Miten koronaa voi olla ennätysmäärin
kun ihmiset on suurelta osin moninkertaisesti rokotettu ja suurin osa on kiltisti pitänyt -ja yhä pitää- maskeja?
Miten tämä tilanne siis on mahdollinen? Eikö nämä keinot riitä vai pitäisikö koko maa taas sulkea?
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen on tämä omikronin alavariantti? Lievempi, kamalampi, samanlainen?
Ei mitään havaintoa, tuntuu vaihtelevan niin paljon ihmisten välillä.
Itsellä rokotteet, silti kolme viikkoa sitten sain koronan. Olen nuori ja normaalipainoinen.
Neljä päivää oli erittäin kovat säryt, keuhkokivut, pahoinvointia jne. Nyt jäljellä nuha, ulkoillessa yskittää ja kuulon alenema. Toivon todellakin, että nuha loppuu jossain välissä ja kuulo palaa taas ennalleen.
Tässä BA.2 variantissa se hengitysteihin iskostuva lima on sellaista paksua liisterimäistä. Ja siitä ei tahdo oikein millään päästä eroon. Kun se tukkii putket, siinä voi todellakin myös korvakäytävä tukkeutua hieman, joka tuntuu kuulon alenemana.
Oletan että kun saat liman pois systeemistä, pitäisi kuulonkin palautua tavalliseksi.
Rauhallinen ulkoilu esim. sauvakävely (ei hikiliikunta!) ja syvään hengittäminen on nyt tärkeää, että saa sitä limaa pois hengityselimistä.
Jos olet nuori ja etenkin miespuolinen, muista välttää raskasta liikuntaa viruksesta toipumisvaiheessa. On mahdollisesti se sydänlihastulehduksen vaara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun yhdellä perheenjäsenellä on todettu korona niin muut perheenjäsenet ei enää jää kotiin vaan ne menee päiväkotiin, kouluun, töihin. Tartuttaminen alkaa jo pari päivää ennen kuin oireet alkaa, joten siinä vaiheessa ku seuraava perheenjäsen jää taas kotiin, se on pari päivää jo tartuttanut koronaa siellä päiväkodissa/koulussa/töissä. Tämän takia se nyt leviää. Ja sen annetaan levitä. Laamasuoja!
Kun teini sairastui, ilmoitin töihin siirtyväni heti etätyöhön. Kukaan ei saanut tartuntaa. Jos olisin ollut lähitöissä, olisin ehtinyt tartuttaa kaksi päivää ennen omien oireiden alkua.
Sairastuttuani sain 5 päivää sairaslomaa, olen vielä toiset viisi etätöissä, vaikka suositukset patistaa takaisin lähitöihin nopeasti. Virusta erittyy kuitenkin vielä tuon 5 päivän jälkeen.Olet onnekas. Itse olen päiväkodissa töissä ja korona levinnyt kuin kulovalkea siellä varsinkin tämän vuoden puolella. Eka aalto oli tammi-helmikuussa ja nyt menee jo toinen kierros. Lapset sairastuvat uudelleen. Itse sain ihme kyllä vasta nyt tartunnan. Ihan lievä tauti onneksi oli ja töistä olin poissa kolme päivää kun sattui viikonloppuun sairastuminen.
Lapset sitä levittävät ja vievät koteihinsa. Monesti kotona sitten toinen vanhempi käy töissä (levittämässä) ja toinen on kotona sen kipeän kanssa.
Ihmettelen vain, että melko lyhyt on tuo immuneetti jos koronan on jo sairastanut. Pari kk:tta vain.
Toki lapset tietysti rokottamattomia.
Tässä toisessa aallossa lapset ovat saaneet kovan kuumeen ja olleet melko kipeitä ja flunssaisia. Ekassa aallossa alkoi monella oksentelulla ja se meni nopeammin ohi.
Normi flunssaa ja influenssaako ei ole lainkaan?
Pelkkää koronaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa, kun hullun kipeät koronan sairastaneet rokotetut selittää, että ei voi kuvitella taudin kamaluutta ilman rokotuksia. Eivät millään hyväksy, että rokottamattomat ei edes sairastu tai pääsevät nuhasta niistämällä. Niin mutta, niin mutta - he selittävät.
Olin itse entistä tyytyväisempi, etten ottanut rokotteita, koska ei ollut mikään erikoisen paha tauti. Epäilen, että olisin ollut kipeämpi jos olisin heikentänyt itseni rokotteilla.
Käy tosiaan sääliksi näitä 39 astetta kuumetta 5 päivää ja vielä kiitellään rokotteiden tehoa.
Sinä unohdit tärkeimmän. Noilla henkilöillä oli joku krooninen sairaus, joka alensi immuniteettia. Siksi ilman rokotteita prognoosi olisi voinut olla paljon huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun yhdellä perheenjäsenellä on todettu korona niin muut perheenjäsenet ei enää jää kotiin vaan ne menee päiväkotiin, kouluun, töihin. Tartuttaminen alkaa jo pari päivää ennen kuin oireet alkaa, joten siinä vaiheessa ku seuraava perheenjäsen jää taas kotiin, se on pari päivää jo tartuttanut koronaa siellä päiväkodissa/koulussa/töissä. Tämän takia se nyt leviää. Ja sen annetaan levitä. Laamasuoja!
Kun teini sairastui, ilmoitin töihin siirtyväni heti etätyöhön. Kukaan ei saanut tartuntaa. Jos olisin ollut lähitöissä, olisin ehtinyt tartuttaa kaksi päivää ennen omien oireiden alkua.
Sairastuttuani sain 5 päivää sairaslomaa, olen vielä toiset viisi etätöissä, vaikka suositukset patistaa takaisin lähitöihin nopeasti. Virusta erittyy kuitenkin vielä tuon 5 päivän jälkeen.Olet onnekas. Itse olen päiväkodissa töissä ja korona levinnyt kuin kulovalkea siellä varsinkin tämän vuoden puolella. Eka aalto oli tammi-helmikuussa ja nyt menee jo toinen kierros. Lapset sairastuvat uudelleen. Itse sain ihme kyllä vasta nyt tartunnan. Ihan lievä tauti onneksi oli ja töistä olin poissa kolme päivää kun sattui viikonloppuun sairastuminen.
Lapset sitä levittävät ja vievät koteihinsa. Monesti kotona sitten toinen vanhempi käy töissä (levittämässä) ja toinen on kotona sen kipeän kanssa.
Ihmettelen vain, että melko lyhyt on tuo immuneetti jos koronan on jo sairastanut. Pari kk:tta vain.
Tässä toisessa aallossa lapset ovat saaneet kovan kuumeen ja olleet melko kipeitä ja flunssaisia. Ekassa aallossa alkoi monella oksentelulla ja se meni nopeammin ohi.Normi flunssaa ja influenssaako ei ole lainkaan?
Pelkkää koronaa?
Toki on, mutta tässä kerroin nyt koronasta. Ihan testatuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei käytä maskia ja kouluissa ja päiväkodeissa leviää. Lisäksi kun moni on sairastanut sen jo, he luulevat olevansa immuuneja ja lopettavat suojautumasta. Oikeasti eivät ole ja sen voi saada jo 2 kk päästä uudestaan. Näinhän se leviää.
Niinpä. Mut nytkö me sit kaikki sairastetaan koronaa mahdollisesti muutaman kuukauden välein? Itselläni ei ole ollut vielä kertaakaan, mutta en ole juuri missä käynytkään kahteen vuoteen. Kesän tulleen alan kuitenkin käydä. Tätä nyt ihmettelen, että eikö koronan määrä ala ollenkaan vähentyä vaan kiertää loputtomiin?
Olet ymmärtänyt oikein. Valitettavasti virus ei ole elävä olio, joten sitä ei voi tappaa. Eli kun virus on kerran kehittynyt sellaiseksi että se tarttuu ihmiseen, sitten se jatkaa pyörimistä meidän parissamme ikuisesti.
Kausiflunssana tuntemamme A-virus on esimerkiksi yli 100 vuotta sitten levinneen pandemian aiheuttaneen viruksen jälkeläinen, viittaan siis vuoden 1918 ns. Espanjantautiin.
Virukset ovat kuitenkin "eläviä" siinä mielessä, että ne muuntuvat jatkuvasti. Siksi tuohon yli 100 vuoden takaiseen virukseen pitää joka vuosi kehittää uusi rokote, jonka tunnemme arkipäiväisesti kausi-influenssarokotteena.
Koronaviruksesta ei odoteta vielä vähään aikaan kausi-influenssan tyyppistä versiota, joten se tullee olemaan parissamme vielä ainakin pari vuotta samanlaisena kuin nyt ellei jotain poikkeavaa tapahdu viruksen muuntuessa suuntaan tai toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain luin, että lähempänä deltaa. Omikron 1 oli lievempi.
Mutta eihän sen pitänyt olla mitenkään mahdollista että korona voisi muuntua pahemmaksi. Eikö kaikki virukset muunnu koko ajan lievemmiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan randomtauti. Koronatesti itsellä viime pe posi. Hyvin lievää nuhaa, siis ei oikeastaan mitään, muutaman kerran niistin eikä mitään muuta. Olisin ollut työkykyinen jo ma, mutta olin poissa niin, että tulee se viisi päivää ja huomenna töihin.
Kaverini sai samaan aikaan koronan kuin minä samasta paikasta ja hän taas täysin vuodepotilas lähes 40asteen kuumeessa eikä ylös pääse sängystä.
Kummallakin kolme rokotusta. Minä olen lihava tupakoitsija ja kaveri taas hoikka "terveysintoilija".Niinpä. Meillä tervein on keski-ikäinen ylipainoinen mies. Sairain 19 v terveysintoilija.
Nuo ovat niin sterotyyppisiä ja ulkokohtaisia vertauksia ettei niistä voi vetää mitään johtopäätöstä.
Se keski-ikäinen voi olla ylipainoinen koska löytyy lihastakin jonkun liikuntaharrastuksen seurauksena vaikka olisi vähän mahaankin. Maharasva voi olla vain ihon alla, ei sisäelinten ympärillä. Keski-ikäisenä hän voi olla kasvanut syömään tavallista kotiruokaa.
Sillä nuorella terveysintoilijalla voi olla huono ruokavalio, koska monet jotka hurahtavat terveysintoiluun eivät välttämättä ota selville faktoja aiheesta. Ehkä hän on rajoittanut "epätervellisiä" ruokia ruokavaliostaan ja hänellä on jokin vitamiini- tai hivenainepuutos, tai useampi. Hänellä voi myös olla jokin diagnosoimaton pitkäaikaissairauskin. Joillakin terveysintoilijoilla on taustalla jotain kroonista vaivaa, jonka takia alunperin haetaan niitä uusia "parantavia" ruokavalioita. Intoilijat voivat myös harrastaa liikuntaa liiallisesti, unohtaa levon merkityksen ja heikentää omaa kuntoaan.
Tai sitten se keski-ikäinen on ylipainoinen makkaransyöjä ja kaljoittelija, joka on voittanut geenilotossa terveemmät geenit. Tasan ei käy onnen lahjat.
Olet sinänsä oikeassa, mutta Unohdit, että kerron omasta perheestäni. Tiedän kyllä, miten nuo syövät ja liikkuvat.
Eli jos syynä sinusta ei ole elämäntavat eikä geeniperimä, mitä ehdotat syyksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan randomtauti. Koronatesti itsellä viime pe posi. Hyvin lievää nuhaa, siis ei oikeastaan mitään, muutaman kerran niistin eikä mitään muuta. Olisin ollut työkykyinen jo ma, mutta olin poissa niin, että tulee se viisi päivää ja huomenna töihin.
Kaverini sai samaan aikaan koronan kuin minä samasta paikasta ja hän taas täysin vuodepotilas lähes 40asteen kuumeessa eikä ylös pääse sängystä.
Kummallakin kolme rokotusta. Minä olen lihava tupakoitsija ja kaveri taas hoikka "terveysintoilija".Niinpä. Meillä tervein on keski-ikäinen ylipainoinen mies. Sairain 19 v terveysintoilija.
Nuo ovat niin sterotyyppisiä ja ulkokohtaisia vertauksia ettei niistä voi vetää mitään johtopäätöstä.
Se keski-ikäinen voi olla ylipainoinen koska löytyy lihastakin jonkun liikuntaharrastuksen seurauksena vaikka olisi vähän mahaankin. Maharasva voi olla vain ihon alla, ei sisäelinten ympärillä. Keski-ikäisenä hän voi olla kasvanut syömään tavallista kotiruokaa.
Sillä nuorella terveysintoilijalla voi olla huono ruokavalio, koska monet jotka hurahtavat terveysintoiluun eivät välttämättä ota selville faktoja aiheesta. Ehkä hän on rajoittanut "epätervellisiä" ruokia ruokavaliostaan ja hänellä on jokin vitamiini- tai hivenainepuutos, tai useampi. Hänellä voi myös olla jokin diagnosoimaton pitkäaikaissairauskin. Joillakin terveysintoilijoilla on taustalla jotain kroonista vaivaa, jonka takia alunperin haetaan niitä uusia "parantavia" ruokavalioita. Intoilijat voivat myös harrastaa liikuntaa liiallisesti, unohtaa levon merkityksen ja heikentää omaa kuntoaan.
