Oletko jättänyt tietoisesti lapsen hankkimatta omien traumojen tms takia?
Kommentit (31)
Mun alkoholistimiesserkku, jolla on rankat lapsuudenkokemukset, on hankkinut kolme lasta, vaikka ehkä ei olisi pitänyt hankkia yhtäkään.
Meinasin, mutta tuli niin hurja vauva-kuume, että äidiksi päädyin. Päätin tehdä jaijen eri tavalla ja oon pärjännyt ihan hyvin. Lapset jo 15 ja 17v.
Lapseni kuoli 1-vuotiaana harvinaisen sairauden vuoksi. En halua uusintaa.
Juu, itsellä niin paha ahdistuneisuushäiriö että varmaan kuolisin jo vauvavuonna.
Vierailija kirjoitti:
Juu, itsellä niin paha ahdistuneisuushäiriö että varmaan kuolisin jo vauvavuonna.
Mulla on raskausfobia.
En, vaan sen vuoksi, ettei vauva-arki tai lisääntyminen kiehdo minua. Koen elämäni rikkaaksi ilman lisääntymistä ja olen kokonainen ihminen ilman itseni kloonaamista.
Minulla on monta syytä olla lisääntymättä, mutta suurin on ihan vain se, että en halua lapsia.
Olen. En halua pilata kenenkään elämää kuten oma elämäni on pilattu.
En ole halunnut lasta, siksi ei ole yhtään. En sitten tiedä olisinko halunnut ellen olisi nuorena joutunut r a i s k a u k s e n ja törkeän pahoin pitelyn kohteeksi. Terapiassa kävin vuosia ja suunnilleen jotenkuten roikun elämänsyrjässä kiinni. Toki välillä on tullut käytyä jopa teho-osastolla hengityskoneessa oman käden tuotosten vuoksi, sen verran kova ahdistus on toisinaan ettei jaksaisi.
Muut ihmettelee, kun päällisin puolin kaikki hyvin. Ura ja aviomies, omakotitalo ja harrastukset.
Mutta kyllä tuollaiset traumat saa ihmisen ymmärtämään kuinka karmea paikka tämä maailma on. Perusturvallisuuden tunne katoaa iäksi. Eipä sitä halua lasta tähän samaan satimeen tahallaan pakottaa, vaikka lapsista tykkäänkin.
Ei kaikki lasta haluamattomat ole traumatisoituneita. Päin vastoin, suurin osa jättää lapset hankkimatta silkkaa viisauttaan.
En halua samaa elämää lapselle mitä itsellä on ollut ahdistuneisuuden takia. Äidilläni oli nuoruudessa hoitamattomia mt-ongelmia ja periytynyt ihan ''loistavat'' geenit itselle. Tuntu aika pahalta ymmärtää tämä asia vasta täysikäisenä. Kumppani haluaa joskus lapsia mutta en siihen pysty tämän takia.
Itse päätin teininä, etten halua lapsia. Myöhemmin tajusin, että kyse oli siitä, etten halunnut kenenkään elävän läpi samanlaista lapsuutta ja teini-ikää kuin itse elin. Viisi vuotta sitten äitienpäivät alkoi ottaa koville, koska olen lapseton. Sittemmin tajusin, ettei oma psyykeni kestäisi lapsensaamisen ja -kasvatuksen rasituksia. Menin liian pahasti rikki lapsena ja nuorena. Olen todella surullinen tästä kaikesta.
Olen. En halua pilata viattoman lapsen elämää, niinkuin omat vanhempani pilasivat minun.
Hankin äskettäin koiran. Se sai minut tajuamaan lopullisesti, etten todellakaan halua olla toisen ihmisen huoltaja. Tämä pitäisi vielä kertoa selväsanaisesti avokille - tai lähteä vaan mitään sanomatta etsimään itselle vela-mies.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on monta syytä olla lisääntymättä, mutta suurin on ihan vain se, että en halua lapsia.
Osalla porukasta on tosiaan tälläinen, mukamas "korkea-arvoisin" syy, jolla pyrkivät nostamaan itseään muiden yläpuolelle. Eivät uskalla edes itselleen myöntää, mistä on kyse.
Suunnitelmissa oli useampikin lapsi, mutta en uskaltanut hankkia kuin sen yhden, jonka syntymän jälkeen sairastuin vaikeaan synnytyksen jälkeiseen masennukseen, josta toipuminen kesti 2,5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla porukasta on tosiaan tälläinen, mukamas "korkea-arvoisin" syy, jolla pyrkivät nostamaan itseään muiden yläpuolelle. Eivät uskalla edes itselleen myöntää, mistä on kyse.
Ja sinäkö uskallat julistaa, mikä on toisen motiivi? Oletpa fiksu ja rohkea!
Vierailija kirjoitti:
Hankin äskettäin koiran. Se sai minut tajuamaan lopullisesti, etten todellakaan halua olla toisen ihmisen huoltaja. Tämä pitäisi vielä kertoa selväsanaisesti avokille - tai lähteä vaan mitään sanomatta etsimään itselle vela-mies.
Kannattaa sanoa. Kumppanin oma asia mitä sillä tiedolla tekee. Ei voi ainakaan syyttää pimittämisestä.
Lähinnä suvussa esiintyvien perinnöllisten vikojen vuoksi. Äitini oli mt-ongelmainen joka näkyi mun kasvatuksessa.