Te joilla esim. n. 1800 - 2200 €/kk netto EI riitä peruselämiseen, kertokaa mihin raha menee?
Ja eritelkää se. Eli ei pelkästään vastausta "500 euroa laskuihin" vaan kertokaa, mitä ja mistä tulleita nämä laskut ovat.
Haluaisin oikeasti ymmärtää.
Kommentit (528)
Vierailija kirjoitti:
Nettoni on n. 2000€ lapsilisineen. En tiedä miten selvittäisiin ilman miehen tuloja, n. 4000€, kun ei meinaa riittää nytkään... Kuukausierittelyä noin-lukuina jyvitettynä tasaisesti vuoden jokaiselle kuukaudelle:
Asuntovelka 1100€
Kattoremppa 500€
Sähkölasku n. 400€, kesällä vähän vähemmän
Ruoka n. 900€
Lasten harrastukset 400€
Vakuutukset 150€
Auto bensoineen 700€
Kiinteistövero 100€
Matkustelu 500€
Hyväntekeväisyys 500€
Vaatteet 150€
Lehdet 100€
Sit tietty päälle puhelinlaskut, vesilasku, jätemaksu ym
Totta kai voisi säästää vaikka matkustelusta tai hyväntekeväisyydestä, mutta ne on tärkeitä valintoja nekin. Mutta en siis ymmärrä, miten KUKAAN perheellinen voi tulla toimeen 2000€/kk. Hatunnosto!
Et ymmärrä että kaikilla ei ole yli tonnin asumiskuluja?
No minulla on se n. 1800 netto. Rahaa menee vuokraan (yksiö), mökkilainan lyhennykseen (sain mökin "perintönä" eli oli pakko ottaa lainaa vastineeksi), sähkölaskuihin kahteen paikkaan, vakuutuksiin, kiinteistöveroon, bussimatkoihin töihin ja kauppaan, työpaikkaruokailuun (sairaala), ruokaan, vaatteisiin, lääkkeisiin (pari kroonista sairautta), nettiin, puhelimeen, kerran kuukaudessa matkustukseen toiselle puolelle Suomea katsomaan muistisairasta isää hoivakodissa. On tässä hiukan tiukkaa. Sitten varmaan helpottaa, kun saan lainan pois ja isän luona vierailut loppuvat joskus siitä tietystä surullisesta syystä. Ehkä voisi vaikka sitten paikkuuttaa hampaita ja ostaa uudet silmälasit.
Huom! Kaikki ihmiset, aivan kaikki ammattikunnasta riippumatta ovat samassa tilanteessa. Sovittelevat menonsa tulojen mukaan. On perusasioita joihin on oltava kaikilla varaa, peruselämiseen. Mutta mikä on kenellekin peruselämistä? Monilla ne palkat varmasti menee vain niihin perusjuttuihin, eikä ns.ylimääräiseen ole varaa. Mutta mikä on kenellekin ylimääräistä? Ei todellakaan lapsille PIDÄ olla seuraharrastusta, jos ei budjettiin sovi niin sillon harrastetaan muuta kuin seuratoimintaa. Ilmaistakin on nykyään hyvin tarjolla. Kautta aikojen on soviteltu menoja tulojen mukaan ja näin tulee AINA olemaan. Ei tule pääsiäistä että kaikki voivat ostaa lammasta. Ei tule hetkeä että kaikki voivat alkaa haluamallaan hetkellä remontoimaan. Ei tule päivää että kaikki voi just haluamanaan päivänä mennä kampaajalle. Ei tule hetkeä että kaikki voivat aina maksaa laskunsa just eräpäivänä. Se on luonnonlaki. Ja siihen on tyytyminen.
Vierailija kirjoitti:
Nettoni on n. 2000€ lapsilisineen. En tiedä miten selvittäisiin ilman miehen tuloja, n. 4000€, kun ei meinaa riittää nytkään... Kuukausierittelyä noin-lukuina jyvitettynä tasaisesti vuoden jokaiselle kuukaudelle:
Asuntovelka 1100€
Kattoremppa 500€
Ruoka n. 900€
Lasten harrastukset 400€
Vakuutukset 150€
Auto bensoineen 700€
Kiinteistövero 100€
Matkustelu 500€
Hyväntekeväisyys 500€
Vaatteet 150€
Lehdet 100€
Totta kai voisi säästää vaikka matkustelusta tai hyväntekeväisyydestä, mutta ne on tärkeitä valintoja nekin. Mutta en siis ymmärrä, miten KUKAAN perheellinen voi tulla toimeen 2000€/kk. Hatunnosto!
Joka kuukausi hyväntekeväisyyteen 500e??
Ruokaan 900e? Bensaan 700e? Matkustelu 500e?
Eihän näitä tuloja, menoja, talouksia voi mitenkään verrata keskenään. Kaikki on niinkuin että tuolla on pullaa, niin mullekin pullaa. Toisilla asuntolainat, autolainat, jopa muitakin lainoja, toiset vain vuokralla aika edullisestikin, ei auton tarvetta kaikilla, joillakin mökkimenot, joillain kroonisia sairauksia kera kalliiden lääkkeiden. Kyllä jokainen on yksilönä itse vastuussa omasta taloudesta, tulojen ja menojen tasapainosta. Järjestelee oman elämänsä budjetin mukaan. Jos töitä ei ole järjestynyt ja tilanne on huono, niin silloin otetaan toimeentulorahat vaikka sosiaaliluukulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan oikein ymmärtänyt miksi ihmiset laittavat niin paljon velkarahaa asumiseen kuin pankki uskaltaa myöntää. Oikeasti moni nuori perhe hankkii itselleen aivan tarpeettoman suuren ja kalliin [yleensä] talon.
Koska pk-seudulla edes etäisesti järkevän kokoisen asunnon/talon hinta on korkea, minkäs teet? Ja hyvin monella ei myöskään ole niitä varakkaita vanhempia antamassa parisataatonnia alkupääomaa asunoon, niin silloin vaihtoehdoksi jää se että velkaa on otettava se 300-400 tuhatta, jotta saat edes jonkinlaisen huushollin.
Pääkaupunkiseutu on oma tarinansa kyllä, mutta täällä useampi lyhentää velkaa 1600 eur kk ja enemmän. Joko kiristetään omaa taloutta omasta valinnasta ja yritetään maksaa se 300k€ pois 20 vuodessa tai sitten velkaa on vielä enemmän. Kun katsoo noita sisustusohjelmia ja blogeja ja muita niin siellä on keskituloisella uudehkoa 150 neliön paritaloa tai omakotitaloa Kirkkonummella tai Espoossa ja hintalappu on ollut vähintään puoli miljoonaa! Tuntuu, että halvan lainan aikaan tullut vähän vauhtisokeus kun keksituloinen perheellinen hankkii velaksi suuren, uuden talon paljuineen ja leffahuoneineen ja tietysti 2 leasing Audia katokseen.
Jollakin oli kiinteistöverokin 1200 eur vuodessa, Katsokaahan miten valtava tontti tai arvokas suuri talo siihen pitää olla.
Asunnoista ei tule saamaan tulevina vuosina enää "omiaan pois" kuin poikkeustapauksissa (tietty kaupunginosa). Toki korkojen ollessa alhaalla on lyhennys aina osin ikään kuin säästöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntovelka 1100€
Kattoremppa 500€
Ruoka n. 900€
Lasten harrastukset 400€
Vakuutukset 150€
Auto bensoineen 700€
Kiinteistövero 100€
Matkustelu 500€
Hyväntekeväisyys 500€
Vaatteet 150€
Lehdet 100€
Ruokaan 900e? Bensaan 700e? Matkustelu 500e?
Kiinteistövero 1200 vuodessa? Komea tontti!
Vierailija kirjoitti:
No minulla on se n. 1800 netto. Rahaa menee vuokraan (yksiö), mökkilainan lyhennykseen (sain mökin "perintönä" eli oli pakko ottaa lainaa vastineeksi), sähkölaskuihin kahteen paikkaan, vakuutuksiin, kiinteistöveroon, bussimatkoihin töihin ja kauppaan, työpaikkaruokailuun (sairaala), ruokaan, vaatteisiin, lääkkeisiin (pari kroonista sairautta), nettiin, puhelimeen, kerran kuukaudessa matkustukseen toiselle puolelle Suomea katsomaan muistisairasta isää hoivakodissa. On tässä hiukan tiukkaa. Sitten varmaan helpottaa, kun saan lainan pois ja isän luona vierailut loppuvat joskus siitä tietystä surullisesta syystä. Ehkä voisi vaikka sitten paikkuuttaa hampaita ja ostaa uudet silmälasit.
sain mökin "perintönä" eli oli pakko ottaa lainaa vastineeksi
tätä en tajunnut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin jopa moottoripyörän 2200e nettopalkalla ja maksan siitä täyskaskoa (1000e/v). Ennen moottoripyörän hankkimista, tein tuolla palkalla pari lomamatkaa vuodessa, ykis eurooppaan ja yksi kaukomaihin.
