Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut eivät "näe" kotinsa likaisuutta?

Vierailija
11.04.2022 |

Mistä mahtaa johtua?
Roiskeita ovissa, seinissä ja tahmeaa likaa valokatkaisijoissa yms.
Vessa järkyttävässä kunnossa, p*skainen ja liasta kovettunut pyyhe killumassa koukussa.
Onhan näitä.

Mutta kun jotkut näistä väittävät asuvansa siistissä kodissa. Siis millä perusteella?? 😳

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen ihmisen kodin arvosteleminen on äärimmäisen loukkaavaa. Sitä ei välttämättä edes ymmärrä ennen kuin joutuu sen kohteeksi. 

Tämä tuli mieleeni siksi, että sisarellani on murkkuikäisen nuorensa piirustuksia kehyksissä seinillä. Minusta ne ovat hienoja piirustuksia, vaikka niissä ymmärrettävistä syistä on myyntitaiteesta poikkeavia teknisiä puutteita. Siskon työkavereita tuli sitten viettämään tyttöjen iltaa heille ja yksi rouvista äityi punaviinipäissään arvioimaan "nykytaidetta" siskon kodin seinällä. Oli mittasuhde- ja perspektiivivirheitä yms. vikaa yllin kyllin. Onneksi siskontytöt olivat meillä vartavasten tuona iltana, ettei tekijä kuullut. Sisareni loukkaantui ymmärrettävästi, mutta kyllä minuakin loukkasi ko. ihmisen typeryys.  

Vierailija
42/72 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun yksin ja aiemmin kun asuin opiskelija-asunnossa (yksin) niin kyllä minä sen aivan kamalaan kuntoon usein päästin. Saattoi mennä kuukausi imurointien välissä ja keräsin likaisia astioita niin kauan että puhtaita ei ollut enää yhtään jäljellä.

Nyt asun omistamassani asunnossa ja ajatuskin sellaisesta sikolätistä ahdistaa. Nykyisin kotini ei ole enää koskaan kovin sekainen saati likainen. En tiedä, itselläni ainakin siisteyteen ihan selkeästi vaikutti se että tämä on oma asuntoni ja haluan pitää sen siistinä jo ihan arvonkin vuoksi.

Vähän ristiriitaista on että silloinkin kun asuin itse kodissa joka oli sikolätti niin muistan ahdistuneeni aika paljonkin kun kävin jonkun toisen asunnossa joka oli samalla tavalla siivoton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eletään rennosti ja siisteystason on määritellyt mies. Itse kyllä tykkäisin siistimmästä kodista, mutta en halua siivota niin paljon.

Vierailija
44/72 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen ihmisen kodin arvosteleminen on äärimmäisen loukkaavaa. Sitä ei välttämättä edes ymmärrä ennen kuin joutuu sen kohteeksi. 

Tämä tuli mieleeni siksi, että sisarellani on murkkuikäisen nuorensa piirustuksia kehyksissä seinillä. Minusta ne ovat hienoja piirustuksia, vaikka niissä ymmärrettävistä syistä on myyntitaiteesta poikkeavia teknisiä puutteita. Siskon työkavereita tuli sitten viettämään tyttöjen iltaa heille ja yksi rouvista äityi punaviinipäissään arvioimaan "nykytaidetta" siskon kodin seinällä. Oli mittasuhde- ja perspektiivivirheitä yms. vikaa yllin kyllin. Onneksi siskontytöt olivat meillä vartavasten tuona iltana, ettei tekijä kuullut. Sisareni loukkaantui ymmärrettävästi, mutta kyllä minuakin loukkasi ko. ihmisen typeryys.  

Mutta sehän se ap tavoite olikin, loukata. Hän keksi aiheen ja teki aloituksen, nyt muka hämmästyneenä ihmettelee kun vastaanotto on tämä. Teinien hommaa kun pitää purkaa ahdistusta jotenkin.

Vierailija
45/72 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näen, mutta olen liian laiska. Ja se on omaa likaa, niin se ei haittaa läheskään niin paljon kuin jonkun toisen lika ällöttäisi.

Vierailija
46/72 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut himosiivoaja, lapsia ja kotieläimiä, päivätöissä. Vkloput meni seinien ja listojen hinkkaamiseen. Jokapäivä imuroin, pesin pöntöt ja peilit.

Sitten väsyin.. totaalisesti. Ei meillä likaista ole, mutta se hullu hinkkaaminen loppui. Ei voi mitään. Mietin mitkä ovat niitä itselle tärkeitä juttuja viihtyvyyteen. Jäi pyyhkeiden vaihto 2x vko, lakanat 1xvko, pytyt 2-3krt/vko. Sohvat peitän vilteillä, jotka pesen 1xvko. Kone pesee, ei juuri rasita.

Ehkä 1x kk pesen ovenkahvat, valokatkaisimet jne..matot vaihdan suosiolla 3 kk välein puhtaisiin. Pesula maksaa, mutta kesällä pesen itse.

Tämä on ihmetys lähipiirille, vieläkin hommaa vaikka murto-osa entisestä ja kukaan ei huomaa eroa, siistiä ja puhdasta on silti.

Joku sanoo että siisti koti kertoo elämättömästä elämästä, minusta likainen koti kertoo mielenterveysongelmista.

Vierailija
47/72 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä näen sotkut ja ne ärsyttääkin minua, mutta tällä hetkellä minulla on arjessa niin paljon kaikkea, etten yksinkertaisesti ehdi. Tai muut asiat ovat tärkeämpiä. Siivous kun on niin turhaa, kuk kohta on taas kaaos. Joten rakas ap, teen mielummin jotain muuta kuin siivoan!

Vierailija
48/72 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on se, että mihin kukakin kiinnittää ensimmäisenä huomiota. Joillekin pöly on se, minkä poistaminen on siivouksessa prioriteetti numero 1. Toiselle taas tavaroiden järjestäminen, kolmannelle pintojen luuttuaminen. Jne. Bakteerikammoiset ovat oma lukunsa. Heillä on yleensä ne tietyt paikat, joiden bakteeritaso pyritään pitämään nollassa, mutta muuten ei sitten ole niin tarkkaa.

Vierailija
49/72 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni ottaa lämpöä tästä aiheesta. 🤭

Z-sukupolven mielestä on noloo jos ”menee tunteisiin” 💀💀

Totta, jännä ilmiö. Vanhemman sukupolven ihmisenä on tottunut ajatukseen, että ihmisillä nyt on olemassa tunteita ja se on ihan okei. Ja että v*ttuilu yleisesti ottaen ärsyttää ihmisiä eikä siinä ole mitään ihmeellistä. En ihan tajua tätä muovisuuden ja kylmyyden ihannointia jota nuoremmat näyttää harrastavan. Että tahallinen mielipahan aiheuttaminen olisi joku "saavutus" tai "voitto" ja inhottavasta käytöksestä pahastuminen "noloa". Kun minun aikanani se meni niin päin, että se huono käytös oli noloa ja siitä hiiltyminen pelkästään odotettu reaktio.

-eri

Vierailija
50/72 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut himosiivoaja, lapsia ja kotieläimiä, päivätöissä. Vkloput meni seinien ja listojen hinkkaamiseen. Jokapäivä imuroin, pesin pöntöt ja peilit.

Sitten väsyin.. totaalisesti. Ei meillä likaista ole, mutta se hullu hinkkaaminen loppui. Ei voi mitään. Mietin mitkä ovat niitä itselle tärkeitä juttuja viihtyvyyteen. Jäi pyyhkeiden vaihto 2x vko, lakanat 1xvko, pytyt 2-3krt/vko. Sohvat peitän vilteillä, jotka pesen 1xvko. Kone pesee, ei juuri rasita.

Ehkä 1x kk pesen ovenkahvat, valokatkaisimet jne..matot vaihdan suosiolla 3 kk välein puhtaisiin. Pesula maksaa, mutta kesällä pesen itse.

Tämä on ihmetys lähipiirille, vieläkin hommaa vaikka murto-osa entisestä ja kukaan ei huomaa eroa, siistiä ja puhdasta on silti.

Joku sanoo että siisti koti kertoo elämättömästä elämästä, minusta likainen koti kertoo mielenterveysongelmista.

Sanoisin, että jos ei tuolla siivoamisen määrällä koti näytä siistiltä, on vika jossain muualla kuin siivoamisen määrässä.

Sotkuinen koti voi kertoa myös siitä, että sen asukas/asukkaat priorisoi ajankäyttönsä jotenkin muuten kuin sinä.

Vierailija
51/72 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä käyn vierailulla tapaamassa henkilö en kyttäämässä hänen koti! Lisäksi on vieraskorea rakko,ei tarvitse käytää vierailu aikanani kyläpaikan WC-Tai kahviloiden ymm.

Eritan hyvaa soomi keeli ymmartaa everybody

Oletko sä siis sitä mieltä, että jos ei ole äidinkieleltään suomenkielinen, ei pitäisi ollenkaan käyttää suomea? 

En minä tässä ole mitään mieltä väittänyt olevani. Huulta heitin eikä sen takia tarvitse pelihousuja repiä.

Vierailija
52/72 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukiessa tekee mieli alkaa siivoamaan. Viikkosiivous on itselle riittävä taso, keittiötä toki useammin siivottava, kun kokatessa roiskuu.

Vierailija
53/72 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä käyn vierailulla tapaamassa henkilö en kyttäämässä hänen koti! Lisäksi on vieraskorea rakko,ei tarvitse käytää vierailu aikanani kyläpaikan WC-Tai kahviloiden ymm.

Minua taas kiinnostaa kyläillessä nimen omaan ihmisen koti ja ennen kaikkea kodin sisustus. Koskaan en kuitenkaan sano mitään negatiivista, vaan aina olen löytänyt jotain kehuttavaa. Jos joku meille kutsutuista taas ei löydä mitään positiivista sanottavaa kotini sisustuksesta, oletan hänen pitävän kotiani rumana ja jatkossa vältän parhaani mukaan sisälle kutsumista. Tällaista ihmistä tapaan mielummin kahvilassa, lenkkipolulla tai jossain muussa neutraalissa ympäristössä.

Vierailija
54/72 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla myös niin, että liika siivousintokaan ei tervettä ole.

Ja tunnettua on, että luovat ihmiset eivät ole niposiivojia

Vierailija
55/72 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana olin pikkutarkka, enpä enää ole. Sama kävi äidilleni, hirveä siivousdespootti nuorempana, nykyään paljon kivampi ihminen.

Vierailija
56/72 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen ja sanon siitä kavereille. Hävettää, mutta uupumus vienyt voiton. Olen oikeasti yleensä tosi siisti.

Vierailija
57/72 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ironista, kun samassa viestissä kerrotaan hullusta hinkkauksesta joka vei totaaliväsymykseen, mutta viimeisimmässä lauseessa se onkin se likainen koti, joka kertoo mielenterveysongelmista :D

Minusta kumpi tahansa ääripää voi kertoa mielenterveysongelmista - tai sitten ei.

58/72 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma silmä on jo tottunut. 

Kaikki eivät ylipäätään kiinnitä huomioita tahroihin kaapinovessa tms., eivät siis kylässä ollessaankaan. He katsovat ympäristöään ylimalkaisemmin.

Ihmisillä on erilaiset asteikot kodin siisteyden arvioimisessa. Esim. minun "erittäin siisti" on äidilleni vain "kohtalaisen siisti". 

Vierailija
59/72 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap hyvä. Olisiko sinun aika kasvaa nyt yli tuosta minäkeskeisyydestä. Ihmisiä on paljon erilaisia ja standardit ovat erit. Olisko sinulla jotain muita keinoja hyväksyä itsesi kuin muiden arvostelun ja päivittelyn kautta? Ehkä joku pintaraapaisu vaikka lukion psykologiaa?

Ihmisillä on toki erilaisia käsityksiä siitä kuinka siistiä kotona  pitäisi olla.  Mutta jossakin menee raja. Kävin kerran asuntonäytössä, jossa välittäjä esitteli asuntoa selvästi vaivautuneena. Myös ostajaehdokkaat olivat vauvautuneita. Siellä oli oikeasti likaista. Olen itse hieman boheemi eikä kotini sopisi sisustuslehteen. Mutta se asunto oli hirveässä kunnossa. Tapeteissa suuria rasvaisia likaläikkiä, katkaisijat kuivuneen paksun lian peitossa ja joka puolella oli sellaista. Sokerina pohjalla  senhetkinen vuokralainen makasi likaisten sänkyvaatteiden seassa jotenkin poissaolevana. Välittäjäparka selitteli siinä tilannetta jotenkin. Asunnon pohja oli mainio ja  asuisin mielelläni sellaisessa. Kuljen joskus kyseisen kerrostalon ohi ja silmieni eteen nousee vieläkin yksityiskohtia sieltä.

Vierailija
60/72 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on omanlaisensa siisteysstandardit. Ja sehän on täysin ok!

Pääasiahan on, että jokainen tuntee olonsa kotoisaksi omassa kodissaan 🙂

Vertailulla ei saavuta yhtään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän