Tapailemallani miehellä ei ole yhtään sarkasmin tajua, ottaa kaiken kirjaimellisesti ja suutahtaa "valehtelusta" esim. sanoin vitsillä keränneeni viime vuonna ainakin 500 litraa mustikoita yhtenä päivänä
Meni ihan vakavaksi ja alkoi inttää, miten muka sain niin paljon pyörän kyydissä kulkemaan, miksi valehtelen. Päivittelin kerran, kuinka serkkuni on idiootti kun oli lähtenyt humalassa auton rattiin. Sanoin, että serkulla ei nykyään ole aivoja enää ollenkaan. "Älä jauha pas kaa, ei kukaan voi elää ilman aivoja" Samalla serkulla on myös aina pakottava tarve kertoa milloin menee tarpeilleen. Kerran lohkaisin "No kiitos, en olis voinut elää ilman tuota tietoa" Myöhemmin alkoi vängätä siitä, miksi se tieto oli ollut minulle niin tärkeä.
Tuon tyyppiset jutut ottaa aina kuolemanvakavasti ja loukkaantuu. Olen huomannut jo, että valitsen sanani tarkkaan hänen seurassaan. Tunteeko muut tällaisia ihmisiä ja mistä voi johtua? kolmekymppinen mies.
Kommentit (624)
Jaa. No en mäkään ole koskaan poiminut mustikoita, joten en tiedä, paljonko niitä pystyy päivässä keräämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh. Kylläpä täällä otetaan tosissaan ap:n jutut ja väitetään jopa valehtelijaksi. Ei kannata arvostella juttuja, jos ei tiedä että missä kontekstissa ne on esitetty.
Kävin itsekin eräänä syksynä mustikassa ja naapuri sattui pihalle lähtiessä ja tullessa. Olin toikkaroinut metsässä yli kolme tuntia, monta kilometriä ja tulin kotiin hikisenä ja ihan itikoiden puremia täynnä. Olin saanut kokonaiset 5 dl mustikoita. Naapuri kyseli, että sainko minkä verran saalista ja huikkasi hänelle "50 litraa" ja kävelin taloa kohti kevyen ämpärin kanssa. Huusin perään, että *ei kun 0.50 litraa oikeasti ". Aivan hyvin olisin voinut käyttää 500 litraa, kun tarkoitus oli itsekin naureskella olemattomalle saaliille.
No tuohan oli ihan erilainen ja aidosti lakonisuudessaan hauska heitto jonka kuulija jo äänensävystäkin ymmärtää vitsiksi.
Ei voi edes verrata noihin ap:n juttuihin.
500 litraa on täysin mahdoton jopa Thaimaan poimijoille ja jokainen normaali ihminen ymmärtää asian vitsiksi.
Onhan se mahdoton. Mutta voi Suomessa olla ihmisiä jotka eivät ole koskaan itse poimineet mustikoita. Mistä silloin voi tietää? Tosin ap:n muut esimerkit selvensivät, että tässä tapauksessa ei ole siitä kyse.
En ole koskaan poiminut mustikan mustikkaa. Osaan kuitenkin hahmottaa, että 500 litraa mustikoita on todella paljon. Varsinkin kun viestiin yhdistää kontekstuaaliset vihjeet, on epätodennäköistä, ettenkö olisi ymmärtänyt mistä on kyse ilman sen kummoisempaa analysointia.
Aika moni näköjään pystyy elämään ilman aivoja
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan väittäisi poimineensa 500l mustikoita päivässä?
Ensimmäinen kommentti koko ketjussa kuului "Miksi ihmeessä kukaan sanoisi, että on poiminut 500 litraa mustikoita päivässä?" Päätit sitten kirjoittaa täsmälleen saman asian eri sanoin sivulle 9.
Vierailija kirjoitti:
No ei nuo ap:n jutut minunkaan mielestäni hauskoja ole, vaikka olen ihan "normaali".
Vaikuttavat molemmat aika törpöiltä, ap sekä miehensä.
Hauskaa tai ei, ainakin on selvää että ne on tarkoitettu hauskaksi. Siitä tässä oli kyse, ei siitä kannattaako ap:n siirtyä stand up -uralle. Ei kukaan ole törppö vain siksi että mielestäsi hänen huumorinsa ei ole hauskaa. Tai siksi että ei ole "normaali".
Itseäni ainkin rasittaa ihmiset, joka liioittelevat asioita, tai vääntävät niitä johonkin muuhun suuntaan. Se ei ole merkki selkeästä ajattelukyvystä muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko kaikki asspergerit kokoontuneet av:lle?
Ei vaan idioootit liioittelijat . En näe tuossa mitään sarkasmia tai edes kaukaisesti hauskaa ja itse sentään olen savolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh. Kylläpä täällä otetaan tosissaan ap:n jutut ja väitetään jopa valehtelijaksi. Ei kannata arvostella juttuja, jos ei tiedä että missä kontekstissa ne on esitetty.
Kävin itsekin eräänä syksynä mustikassa ja naapuri sattui pihalle lähtiessä ja tullessa. Olin toikkaroinut metsässä yli kolme tuntia, monta kilometriä ja tulin kotiin hikisenä ja ihan itikoiden puremia täynnä. Olin saanut kokonaiset 5 dl mustikoita. Naapuri kyseli, että sainko minkä verran saalista ja huikkasi hänelle "50 litraa" ja kävelin taloa kohti kevyen ämpärin kanssa. Huusin perään, että *ei kun 0.50 litraa oikeasti ". Aivan hyvin olisin voinut käyttää 500 litraa, kun tarkoitus oli itsekin naureskella olemattomalle saaliille.
No tuohan oli ihan erilainen ja aidosti lakonisuudessaan hauska heitto jonka kuulija jo äänensävystäkin ymmärtää vitsiksi.
500 litraa on täysin mahdoton jopa Thaimaan poimijoille ja jokainen normaali ihminen ymmärtää asian vitsiksi.
Onhan se mahdoton. Mutta voi Suomessa olla ihmisiä jotka eivät ole koskaan itse poimineet mustikoita. Mistä silloin voi tietää? Tosin ap:n muut esimerkit selvensivät, että tässä tapauksessa ei ole siitä kyse.
En ole koskaan poiminut mustikan mustikkaa. Osaan kuitenkin hahmottaa, että 500 litraa mustikoita on todella paljon. Varsinkin kun viestiin yhdistää kontekstuaaliset vihjeet, on epätodennäköistä, ettenkö olisi ymmärtänyt mistä on kyse ilman sen kummoisempaa analysointia.
Hieno suoritus.
Vierailija kirjoitti:
Mää oon ainakin miljoona kertaa kirjoittanut että älä aina liioittele, liioittelu ei ole sarkasmia.
Oletko varma että 1 000 000 tässä tapauksessa se oikea luku? Aika tarkkaa kirjanpitoa vaikka 10 000 maininnan virhemarginaalilla.
Mun huumori on parempaa kuin sun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan väittäisi poimineensa 500l mustikoita päivässä?
Ensimmäinen kommentti koko ketjussa kuului "Miksi ihmeessä kukaan sanoisi, että on poiminut 500 litraa mustikoita päivässä?" Päätit sitten kirjoittaa täsmälleen saman asian eri sanoin sivulle 9.
Aivan luin aloituksen ja vastasin siihen.
Marjanpoiminta on vakavaa puuhaa, eikä siitä sovi liioitella.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni näköjään pystyy elämään ilman aivoja
Jos pystyy elämään ilman aivoja, niin zombitkin jättävät rauhaan.
Porukka veti mustikoita sieraimiin oikein kunnolla.
Ainakin sen 500 litraa.
Okei, miehen reagointi hieman ylimitoitettua mutta ymmärrän tavallaan..
Inhoan kaikkea turhaa pskanjauhantaa ja saivartelua. Kaikki asioiden kääntäminen nurinkurin ja sanojen vääntely on mielestäni turhaa hapentuhlausta. Ei mahdu huumoriini. Etenkin sellainen päinvastoin-asettelu. Esimerkiksi telkkarissa näkyy 100 v synttärit niin lohkaistaan "no onpa nuori ihminen, joku 20 v" tai kauniina aurinkoisena päivänä "no onpa huono sää!"
V*ttu turpa kiinni jos ei ole mitään järkevää asiaa. Enkä ole mikään assi.
Vierailija kirjoitti:
Liioittelu, hyperbola, on viestinnän tehokeino, jota ei saa käyttää jatkuvasti. Muuten se menettää tehonsa ja muuttaa muotonsa. Nimittäin valehteluksi.
Minulla on pääni sisällä kirjanpito, johon merkitsen hyperboliset, sarkastiset, karrikoidut, paradoksaaliset, allegoriset ja ironiset ilmaisut henkilöittäin omiin sarakkeisiinsa. Kun tietty ennalta määritelty raja-arvo kunkin väittämätyylilajin osalta ylittyy, tulkitsen henkilön lausuman tästä edespäin valehteluksi. Tämä on kätevä tapa, koska näin en joudu turvautumaan intuitiooni, vaan järkeilen täysin objektiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys asseille, jotka pitävät ap:n kommunikointitapaa sietämättömänä: Onko kenelläkään teistä lapsia? Jos lapsi sanoo olevansa supermies tai koira tai osaavansa lentää tai taikoa, suututteko myös hänelle ja syytätte valehtelusta tai liioittelusta? Kiinnostaa vaan siis että vaihteleeko tää reaktio yhtään kontekstin mukaan.
On eri asia kuvitella olevansa supermies tai koira kuin väittää poimineensa 500 l mustikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vaarana että tästä tulee monen sivun jankutus, mutta vastaan nyt kerran. Kun ei ole tehnyt jotakin työtä, sen suoritusnopeutta on mahdotonta arvioida. Esim puolukkaa voi kerätä tuplasti nopeammin kuin mustikkaa. Et kuitenkaan tiedä tätä eroa ilman kokemusta vaan marjan poimiminen on marjan poimimista. Et voi insinöörimäisesti järkeillä tätä, vaan se vaatii joko tietoa tai kokemusta.
Ihmisen joka "inhoaa turhaa paskanjauhantaa" tuskin kannattaa treffeillä käydä. Varmaan löytyy joku soveliaampikin pariutumistapa tällaisille henkilöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys asseille, jotka pitävät ap:n kommunikointitapaa sietämättömänä: Onko kenelläkään teistä lapsia? Jos lapsi sanoo olevansa supermies tai koira tai osaavansa lentää tai taikoa, suututteko myös hänelle ja syytätte valehtelusta tai liioittelusta? Kiinnostaa vaan siis että vaihteleeko tää reaktio yhtään kontekstin mukaan.
Miksi ihmeessä lapset sekoitat nyt tähän.
Koska lapset sanovat usein asioita, jotka ovat ilmeisen epätosia. Sanotko siis myös nelivuotiaalle, että "Miten niin olet muka supermies?! Ei yhtään hauskaa tuollainen liioittelu!"
Sinä siis samaistat lasten puheet ja aikuisen ihmisen tylsät vitsit?
Okei, eli et kykene vastaamaan tähän vaan haluat olla ymmärtämättä koko kysymystä. Annetaan olla. :D
No lasten puheet on lasten puheet ja mielikuvitus lentää. Vitsilläkö tällaista edes kysyit?
Eli, siis vastaus alkuperäiseen kysymykseen on (viimeisimmän kommentin perusteella) että kyllä, assin reaktio on siis eri, kontekstista riippuen. Eli lapsille ei suututa höpöjutuista(mielikuvitus), aikuisille suututaan (valehtelu).
Semmoista se on kun yrittää burgerin kanssa kommunikoida