Riitti myös alkoholiin, nuuskaan, autoon, 700e puhelimeen, yli tonnin tietokoneeseen, laadukkaisiin vaatteisiin (esim 800e puvun ostin).
Yksi syy varmasti on etten asu liian kalliisti tuloihin nähden. Asumiskulut noin 450e/kk.
Nykyään netto 2600e (brutto 4000e).
Asumismenot varmaan se yleisin syy kun itketään ettei palkka riitä mihinkään. Pakko saada se iso hieno asunto ja sitten valitetaan kun rahat ei riitä. Monet ei tunnu ymmärtävän että asunto on valinta siinä missä muutkin menot, jos valitsee liian kalliin, ei rahat riitä.
Minun ex. Komea talo ja oma tontti pitää olla tietenkin, kukas sitä nyt vuokratontilla. 70 tuuman tv, viimeisen päälle av-laitteet, mistään ei halua luopua ja sitten hirveä itku kun ei nyt ole varaa uuteen autoon. Ahh, onneksi on ex.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntovelka 1100€
Kattoremppa 500€
Ruoka n. 900€
Lasten harrastukset 400€
Vakuutukset 150€
Auto bensoineen 700€
Kiinteistövero 100€
Matkustelu 500€
Hyväntekeväisyys 500€
Vaatteet 150€
Lehdet 100€
Ruokaan 900e? Bensaan 700e? Matkustelu 500e?Kiinteistövero 1200 vuodessa? Komea tontti!
Meillä kiinteistövero 120e vuodessa. On iso tontti vesistön varrella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netto 1800e.
-asuntolaina 500e
-oma osuus asumiskuluista 150e
-auton lyhennys 200e
-auton muut kulut (huollot, pyyhkijät, jarrupalat, bensa, vakuutus ja vero) 300e
-ruoka (puolet kuluista 400e) sisältää taloustavarat ja yhden lemmikin kustannukset
-vaatteet keskimäärin 100e kuukaudessa (sisältää kaiken kengistä rintsikoihin)
Yhteensä 1650e. Siitä lopusta 150 eurosta sitten lapsille bussikorttia, elokuvarahaa, lukiolaiselle kirjoja jne.
Kaikki menee mitä tulee. Tietysti helpottaa kun asuntolaina on maksettu ja autolaina. Vielä pari vuotta pitää kärvistellä.
Jos noilla tuloilla pitää autoa jota ei ole maksettu, korkeilla kaskovakuutuksilla ja kun sen arvokin putoaa hurjaa kyytiä niin ei ole talous hallussa, tämä on hyvä esimerkki yli varojensa elämisestä, heti kun tilanne muuttuu vähänkin niin ollaan katastrofin partaalla tai sossun luukulla.
En ole tuo kelle vastasit, mutta ihan mielenkiinnosta, onko tää arvonpudotushuutelu ihan mutuilua, vai tiedätkö sä nyt tarkalleen, minkälaisesta autosta puhut?
Ihan vaan sillä kysyn, kun mullakin on alle 2 tonnin nettotuloilla auto, jonka ostin rahoituksella 2 vuotta sitten, mutta ei sen hinta ole tippunut yhtään. Että ei se mikään automaatio ole, että se hinta aina tippuu niin kamalasti.
Mutta onhan se ilmeisen hauskaa maalata piruja seinille ja käyttää joka tilaisuus, kun pääsee vähän v*ttuilemaan toiselle anonyymisti.
Kerro toki autostasi enemmän. Mikä auto ei tiputa arvoaan yhtään parissa vuodessa? Eikö se vanhene, eikö siihen tule kilometrejä? Kerro toki autostasi, kiinnostaa hirveästi kuulla mikä se sellainen auto on.
No kyllähän siihen on kilometrejä tullut, mutta niitä on silti tosi vähän auton ikään nähden.
Ja kyllä, sekin auto vanhenee ajan saatossa ihan niinkuin kaikki muutkin asiat. Mutta se hinta ei silti ole tippunut. Itseasiassa maksoin omastani jopa pikkuisen vähemmän, kuin millä hinnalla vastaavia nyt myydään.
En halua kertoa tarkasti, mistä autosta on kyse, mutta kyseessä on saksalainen premium-malli, sieltä paremmasta päästä valikoimaa. Ei siis aivan peruskottero, mutta ei sentään mikään sikakallis-öky-superautokaan. Melko vähän näitä kuitenkaan liikenteessä näkyy. Ei todellakaan ole mikään päivittäinen, ei edes viikottainen näky.
Minä olin ihan todella hämmästynyt kun aloin katsoa mitä meidän autosta nyt voisi saada jos vaihtaisi hybridiin tms. Ihan samanlaisia autoja myydään nyt ihan samoilla hinnoilla kuin mitä tuosta maksettiin 1,5v sitten. Ja siis tässä on huomioitu se, että autolla on ajettu aika paljon. Käytettyjen autojen hinnat on nousseet viime aikoina, kun uusista autoista on ollut pulaa. Kyseessä on 5v vanha iso neliveto-farkkuskoda, tämmöisiä ei vielä oikein sähkö/hybridiautoina edes saa, ainakaan keskiverto-autoilijan budjetilla. Tilanne tosin tuskin on kovin pysyvä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta voi nopeasti päätellä, että asumisen kulut on etenkin yhden aikuisen talouksissa liian kovat. Toisaalta monella tuntuisi olevan lainakuorma kaksinkin jaettuna aika kova.
1. pääkaupunkiseudulla tulisi olla myös kohtuukustannuksella vuokra- tai ASO-asuntoja, vuokrasääntely? Siinäpä päättäjille selvitettävää.
2. En ole koskaan oikein ymmärtänyt miksi ihmiset laittavat niin paljon velkarahaa asumiseen kuin pankki uskaltaa myöntää. Oikeasti moni nuori perhe hankkii itselleen aivan tarpeettoman suuren ja kalliin [yleensä] talon. Saisimme miehen kanssa jopa 700'000 eur asuntolainaa! Ihan hullua! Otimme 100'000 ja asumme 75 neliöisessä rivitaloasunnossa lapsen ja koiran kanssa. Monella kuluu täällä yli puolet tuloista asumiseen, meillä alle 10%. Sitten stressaannutaan ja tympäännytään siinä kodissa kun ei mitään muuta ole varaa tehdä kuin luotolla. Believe me, olen itsekin tuon tien kulkenut kuten on myös äkkiä puolen kymmentä ystävääni. Kaikki eronneita ja toisella kierroksellaan älynneet yksinkertaistaa elämistä reilusti.
Kyllä meillä ainakin parani elämänlaatu todella paljon kun muutettiin siitä kolmiosta omakotitaloon, vaikka kulut kasvoikin. Meitä on toki yksi enemmän kuin teitä ja riittävän ison rivitaloasunnon vastikkeet nousisi jo aika lailla korkeiksi. Onni on, ettei asuta pk-seudulla koska siellä ei oikein olisi vaihtoehtoja, joko se kohtuuttoman iso laina tai ahtaissa oloissa kärvistely.
Mulla netto keskimäärin 1850 euroa / kk, vuokra 920 euroa kk, kaksi lasta 12- ja 14-vuotiaat. Lasten isä maksaa minimielarit. Asumistukea saan hiukan.
Asumiseen menee vesimaksuineen 980 euroa kk + noin 25 euroa sähkö/kk, pyöreästi 1000 euroa. Siitä jää mulle maksettavaksi reilut 800 euroa. Laajakaista on 20 euroa kk.
Maksan tappiolla myydyn, ex-puolison kanssa omistamani asunnon jäljelläolevaa asuntovelkaa juurikin tuon asumistuen verran kuukaudessa, joten mun entiseen ja nykyiseen asumiseen menevät kulut pysyvät tuossa noin 1000 eurossa. Tämä tilanne kestää vielä 4-5 vuotta. Viisastelijoille tiedoksi, että kyllä, ostaisin mielelläni omistusasunnon, mutta valitettavasti minulle ei myönnetä asuntolainaa. Vakuudet ja tulot eivät yksinkertaisesti riitä ja entinenkin laina on vielä maksamatta.
