Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon lihaa syötte keskimäärin viikossa?

Vierailija
05.10.2015 |

Olen alkanut laskea, kuinka paljon syön lihaa ja olen tullut siihen tulokseen, että liikaa. Syömme lihaa ehkä 3-5 päivänä viikossa, loput päivät syömme kanaa tai kalaa. Mies väittää, ettei pärjää kasvisruoalla. Itse voisin hyvin pitää kasvispäiviä ja joskus harvoin pidänkin, jos jaksan tehdä itselleni eri ruokaa.

Nyt kuitenkin ajattelin kokeilla perinteistä soijarouhehuijausta. Jaoin jauhelihan neljään osaan ja pakastin kunkin lituskana pussissa. Aion vähentää lihan kulutusta jauheliharuoissa 1/4:een aikaisemmasta per ateria. Lisään loput soijarouhetta ja katson meneekö miehelle läpi.

Miten muilla? Tuleeko lihaa syötyä liikaa vai pidättekö määrät kohtuullisina?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kalaa kerran tai kaksi viikossa, luomunaudanlihaa ehkä keskimäärin kerran viikossa. En syö broileria enkä tavallista possua lainkaan eettisistä syistä. Voisin alkaa kasvissyöjäksi, mutta en halua rajoittaa syömistäni ehdottomasti. Se että joskus voi syödä lihaa on kuitenkin ihan kätevä juttu esimerkiksi ulkomailla tai kyläillessä, jos tulee tilanne ettei oikein voi valita tai ei halua vaivata ruoanlaittajaa erikoisruokavaliovaatimuksilla.

Vierailija
22/45 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolla grammaa. Ja oon lihansyöjiä vahvempi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä te sitten korvaatte lihan? Itse syön n. 300g päivässä! Mutta tuntuu ettei ilman lihaa nälkä pysy poissa ollenkaan, enkä viittis hiilareitakaan puputtaa jatkuvasti.

Vierailija
24/45 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jauheliha lasketaan lihaksi niin 1-2kg viikossa.

Vierailija
25/45 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:27"]

Olen alkanut laskea, kuinka paljon syön lihaa ja olen tullut siihen tulokseen, että liikaa. Syömme lihaa ehkä 3-5 päivänä viikossa, loput päivät syömme kanaa tai kalaa. Mies väittää, ettei pärjää kasvisruoalla. Itse voisin hyvin pitää kasvispäiviä ja joskus harvoin pidänkin, jos jaksan tehdä itselleni eri ruokaa.

Nyt kuitenkin ajattelin kokeilla perinteistä soijarouhehuijausta. Jaoin jauhelihan neljään osaan ja pakastin kunkin lituskana pussissa. Aion vähentää lihan kulutusta jauheliharuoissa 1/4:een aikaisemmasta per ateria. Lisään loput soijarouhetta ja katson meneekö miehelle läpi.

Miten muilla? Tuleeko lihaa syötyä liikaa vai pidättekö määrät kohtuullisina?

[/quote]

Jos kerran aikoo kasvissyöjäksi, niin miksei sitten syö kasvisruokaa. Älytöntä tollanen soijarouhepelleily.

Vierailija
26/45 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu kilo viikossa.

Vierailija
27/45 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään joka päivä lihaa jossain muodossa. Metsästämme ahkerasti, joten pakastimista löytyy niin hirveä, peuraa kuin kanalintujakin yllin kyllin. Oman tilan lehmistä ja possuista saadaan kaikki tarvittava. Jopa leikkeet ja makkarat on omaa tuotantoa. Varmadti lähiruokaa, hyvää ja puhdasta :)

Vierailija
28/45 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 19:25"]

Meillä syödään joka päivä lihaa jossain muodossa. Metsästämme ahkerasti, joten pakastimista löytyy niin hirveä, peuraa kuin kanalintujakin yllin kyllin. Oman tilan lehmistä ja possuista saadaan kaikki tarvittava. Jopa leikkeet ja makkarat on omaa tuotantoa. Varmadti lähiruokaa, hyvää ja puhdasta :)

[/quote]

Tämähän oliskin se unelmatilanne, että tietäisi tasan tarkkaan, että eläimiä on kohdeltu hyvin. Valitettavasti harvalla on tähän mahdollisuutta ja siksi minä valitsen yleensä kasvisruoan.

