Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13vuotiaasta elatusmaksu 260e/kk, keskituloiselta isältä. Onko vähän?

Vierailija
13.04.2022 |

Kulut tuon ikäisellä aika isot vs leikki-ikäinen. Isää tapaa vaan, asuu äidin kanssa.

Kommentit (200)

Vierailija
41/200 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas, sillä vanhemmalla joka ei lapsensa kanssa asu, nii menis aika paljon isompi summa kk omasta pussista sillo, jos asuis samassa taloudessa.

Tää asia tuntuu unohtuvan

Kas kun se vanhempi silloin voisi seurata ja päättää osaltaan mihin rahaa käytetään.

Vierailija
42/200 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei i

hmiset tajua vissiin, kuinka paljon esim teinistä tulee kuluja.

Mulle ei käytännössä jää omiin tarpeisiin juuri mitään kk rahaa.

Joten tommoset elarit on ihan haista pska hommaa.

Toki voishan sen lapsen antaa kulkee rääsyissä ja olla ostamatta mitään ym

Onko 500 eur /teini liian pieni summa, tai mikä yleensä olisi mielestäsi riittävä summa teini-ikäiselle?

Ei sitä voi suoraan noin laskea.

Monesti sillä lähivanhemmalla on oltava esim isompi asunto, mitä tarvis ilman lasta olla.

Asumiskulut voi syödä suurimman osan palkasta.

Lisäksi sähkö, vesi, puhelin ym kulut.

Sitte ku noi on maksettu siitä hikisestä palkasta, käteen voi jäädä joku 500-1000r välillä. Mulle jää noin 800e. Muihin asioihin.

Jolla pitää sitt ostaa ruoat, omat vaatteet, hygienia, lääkkeet, vakuutukset ym. harrastukset.

Ja on muitakin lapsia. Teini koko aika mulla, nuorempi puolikisi.

Jonka kuluja maksan puolet kuusta tuosta rahasta, josta en saa elareita koska on puoliksi mulla.

Eli myös hänen ruoat ym.

Joten. On liian vähän suhteessa tilanteeseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/200 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sopivasti. Kyllä lähivanhemmankin kuuluu osallistua elatukseen.

No lähivanhemmalla meneekin enemmän rahaa lapseen. Elari on pelkkä pikku avustus. Lähivanhempi esimerkiksi ruokkii lapsen ja pesee hänen pyykit, hankkii hygieniatuotteet, vaatteet, maksaa asumisen ja lääkärit, harrastukset, lemmikit jne.

Vierailija
44/200 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on iso. Itse sain alle 200 ja ex tienasi juurikin 3500. Kaiken maksan itse polkupyörät, vaatteet, matkat..Jääkiekkoharrastus 250/ kk myös yksin maksettava vaikka puoliksi aikanaan sovittiin.

Lapsi ei myöskään isällään koskaan yötä. Ärsyttää ihan helvetisti mutta en jaksa vääntää rahasta enää. Tärkeintä että pääsin ukosta eroon

Saat omia lapsen mutta ärsyttää kun pitää maksaa...ok.

Vierailija
45/200 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi asuu vuoroviikoin molemmat vanhemman luona ja kenen luona lapsi on, maksaa ruuan, asumisen, veden, matkat jne.

Ja molemmat vanhemmat laittavat lapsen kulutilille 2x 250€/kk + lapsilisät, joilla maksetaan päivähoito, vaatteet, kengät, harrastukset, vakuutus jne.

Ja yleensä kuukauden lopussa tuli tyhjä.

Vierailija
46/200 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lähivanhemmalla meneekin enemmän rahaa lapseen. Elari on pelkkä pikku avustus. Lähivanhempi esimerkiksi ruokkii lapsen ja pesee hänen pyykit, hankkii hygieniatuotteet, vaatteet, maksaa asumisen ja lääkärit, harrastukset, lemmikit jne.

No vaihtakaa lähivanhempaa? Oisko pitänyt miettiä ennen kuin lisäännyit?

Vierailija
47/200 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei elatusavusta saa kuitteja vastineeksi jotta voisi tarkastaa mihin elatusapu käytetään?

Olisi aivan järjetöntä kuittishowta, johon menisi aikaa ja vaivaa, älytöntä syynäämistä ja kaikkien lasten syömien sämpylöidenkin laskeskelua. Ei mitään järkeä.

Vierailija
48/200 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei elatusavusta saa kuitteja vastineeksi jotta voisi tarkastaa mihin elatusapu käytetään?

Olisi aivan järjetöntä kuittishowta, johon menisi aikaa ja vaivaa, älytöntä syynäämistä ja kaikkien lasten syömien sämpylöidenkin laskeskelua. Ei mitään järkeä.

Ei niitä sämpylöitä tarttis erikseen todistella. Riittäisi kun tositteet lapsen kuluista olisi esittää riittävissä määrin.

Vierailija
49/200 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ennen lapsen tekoa miettiä, onko lapseen varaa.

Vierailija
50/200 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaihtakaa lähivanhempaa? Oisko pitänyt miettiä ennen kuin lisäännyit?

Pitäiskö täällä aina miettiä Mahdollista eroa?

Ei sillo kukaan lisääntyisi

51/200 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se elatusmaksujen suuruus ole kiinni siitä, mitä elatusvelvollinen ansaitsee?

Vierailija
52/200 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teineillekin on hyvä opettaa, että eletään vanhempien elintason mukaan eikä antaa kuuta taivaalta.

Vierailija
53/200 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ennen lapsen tekoa miettiä, onko lapseen varaa.

Los paskos sulle. Lapset tehdään suhteeseen, jossa mihin on ollut varaa.

Elämäntilanne voi muuttua, myös sulla. Muistapa se. Ennen ku tuut viisastelemaan

Vierailija
54/200 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on älyttömän vähän. Pelkkä vesimaksu on 20€ kuukaudessa. Oletetaan että äiti asuisi yksinään yksiössä, mutta lapsen vuoksi joutuu asumaan kolmiossa, niin siihenhän se parisataa jo humpsahtaakin.

Puhumattakaan kaikesta henkisestä vastuusta joka lähivanhemmalle sälyttyy, niin jollain parilla sadalla voi lähinnä pyyhkiä pyllyä. Ja niin voi myös sellaisilla isillä (tai äideillä) jotka kuvittelevat että jollain parilla satkulla on vanhemmuus kuitattu.

Vierailija
55/200 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei i

Onko 500 eur /teini liian pieni summa, tai mikä yleensä olisi mielestäsi riittävä summa teini-ikäiselle?

Monesti sillä lähivanhemmalla on oltava esim isompi asunto, mitä tarvis ilman lasta olla.

Sitte ku noi on maksettu siitä hikisestä palkasta, käteen voi jäädä joku 500-1000r välillä. Mulle jää noin 800e. Muihin asioihin.

Jolla pitää sitt ostaa ruoat, omat vaatteet, hygienia, lääkkeet, vakuutukset ym. harrastukset.

Jonka kuluja maksan puolet kuusta tuosta rahasta, josta en saa elareita koska on puoliksi mulla.

Eli myös hänen ruoat ym.

Olen se, jolle vastasit, ja kysyin sen vuoksi, että itselläni on rahaa ehkä joku 300 eur /lapsi /kk, asumiskulujen jälkeen. Sen takia tuntuu erikoiselta, että jonkun mielestä 250 eur elatusmaksu eli puolet kokonaiskuluista (tuon laskelman mukaan 500 eur) olisi niin vähän, että lapsen pitää kulkea rääsyissä eikä voi mitään ostaa. Minä ainakin pystyn ostamaan lapsille asioita, maksamaan harrastuksia, ollaan käyty matkoillakin Suomessa ja Euroopassa... Mutta se on tietenkin totta, että tilanteet ovat yksilöllisiä, mutta kyllähän sitä huomioidaan elatusmaksuissakin. Eri asia toki silloin, jos elatusmaksuja ei makseta ollenkaan, kuten teillä. Sinun tapauksessa olisit varmaan laskelmien puolesta (ehkä) oikeutettu elatusapuun, mutta toki ymmärrän, että jos lapset ovat vuoroviikoin ja olette sen vuoksi sopineet, että elatusmaksuja ei makseta. Tosin teidän tapauksessa voisi olla vaihtoehtona siirtää lapsen kirjat parempituloisen vanhemman luo, jolloin hän saisi elatustuen Kelasta - jos nyt olette yhteisellä päätöksellä sopineet, että ette maksa elatusmaksuja, voisi ehkä onnistua sekin, että yhteisellä päätöksellä jakaisitte puoliksi sen Kelasta tulevan elatustuen, jolloin se helpottaisi sinuakin vähän. Tämä toki onnistuu vain, jos toisen vanhemman kanssa on oikeasti hyvät ja luottamukselliset välit.

Vierailija
56/200 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on älyttömän vähän. Pelkkä vesimaksu on 20€ kuukaudessa. Oletetaan että äiti asuisi yksinään yksiössä, mutta lapsen vuoksi joutuu asumaan kolmiossa, niin siihenhän se parisataa jo humpsahtaakin.

Puhumattakaan kaikesta henkisestä vastuusta joka lähivanhemmalle sälyttyy, niin jollain parilla sadalla voi lähinnä pyyhkiä pyllyä. Ja niin voi myös sellaisilla isillä (tai äideillä) jotka kuvittelevat että jollain parilla satkulla on vanhemmuus kuitattu.

Mutta kun sitä vanhemmuutta ei lasketa. Ei toista voi puhtaaksikaan kyniä.

Vierailija
57/200 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Nämä etävanhemmat ovat kyllä uskomattomia.

Meillä ydinperhe ja ollaan keskituloisia ja kaksi lasta 11-15v ja meidän molempien palkkatulot menevät kokonaisuudessaan perheen pyörittämiseen. Jo ruokalasku on iso, kun teinikäiset syövät kahden edestä ja aina nälkä.

Olisin onneni kukkalalla, jos maksaisin 500€/kk/lapsi.

Vierailija
58/200 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei i

Eli myös hänen ruoat ym.

Vois ajatella, että tuo heikompi elintaso ois "hinta" siitä, että sä saat olla sen lapsen kanssa pääosan ajasta? 

Vierailija
59/200 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on pienituloinen, niin eikö kaksio välttäisi yhden aikuisen ja yhden lapsen asumiseen? Kuulostaa vähän omituiselta, että olisi isompien elatusmaksujen peruste asua perhekokoa suuremmassa asunnossa silloinkin, kun itsellä ei olisi siihen varaa.

Vierailija
60/200 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei i

Eli myös hänen ruoat ym.

Vois ajatella, että tuo heikompi elintaso ois "hinta" siitä, että sä saat olla sen lapsen kanssa pääosan ajasta? 

Sen ajanhan voi jakaa puoliksi. Mikä vaivaa sitä vanhempaa joka ei halua jakaa vanhemmuutta tasan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä