Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla esim. n. 1800 - 2200 €/kk netto EI riitä peruselämiseen, kertokaa mihin raha menee?

Vierailija
13.04.2022 |

Ja eritelkää se. Eli ei pelkästään vastausta "500 euroa laskuihin" vaan kertokaa, mitä ja mistä tulleita nämä laskut ovat.

Haluaisin oikeasti ymmärtää.

Kommentit (528)

Vierailija
261/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskepa joskus vuoden vaateostokset yhteen ja jaa kahdellatoista, saat kuukausittaisen keskimääräisen kulun. Voi yllättää,. 

Mun ihan normivaateostoksia on takki 150e, neuletakki 50e, farkut 80e, kesäkengät 50e, talvikengät 130e, mekko kesäjuhliin 150e, rintaliivit 40e, alushousut 15e, pyjama 30e, sukat 4e jne. 

Laskin: 9.3e kuukaudessa.

100 euroa vaatteisiin on tosi paljon. Meillä teinejä, ostetaan vaan uutena, kun ei jaksa kirppiksiä kierrellä. Ostin vasta esimerkiksi laadukkaan takin, oli hyvässä alennuksessa 70 euroa. Se kestääkin sitten toivon mukaan monta vuotta. Kengät ostin pari vuotta sitten, maksoi 120 euroa ja menee monen monta vuotta. Lapsille kengät about kerran vuodessa, maksaa 60-70 euroa. Ulkovaatteita ei tosiaankaan osteta joka vuoksi. Pyjamia meillä ei kukaan käytä. Perusfarkkuja ja huppareita halpiskaupoista. Tietenkin menisi enemmän, jos kotimaiseen panostaisi, sitä en kielläkään. Rintaliivit 60-80 euroa, mutta ne kestää monta vuotta. Farkuista en ole ikinä maksanut noin paljoa, mekkoja on kaappi täynnä. Ei joka juhliin tarvitse ostaa uutta mekkoa, saatikka 150 euron mekkoa. Vuodessa menee keskiverrosti koko perheen vaatteisiin muutama satanen. Loppujen lopuksi ihmisillä on niitä rytkyjä kaapit täynnä ja ainakin meillä teinit kierrättää samoja vaatteita paljon. Siksi niitä ostetaankin vaan tarpeeseen nykyisin. 

Ei ole paljon. Ei mun rintaliivit kestä montaa vuotta. Lapsella kengänkoko 44 ja niitä EI ikinä löydy alesta. Mitkä on perusfarkut? Mulle ne on jotkut very nice merkkiset ja ne maksaa sen 80e. Mun talvikengät kesi 2 talvea, suutari sanoi ettei kannata korjata, tennarit saattaa kestää yhden kesän. Mulla ei ole mekkoja kaappi täynnä. Suosittelen säästämään kuitit ja ynnäämään ne vuoden lopussa niin saatat yllättyä mitä kaikki maksaa. Viime talvena tarvitsin iltapuvun, se maksoi 150e. Tosi nyt se on ja menee varmaan monta vuotta jos vartalo ei muutu. Siihen piti hommata vielä asusteita ja sopivat kengät niin mentiin jo 250 eurossa. 

On, se on paljon. Jos sun rintaliivit ei kestä montaa vuotta niin silloin sulla on väärän kokoiset tai huonot. Itselläni ne 60-80 euron rintaliivit kestää (suurista rinnoista huolimatta) monta vuotta. 2015 ostin yhdet 80 euron rintaliivit ja ne on edelleen tukevat ja jatkuvassa käytössä. Farkkuja en itse käytä ja niitä ostetaan lapsille esimerkiksi Hennesiltä. Yllättävän kestävät ja hyvät! Sinä ostat kalliita, mutta huonoja vaatteita tai sitten käytät niitä huolettomasti, jos kengätkin menee yhdessä kesässä. Meillä toisen lapsen kengännumero on 45. Niitä LÖYTYY kyllä alesta :) Meillä haluavat aina Vansia, Nikeä tai muuta merkkikenkää. Ei tarvitse ynnätä, kun muistan oikeastaan ulkoa mitä on ostettu milloinkin ja tarkkailen muutenkin taloutta :) Viime kesä oli siinä mielessä poikkeuksellinen, että ostin uuden juhlamekon, joka maksoi 80 euroa. 

Vierailija
262/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskepa joskus vuoden vaateostokset yhteen ja jaa kahdellatoista, saat kuukausittaisen keskimääräisen kulun. Voi yllättää,. 

Mun ihan normivaateostoksia on takki 150e, neuletakki 50e, farkut 80e, kesäkengät 50e, talvikengät 130e, mekko kesäjuhliin 150e, rintaliivit 40e, alushousut 15e, pyjama 30e, sukat 4e jne. 

Laskin: 9.3e kuukaudessa.

100 euroa vaatteisiin on tosi paljon. Meillä teinejä, ostetaan vaan uutena, kun ei jaksa kirppiksiä kierrellä. Ostin vasta esimerkiksi laadukkaan takin, oli hyvässä alennuksessa 70 euroa. Se kestääkin sitten toivon mukaan monta vuotta. Kengät ostin pari vuotta sitten, maksoi 120 euroa ja menee monen monta vuotta. Lapsille kengät about kerran vuodessa, maksaa 60-70 euroa. Ulkovaatteita ei tosiaankaan osteta joka vuoksi. Pyjamia meillä ei kukaan käytä. Perusfarkkuja ja huppareita halpiskaupoista. Tietenkin menisi enemmän, jos kotimaiseen panostaisi, sitä en kielläkään. Rintaliivit 60-80 euroa, mutta ne kestää monta vuotta. Farkuista en ole ikinä maksanut noin paljoa, mekkoja on kaappi täynnä. Ei joka juhliin tarvitse ostaa uutta mekkoa, saatikka 150 euron mekkoa. Vuodessa menee keskiverrosti koko perheen vaatteisiin muutama satanen. Loppujen lopuksi ihmisillä on niitä rytkyjä kaapit täynnä ja ainakin meillä teinit kierrättää samoja vaatteita paljon. Siksi niitä ostetaankin vaan tarpeeseen nykyisin. 

Ei ole paljon. Ei mun rintaliivit kestä montaa vuotta. Lapsella kengänkoko 44 ja niitä EI ikinä löydy alesta. Mitkä on perusfarkut? Mulle ne on jotkut very nice merkkiset ja ne maksaa sen 80e. Mun talvikengät kesi 2 talvea, suutari sanoi ettei kannata korjata, tennarit saattaa kestää yhden kesän. Mulla ei ole mekkoja kaappi täynnä. Suosittelen säästämään kuitit ja ynnäämään ne vuoden lopussa niin saatat yllättyä mitä kaikki maksaa. Viime talvena tarvitsin iltapuvun, se maksoi 150e. Tosi nyt se on ja menee varmaan monta vuotta jos vartalo ei muutu. Siihen piti hommata vielä asusteita ja sopivat kengät niin mentiin jo 250 eurossa. 

On, se on paljon. Jos sun rintaliivit ei kestä montaa vuotta niin silloin sulla on väärän kokoiset tai huonot. Itselläni ne 60-80 euron rintaliivit kestää (suurista rinnoista huolimatta) monta vuotta. 2015 ostin yhdet 80 euron rintaliivit ja ne on edelleen tukevat ja jatkuvassa käytössä. Farkkuja en itse käytä ja niitä ostetaan lapsille esimerkiksi Hennesiltä. Yllättävän kestävät ja hyvät! Sinä ostat kalliita, mutta huonoja vaatteita tai sitten käytät niitä huolettomasti, jos kengätkin menee yhdessä kesässä. Meillä toisen lapsen kengännumero on 45. Niitä LÖYTYY kyllä alesta :) Meillä haluavat aina Vansia, Nikeä tai muuta merkkikenkää. Ei tarvitse ynnätä, kun muistan oikeastaan ulkoa mitä on ostettu milloinkin ja tarkkailen muutenkin taloutta :) Viime kesä oli siinä mielessä poikkeuksellinen, että ostin uuden juhlamekon, joka maksoi 80 euroa. 

Minä taas merkkaan sovellukseen kaikki ostokset joten en todella ylläty mistään kuluista. T. Toinen säästeliäs

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netto 1800e. 

-asuntolaina 500e

-oma osuus asumiskuluista 150e

-auton lyhennys 200e

-auton muut kulut (huollot, pyyhkijät, jarrupalat, bensa, vakuutus ja vero) 300e

-ruoka (puolet kuluista 400e) sisältää taloustavarat ja yhden lemmikin kustannukset

-vaatteet keskimäärin 100e kuukaudessa (sisältää kaiken kengistä rintsikoihin)

Yhteensä 1650e. Siitä  lopusta 150 eurosta sitten lapsille bussikorttia, elokuvarahaa, lukiolaiselle kirjoja jne.

Kaikki menee mitä tulee. Tietysti helpottaa kun asuntolaina on maksettu ja autolaina. Vielä pari vuotta pitää kärvistellä.

Kiinnostaa tässä yhtälössä se, ettet ilmeisesti ole yksin tienaamassa perheessä; puhuit "oma osuus asumiskuluista" "ruoka (puolet kuluista)".  Maksatko silti yksin lasten bussikortit, elokuvarahat jne, (lukiolaiselle kirjat? Olenko väärässä vai eikö ne ole jo ilmaisia?) Mihin puolison rahat kuluu sen jälkeen kun hän on maksanut oman osuutensa asumiskuluista, ruoasta jne? Liikeneekö niistä perheen yhteiseen hyvään mitään?

Vierailija
264/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä, puoliso ja 4 lasta.

Yhteiset tulot: 3542€

Joka kk kulut: 2297€ (autot, vuokra, sähkö, puhelimet, vakuutukset yms)

Jää vielä: 1245€ josta ruokaan n. 900€

Loput: 345€ kirppiskäynteihin ja harrastuksiin tai säästöön.

Elelemme oikein mukavasti. Harrastamme liikuntaa ja musiikkia.

Vierailija
265/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotellaan ketjussa mihin työttömän yh äidin kannattaisi Suomessa muuttaa. Olettaen että yrittää vielä työllistyä. Katsoin että Turussa ja Tampereella on Helsingin seudun vuokrahinnat. Jos maaseudulle muuttaa niin pitäisi olla kulkuyhteydet töihin ja kouluun.

Laittakaa ketjuun paikkoja niin katselen vuokrien hintoja.

Vierailija
266/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla riittäisi. Nytkin tekee tiukkaa, vaikka nettona tipahtaa tilille 2480€ joka kuukausi.

Mihin menee? No elämiseen! Asumiskulut: lainaan 670€, lainaturvaan 50€, lämmitykseen talvella 200€, kesällä alle 20€ kuussa, talon ja kodin ja henkivakuutuksiin 860€ vuodessa, valvontajärjestelmään 39€/kk, vesilasku noin 50€ kuukautta kohden, maksetaan parin kuukauden välein, jätemaksut 250€/vuosi. Nämä on juoksevia kuluja. Asumiseen liittyy muutakin kulua, esim. remonttia, huoltamista, pihaan liittyviä kustannuksia. Viime kesänä räystäiden uusiminen 2000€ ja sokkelin ja rappujen maalaus n. 300€. Tulevana kesänä talon maalaus. Kiinteistöveron määrää en muista, mutta puoliksi maksetaan puolison kanssa se vero.

Ruokaan menee 4-henkisellä perheellä noin 800-900 €/kk, jos ei käydä paljon ravintoloissa. Joulukuussa humpsahti ruokaan 1200 €. Siinä oli pikkujoulua ja paremmat jouluruuat, kävi vieraitakin ja muuta sellaista. En onneksi maksa koko perheen ruokakuluja yksin.

Bensaan menee kuukaudesta riippuen 200-800€. Jos on monta etätyöpäivää viikossa eikä matkustella minnekään, riittää tankkaaminen 50€/viikko. Sitten taas jos pitää ajella työmatkoja esim. 4 pv viikossa ja tehdään vielä vanhempien luo viikonloppureissuja tai käydään jossain muualla pidemmällä tai lapsen harrastuksen takia turnauksissa autolla, niin helposti hurahtaa bensaan 800€/kk.

Puhelin, netti, maksulliset kanavat, yhteensä noin satanen kuussa. Tosin puoliso maksaa lasten puhelinkulut, joten niistä en tiedä.

Meillä on puolison kanssa jako, että minä maksan kaikki muut asumiskulut, mutta hän maksaa oman puolikkaansa asuntolainasta eli 670€. Hän käy kaupassa noin joka toinen kerta, eli 400-450€ kuussa keskimäärin. Lasten vaatteet ja kengät pyritään maksamaan lapsilisillä. Harrastuksiin ovat saaneet myös vähän rahallista tukea isovanhemmilta ja puolisoni maksaa loput, jos jää maksettavaa. Puolisollani on pienemmät nettotulot kuin minulla, ero on monta sataa euroa, joten käytännössä minä sen takia maksan isomman osan asumiskustannuksista.

Todella harvoin käydään missään riennoissa vapaa-ajalla. Sukulaisten luo ajellaan joskus viikonlopun viettoon. Jos auto pitää huoltaa, se on vaan pakko jostain repiä se raha. Minä ostan itselleni uusia vaatteita tai kenkiä korkeintaan kerran vuodessa, koska ei jää rahaa. Jos matkustellaan, se tapahtuu kesälomarahoilla. Kotimaassa voidaan jokin viikon kiertoreissu heittää tai vuokrataan viikoksi mökki ja käydään sen lisäksi Linnanmäellä.

Vierailija
267/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka 200€

Vuokra 800€

Sähkö 50€

Puhelin+netti 30€

Kynttilät 1500€

Ei jää muuhun rahaa.

Vierailija
268/528 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-vuorotyö, 100% työaika, netto noin 1750/kk.

Ei lainoja. Sinkku. Asun vuokralla pienessä kolmiossa, koska 11-v lapsi yleensä vklp luonani + lomilla pidempiä aikoja.

Vuokra 750/kk

Auto 200-250/kk (huollot, polttoaineet, renkaat)

Elatusmaksu 200/kk

Eläminen 450-500/kk (ruoka, vakuutukset, harrastukset, puhelin, sähkö jne).

Säästöön 50-150/kk (usein ei kyllä jää mitään, kun sattuu tulemaan isompi menoerä, kuten auton korjaus, silmälasit, pesukone hajoaa, lapsi tarvitsee jotakin kalliimpaa yms, joka syö säästöt usean kuukauden ajalta).

Kunnollista varapuskuria on melko mahdoton saada kerrytettyä. Jos hieman saakin vuoden mittaan kerättyä säästöön (~500-1000 euroa), ne kuluvat viimeistään kesälomalla kun edes silloin on jotain mukavaa tehtävä yhdessä lapsen kanssa, kuten huvipuisto/muutaman päivän vuokramökki yms.

Melko ankeaa elämäähän tämä on, koska mitään ei oikeastaan jää sukan varteen ja työssäkäynnistä huolimatta asun vanhassa kolkossa kaupungin kerrostalo vuokrakämpässä ja ajan 15-v nissanilla. Monesti kyllä tulee mietittyä, onko tässä todellisuudessa mitään järkeä ja olisiko elintasoni edes todellisuudessa yhtään tämän matalampi jos olisin vaikka työtön, autokulut (joista valtaosa bensa kuluja) ainakin jäisi silloin pääosin pois. Työssäkäynnistä en koe saavani mitään erityistä henkistä hyötyä/mielihyvää, se on raskasta yksitoikkoista työtä.

Vierailija
269/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettopalkka n.2200e/kk. En ole hoitaja. 

Rahaa menee:

- asuminen 300e/kk (vastike, asuntolainaa ei ole nimissäni, koska asunto on puolison omistuksessa)

- sähköt, vakuutus, netti n.100e/kk

- auto n.400e/kk (sis. lainan lyhennys, verot, vakuutus ja bensat)

- puhelin 40e/kk

- kahden luoton lyhennys yhteensä 450e/kk

Vaikka on luottoja ja autolaina, jää rahaa silti ihan hyvin ruokahankintoihin ja muuhun peruselämiseen. Säästöönkin saan kuukausittain rahaa. 

Vierailija
270/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla riittäisi. Nytkin tekee tiukkaa, vaikka nettona tipahtaa tilille 2480€ joka kuukausi.

Mihin menee? No elämiseen! Asumiskulut: lainaan 670€, lainaturvaan 50€, lämmitykseen talvella 200€, kesällä alle 20€ kuussa, talon ja kodin ja henkivakuutuksiin 860€ vuodessa, valvontajärjestelmään 39€/kk, vesilasku noin 50€ kuukautta kohden, maksetaan parin kuukauden välein, jätemaksut 250€/vuosi. Nämä on juoksevia kuluja. Asumiseen liittyy muutakin kulua, esim. remonttia, huoltamista, pihaan liittyviä kustannuksia. Viime kesänä räystäiden uusiminen 2000€ ja sokkelin ja rappujen maalaus n. 300€. Tulevana kesänä talon maalaus. Kiinteistöveron määrää en muista, mutta puoliksi maksetaan puolison kanssa se vero.

Ruokaan menee 4-henkisellä perheellä noin 800-900 €/kk, jos ei käydä paljon ravintoloissa. Joulukuussa humpsahti ruokaan 1200 €. Siinä oli pikkujoulua ja paremmat jouluruuat, kävi vieraitakin ja muuta sellaista. En onneksi maksa koko perheen ruokakuluja yksin.

