Miten koronaa voi olla ennätysmäärin
kun ihmiset on suurelta osin moninkertaisesti rokotettu ja suurin osa on kiltisti pitänyt -ja yhä pitää- maskeja?
Miten tämä tilanne siis on mahdollinen? Eikö nämä keinot riitä vai pitäisikö koko maa taas sulkea?
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa, kun hullun kipeät koronan sairastaneet rokotetut selittää, että ei voi kuvitella taudin kamaluutta ilman rokotuksia. Eivät millään hyväksy, että rokottamattomat ei edes sairastu tai pääsevät nuhasta niistämällä. Niin mutta, niin mutta - he selittävät.
Olin itse entistä tyytyväisempi, etten ottanut rokotteita, koska ei ollut mikään erikoisen paha tauti. Epäilen, että olisin ollut kipeämpi jos olisin heikentänyt itseni rokotteilla.
Käy tosiaan sääliksi näitä 39 astetta kuumetta 5 päivää ja vielä kiitellään rokotteiden tehoa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kummallinen tämä korona. Olen työporukassa ainoa, joka ei ole ottanut yhtään kokeellista piikkiä, mitään rättiä en ole pitänyt eikä testejä. Silti kolme sairasti koronan, parilla on oireita, kaikilla rätit naamalla visusti, kolmet piikit, minä olen edelleen 100% terve.
Mistä tämä oikein johtuu? Jos uskoisin mediaa, niin minä olisin varmaan jo kuollut tai teho-osastolla.
En tajua.
Kautta aikojen ja kaikkien pandemioiden ja epidemioiden on ollut ihmisiä, joilla on luontainen immuniteetti tauteja vastaan. Erityisesti virustauteja vastaan. Olin itsekin sellainen , kun olin työelämässä ja sanoin, että sain työssäni akuuttisairaanhoidossa niin paljon kohdata " pöpöjä" että tulin immuuniksi. Ei koskaan flunssia tms.
Silti en ole uskonut immuniteetin kestävyyteen lopun ikää ja olen ottanut niin influenssa kuin koronarokotteet, kun niitä alkoi saamaan.
Enkä todellakaan usko, että olisin kuolematon jos korona iskisi. Se on melkein venäläistä rulettia näköjään, mitä olen kuullut heiltä jotka ovat sairastuneet vakavasti vaikka olleet hyväkuntoisia.
Siten että jos katsoo WHOn influenssakäyriä joka vuodelta niin niistä huomaa että influenssaa oli poikkeuksellisesti valtavat määrät läpi kesän juuri silloin kun ahkerasti rokotettiin sikainfluenssaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan randomtauti. Koronatesti itsellä viime pe posi. Hyvin lievää nuhaa, siis ei oikeastaan mitään, muutaman kerran niistin eikä mitään muuta. Olisin ollut työkykyinen jo ma, mutta olin poissa niin, että tulee se viisi päivää ja huomenna töihin.
Kaverini sai samaan aikaan koronan kuin minä samasta paikasta ja hän taas täysin vuodepotilas lähes 40asteen kuumeessa eikä ylös pääse sängystä.
Kummallakin kolme rokotusta. Minä olen lihava tupakoitsija ja kaveri taas hoikka "terveysintoilija".Niinpä. Meillä tervein on keski-ikäinen ylipainoinen mies. Sairain 19 v terveysintoilija.
Nuo ovat niin sterotyyppisiä ja ulkokohtaisia vertauksia ettei niistä voi vetää mitään johtopäätöstä.
Se keski-ikäinen voi olla ylipainoinen koska löytyy lihastakin jonkun liikuntaharrastuksen seurauksena vaikka olisi vähän mahaankin. Maharasva voi olla vain ihon alla, ei sisäelinten ympärillä. Keski-ikäisenä hän voi olla kasvanut syömään tavallista kotiruokaa.
Sillä nuorella terveysintoilijalla voi olla huono ruokavalio, koska monet jotka hurahtavat terveysintoiluun eivät välttämättä ota selville faktoja aiheesta. Ehkä hän on rajoittanut "epätervellisiä" ruokia ruokavaliostaan ja hänellä on jokin vitamiini- tai hivenainepuutos, tai useampi. Hänellä voi myös olla jokin diagnosoimaton pitkäaikaissairauskin. Joillakin terveysintoilijoilla on taustalla jotain kroonista vaivaa, jonka takia alunperin haetaan niitä uusia "parantavia" ruokavalioita. Intoilijat voivat myös harrastaa liikuntaa liiallisesti, unohtaa levon merkityksen ja heikentää omaa kuntoaan.
Tai sitten se keski-ikäinen on ylipainoinen makkaransyöjä ja kaljoittelija, joka on voittanut geenilotossa terveemmät geenit. Tasan ei käy onnen lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Moni ei käytä maskia ja kouluissa ja päiväkodeissa leviää. Lisäksi kun moni on sairastanut sen jo, he luulevat olevansa immuuneja ja lopettavat suojautumasta. Oikeasti eivät ole ja sen voi saada jo 2 kk päästä uudestaan. Näinhän se leviää.
Niinpä. Mut nytkö me sit kaikki sairastetaan koronaa mahdollisesti muutaman kuukauden välein? Itselläni ei ole ollut vielä kertaakaan, mutta en ole juuri missä käynytkään kahteen vuoteen. Kesän tulleen alan kuitenkin käydä. Tätä nyt ihmettelen, että eikö koronan määrä ala ollenkaan vähentyä vaan kiertää loputtomiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan randomtauti. Koronatesti itsellä viime pe posi. Hyvin lievää nuhaa, siis ei oikeastaan mitään, muutaman kerran niistin eikä mitään muuta. Olisin ollut työkykyinen jo ma, mutta olin poissa niin, että tulee se viisi päivää ja huomenna töihin.
Kaverini sai samaan aikaan koronan kuin minä samasta paikasta ja hän taas täysin vuodepotilas lähes 40asteen kuumeessa eikä ylös pääse sängystä.
Kummallakin kolme rokotusta. Minä olen lihava tupakoitsija ja kaveri taas hoikka "terveysintoilija".Niinpä. Meillä tervein on keski-ikäinen ylipainoinen mies. Sairain 19 v terveysintoilija.
Nuo ovat niin sterotyyppisiä ja ulkokohtaisia vertauksia ettei niistä voi vetää mitään johtopäätöstä.
Se keski-ikäinen voi olla ylipainoinen koska löytyy lihastakin jonkun liikuntaharrastuksen seurauksena vaikka olisi vähän mahaankin. Maharasva voi olla vain ihon alla, ei sisäelinten ympärillä. Keski-ikäisenä hän voi olla kasvanut syömään tavallista kotiruokaa.
Sillä nuorella terveysintoilijalla voi olla huono ruokavalio, koska monet jotka hurahtavat terveysintoiluun eivät välttämättä ota selville faktoja aiheesta. Ehkä hän on rajoittanut "epätervellisiä" ruokia ruokavaliostaan ja hänellä on jokin vitamiini- tai hivenainepuutos, tai useampi. Hänellä voi myös olla jokin diagnosoimaton pitkäaikaissairauskin. Joillakin terveysintoilijoilla on taustalla jotain kroonista vaivaa, jonka takia alunperin haetaan niitä uusia "parantavia" ruokavalioita. Intoilijat voivat myös harrastaa liikuntaa liiallisesti, unohtaa levon merkityksen ja heikentää omaa kuntoaan.
Tai sitten se keski-ikäinen on ylipainoinen makkaransyöjä ja kaljoittelija, joka on voittanut geenilotossa terveemmät geenit. Tasan ei käy onnen lahjat.
Olet sinänsä oikeassa, mutta Unohdit, että kerron omasta perheestäni. Tiedän kyllä, miten nuo syövät ja liikkuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä ja oma lähipiiri ("tiedän töistä, vaikka kuinka monta..","Meidän perheessä ainakin...") on kuitenkin melko suppea. Vaikka kyse olisi esim kokonaisesta koulusta.
Kannattaa oikeasti katsella niitä tilastoja ja kokonaiskuvaa. Kuinka moni rokotettu on sairastunut vakavaan koronaan ja joutunut teholle ja kuinka moni rokottamaton?
Jos tässä nyt kehkeytyy oikein paha variantti niin ei voida ihmiskuntana kuin itseä syyttää.
On kova pala nieltäväksi monelle tämän 2 vuoden sekoilun jälkeen myöntää se, että mikään ei auta. Korona leviää ihan rokotteista, maskeista, rokotepasseista, liikkumisrajoituksista, karanteeneista ja kaikesta riippumatta. Kaikenlaista ylioptimistista höpötystä noiden tehosta on tuutattu joka suunnasta pari vuotta, niin se vaan on.
Kannattaa alkaa suhtautua koronaan kuin kausi-influenssaan, koska se on hyvin pitkälti aivan samanlainen ja melkein kaikille työikäisille vaaraton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa, kun hullun kipeät koronan sairastaneet rokotetut selittää, että ei voi kuvitella taudin kamaluutta ilman rokotuksia. Eivät millään hyväksy, että rokottamattomat ei edes sairastu tai pääsevät nuhasta niistämällä. Niin mutta, niin mutta - he selittävät.
Miten selität sen, mikä kuultiin eilen Elossa 24h tehon sairaanhoitajalta? Hän sanoi, että suurin osa koronan vuoksi teholla hoidettavista on rokottamattomia. Ei olisi keksinyt tuollaista tuollaiseen dokumenttiin, joten puhui totta.
Tuo on totta. Usein ne hyvin iäkkäät, monisairaat ja täysin rokotetut potilaat tulevat sairaalaan siksi etteivät pärjää kotona tai vasta koronan jälkiseurausten (kuten keuhkokuumeen) takia ja ovat ns. vuodeosastopotilaita ellei tila siitä heikkene. Heitä ei usein edes laiteta teholle, koska hoito on heille liian rankkaa.
Teholle taas joutuvat ne rokottamattomat koronapotilaat, jotka koronan seurauksena alkavat saada vakavia hengitysongelmia ja/tai tukoksia, ja jotka ovat sen verran hyvässä kunnossa että voivat mahdollisesti selvitä hengityskone-, ym. muista tehohoidoista.
Vaikka tuossa siis potilaan henkilökohtainen kunto vaikuttaa siihen miten häntä hoidetaan, niin tärkeää on myös huomata että rokottamattomat ovat oma porukkansa, jotka nuorempina ja perusterveinäkin voivat joutua teholle.
Ei voida siis verrata kahta eri potilasta: Maija 97-v nivelreumaatikko ja astmaatikko, saanut kolme rokotusta, koronan jälkeisessä keuhkokuumeessa osastohoidossa ja Pera 47-v perusterve, ylipainoinen, rokottamaton teholla hengityskoneessa.
Pitäisi verrata Peraa samanikäiseen Masaan, jolla on myös pikkusen mahaa, mutta on muuten perusterve ja sairastaa koronaa lievänä kotona, koska hänellä on rokotukset.
Pitäisikö jatkossa pitää mopokypärää päässä, kun on ihmisten ilmoilla?
Yskittää, rinnassa tuntuu, huippaa, niiskuttaa ja kurkku kipeä. Aamulla oli kuumetta ja oon 29v.
Olisipa itsellänikin kevyemmät oireet.
Särkylääkkeillä yritän piristää oloani.
T: eka kommentoija
Vierailija kirjoitti:
Me olemme tartittaneet kiirettävästi kuluneen 10 päivän aikana.
Miehellä on krooninen poskiontelontulehdus. Ei tultu testattua juuri nyt. Käyttää kaupassa maskia, mutta ei töissä, ravintolassa tai baarissa. Viikon tartutti.
Meillä loppui etätyö viikkoa ennen kuin sairastuin. Onnistuin tartuttamaan aikuisen lapseni kaksi päivää ennen kuin tuli omia oireita. Ja olin töissä päivää ennen. Kukaan ei käytä maskeja, joten en minäkään. Olinhan täysin terve.
Lisänä vielä kotona asuva aikuinen lapsi. Oli edellisenä päivänä töissä. Oli maski, mutta…
Olimme ränään virallisessa koronatestissä. Joku hullu änkesi meidän kanssamme samaan hissiin…. Ovatko ihmiset ihan kaistapäisiä? Maskien kanssakin kolmen ihmisen viruspitoisuuden on pakko olla iso.
Niinpä. Aivan mahdotonta suojautua.
Kun yhdellä perheenjäsenellä on todettu korona niin muut perheenjäsenet ei enää jää kotiin vaan ne menee päiväkotiin, kouluun, töihin. Tartuttaminen alkaa jo pari päivää ennen kuin oireet alkaa, joten siinä vaiheessa ku seuraava perheenjäsen jää taas kotiin, se on pari päivää jo tartuttanut koronaa siellä päiväkodissa/koulussa/töissä. Tämän takia se nyt leviää. Ja sen annetaan levitä. Laamasuoja!
Lapset/teinit tartuttavat vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä monia syitä jotka saavat kuntoa hyvin huonoksi ja koronalla voi olla samanlainen vaikutus. Toisilla voi olla lievempiä ja toisilla voimakkaampia koronoita.
Vai mikä tuolla pointilla on, että koronaa pitää vähätellä? Se nimittäin voi saada erittäin huonoa kuntoa. Oma on elämänne ja teette omat ratkaisunne, mutta eihän sitä toisten varoituksia kannata vähätellä. Mahdollisuuksia on monia miten sairastaa koronaa. Ihan omin silmin koettuja juttuja vain avarsin kertomalla.
Auto-onnettomuudessa voi loukkaantua ja silti päivittäin käymme autolla töissä ilman pelkoa onnettomuuksista. Mikä tahansa saattaa olla kohtalokasta, mutta kannattaako oma ja muiden elämä pilata liialla pelkäämisellä.
Eivät ihmiset niin toimi vaan olemme keksineet autoihin erilaisia turvaratkaisuja. Olethan kuullut turvatyynyistä, turvavöistä, sekä nythän on jopa törmäyksenestojärjestelmiä. Ja ihan perusasiana on tietysti ajokortti ja sen saamiseen liittyvä ajo-opetus sekä liikennesäännöt, joiden noudattamista viranomaiset valvovat.
Samalla lailla koronaa vastaan on keksitty turvaohjeet, maskit ja turvavälit, sekä desinfiointi ja vielä rokotukset sekä jos sairaalaan joutuu, saa erilaista hoitoa ja lääkitystä.
Voitaisko lopettaa maskien pitäminen, kun niistä ei näköjään ole hyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Kun yhdellä perheenjäsenellä on todettu korona niin muut perheenjäsenet ei enää jää kotiin vaan ne menee päiväkotiin, kouluun, töihin. Tartuttaminen alkaa jo pari päivää ennen kuin oireet alkaa, joten siinä vaiheessa ku seuraava perheenjäsen jää taas kotiin, se on pari päivää jo tartuttanut koronaa siellä päiväkodissa/koulussa/töissä. Tämän takia se nyt leviää. Ja sen annetaan levitä. Laamasuoja!
Kun teini sairastui, ilmoitin töihin siirtyväni heti etätyöhön. Kukaan ei saanut tartuntaa. Jos olisin ollut lähitöissä, olisin ehtinyt tartuttaa kaksi päivää ennen omien oireiden alkua.
Sairastuttuani sain 5 päivää sairaslomaa, olen vielä toiset viisi etätöissä, vaikka suositukset patistaa takaisin lähitöihin nopeasti. Virusta erittyy kuitenkin vielä tuon 5 päivän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen on tämä omikronin alavariantti? Lievempi, kamalampi, samanlainen?
Mulla oli ilmeisesti tämä BA.2 variantti ja aika inhottava se oli.
Tutkijoiden mukaan kuulema 30% tarttuvampi kuin BA.1 ja saattaa olla myös vaarallisempi. Joku oli saanut tartunnan BA.2:sta kun oli sairastanut vain kuukautta ennen BA.1 omikronin. Tutkijat eivät osaa sanoa onko tämä harvinaista vai yleistä. Jotain viitteitä olisi, että BA.2 sairastaminen antaa immuniteetin, joka hiipuu todella nopeasti. Tämä on hälyttävä tieto etenkin rokottamattomille, jotka ovat sairastaneet lievän taudin ja kuvittelevat sen suojaavan heitä kuukausikaupalla.
Vaarallisuudesta kertoo se, että erään tutkimuksen mukaan se voi aiheuttaa vakavamman taudin ja on myös vastustuskykyinen eräille lääkkeille, joita käytetään koronanhoidossa sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
tutkijat myös todenneet että rokottaminen aiheuttaa lisä muotoja,variantteja.
Kyllä, mutta suurin virusvarianttipooli ovat ne rokottamattomat jotka eivät eristäydy vaan pörräävät ympäriinsä ihmisten ilmoilla paikkakunnilla, joissa on paljon populaa.
Eroa voi olla siinä että ehkä sinulla on luontaista immuniteettiä korona vastaan, ehkä olet sairastanut koronan aiemmin oireettomana, kun taas ehkä kaverillasi on se tietty Suomessa yleinen geeniperimä, joka altistaa vakavammalle taudille. Lisäksi koronatauti voi olla lievempi tai rankempi riippuen siitä miten tartunta tapahtuu, eli miten suuren virusmassan kanssa joutuu tekemisiin. Jos esim. työpaikalla työkaverisi istui palaverissa lähempänä tartunnanlähdettä kuin sinä, tai jopa kätteli tätä, kun sinä istuit kauempana ja/tai lyhyemmän aikaa etkä kätellyt ko. henkilöä.
Ei pelkästään vaikuta siis ikä, paino, terveys, ruokavalio, tms. vaan monet muut seikat.