Miksi jotkut eivät "näe" kotinsa likaisuutta?
Mistä mahtaa johtua?
Roiskeita ovissa, seinissä ja tahmeaa likaa valokatkaisijoissa yms.
Vessa järkyttävässä kunnossa, p*skainen ja liasta kovettunut pyyhe killumassa koukussa.
Onhan näitä.
Mutta kun jotkut näistä väittävät asuvansa siistissä kodissa. Siis millä perusteella?? 😳
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Edelleen ihmettelen, miksi jotkut asuvat likaisessa kodissa?
Itse en pystyisi, siivoan asuntoni joka viikko.
Mutta näköjään jotkut sikolätissä asuvat vetivät koko hernepellon nenäänsä tästä aloituksesta. 😄
Ap
Meillä on kyllä siistiä. Käy siivooja viikottain ja pidämme itse huolen puhtaudesta. Mutta minua periaatetasolla inhottaa tällanen pikkumainen paskanjauhanta. Jos sanoisit mulle irl puolikkaan sanan jonkun toisen kodista niin meidän näkemiset on sitten siinä.
Näen kyllä. Siivoan päivittäin vähäsen, niitä kohtia jotka ovat minulle tärkeitä. Ei ole tarvetta steriiliin kotiin kun en ole mikään astmaatikko tms.
Vierailija kirjoitti:
Mutta näköjään jotkut sikolätissä asuvat vetivät koko hernepellon nenäänsä tästä aloituksesta. 😄
Ap
Miksi kaikkien pitäisi pitää tai nauttia samoista asioista kuin sinä?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Erehdyit syystä, jonka vuoksi aloituksesi ärsyttää. Periaate kun on, että kodit ovat kaikille se paikka, joka saa olla sellainen kuin on. Koti on asujansa omaa aluetta ja turvapaikka. Sitä ei ulkopuolelta arvostella, vaikka se olisi kuinka vaatimaton/siivoton/oman maun vastainen. Koti on arvostelun ulkopuolella. Ne käytöstavat.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Saat asua just niin siistissä kodissa kuin tahdot. Itse en pystyisi asumaan esim kokonaan valkoisessa asunnossa tai asunnossa ilman lemmikkejä. En silti päivittelen netissä miten joku pystyy asumaan valkoisessa talossa ilman lemmikkejä. Ymmärrän että makuja ja standardeja on erilaisia.
Kyllähän tässä kevään valossa on tullut itsekin herättyä siihen, kuinka likaiset ikkunat taas ovatkaan, ja kuinka jossakin nurkassa tai lampun päällä on pölyä. Ei sitä pimeällä huomaa.
Joskus, kun saapuu kotiin pidemmältä reissulta, näkee asuntonsa helpommin ulkopuolisin silmin. Jos nyhjää kotonaan ihan koko ajan, siihen tottuu, eikä epäsiisteyttä niin huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApErehdyit syystä, jonka vuoksi aloituksesi ärsyttää. Periaate kun on, että kodit ovat kaikille se paikka, joka saa olla sellainen kuin on. Koti on asujansa omaa aluetta ja turvapaikka. Sitä ei ulkopuolelta arvostella, vaikka se olisi kuinka vaatimaton/siivoton/oman maun vastainen. Koti on arvostelun ulkopuolella. Ne käytöstavat.
Olipa ajatuksella kirjoitettu. Kiva, että joku osaa pukea sanoiksi tämän asian. On olemassa sanonta kotini on linnani, mutta tätähän se käytännössä tarkoittaa.
Siivoushulluista monet on (ex-)päihdeaddikteja.
Ihmisillä on eilaiset käsitykset siisteydestä. Joillain kaiken pitää olla hohtavan valkoista ja steriiliä, toisille riittää että asunnossa pystyy itse elämään.
Jos joku kutsuu sinut kotiinsa, kunnioita sitä. Älä arvostele. Miten mielenvikainen täytyy olla, jos ei tämän vertaa löydy sosiaalista ymmärrystä?
Aika moni ottaa lämpöä tästä aiheesta. 🤭
Näen kyllä, mutta ei kiinnosta. Elämäntehtäväni ei ole siivota koko ajan. Siivoamista näet riittää 5-henkisessä perheessä, jossa on myös 5 koiraa. Siivoan kyllä ihan helvetisti, mutta silti niitä roiskeita sun muuta paskaa vaan on aina joka paikassa. Aikansa kutakin. Kunhan lapset lähtee maailmalle ja koirat kuolee, niin sitten taas on siistiä. Elämää tämä vain on.
Vierailija kirjoitti:
Ota kuumetta alentavaa lääkettä.
Mulla oli ennen sekaisa koti. Sitten tuli lappu postiluukusta että on tulossa jotain patterien venttiilien säätäjiä ja oli pakko siivota kämppä. Sen jälkeen olen siivonnut kerran viikossa ettei koti enää likaannu siihen pisteeseen ja pidän huolen ettei krääsää hordaannu, pahvilaatikoita ja sen sellaista etc.
Pyyhkeet, lakanat ja vaatteet on tosin aina olleet puhtaat kun en pysty kuivaamaan itseäni likaisiin pyyhkeisiin tai nukkumaan likaisissa lakanoissa.
Vierailija kirjoitti:
Z-sukupolven mielestä on noloo jos ”menee tunteisiin” 💀💀
Vierailija kirjoitti:
Minusta taasen on tosi vapauttavaa huomata esim. jonkun siivousintoilijan kattolampun pölyinen päällinen. Että ei ole onneksi täydellinen hänkään.
Ja monesti vierailu tuntuu rennommalta kodissa, jossa ei ole turhaan nipotettu siivousta ennenkuin vieraat saa tulla.
100% samaa mieltä.
Ei meillä ole pakko käydä, jos ahdistaa se, ettei meillä ole eteisessä kengät tiptop järjestyksessä.
Liian pedantti koti antaa vaikutelman henkilöstä joka yrittää hallita maailmaa järjestyksen kautta. Monesti esim syömishäiriössä samantyyppinen tausta.
Minulla on nykyisessä kämpässä aika likaista verrattuna edellisiin asuntoihin. Siivoan aika jatkuvasti, mutta ilma on niin likaista, koska vieressä vilkkaasti liikennöity tie, että joka paikka on mustan pölyn peitossa aika nopeasti. Se piintyy kiinni jopa seiniin, joten eipä sitten oikein mitään voi, ellei oikeasti siivoa ihan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minä asun 300 neliön talossa ja meillä on muitakin kiinteistöjä, niin keksin muutakin puuhaa kuin siivota jatkuvasti ja jos jotakuta häiritsee meidän sotkut, niin saa auttaa siivoamisessa tai olla ulkopuolella.
Huono näkö ja liikuntakyvyn rajoittuminen saa lian nopeasti jämähtämään.