13vuotiaasta elatusmaksu 260e/kk, keskituloiselta isältä. Onko vähän?
Kulut tuon ikäisellä aika isot vs leikki-ikäinen. Isää tapaa vaan, asuu äidin kanssa.
Kommentit (200)
Kuuluisiko mielestänne isän erikseen tukea mm kallista harrastusta? Isä itsekin painottaa miten tärkeää harrastaa, muttei maksa koska maksaa "jo elaria".
Vierailija kirjoitti:
Kuuluisiko mielestänne isän erikseen tukea mm kallista harrastusta? Isä itsekin painottaa miten tärkeää harrastaa, muttei maksa koska maksaa "jo elaria".
Eikö nämä elatusmaksut lasketa ja sovita lastenvalvojan luona? Eli hänen kuuluu maksaa se, mitä siellä on sovittu. Esim. kyllä meilläkin lasketaan lasten harrastuskulut mukaan menoihin, mutta eivät ne nosta elatusmaksujen suuruutta, koska isällä ei laskelmien perusteella ole elatuskykyä enempää kuin se, mitä on.
Toi on iso. Itse sain alle 200 ja ex tienasi juurikin 3500. Kaiken maksan itse polkupyörät, vaatteet, matkat..Jääkiekkoharrastus 250/ kk myös yksin maksettava vaikka puoliksi aikanaan sovittiin.
Lapsi ei myöskään isällään koskaan yötä. Ärsyttää ihan helvetisti mutta en jaksa vääntää rahasta enää. Tärkeintä että pääsin ukosta eroon
160e kk elareita 17v. saadaan täällä. Ei riitä mihinkään.
En tiiä mikä on tarkalleen keskituloinen, mutta sanoisin, että ennemminkin hyvätuloinen.
Itellä paljon huonommat tulot.
En oo jaksanut lähtee tappelee.
Mut eihän toi riitä ton ikäiselle
Eihän se summaa isoksi muuta jos jollekin ex maksaa ihan liian vähän. Edelliseen viitaten.
Vierailija kirjoitti:
Eikö äiti käy töissä? Äidille kuuluu myös osa elatuksesta. Jos isä maksaa 260 ja äidille lasketaan vaikka edes 150 ja lisäksi lapsilisä niin yli viisaataa siis..
Lapsi tarvitsee asunnon, ruokaa, vaatteet, harrastuksen. On mopoa ja tarvii käyttörahaa myös.
Sähkö, puhelin, vesilasku you name it.
Johosn toi menee helposti pelkkä ruokaan kk
Vierailija kirjoitti:
Isä ei maksa mitään muuta, vaatteita tai harrastus juttuja. Sanoo että on elari niin muuta ei tarvita häneltä.
Itse matkustelee ja harrastaa, ei isoja asumiskuluja kun pyolosillaan asuu.
Hänen ei tarvitse maksaa, kun elari. Kaikki muu on vapaaehtoista. Hänellä on oikeus omilla rahoillaan matkustella ja harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Törkeää että teille huorillllle pitää maksaa siitä että rikotte perheen huoraaaaamallla!
Eihän me muuten, mutta kun kun sun seksi on niin hemmetin mitätöntä. Ja haiset pahalle ja olet ruma ja tyhmä.
Ei me siis muuten.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se summaa isoksi muuta jos jollekin ex maksaa ihan liian vähän. Edelliseen viitaten.
En ymmärtänyt..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa normaalilta, voihan sä tietysti ehdottaa jos sen nostaa esim. 300e/kk, koska tuossa iässä alkaa rahaa menemään kun pitää saada kaikkia merkkivaatteita yms.
Ohis, mutta meneekö oikeasti niin, että merkkivaatteet on syy nostaa elatusmaksuja? Olen itse nainen, ja ihan ydinperheessä elän, mutta en itse halua ostaa lapsille mitään överikalliita merkkivaatteita. Tuntuisi erikoiselta, että eron jälkeen etävanhemmalla ei saisi olla mitään sananvaltaa siihen, haluaako osallistua vaikka jonkun 1000 euron laukun tai 200 euron lippiksen ostamiseen, kun ydinperheessäkin vanhempi voi ilmoittaa, että ei halua tukea tuollaista kulutuskäyttäytymistä. Ihmettelen myös, miten niin muka on itsestäänselvyys, että teineille täytyy ostaa kalliita merkkivaatteita.
Siis käytännössä se menee niin, että kaikki kaupoissa myytävät vaatteet ovat SEN HETKEN muotivaatteita. Eli et voi esimerkiksi pukea lastasi omasta nuoruudestasi säästämiin 80-luvun vaatteisiin. Tai voit tietysti, mutta kaikki tietävät kuinka siinä käy..
On sopivasti. Kyllä lähivanhemmankin kuuluu osallistua elatukseen.
Ei ihmiset tajua vissiin, kuinka paljon esim teinistä tulee kuluja.
Mulle ei käytännössä jää omiin tarpeisiin juuri mitään kk rahaa.
Joten tommoset elarit on ihan haista pska hommaa.
