Kuinka paljon lihaa syötte keskimäärin viikossa?
Olen alkanut laskea, kuinka paljon syön lihaa ja olen tullut siihen tulokseen, että liikaa. Syömme lihaa ehkä 3-5 päivänä viikossa, loput päivät syömme kanaa tai kalaa. Mies väittää, ettei pärjää kasvisruoalla. Itse voisin hyvin pitää kasvispäiviä ja joskus harvoin pidänkin, jos jaksan tehdä itselleni eri ruokaa.
Nyt kuitenkin ajattelin kokeilla perinteistä soijarouhehuijausta. Jaoin jauhelihan neljään osaan ja pakastin kunkin lituskana pussissa. Aion vähentää lihan kulutusta jauheliharuoissa 1/4:een aikaisemmasta per ateria. Lisään loput soijarouhetta ja katson meneekö miehelle läpi.
Miten muilla? Tuleeko lihaa syötyä liikaa vai pidättekö määrät kohtuullisina?
Kommentit (45)
Kalaa tulee syötyä n.200g viikossa.
Vaihtelee aika paljon vuodenajan mukaan, sillä kesällä ja varsinkin lomalla grillaillaan melkein joka päivä. Ja kokolihasta tietysti kertyy paljon, yksi porsaanpihvikin painaa helposti 200 g. Toki välillä on kalaa tai kanaa tai esim. kesäkeittoa. Mutta kuitenkin, kesällä lihankulutukseni on luokkaa 1 kg/viikko, miehellä varmasti tuplaten tämä.
Muina vuodenaikoina lihankulutukseni pysyy kohtuudessa, koska normaalit kotiruuat ei ole niin lihapitoisia, vaan tavallisesti 400 g jauhelihasta tehdystä ruuasta 3-henkinen perheemme syö kaksi päivää. Pannulla ei mitään pihvejä usein paistella, vaan korkeintaan kerran pariin viikkoon, Ja tietysti välillä on myös kasvisruokaa ja kalaa. Arvioisin että grillikauden ulkopuolella syön punaista lihaa korkeintaan 500 g/viikko. Paitsi joulun aikaan, kun vedetään kinkkua napaan, silloin menee varmasti pari kiloa viikossa.
Aika hyvin. :) Mä vedä päivässä ton 2x 400g lihaa. Joskus ku lihottelin vedin kerralla esim. 900g jauhelihaa, siihen päälle(ei yleensä mahtunut yhdelle lautaselle)+Juoma. Sit parin-kolmen tunnin päästä lisää safkaa koneeseen. Alle 80kiloisena vetelin tonne 5000-10000kcal per päivä. Eli mä voisin syödä teidän koko perheen viikon safkat päivässä.
Ehkä aivan maksimissaan 250g/henkilö viikossa. Siis kaikkea lihaa ja kalaa. Usein ei mene ollenkaan.
En syö mitään eläintä, joka on kävellyt eläessään neljällä jalalla. Eli en syö lainkaan punaista lihaa. Kalaa ja kanaa syön. Mieheni tekee yleensä viikonloppuna toisena päivänä kalaruoat, jota lämmitä ehkä pari päivää viikolla, jos sitä riittää. Kanaa syön ehkä parina päivänä viikossa ja muina päivinä kasvisruokaa.