Bensaan menee kuukaudesta riippuen 200-800€. Jos on monta etätyöpäivää viikossa eikä matkustella minnekään, riittää tankkaaminen 50€/viikko. Sitten taas jos pitää ajella työmatkoja esim. 4 pv viikossa ja tehdään vielä vanhempien luo viikonloppureissuja tai käydään jossain muualla pidemmällä tai lapsen harrastuksen takia turnauksissa autolla, niin helposti hurahtaa bensaan 800€/kk.

Puhelin, netti, maksulliset kanavat, yhteensä noin satanen kuussa. Tosin puoliso maksaa lasten puhelinkulut, joten niistä en tiedä.

Meillä on puolison kanssa jako, että minä maksan kaikki muut asumiskulut, mutta hän maksaa oman puolikkaansa asuntolainasta eli 670€. Hän käy kaupassa noin joka toinen kerta, eli 400-450€ kuussa keskimäärin. Lasten vaatteet ja kengät pyritään maksamaan lapsilisillä. Harrastuksiin ovat saaneet myös vähän rahallista tukea isovanhemmilta ja puolisoni maksaa loput, jos jää maksettavaa. Puolisollani on pienemmät nettotulot kuin minulla, ero on monta sataa euroa, joten käytännössä minä sen takia maksan isomman osan asumiskustannuksista.

Todella harvoin käydään missään riennoissa vapaa-ajalla. Sukulaisten luo ajellaan joskus viikonlopun viettoon. Jos auto pitää huoltaa, se on vaan pakko jostain repiä se raha. Minä ostan itselleni uusia vaatteita tai kenkiä korkeintaan kerran vuodessa, koska ei jää rahaa. Jos matkustellaan, se tapahtuu kesälomarahoilla. Kotimaassa voidaan jokin viikon kiertoreissu heittää tai vuokrataan viikoksi mökki ja käydään sen lisäksi Linnanmäellä.

Ruokaan 900e ja bensaan jopa 800e??

Vierailija
271/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tupakka

- siideri

- ripsenpidennykset

Onneksi tulee elareita isältä

Vierailija
272/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaveri, jolla raha vaan katoaa jonnekin. Asumiseen menee 900e. En tiedä minne loput 2000e netosta menee. Asuu yksin ja elää sinkkuna eikä jää kuulemma yhtään rahaa säästöön.

Kaverillasi saattaa olla lainoja ja luottoja, joista hän ei ole sinulle halunnut puhua. Niiden lyhennyksiin voi helposti mennä useampi satanen kuukaudessa. 

Vierailija
273/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joilla rahaa kuluu useita satasia kuukaudessa lapsen harrastukseen, miksi lapselle on alunperin aloitettu kallis harrastus, johon ei ole selkeästi varaa? Vai onko taloudellinen tilanne muuttunut sen jälkeen kun harrastus on jo alkanut? 

Ymmärrän, että tuntuisi vaikealta lopettaa lapsen jo aloittama harrastus rahapulan takia, mutta sitä en ymmärrä että miksi se kallis harrastus on alunperin aloitettu jos tiedossa on, ettei rahat siihen riitä ja sitten ollaan jatkuvassa taloudellisessa k*sessa sen takia? 

Vierailija
274/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvihuoneen pulliin menee melkoinen summa kuukaudessa. 4 x 22 x 1,9€ = ??. En ole lääkäri että tuon osaisin laskea, mutta paljon se varmasti on. Eikä ole edes kalliita pullia. Maidot ja kahvit vielä päälle, niin ei taatusti 2200€ riitä!! Palkat ylös!!!

Vierailija
275/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, joilla rahaa kuluu useita satasia kuukaudessa lapsen harrastukseen, miksi lapselle on alunperin aloitettu kallis harrastus, johon ei ole selkeästi varaa? Vai onko taloudellinen tilanne muuttunut sen jälkeen kun harrastus on jo alkanut? 

Ymmärrän, että tuntuisi vaikealta lopettaa lapsen jo aloittama harrastus rahapulan takia, mutta sitä en ymmärrä että miksi se kallis harrastus on alunperin aloitettu jos tiedossa on, ettei rahat siihen riitä ja sitten ollaan jatkuvassa taloudellisessa k*sessa sen takia? 

Ehkä kyseessä on kyvyttömyys tuottaa pettymys lapselle. Mikko-Marjatta nyt haluaa alkaa pelaamaan lätkää, niin mennäänpä sitten äkkiä ostamaan kalliit välineet ja liitytään kalliiseen seuraan. Koska olisihan se nyt ihan kamalaa, että Mikko-Marjatta 5v. ei saisi kaikkea haluamaansa. 

Vierailija
276/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaina600, vastike ja vedet kolmelta 300+45, autopaikka10, kotivakuutus 20. Yhteensä 975, eikä ole edes pk seutu, vaan turvallinen(ei m.muja), luonnonläheinen alue jossa ei ole halvempia asuntoja. Sähkölämmitys 150 mediaani/ kk.

Asumiseen menee kolmelta 1125.

Harrastuksia ei ole kun ei ole rahaa.

Kolmen ruokakulut ja siteet, lääkkeet, ehkäisy, ym n700e.

Siihempä se upposi jo 1800 vaikken laskenut autoakaan. Onneksi ei ole.

Ei ole kolmivuorotyötä tekevällä hoitajalla siihen varaa.

Surkeat elarit ja lapsilisät uppoaa täysin bussikortteihin, polkupyöriin, vaatteisiin, vakuutuksiin, synttärilahjoihin, koulureppuihun, tietokoneeseen, puhelimiin(liittymät jo 75 euroa kolmelta ja puhelimetkin hajoaa joskus).

Suomi on kallis maa jossa työn tekeminen ei todellakaan kannata.

Vierailija
277/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntolaina600, vastike ja vedet kolmelta 300+45, autopaikka10, kotivakuutus 20. Yhteensä 975, eikä ole edes pk seutu, vaan turvallinen(ei m.muja), luonnonläheinen alue jossa ei ole halvempia asuntoja. Sähkölämmitys 150 mediaani/ kk.

Asumiseen menee kolmelta 1125.

Harrastuksia ei ole kun ei ole rahaa.

Kolmen ruokakulut ja siteet, lääkkeet, ehkäisy, ym n700e.

Siihempä se upposi jo 1800 vaikken laskenut autoakaan. Onneksi ei ole.

Ei ole kolmivuorotyötä tekevällä hoitajalla siihen varaa.

Surkeat elarit ja lapsilisät uppoaa täysin bussikortteihin, polkupyöriin, vaatteisiin, vakuutuksiin, synttärilahjoihin, koulureppuihun, tietokoneeseen, puhelimiin(liittymät jo 75 euroa kolmelta ja puhelimetkin hajoaa joskus).

Suomi on kallis maa jossa työn tekeminen ei todellakaan kannata.

Hoitajalla ei ole varaa autoon vaikka muilla pienempi palkkaisilla on. Meilläkin 2 autoa.

Vierailija
278/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ei ole varaa autoon. Laske itse

Sulla onkin perheessä toinen vanhempi joten teillä on tuplatulot meihin verrattuna.

Elatusmaksut on vaan liian pieniä, ei niihin mitään autoa lasketa. Jos teillä olisi toisen palkan tilalla parin sadan euron elatusmaksut, tuskin sulla olisi autoa.

Unohdin muuten mainita opintolainalyhennyksen 100 e/kk.

Vierailija
279/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 4 hengen perheessä nettotulot 2000e.

Ikinä ei ole tili nollilla.

Aika tyhmä vastaus.

Kuinka paljon asumisesta?

Olisi hyvä tietää miten 2000 pärjää nelihenkinen perhe. Voisin ottaa mallia,

Tuo meinaan kuulostaa hienolta, mutta miten se toteutetaan ja missäpäin Suomea?

Vierailija
280/528 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kyseessä on kyvyttömyys tuottaa pettymys lapselle. Mikko-Marjatta nyt haluaa alkaa pelaamaan lätkää, niin mennäänpä sitten äkkiä ostamaan kalliit välineet ja liitytään kalliiseen seuraan. Koska olisihan se nyt ihan kamalaa, että Mikko-Marjatta 5v. ei saisi kaikkea haluamaansa. 

Joo, näinhän sen on pakko olla, ei ole muuta vaihtoehtoa.

Tai sitten pyritään parhaansa mukaan tarjoamaan lapselle se mahdollisuus harrastaa sellaista lajia, josta se lapsi itse pitää. Eikä niin, että lopetetaan mieluisa harrastus ja sanotaan, että "mene pihalle tekemään kärrynpyöriä, se on ilmaista", lopputulemana saadaan 15 vuoden päästä liikuntaan täysin vi**uuntunut plösö nuori aikuinen, jolla ei ole liikkumisen iloa jäljellä. Nimim. "28 vee, pa-perheestä perheestä tuleva, jolle kävi juuri näin"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme