäisi sopivina, tässä tapauksessa ilmeisesti ~tuplana tuo ilmoitettu?

Tuossa puhuttiin lapsen elävän köyhyydessä, miten muutit tässä sen äidin köyhyydeksi? 

Jos tietäisin itse vanhempana olevani lapselle parempi lähivanhempi lapsen kehityksen kannalta, niin en todellakaan antaisi lastani pois, koska lapsen kasvastuksessa kaikista tärkeintä on se lapsen kehityksen tukeminen. Se raha on vain kärpäsen pska verratuna siihen, jos vetelee vituille sen lapsen kasvatuksen ja kehityksen tukemisen. 

Jos taas tietäisin sen entisen kykenevän kasvattamaan ja tukemaan lasta paremmin kuin minä (ja en puhu nyt rahallisesti, vaan nimenomana siitä henkisestä/psykologisesta tuesta ja kyvystä auttaa lapsesta tulemaan se paras mahdollinen versio, mikä lapsesta voi kehittyä) niin tottakai antaisin lähivanhemmuuden sille toiselle ja maksaisin elarit. Kyse kun on sen LAPSEN edusta ja parhaasta asetelmasta sille lapselle ja lapsen kehitykselle, ei jostain helvetin rahasta. Mutta muuta harvoin miehet eivät osaa ajatella, kuin sitä rahaa. 

Vierailija
114/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni summa. 

Lääkkeet maksavat saman kuin aikuisella. Ja vaikka hammashoito on maksutonta, niin vanhempi ei voi käyttää lasta hammaslääkärissä työajalla ja on otettava palkatonta vapaata työstä ja aika on otettava se minkä saa ja usein siihen vierähtää useampi tunti, kun huomioi työmatkat, eikä ne matkatkaan ole ilmaisia

13 vee pääsee hammaslääkäriin ihan itse.

Vierailija
115/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se 500e on kaikkien pakollisten menojen jälkeen, eli vuokran, sähkön, veden, lääkkeiden ja muiden, jotka on luokiteltu pakollisiksi.

Aikuiset eivät myöskään tarvitse jatkuvasti uusia vaatteita. 13v vielä kasvavassa iässä.

13v ei myöskään voi samalla tavalla pyrkiä töihin, kuin aikuinen. se toimeentulotuki on tarkoitettu lyhytaikaiseen työttömyyteen.

Myös lapsen kehitykselle tärkeää olisi harrastukset ja muut asiat.

Että mitenkäs sinä vertaat yksinelävän ttt-asiakkaan tukeja, jotka usein on yli 1000e siihen lapsen saamaan 600e ? Ei näytä ihan kohtaavan nuo määrät.

Vierailija
116/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa puhuttiin lapsen elävän köyhyydessä, miten muutit tässä sen äidin köyhyydeksi? 

Jos tietäisin itse vanhempana olevani lapselle parempi lähivanhempi lapsen kehityksen kannalta, niin en todellakaan antaisi lastani pois, koska lapsen kasvastuksessa kaikista tärkeintä on se lapsen kehityksen tukeminen. Se raha on vain kärpäsen pska verratuna siihen, jos vetelee vituille sen lapsen kasvatuksen ja kehityksen tukemisen. 

Jos taas tietäisin sen entisen kykenevän kasvattamaan ja tukemaan lasta paremmin kuin minä (ja en puhu nyt rahallisesti, vaan nimenomana siitä henkisestä/psykologisesta tuesta ja kyvystä auttaa lapsesta tulemaan se paras mahdollinen versio, mikä lapsesta voi kehittyä) niin tottakai antaisin lähivanhemmuuden sille toiselle ja maksaisin elarit. Kyse kun on sen LAPSEN edusta ja parhaasta asetelmasta sille lapselle ja lapsen kehitykselle, ei jostain helvetin rahasta. Mutta muuta harvoin miehet eivät osaa ajatella, kuin sitä rahaa. 

Tämä juuri. Mun eksä oli tosi vittuuntunut, että joutui maksamaan elareita. Sanoi, ettei halua kustantaa mun asumista.

Kuule mä kustannan oman asumiseni itse, kiitos vaan. Nyt on kyse, että kustantaisit oman osuutesi oman lapsesi asumisesta.

Vierailija
117/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni summa. 

Lääkkeissäkin on vuotuinen hintakatto. Harvemmin lapsi tarvitsee lääkkeitä niin, että ylittää hintakaton joka on n600e/ vuosi. Sen ylittävästä joutuu maksamaan vain toimitusmaksut.

Ylempänä oli kelan ts toimeentulotuen perusteista, jossa aikuiselle pitää jäädä n 500e asumiskulujen jälkeen. Moni on näillä palstoilla kertonut, että sillä 500e elää hyvin ja jää jopa säästöön. Ja voi säästää rahaa matkakassaan jne. Eli kyse on suurelta osin jokaisen kohdalla kulutustottumuksista. Toiselle ei riitä mikään ja toinen voi säästää vaikka sama summa on käytössä.

Vierailija
118/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni summa. 

Ei 13 vuotiaita tartte käyttää lääkärissä. Kyllä ne osaa ajaa pyörällä itsekin. Kasarilla ajettiin jo alakoulusta kesken päivän hammashoitolaan ja takaisin. Ei ollut äippä pitämässä kädestä kiinni.

Vierailija
119/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon kiroilua ja vihamielisyyttä. Ei taida olla lapsen etu?

Arviointivalta "paremmasta vanhemmasta" ei oikein vakuuta myöskään, jos henkilö itse määrittelee itsensä ylimmäksi auktoriteetiksi arvioinnin tekemisessä. Kyseessä on silloin yhden osapuolen oma mielipide asioihin. Toisella osapuolella on täysin yhtä pätevä oma mielipiteensä ja lapsilla jokaisella omansa. Lakimiehillä ja lastenvalvojilla omansa, tuomari sitten päättää, miten tehdään.

Vierailija
120/200 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon kiroilua ja vihamielisyyttä. Ei taida olla lapsen etu?

Arviointivalta "paremmasta vanhemmasta" ei oikein vakuuta myöskään, jos henkilö itse määrittelee itsensä ylimmäksi auktoriteetiksi arvioinnin tekemisessä. Kyseessä on silloin yhden osapuolen oma mielipide asioihin. Toisella osapuolella on täysin yhtä pätevä oma mielipiteensä ja lapsilla jokaisella omansa. Lakimiehillä ja lastenvalvojilla omansa, tuomari sitten päättää, miten tehdään.

Onko tässä keskustelussa lapset mukana? Ei taida olla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi