Kuka näitä nollatuntisopimustöitä oikein tekee? Yhtään sellaista en tunne vaikka KAIKILTA kysyin!
Siis millä aloilla näitä muka on? Onko vedätystä koko juttu?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Minä periaatteessa.. en tosiasiassa koska sopimuksessa lukee keskimäärin 18h/vk. Tosiassa työnantaja teettää nuo keskimäärin tunnit 52 vkn tasoittumisjaksolla siten, että työssäoloehto täyttyy vaan puolet ajasta. Voi olla että viikolla 1 on 5 päivää töitä =27,5h. Viikolla 2 =2 päivää yht 8,5h. Viikolla 3 1 päivä =6h ja viikolla 4 6 päivää 38h ja viikolla 5 nolla päivää töitä.
Ja kun vaan vuoden tasoittumisjaksolla on 18 h viikkoa kohden keskimäärin niin ollaan orjasopimuksen raameissa.
Ja siis kaupan alalla.
Se on hankalaa se vaikka 15 h per viikko soppari opiskelijalle. Silloin on pakko tehdä noi tunnit tenttiviikollakin jne kun ei sovi. 0 on mulle parempi
Tiedän n. 50 henkilöä, jotka työskentelevät 0-sopimuksella. :D
Vierailija kirjoitti:
Minä periaatteessa.. en tosiasiassa koska sopimuksessa lukee keskimäärin 18h/vk. Tosiassa työnantaja teettää nuo keskimäärin tunnit 52 vkn tasoittumisjaksolla siten, että työssäoloehto täyttyy vaan puolet ajasta. Voi olla että viikolla 1 on 5 päivää töitä =27,5h. Viikolla 2 =2 päivää yht 8,5h. Viikolla 3 1 päivä =6h ja viikolla 4 6 päivää 38h ja viikolla 5 nolla päivää töitä.
Ja kun vaan vuoden tasoittumisjaksolla on 18 h viikkoa kohden keskimäärin niin ollaan orjasopimuksen raameissa.
En ymmärrä noita lyhyitä työpäiviä. Miksei ole 8 tunnin päiviä?
Liikunta-alalla ainakin yksityisellä puolella täysin normaali käytäntö, hyvin harvalle ohjaajalle muun tyyppistä sopparia tarjolla.
Lakimies, teen n. 2 päivää viikossa silloin kun haluan. Sillä pääsee mukavasti suomalaisen keskipalkkaan ja jää aikaa muuhunkin.
Se on tää progressiivinen verotus kun vähän passivoi ;)
Tein ennen, sitten sopimusta muutettiin.
T. Kääntäjä
Vierailija kirjoitti:
Lakimies, teen n. 2 päivää viikossa silloin kun haluan. Sillä pääsee mukavasti suomalaisen keskipalkkaan ja jää aikaa muuhunkin.
Se on tää progressiivinen verotus kun vähän passivoi ;)
Onko palkkasi muka noin hyvä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä noita lyhyitä työpäiviä. Miksei ole 8 tunnin päiviä?
8 tunnin päivällä saa pitää kaksi kahvitaukoa ja ruokatauon ja siksi työnantaja välttelee täyden päivän antoa. Saattaa mennä pari viikkoa vaan 4-6h päiviä, jollon on vaan 1 tai 2 kahvitaukoa a 12 min.
Eli ihan puhdasta kyykyttämistä.
Ite aina sanon noitten sopijoille että haluan tehdä sen verran että saan tuet päälle. Eli tulot on yhteensä 1500e kk.
Työt tuo sen pari tai kolme sataa eeroa.
Noin kaksi päivää viikossa ja saa saman mitä siivoojat tehdessään 8h päivä.
Minä teen, olen tehnyt jo vuosikymmeniä. Sen tarkemmin en erittele, mutta kyse kulttuurialasta ja tunnen kymmeniä samalla tavalla työskenteleviä. Sopii minulle vallan mainiosti. Töitä on välillä enemmän, välillä vähemmän ja kuten työnantajakaan ei sitoudu tarjoamaan tiettyä tuntimäärää, en sitoudu minäkään ottamaan töitä kuin omiin aikatauluihini sopivasti. Työskentelen siis samalla tavalla kuin yllä oleva lakimies, ilmeisesti myös palkka on samaa luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut nollasopparilla keikkafarmaseuttina ja itseasiassa ihan yhden apteekin palkkalistoillakin. Opiskelijalle ihan sopiva työ, kun voi ottaa tai olla ottamatta vuoroja ja keikkatyöfirmalta sai paremman tuntipalkankin.
Ymmärtääkseni nollasoppareita on lähinnä kaupan alalla ja ravintola-alalla. Sekä noissa erilaisissa keikkatöissä.
Täällä kans keikkafarmaseutti, jollain ne opiskelut pitää rahoittaa ku opintotukia ei oo koko ajaksi. Hyvin toimii, mutta oon kyllä ollu myös paikoissa joissa ei oo toiminu yhtä hyvin..
Vierailija kirjoitti:
Minä, valitettavasti.
Teen siis säännöllistä työaikaa keskimäärin 37,5h/vk mutta sopimuksessa lukee 0-40 h/vk.
Paska juttu minun kannalta kun esim. työttömyysrahat jne lasketaan minimi työmärään mukaan vaikka teen tosiasiassa täyttä työaikaa. Jos jään työttömäksi niin paska homma
Tämä on laiton järjestely, jos työnantajalla on kiinteä tarve työvoimalle. Laske viimeisen puolen vuoden ajalta tekemiesi tuntien keskiarvo, se on se minimituntimäärä, joka pitää sopimuksessa lukea.
LÄHIHOITAJAT ja SAIRAANHOITAJAT, koska hoitajiahan saa nöyryyttää ja orjuuttaa
Henkilöstövuokrausfirmassa, ravintola-ala. Teoriassa nollatuntisopimus oli läheisellä, teki kuitenkin useamman vuoden ihan täysiäkin päiviä.
Ravintola-alalla ihan yleistä ekstrasoppari. Siinä kohtaa toki kannattaa toi nollasoppari kyseenalaistaa, jos jokaisella työvuorolistalla tunteja paljokin tarjolla samassa paikassa, sit se ei ole enää lain mukaista vaan pitäisi tarjota vakkari sopparia osa-aikasena. Toki itse en tuota vakkarisopparia ole halunnut allekirjoittaa vaan mieluummin pysyn ekstrana kun voin itse valita milloin otan työvuoroja vastaan jos olisi vakkarisoppari ei tätä mahdollisuutta olisi. Valkkaan ne paikat joissa kiva tehdä duunia ja sopii omien menojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä enää saa ollakaan. Ennen varsinkin kaupan alalla oli paljon tarvittaessa töihin kutsuttavia nollatuntilaisia.
Olihan se aika epäinhimillistä, kun koko ajan olisi pitänyt olla päivystämässä, jos vaikka kutsu kuuluisi töihin.
On laillisia, eikä siinä mitään tarvi päivystää, nollatuntisopimus ei mitenkään velvoita työntekijääkään, voi tehdä tarjottuja töitä jos sattuu huvitysmaan.
Minä teen töitä ict-alalla nollatuntisopparilla. Teen keikkaa sen mukaan miten työnantajalla on tarvetta ja miten itsellä on aikaa.
Sopii ainakin minulle oikein hyvin. Teen pitkiä projekteja ja lyhimmilläänkin työt ovat kestäneet kuukausia.
Olen tykännyt tästä enemmän kuin vakituisesta sopimuksesta samalla alalla. Näin saan paremman palkan ja pystyn pitämään pidempiä lomia.
Kaikilla lapsillani on ollut nollatuntisopimuksia opiskelujen ohessa.