Ruokaan on mennyt keskimäärin 550-600 euroa kuukaudessa, mutta nyt on pakko ruveta laskemaan sitä summaa. Teen paljon itse ja mulla on aina omat eväät töissä, sillä mihinkään jokapäiväiseen kympin lounaaseen ei vaan ole varaa.
Muuhun päivittäistavaraan (wc-paperi, pesuaineet etc vastaavat) menee 40-50 euroa kuukaudessa.
Työmatkakulut mulla on nolla, luojalle kiitos. Kuljen pyörällä eikä autoa ole. Autoon ei yksinkertaisesti olisi mitenkään varaa.
Jos jakaa 2 lapsen vaatteisiin ja asusteisiin ja heidän omiin pikku menoihinsa (elokuvat, karkit etc) menevän summan 12 kuukaudelle, se tekee 2 lapselta noin 170 euroa kuukaudessa. Minusta se on näin auki kirjoitettuna aika paljon, mutta jos laskee, että lapsilisät kuluvat siihen, niin se on mun rahapussista nolla euroa enkä huomioi sitä tässä nyt kuluna.
Lasten harrastusmaksut menee yleensä elareista.
Vakuutukset jaettuna 12 kuukaudelle on about 12 euroa kk. Yksi suoratoistopalvelu samoin 12 euroa kk, mutta siitä voinen luopua. - lapsille luopuminen lienee vaikeinta.
Omat asusteet + vaatetus + kampaaja on 12 kuukaudelle jaettuna vain 30-40 euroa kuukaudessa. Omista "huveista" olen luopunut ensimmäisenä. En esimerkiksi käy ulkona syömässä ja olen jättänyt kaikki harrastukset, jotka ovat maksullisia.
Luottokorttilyhennykset ovat 40 euroa kk.
Mun nettotulo riittää nipin napin pyörittämään arkielämää ja sen säännöllisiä menoja, mutta jos esimerkiksi tarvitaan uusi puhelin tai telkku hajoaa, läppäri tilttaa tai lasten tai mun polkupyörät hajoaa, saa ihan tosissaan miettiä miten se rahoitetaan. No, se on sitten se luottokortti, jonka kulut olen tuossa maininnut.
Säästämään ei pysty säännöllisesti. Ajoittain kuukausittainen rahavirta on toki jäänyt esimerkiksi sata euroa plussalle, mutta seuraavassa kuukaudessa sitten kakssataa miinukselle.
Nyt tuli yhtäkkiä vielä tilanne, että sisareni haluaisi minun osallistuvan äidin ja isän hautapaikan kukkiin ja hoitoon, kun nykyinen, äidin itse vielä eläessään isän haudalle tekemä hoitosopimus loppui. Miten hemmetissä kerron, että ei persus kestä millään useiden satasien uhraamista, kun pitäisi yrittää järkätä jotain kesälomakivaakin lapsille? Lapset on sentään elossa ja hyötyvät satsauksestani.
Jotain terveydellistä kriisiä tai hoitoa, joka pitäisi maksaa edes osin itse, tilanteeni ei kestäisi millään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaveri, jolla raha vaan katoaa jonnekin. Asumiseen menee 900e. En tiedä minne loput 2000e netosta menee. Asuu yksin ja elää sinkkuna eikä jää kuulemma yhtään rahaa säästöön.
Minulla on kans yksi tuommoinen kaveri. Tosin aivan selvää on mihin ne rahat menee; ostaa tosi kallista ruokaa, läträä vedellä niin että vesilaskut on samaa luokkaa kuin nelihenkisellä perheellä, jos ostaa jotain niin halvin ei ikinä kelpaa. Osti juuri monen tonnin telkkarin, muuttaessaan heitti kaikki vanhat tavarat pois ja osti uudet, ja siis uutena tietenkin. Paras ja kallein netti, useita suoratoistopalveluita jne. Ja sitten valittaa kun rahat on loppu ja säästöön ei jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kilpaurheilu (2 teiniä) vähintään 500e
Sähkö+siirto 350e
Vesimaksu 100e
Puhelimet 70e
Tonttivuokra 300e
Laina lyhennys 1100 e
Auto+bensat+kaikki muut laskut. Ei riitä ei. Enkä ole hoitaja.
Eli paljon turhaa rahaa menee asumiseen. Helposti tuosta pystyis säästää ettei tekis tiukkaa. Puhelimiako joka kuukausi 70?? Kalliit harrastuksetkin on.
Lasten kilpaurheilu ehdoton pakko????
Käsittämätöntä mihin ihmiset uhraavat rahaa. Tuskin nämä lapset edes itse sitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaveri, jolla raha vaan katoaa jonnekin. Asumiseen menee 900e. En tiedä minne loput 2000e netosta menee. Asuu yksin ja elää sinkkuna eikä jää kuulemma yhtään rahaa säästöön.
Minulla on kans yksi tuommoinen kaveri. Tosin aivan selvää on mihin ne rahat menee; ostaa tosi kallista ruokaa, läträä vedellä niin että vesilaskut on samaa luokkaa kuin nelihenkisellä perheellä, jos ostaa jotain niin halvin ei ikinä kelpaa. Osti juuri monen tonnin telkkarin, muuttaessaan heitti kaikki vanhat tavarat pois ja osti uudet, ja siis uutena tietenkin. Paras ja kallein netti, useita suoratoistopalveluita jne. Ja sitten valittaa kun rahat on loppu ja säästöön ei jää.
Voi voi, noi teidän kaverit on salaRIKKAITA. Kyllä niille rahaa jää vaikka hurumycket säästöön mutta suomalaiseen tapaan vaan kuuluu valittaa, ettei rahat riitä.
En jaksa jokaista sähkö- yms. laskua kaivaa, mutta itselläni 1700e nettona ei meinaa riittää, koska elätän työtöntä puolisoa, jolla on sairaskuluja. Eli hänen ainut tulonsa ontyömarkkinatuki nettona 518, mutta pelkät lääkkeensä ovat 121e neljässä viikossa. Siihen päälle fyssat ja lääkärikäynnit... Asumiskulutkin ovat lähes puolet nettotuloista 😣 Lisäksi bussikortit, puhelinkulut jne kummaltakin. Puolisolla on kuntosalikortti fysioterapeutin suosituksesta.
Käytännössä kaikki mitä käteen jää, menee suoraan ruokakauppaan. Harvemmin on varaa mihinkään muuhun. Harrastuksenani on kirpparit ja luonnossa kävely. Ruoasta nipistetään silloin, kun on pakko esimerkiksi uusia kengät tai ostaa jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, noi teidän kaverit on salaRIKKAITA. Kyllä niille rahaa jää vaikka hurumycket säästöön mutta suomalaiseen tapaan vaan kuuluu valittaa, ettei rahat riitä.
Heh, voi olla. Ja ehkä en ole hänelle tarpeeksi hyvä kaveri kun aina jotain yhteistä tapaamista suunnitellessa alkaa valitus siitä että mikään ei sitten saisi maksaa mitään. Ei sillä, en jaksaisi kuunnella sitä jatkuvaa rahasta puhumista muutenkaan kovin usein.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa jokaista sähkö- yms. laskua kaivaa, mutta itselläni 1700e nettona ei meinaa riittää, koska elätän työtöntä puolisoa, jolla on sairaskuluja. Eli hänen ainut tulonsa ontyömarkkinatuki nettona 518, mutta pelkät lääkkeensä ovat 121e neljässä viikossa. Siihen päälle fyssat ja lääkärikäynnit... Asumiskulutkin ovat lähes puolet nettotuloista 😣 Lisäksi bussikortit, puhelinkulut jne kummaltakin. Puolisolla on kuntosalikortti fysioterapeutin suosituksesta.
Käytännössä kaikki mitä käteen jää, menee suoraan ruokakauppaan. Harvemmin on varaa mihinkään muuhun. Harrastuksenani on kirpparit ja luonnossa kävely. Ruoasta nipistetään silloin, kun on pakko esimerkiksi uusia kengät tai ostaa jotain muuta.
Eikö lääkkeissä tule jossain vaiheessa katto täyteen?
Maksaako puolisosi siis suurimman osan asuntolainasta? Noin iso laina noin pienellä lyhennyksellä ei ole totta :D