Toki voishan sen lapsen antaa kulkee rääsyissä ja olla ostamatta mitään ym
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa normaalilta, voihan sä tietysti ehdottaa jos sen nostaa esim. 300e/kk, koska tuossa iässä alkaa rahaa menemään kun pitää saada kaikkia merkkivaatteita yms.
Ohis, mutta meneekö oikeasti niin, että merkkivaatteet on syy nostaa elatusmaksuja? Olen itse nainen, ja ihan ydinperheessä elän, mutta en itse halua ostaa lapsille mitään överikalliita merkkivaatteita. Tuntuisi erikoiselta, että eron jälkeen etävanhemmalla ei saisi olla mitään sananvaltaa siihen, haluaako osallistua vaikka jonkun 1000 euron laukun tai 200 euron lippiksen ostamiseen, kun ydinperheessäkin vanhempi voi ilmoittaa, että ei halua tukea tuollaista kulutuskäyttäytymistä. Ihmettelen myös, miten niin muka on itsestäänselvyys, että teineille täytyy ostaa kalliita merkkivaatteita.
Siis käytännössä se menee niin, että kaikki kaupoissa myytävät vaatteet ovat SEN HETKEN muotivaatteita. Eli et voi esimerkiksi pukea lastasi omasta nuoruudestasi säästämiin 80-luvun vaatteisiin. Tai voit tietysti, mutta kaikki tietävät kuinka siinä käy..
No onpas nokkelaa saivartelua. Varmaan arvaat, että jos joku kirjoittaja ehdotti elatusmaksun nostamista merkkivaatteiden takia, ei hänellä ollut mielessään Lidexin peruspaita, H&M:n housut tai Prismasta ostettu huppari.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmiset tajua vissiin, kuinka paljon esim teinistä tulee kuluja.
Mulle ei käytännössä jää omiin tarpeisiin juuri mitään kk rahaa.
Joten tommoset elarit on ihan haista pska hommaa.
Toki voishan sen lapsen antaa kulkee rääsyissä ja olla ostamatta mitään ym
Onko 500 eur /teini liian pieni summa, tai mikä yleensä olisi mielestäsi riittävä summa teini-ikäiselle?
Kas, sillä vanhemmalla joka ei lapsensa kanssa asu, nii menis aika paljon isompi summa kk omasta pussista sillo, jos asuis samassa taloudessa.
Tää asia tuntuu unohtuvan
Vierailija kirjoitti:
Mikä hiton kysymys tämä edes on? Eikö isät välitä lapsistaan? Ei ilmeisesti. Iso osa ei maksaisi edes sitä surkean pientä elatusmaksua, ellei laki sitä vaatisi. Ihan sama vaikka omat lapset olisi kadulla kerjäämässä ja itseään myymässä. No niinhän se onkin niissä maissa joissa miehiä ei ole pakotettu maksamaan lapsilleen edes vähän jotain selviytymisrahaa. Miehillä tuntuu olevan hyvin vähän kiinnostusta omia lapsiaan kohtaan.
Miksei elatusavusta saa kuitteja vastineeksi jotta voisi tarkastaa mihin elatusapu käytetään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hiton kysymys tämä edes on? Eikö isät välitä lapsistaan? Ei ilmeisesti. Iso osa ei maksaisi edes sitä surkean pientä elatusmaksua, ellei laki sitä vaatisi. Ihan sama vaikka omat lapset olisi kadulla kerjäämässä ja itseään myymässä. No niinhän se onkin niissä maissa joissa miehiä ei ole pakotettu maksamaan lapsilleen edes vähän jotain selviytymisrahaa. Miehillä tuntuu olevan hyvin vähän kiinnostusta omia lapsiaan kohtaan.
Myös miehille maksetaan elatusapua jos on lähivanhempana. Vaikutat automaattisesti ajattelevan, että elatusapua tietenkin maksaa miehet :)
Vierailija kirjoitti:
Kun näitä laskeskellaan, se on aika kaavamaista.
13 - 17 vuotiaan elatuksen tarve on 481 euroa/kk - lapsilisä 94,88 = 386 euroa
+ osuus asumismenoista (jos asuu äiti + 1 lapsi), niin 23 %
Lapsen elatusta nostaa, jos on vanhempien yhteisesti sopima (kallis) harrastus tai esim. säännölliset lääke-/lääkärikustannukset (ei mitään buranoita, vaan esim. psoriasis, aistisairaus, reuma)
Sitten lasketaan vanhempien prosentuaaliset osuudet (isän nettotulot 3500 ja äidin nettotulot 3000, niin isä vastaa 54 % elatuksesta ja äiti 46 %)
Puhdasta matematiikkaa nuo elatukset. Tietenkin isä saa maksaa enemmänkin halutessaan
Tällä kaavalla oikeudessa mennään....
Meillä on sellainen kaava käytössä että äiti vie lapsilisät, lapset asuvat isän luona ja isä maksaa kaiken.
Toki isällä on tuplasti isommat tulot.
Minä saan Kelasta elatustuen - lapsen isä on niin pienituloinen.