Kuinka paljon lihaa syötte keskimäärin viikossa?
Olen alkanut laskea, kuinka paljon syön lihaa ja olen tullut siihen tulokseen, että liikaa. Syömme lihaa ehkä 3-5 päivänä viikossa, loput päivät syömme kanaa tai kalaa. Mies väittää, ettei pärjää kasvisruoalla. Itse voisin hyvin pitää kasvispäiviä ja joskus harvoin pidänkin, jos jaksan tehdä itselleni eri ruokaa.
Nyt kuitenkin ajattelin kokeilla perinteistä soijarouhehuijausta. Jaoin jauhelihan neljään osaan ja pakastin kunkin lituskana pussissa. Aion vähentää lihan kulutusta jauheliharuoissa 1/4:een aikaisemmasta per ateria. Lisään loput soijarouhetta ja katson meneekö miehelle läpi.
Miten muilla? Tuleeko lihaa syötyä liikaa vai pidättekö määrät kohtuullisina?
Kommentit (45)
Puolisen kiloa per pää päivässä. Mies urheilee, poika harrastaa ja minäkin kuntoilen aktiivisesti, joten mitään porkkanadieettiä emme todellakaan ala käyttämään.
Mun mies on kasvissyöjä, ollut n. 12-vuotiaasta asti. Itse syön kalaa ja joskus harvoin ihan pieniä määriä lihaa. Lapset syövät lihaa kodin ulkopuolella, joskus kyllä ostan esim. leikkelettä tai tarjoan lihaa sisältävää valmisruokaa. Itselleni ja lapsille teen kalaruokaa melko usein. Lihaa ei siis meidän taloudessa juuri syödä.
kana ei ole lihaa? Uutta tietoa mulle.
En syö lihaa ollenkaan. Edes sitä kanaa.
Ja mies. Ja kyllä pärjään.
Kanaa lähes päivittäin, kalaa korkeintaan kerran viikossa. Possua tai nautaa satunnaisesti, ehkä kerran parissa viikossa.
Suosittelen, että soijarouheen sijasta käytät kotimaisia vaihtoehtoja eli herne- tai härkäpapurouhetta.
Olen kasvissyöjä, syön maitoa ja kananmunaa. Pyrin kuitenkin välttämään niitäkin, esim. kahviin käytän soijamaitoa jne. mutta valitettavasti usein vegaaniset vastaavat tuotteet ovat kalliimpia ja en ole valmis luopumaan home- ja aurajuustosta, VIELÄ. :D
Ainut liharuoka, jota toisinaan tekee mieli, on Atrian jauheliharoiskeläppä. Erittäin perverssiä. Viimeksi sorruin siihen viime vuoden kesällä festareilla. Onneksi sen lihaprosentti on olematon, mutta hävettää kyllä silti. Sinänsä siis esimerkiksi jauhelihan mausta ihan tykkään, mutta kasvissyöntini syyt ovat ekologisia, eettisiä ja terveydellisiä.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:31"]
Suosittelen, että soijarouheen sijasta käytät kotimaisia vaihtoehtoja eli herne- tai härkäpapurouhetta.
[/quote]
Joista puuttuu tvp:n eli soijaruoheen tympeä maku, eivätkä ole samanlaista äärimmäisen prosessoitua ruokaa kuin tvp.
Kala ja kana on myös lihaa. Syön punaista lihaa 0-500 g kuussa, eli sanotaan vaikka 80 g viikossa. Kanaa pari kertaa kuussa eli 50 g viikossa, kalaa keskimäärin 2-3 krt viikossa eli 350 g. = noin puoli kiloa lihaa viikossa
Muuten saan proteiinin herneistä, pavuista, soijasta ja kananmunasta. Esim. tänään söin härkäpapumakaronilaatikkoa. N21
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:29"]Puolisen kiloa per pää päivässä. Mies urheilee, poika harrastaa ja minäkin kuntoilen aktiivisesti, joten mitään porkkanadieettiä emme todellakaan ala käyttämään.
[/quote]
Yli 500 g /viikko punaista lihaa lisää syöpäriskiä hurjasti. Te syötte yli viikkorajan päivässä.:( mietipä perhettäsi ja korvaa liha edes valkoisella kalalla tai muulla terveellisellä.
Punaista lihaa (poro, hirvi, peura) noin 10-50 g viikossa, kalaa ehkä 300 g viikossa. Lintuja en syö. Mielestäni määrä on kohtuullinen, tosin kalaa voisin syödä monipuolisemmin; aika usein tulee syötyä lohta, siikaa, ahventa tai kuhaa, haluaisin oppia laittamaan muutakin.
En syö mitään lihaa. En myöskään kalaa tai kanaa, joita ap ei tunnu edes lihaksi laskevan. Hemoglobiini on aina ollut vähintään 140, olen hoikka, ei ole koskaan raskas tai tukkoinen olo syömisen jälkeen ja suoli toimii niinkuin pitää.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:47"]
Punaista lihaa (poro, hirvi, peura) noin 10-50 g viikossa, kalaa ehkä 300 g viikossa. Lintuja en syö. Mielestäni määrä on kohtuullinen, tosin kalaa voisin syödä monipuolisemmin; aika usein tulee syötyä lohta, siikaa, ahventa tai kuhaa, haluaisin oppia laittamaan muutakin.
[/quote]
Urheilusta piti vielä mainita. Sekä mä että mies (syödään samalla tavalla) treenataan neljä kertaa viikossa salilla plus aerobiset päälle. Mies on n. 100 kg lihasta ja itsekin olen tiukassa kunnossa, vaikka ei sitä bodaribroileria syödäkään.
Ehkä 300 g viikossa. Kalaa ei juuri mene allergioiden takia, simpukoita ehkä 1-2 kertaa kuussa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:40"]0 grammaa
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:30"]
kana ei ole lihaa? Uutta tietoa mulle.
En syö lihaa ollenkaan. Edes sitä kanaa.
Ja mies. Ja kyllä pärjään.
[/quote]
No niin lapsukaiset. En väittänyt, ettei kana olisi lihaa. Erottelin vain (punaisen) lihan ja kanan erikseen. Olisi pitänyt olla tarkempi termeissä. Naudan tai possun liha on joka tapauksessa sitä lihaa, jonka syömistä haluan vähentää.
Kivaa, että kasvissyöjänä halusit tulla lihansyöntiketjuun kertomaan, ettet syö lihaa. Se on tosi kiinnostava tieto. Ja hyvä, että sulla on myös mies! :-)
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:50"]
[/quote]
Urheilusta piti vielä mainita. Sekä mä että mies (syödään samalla tavalla) treenataan neljä kertaa viikossa salilla plus aerobiset päälle. Mies on n. 100 kg lihasta ja itsekin olen tiukassa kunnossa, vaikka ei sitä bodaribroileria syödäkään.
[/quote]
Sata kiloa lihasta ja siihen vielä luut päälle, on iso mies!
Syön lihaa keskimäärin kerran kuussa. Tähän kuuluu siis siipikarja myös, kalaa syön välillä. Joskus olen 3-4 kk ilman ja joskus taas syön pari kolme kertaa kuussa. Määrät kyllä pieniä, tyyliin annos kanasalaattia tai yksi bratwurst.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:50"]
[/quote]
[/quote]
Miehesi kuulostaa hiukan ylipainoiselta, vaikka hyvin lihaksikas onkin. Ellei se sitten ole yli 190 cm pitkä...
Miksi kana ja kala ei ole lihaa?