Vierailija
29/45 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 19:21"]

Millä te sitten korvaatte lihan? Itse syön n. 300g päivässä! Mutta tuntuu ettei ilman lihaa nälkä pysy poissa ollenkaan, enkä viittis hiilareitakaan puputtaa jatkuvasti.

[/quote]

Esim. linsseillä, pavuilla, kananmunalla, maitotuotteilla... Me syömme kasvisruokaa 5 päivänä viikossa ja liharuokaa kahtena.

Vierailija
30/45 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 19:21"]

[/quote]

Palkokasveja, juureksia, viljaa, pähkinöitä, siemeniä, öljyä, hedelmiä.

Vierailija
31/45 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 19:21"]Millä te sitten korvaatte lihan? Itse syön n. 300g päivässä! Mutta tuntuu ettei ilman lihaa nälkä pysy poissa ollenkaan, enkä viittis hiilareitakaan puputtaa jatkuvasti.
[/quote]

Kasvissyöjät korvaavat lihan proteiinipitoisilla tuotteilla (tofu, soija, härkäpavut yms pavut, quorn...) eikä hiilareilla. :)

Vierailija
32/45 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran päivässä lihaa sisältävä ateria. Se liha on yleisimmin nautaa tai sikaa siitä syystä, että nautaa saamme ilmaiseksi ja sikaa pilkkahinnalla. Broileri on törkeän kallista, joten ostan sitä vain halvennuksesta ja silloinkin mielellään kokonainen lintu, eikä hakkeluksia. Keittelen siitä sitten itse lientä ja lihasta saa aikaan kaksi ruokaa. Kala on myös niin kallista, että menee yli budjetin. Kalapuikkoja en kalaksi miellä, niitä meillä kuitenkin on pakkasessa ja joskus tulee niitäkin syötyä, lähinnä lasten toiveesta. En syö leikkeleitä, siis teollisia glukoosilla terästettyjä. Jos saan jostain halvalla naudan- tai porsaankieltä, teen itse leikkelettä, muuten olen ilman.

Meillä siihen yhteen ateriaan kuluu 400-800g jauhelihaa tai kokolihaa. Ruoka höystetään kasviksilla, joten per nenä ei lihan määrä ole kovin suuri, kun tuosta syö viisi ihmistä ja yhdelle jää vielä seuraavaksi päiväksi lounas.

Kasvisruoat ei meillä maistu, paitsi minulle. Silti pakotan perheen syömään joskus pinaattikeittoa, pinaattilettuja, hernekeittoa (tässä kyllä vähän lihaakin mukana, jos ei lihaslihaa niin ainakin lihalientä ja luita).

Eli tuosta tulee semmoinen 700g lihaa viikossa. Meillä sitten myös suositaan rasvaista lihaa, eli se rasvakin laskeen jonkin verran proteiinin määrää.

Vierailija
33/45 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön n.100g naudan lihaa viikossa kuin jaan sen määrän mitä olen todella syönyt pidemmän ajan päälle. Se on noin arvioni. Voi olla vähemmän voi olla enemmän. Jos lihaksi lasketaan kala,kana ja possua en syö paljon. Kalaa tulee syötyä paljon. Possua ja kanaa voisin ostaa loppu viikosta. Porsaan pihvejä ja joitain kana suikaleita tai halpaa rintaa. Chicken wingsit ovat myös hyviä koska tarvitsen rasvaa. Kanankoivet ovat myös hyviä mutta ne pitää aina tehdä uunissa ja siinä kestää sekä olen syönyt kanan koipea erittäin paljon. No kesken jäi. Jos lasketaan kaikki syöty liha niin jokin 200g päivässä. Ei kovin kummoinen määrä. Syön hiilareita paljon näköjään sitte. Tänään söin 2banaania, 3tonnikala purkkia ja riisiä ja aamuyöllä säin kaalia kuin en saanut unta. Pyrin syömään joka aamu puuroa. En jaksa stressata ruokavalioita. Pyrin syömään terveellisesti mutta joitain ruokia voi syödä paljon joitain ei. Pyrin syömään mahdollisimman terveitä ruokia paljon. Ruoan maku ei ole niin tärkeä kuin terveellisyys ja ruoan viihtyvyys missä ruokasi ikinä onkaan! Älä anna ruokasi piestä sinua! :)

Vierailija
34/45 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm...Kysyntä olisi suuri.

Vierailija
35/45 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 19:25"]

[/quote]

Tämähän oliskin se unelmatilanne, että tietäisi tasan tarkkaan, että eläimiä on kohdeltu hyvin. Valitettavasti harvalla on tähän mahdollisuutta ja siksi minä valitsen yleensä kasvisruoan.
[/quote]fiksuinta mitä on.

Vierailija
36/45 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 19:25"]

[/quote]

[/quote]fiksuinta mitä on.
[/quote]kysyntä olisi suuri.

Vierailija
37/45 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 19:34"]Kerran päivässä lihaa sisältävä ateria. Se liha on yleisimmin nautaa tai sikaa siitä syystä, että nautaa saamme ilmaiseksi ja sikaa pilkkahinnalla. Broileri on törkeän kallista, joten ostan sitä vain halvennuksesta ja silloinkin mielellään kokonainen lintu, eikä hakkeluksia. Keittelen siitä sitten itse lientä ja lihasta saa aikaan kaksi ruokaa. Kala on myös niin kallista, että menee yli budjetin. Kalapuikkoja en kalaksi miellä, niitä meillä kuitenkin on pakkasessa ja joskus tulee niitäkin syötyä, lähinnä lasten toiveesta. En syö leikkeleitä, siis teollisia glukoosilla terästettyjä. Jos saan jostain halvalla naudan- tai porsaankieltä, teen itse leikkelettä, muuten olen ilman.

Meillä siihen yhteen ateriaan kuluu 400-800g jauhelihaa tai kokolihaa. Ruoka höystetään kasviksilla, joten per nenä ei lihan määrä ole kovin suuri, kun tuosta syö viisi ihmistä ja yhdelle jää vielä seuraavaksi päiväksi lounas.

Kasvisruoat ei meillä maistu, paitsi minulle. Silti pakotan perheen syömään joskus pinaattikeittoa, pinaattilettuja, hernekeittoa (tässä kyllä vähän lihaakin mukana, jos ei lihaslihaa niin ainakin lihalientä ja luita).

Eli tuosta tulee semmoinen 700g lihaa viikossa. Meillä sitten myös suositaan rasvaista lihaa, eli se rasvakin laskeen jonkin verran proteiinin määrää.
[/quote]kysytään lihan eikä rasvan tai proteiinin määrää taukki!

Vierailija
38/45 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön lihaa 1-1,5kg viikossa enkä päivässä. Voisin hyvin syödä päivässäkin.

Vierailija
39/45 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvioisin, että 3-5 krt/ vko (mukaan lukien kanat ja kalat) Mun mies on onneksi kaikkiruokainen eikä valita

Vierailija
40/45 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritämme todella vähentää lihan syöntiä jatkossa mieheni kanssa. Uskaltaisinkohan sanoa että normaalisti menisi joku 1 - 1.5kg viikossa yhteensä kanaa ja punaisia lihoja per pää, nyt tarkoitus painottaa kalaa ja syödä useana päivänä viikossa kasvisruokia. Ehdottomaksi vegeksi en aio alkaa mutta huomattavasti kasvispainotteisemmaksi . Ei ole iso harppaus ja vaikutus olisi valtava jos suuri osa ihmisistä lähtisi muokkaamaan hieman ruokavaliotaan.