Muurahaiset keittiössä, miten eroon??
Meillä on parin päivän ajan näkynyt muurahaisia keittiössä. Ne tulevat yhdestä kolosta keittiössä. Ulkoseinä ei ole suoraan tässä. En tiedä ovatko tehneet väliaikaisen majatalon keittiön kaapiston sokkelin alle vai mistä kysymys. Pitäisi irroittaa sokkeli jotta näkisi.
Ulkona meillä on samoja muurahaisia, pieniä, mustia, kesäisin. Niitä on paljon hiekkapohjaisessa maassa. Asumme omakotitalossa. Aiemmin tämmöistä ei ole ollut eli varmaan ne ovat vaan nyt tänä vuonna löytäneet sisälle.
Kysymys: Miten näistä eroon. Sirottelin nyt kanelia ja suolaa tonne kulkureitille. Kovasti en ehkä nyt ihan myrkkyjä halua käyttää heti alkuun. Mihin kaneli tai suola perustuu?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Pyretriinisuihketta kerran niiden kulkureitille auttoi ihan kerrasta.
Olin epätoivoinen turhaan etukäteen.
Kanelit ym kokeilin myös ensin.
Pyretriini tappaa vain ne muurahaiset jotka ovat olleet kosketuksessa myrkkyyn.
Osta ns muurahaisrasioita, joissa on idea että vievät sitä pesäänsä ja siten koko yhdyskunta (toivottavasti) kuolee. Jos niitä haluaa myrkyttää.
Minulla on pannuhuoneessa varastohämähäkkipopulaatio, joka pitää sokerimuurahaiset (mauriaiset) kurissa eli elän sovussa noiden sympaattisten hämähäkkien kanssa (vaimo ja tytöt välillä eri mieltä)
Vierailija kirjoitti:
Niin no, en usko kosteusvaurioon, sillä tossa kohtaa keittiötä ei ole vesihanaa lähellä, on kerrosten välissä muutenkin.. Eli meillä alakerta "maan alla", jossa muurahaisia ei ole, tämä keskikerros maan tasalla, jossa on keittiökin ja yläkerta.
Ja tosiaan se "kosteusvaurio" on sitten pihallakin kun siellä niitä paljon on. esim. autotallin vierustassa on (erillinen rakennus) ja tässä on siis hiekkapohja tässä asunnossa/ympäristössä. Kesäisin pihassa muurahaisia paljon. En tiedä missä pesä on. Ei ole sellaista selkeää pesää. Keväisin olen myrkyttänyt autotallin vierustaa ihan myrkyllä. Sisällä en mielelläni ihan myrkkyä käyttäisi, mutta ehkä tommonen joku luonnonmukanen puffetti toimisi?
ap
Keskikerros maan tasalla, ympärillä hiekkaa. Eli sadevesi voi imeytyä maasta sokkeliin. Kosteusvaurio voi johtua esim. salaojan tukkeutumisesta, vesi nousee kapillaarisesti ylöskin päin.
Ei se kivaa ole mutta jos murkkuja esiintyy muuten kuin täysin kertaluontoisesti, niin kosteusvauriota on syytä epäillä.
"Kodissa ilmenevät muurahaiset voivat ilmaantua paikalle monestakin syystä. Yhtäkkiä paikalle ilmaantuvat muurahaiset ovat usein merkki halkeamista rakenteissa tai sokkelissa. Jos muurahaiset eivät häviä talven myötä, on syynä usein muurahaisten rakentama pesä talon rakenteisiin. Molemmissa tapauksissa syynä on lähes aina kosteus, joka on päässyt aiheuttamaan joko halkeamia kivijalkaan tai lahottamaan puurakenteita. Muurahaiset viihtyvät erinomaisesti erilaisissa kosteus- ja lahovauriokohdissa, joissa ne pesivät hyödyntäen puun sokeria ravinnokseen käyttäviä sienirihmastoja."
Olen nähnyt tämän käytännössä monta kertaa. Murkkuja oli myrkytetty, imuroitu ja ties mitä, mutta lopulta löytyi se laaja kosteusvaurio. Olis ollut halvempi heti kurkistaa seinän sisään ja lattian alle kuin päästää tilanne pahaksi.
Pyretriini tepsi siis yhdellä kerralla.
Niiden kulkureitti ei kelvannut niille enää, meneekö feromonit sekaisin, luulen.
Ja ulkopuolella suihkin, ei tarvinnut sisällä yhtään suihkia.
Suolaa koloihin voi tietty yrittää, sitä kuluu paljon... 
Mustat maurit on kivoja, tuovat kesää kotiin.
Joopa.. Taidan käydä nyt ostamassa pari buffettia muurahaisille
Pesin just lattiat ja asensin pari rasiaa.. Parissa viikossa pitäs auttaa. No tuleepahan kevätsiivous nyt samalla. Pitää pitää tasot ja muut ekstrapuhtaana, ettei löydy muurahaisille ruokaa.
Pesä voi olla sisällä esim. lattialistan alla seinän vieressä etenkin, jos loppukesällä on siivekkäitä ikkunassa.