Tai sitten se keski-ikäinen on ylipainoinen makkaransyöjä ja kaljoittelija, joka on voittanut geenilotossa terveemmät geenit. Tasan ei käy onnen lahjat.
Niinpä ja oma lähipiiri ("tiedän töistä, vaikka kuinka monta..","Meidän perheessä ainakin...") on kuitenkin melko suppea. Vaikka kyse olisi esim kokonaisesta koulusta.
Kannattaa oikeasti katsella niitä tilastoja ja kokonaiskuvaa. Kuinka moni rokotettu on sairastunut vakavaan koronaan ja joutunut teholle ja kuinka moni rokottamaton?
Mun mielessä nuo vertailut eivät välttämättä ole järkeviä. Enemmänkin kannattaa yhden tuntemansa ihmisen tilannetta arvioida suhteessa henkilön omaan immuniteettiin.
Jos on nuori ja perusterve, vaikka olisi rokottamaton, ei ole kovin suuri ihme jos selviää lievällä taudilla.
Kun koronapotilas on 65-v+ ylipainoinen pitkäaikaissairauksia sairastava mieshenkilö, jolla on rokotukset, mutta ei päädy sairalaan, pitää arvioida että todennäköisesti rokotuksista oli apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei käytä maskia ja kouluissa ja päiväkodeissa leviää. Lisäksi kun moni on sairastanut sen jo, he luulevat olevansa immuuneja ja lopettavat suojautumasta. Oikeasti eivät ole ja sen voi saada jo 2 kk päästä uudestaan. Näinhän se leviää.
Niinpä. Mut nytkö me sit kaikki sairastetaan koronaa mahdollisesti muutaman kuukauden välein? Itselläni ei ole ollut vielä kertaakaan, mutta en ole juuri missä käynytkään kahteen vuoteen. Kesän tulleen alan kuitenkin käydä. Tätä nyt ihmettelen, että eikö koronan määrä ala ollenkaan vähentyä vaan kiertää loputtomiin?
Olet ymmärtänyt oikein. Valitettavasti virus ei ole elävä olio, joten sitä ei voi tappaa. Eli kun virus on kerran kehittynyt sellaiseksi että se tarttuu ihmiseen, sitten se jatkaa pyörimistä meidän parissamme ikuisesti.
Kausiflunssana tuntemamme A-virus on esimerkiksi yli 100 vuotta sitten levinneen pandemian aiheuttaneen viruksen jälkeläinen, viittaan siis vuoden 1918 ns. Espanjantautiin.
Virukset ovat kuitenkin "eläviä" siinä mielessä, että ne muuntuvat jatkuvasti. Siksi tuohon yli 100 vuoden takaiseen virukseen pitää joka vuosi kehittää uusi rokote, jonka tunnemme arkipäiväisesti kausi-influenssarokotteena.
Koronaviruksesta ei odoteta vielä vähään aikaan kausi-influenssan tyyppistä versiota, joten se tullee olemaan parissamme vielä ainakin pari vuotta samanlaisena kuin nyt ellei jotain poikkeavaa tapahdu viruksen muuntuessa suuntaan tai toiseen.
Ei ole ikuisesti jos vain ei ole mihin tarttua. Mikäli ihmiset ovat eristäytyneitä toisistaan tai aina toisia tavatessaan hengityssuojaimin suojattuina, viruksella ei enää ole mihin tarttua. Jollei muutu niin että tarttumisaika pidempi, nyt se on alle kahden viikon. Siitä syystä osa maista on onnistunut epidemian pysäyttämään ja poistamaan, sama vain tulisi tehdä kaikkialla muuallakin jottei se niihin takaisin päätyisi siinä vaiheessa kun jokin suojatoimi pettää. Hotelleissa pidettävät karanteenit ovat hyvin tehokkaita toimia, mutta joitain ryhmiä niiden ulkopuolella.
Australiassa joku sai luvan tavata muusta syystä sairasta karanteenitta, virus pääsi liikkeelle.
Hyvin nopeasti voisi poistaa mikäli poliitikot niin tahtoisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain luin, että lähempänä deltaa. Omikron 1 oli lievempi.
Mutta eihän sen pitänyt olla mitenkään mahdollista että korona voisi muuntua pahemmaksi. Eikö kaikki virukset muunnu koko ajan lievemmiksi?
Eivät tietenkään. Nyt vain koronan tultua lehdissä ollut jatkuvasti tuollaistakin
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö jatkossa pitää mopokypärää päässä, kun on ihmisten ilmoilla?
Yskittää, rinnassa tuntuu, huippaa, niiskuttaa ja kurkku kipeä. Aamulla oli kuumetta ja oon 29v.
Olisipa itsellänikin kevyemmät oireet.
Särkylääkkeillä yritän piristää oloani.T: eka kommentoija
Voi ressukka! Otapa sitä paracetamolia, auttaa huonoon oloon ja alentaa kuumetta -- kuulema paras koronaan. Ota niitä säännöllisesti vähintään 1 aamulla 1 päivällä ja 1 yöksi (eli 8 h välein). Jos kipuja esiintyy, voit ottaa 1-2 lisää. (Paracetamol 500 mg tabletteja saa ottaa vuorokaudessa enintään 6 kpl, älä ylitä sitä, maksa ei tykkää.)
Ja perusjutut kuten lepo ja kuuma juoma avuksi.
Kuumetta kannattaa mitata ja laittaa ylös, sekä seurata useamman kerran päivässä.
Nyt jos sulla olisi koronatesti, saisit varmuuden mistä taudista on kyse.
Vierailija kirjoitti:
On kova pala nieltäväksi monelle tämän 2 vuoden sekoilun jälkeen myöntää se, että mikään ei auta. Korona leviää ihan rokotteista, maskeista, rokotepasseista, liikkumisrajoituksista, karanteeneista ja kaikesta riippumatta. Kaikenlaista ylioptimistista höpötystä noiden tehosta on tuutattu joka suunnasta pari vuotta, niin se vaan on.
Kannattaa alkaa suhtautua koronaan kuin kausi-influenssaan, koska se on hyvin pitkälti aivan samanlainen ja melkein kaikille työikäisille vaaraton.
Ei ole ollut maskipakkoa, ei rajoilla karanteeneja. Rokotukset tiedettiin ennalta lyhytaikaisen tehon omaaviksi.
Siksi koska rokotteet ei estä tarttumista ja rokotetut parveilee keskenään vailla kunnon käsihygieniaa ym.
1) Nyt on flunssakauden 2:sen epidemiahuipun aika. Testaamalla saadaan paljon esille taudin esiintyvyyttä, jota ei muuten huomaisi.
2) En tiedä rokotteiden ja maskien vaikutuksesta taudin yleisyyteen, tai siihen, miten yksilö oikean taudin kestää. Mutta sen tiedän, että kausiluontoista tautia ei saada pois. Se on silkka mahdottomuus.
Karmeaa... ja mitä toi auttaa?
Shanghai Residents Screaming Under Lockdown
Kyllä, ihmiskuntaa tulee supistaa. Mutta enpä olisi arvanut näkeväni keskitysleirejä... jonne joutuu kausiflunssan lievien oireiden perusteella!
Something Very Dark is Happening in China Right Now | They Do Not Want You To See This
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ihmiskuntaa tulee supistaa. Mutta enpä olisi arvanut näkeväni keskitysleirejä... jonne joutuu kausiflunssan lievien oireiden perusteella!
Something Very Dark is Happening in China Right Now | They Do Not Want You To See This
Osasta kansalaisia päästään eroon näännyttämällä kuoliaiksi.
Toi koiran hakkaaminen hengiltä (omistaja vankina kodissaan tai leirillä) on ehkä viesti valtiolta: "jos saat tartunnan, emme vain ammu lemmikkiäsi - HAKKAAMNE siltä hengen pois."
Tämä talvikauden 2. epidemiahuippu (1. oli vuoden 2021 lopussa) on ohi ennen vappua.
Seuraava epidemiahuippu on - no, tiedätte kyllä.
Katukoirat ja -kissat voisi muutenkin tappaa. Ei vain siksi, että omistaja vankina.
Olet onnekas. Itse olen päiväkodissa töissä ja korona levinnyt kuin kulovalkea siellä varsinkin tämän vuoden puolella. Eka aalto oli tammi-helmikuussa ja nyt menee jo toinen kierros. Lapset sairastuvat uudelleen. Itse sain ihme kyllä vasta nyt tartunnan. Ihan lievä tauti onneksi oli ja töistä olin poissa kolme päivää kun sattui viikonloppuun sairastuminen.
Tässä toisessa aallossa lapset ovat saaneet kovan kuumeen ja olleet melko kipeitä ja flunssaisia. Ekassa aallossa alkoi monella oksentelulla ja se meni nopeammin ohi.