Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Houkuttaisiko työskentely USA:ssa esimerkiksi sairaanhoitajana tai raskaan ajoneuvon kuljettajana?

Vierailija
11.04.2022 |

Aika monessa Suomessa alhaisesti palkatussa työssä palkat ovat ihan eri planeetalla nykyään USA:ssa. Onko koskaan houkutellut lähteä ainakin vähäksi aikaa töihin rapakon taakse? Tai oletko jo käynyt? Tässä esimerkkejä kahdesta kysytystä ammatista.

Sairaanhoitaja (Registered Nurse)

https://www.salary.com/tools/salary-calculator/registered-nurse-rn-leve…

Mediaanipalkka 111000 USD/vuosi (n. 8000 euroa kuussa)

Kuorma-auton kuljettaja

https://www.indeed.com/career/truck-driver/salaries/New-York--NY

86 000 USD ilman bonuksia (79 000 EUR vuodessa, n. 6300 E/KK)

Kommentit (206)

Vierailija
101/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pointti oli, että noi Suomesta katsottuna hyvät palkat ei ainakaan Kaliforniassa ole hyviä palkkoja vaan niillä on vaikea tulla täällä toimeen. Mutta jossain muualla USAssa noilla palkoilla voi siis elää varmaan ihan mukavasti. Tervetuloa vaan kokeilemaan täällä asumista, jos saat viisumin ja työluvan. Ei tämä mikään paratiisi ole mutta on täällä omat hyvät puolensa.

Näin varmasti on. Mutta liekö oikeasti että kalifornialaishoitsulla (n. 110 000 USD vuosipalkka) jää elintaso alhaisemmaksi kuin suomalaishoitsun keskimääräinen 39 000 EUR vuodessa pääkaupunkiseudulla?

https://www.indeed.com/career/registered-nurse/salaries/San-Diego--CA

Jää, kevyesti. Itse olen itärannikolla asunut suuressa kaupungissa, ja muutaman makuuhuoneen perheasunnon vuokra on turvallisella alueella helposti $4000-$6000 kuussa, tämän päälle tietysti, sähkö, kaasu, ruoka (joka on huomattavasti Suomea kalliimpaa, jos haluaa syödä hedelmiä ja kasviksia), terveysmenot (vakuutus ei todellakaan korvaa kaikkea) tipata pitää kaikkea mahdollista roskakuskista koulubussin kuljettajaan, ja säästää pitää lasten koulutukseen. Suomessa terveydenhuolto ja ilmainen koulutus on ihan älyttömän iso bonus, jota ei osata arvostaa. Eikä sitä, että asuinalueiden väliset turvallisuuserot ovat pieniä.

Jos vertailukohteet on Chicago ja Merikarvia nii USA on turvaton ja Suomi turvallinen. Jos (itä-)Helsinki ja Green Bay, Wisconsin nii sit osat on toisinpäin.

Vierailija
102/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeakoulututkinto sen sijaan maksaa mutta jos perheen tulot ovat riittävän pienet niin siihen saa kyllä myös taloudellista tukea yliopistoista. Mun lapsi aloittaa ensi syksynä opiskelun UCLAssä ja se maksaa meille kalifornialaisina ilman mitään tukia vähän alle 40000 dollaria vuodessa sisältäen asumisen kampuksella. UCLA on siis julkinen yliopisto. Yksityisissä yliopistoissa tai oman osavaltion ulkopuolella opiskellessa maksut ovat helposti paljon enemmän vuodessa.

Vertailun vuoksi: Minulla kaksi lasta opiskelee Aalto-yliopistossa (Suomen ykkösyliopisto heidän alallaan). He asuvat kampusalueella noin 30 neliön yksiössä (kumpikin omassaan). Opiskelu on tietenkin ilmaista, ja vuokran he maksavat asumistuella + osalla opintotuesta. Opintotuesta sen jälkeen jäävällä osalla he pystyvät halutessaan maksamaan vielä joka päivä kaksi ateriaa kampusalueen opiskelijaruokalassa.

Vaikka kuulun Suomessa parhaiten ansaitsevaan kymmenyksen, veroprosenttini pitäisi olla yli 15 vuotta nolla, jotta voisin maksaa säästyneillä veroilla kahdelle lapselle edes kanditutkinnon UCLASSA.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on yleensä keskititty haukkumaan vain vakuutuksiin perustuvaa systeemiä.

Kolikon kääntöpuoli on sitten nuo huippuhyvät liksat... Joita ei ole täällä "muistettu" mainita...

Hohhoijjaa. No kun juju on juuri siinä, ettei ne palkat ole huippuhyviä, kun leijonan osa menee erilaisiin vakuutuksiin ja asumiskustannuksiin, siihen sitten ruoat ja autot (joita on helposti useampikin perheessä) päälle. Ja kas, palkka ei tarjoakaan yhtään sen parempaa elintasoa kuin sairaanhoitajan palkka Suomessa. Siitähän tässä on kyse, ei se palkan koko itsessään kerro vielä mitään jos sitä ei suhteuta muihin kuluihin. Jopa Piilaakson koodarit, joilla on oikeasti korkea palkka, voi elää tämän vuoksi melko kädestä suuhun, kun kustannukset sillä alueella on vaan niin korkeat.

https://smartasset.com/taxes/california-tax-calculator#gChapLzaXk

Kaliforniasta tämän mukaan verojen jälkeen 110 000 USD:n hoitsun mediaanipalkasta jäisi käteen 

77000 USD, sellaiset 6000 euroa käteen kuussa. Eiköhän sillä maksa jo yksityistä sairaskuluvakuutusta, eläkemaksuja ym. Eikö myös useissa työpaikoissa työnantaja maksa vakuutuksen? 

Edelleen, en muuttaisi USA:n ilman sopivaa koulutusta, pitkäaikaissairaana tai vaikka perhettä perustamaan. Mutta nuorena hoitsuna vaihtoehtona muutamaksi vuodeksi sinne vs. Suomi? 

No jos tämä kuvitteellinen kalifornialaishoitsu asuu vaikka San Diegossa, niin hän maksaa vuokraa vähintään 2500 dollaria kuukaudessa, jos asuu yhden makuuhuoneen asunnossa. Työnantaja maksaa yleensä osan sairausvakuutus maksuista, mutta jää niistä maksettavaa monta sataa kuussa myös työntekijälle. Lisäksi tosta palkasta täytyy säästää myös oma eläke. Eli siitä menee kuukausittain vaikka 1000 dollaria eläkesäästöihin, jos hoitaja säästää vähän yli puolet vuosittaisesta maksimista eläkerahastoon. Ei siihen muuhun elämiseen sen jälkeen niin kamalasti rahaa jää. Mutta kyllä sillä toimeen tulee.

Jos käteen jää verojen jälkeen 6400 USD kuussa ja siitä menisi se 2500 vuokraan, 1000 eläkesäsäästöön (jonka voi lunastaa itselleen) 500 sairasvakuutukseen niin jäljelle jäisi vaikkapa 2400 USD = 2200 euroa kuussa joka on paljon enemmän kuin monelle hoitsulle jää Suomessa käteen verojen jälkeen ennen vuokraa...

Omg onko asunnot noin kalliita Kaliforniassa? Esim. jos ei ihan downtown eikä gettoa eikö halvemmalla irtoa. Esim. mitäköhän on perheasunnot joissa se 3 makuuhuonetta, min. 5000€?

Onko eläkekuutukset pakollisia, nimittäin eikö tuo eläkkeeseen pistettävä summa kuitenkin ole itsestä riippuvainen eli paljon haluaa pistää?

Täällähän otetaan väkisin tietty prosentti, mutta tietynsuuruinen eläke on taattu, mikä ihan hyvä systeemi, koska jos haluaa vielä muhkeamman eläkkeen, voi sitten halutessaan säästää lisää itse.

Eli jos jenkeissä ei halua säästää eläkkeeseen penniäkään tai vain pienen summan, mikä on eläke tai millä elää?

No asunnot on ainakin täällä Piilaaksossa noin kalliita. San Diego on halvempaa aluetta kuin tämä. Täältä on vaikea löytää mitään kunnollista yhden makkarin asuntoa alle kolmen tuhannen ja ne perheasunnot on noin 5000 jos koulut alueella on vähintään kohtalaiset. Jos on huonot koulut ja huonompi alue, vaikka jossain Itä- San Josessa niin voi saada kämpän vähän halvemmalla. Ehkä minimissään vähän alle neljällä tonnilla vuokrattua. Ostettuna asunnon mediaanihinta on täällä yli miljoonan. Kuviolla alueilla asunnot maksaa alkaen jotain 1.5miljoonaa, huonoilla alueilla voi saada vähän alle miljoonalla ja sitten ihan tavallisista kämpistä maksetaan helposti 2-3 miljoonaa. Ne joilla ei ole varaa maksaa tällaisia summia joko asuu useampi perhe samassa asunnossa tai tulee halvemmilla seuduilta 1.5-2h suuntaansa tänne töihin.

Vierailija
104/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä on kyllä jo monessa paikkaa ihan 8h työpäivät ei ne aina ole niitä 12h tai 14h. Osahan ri suostu edes tekemään yli 8h vuoroa.

Vierailija
105/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täälläkin hyvin erilaisia laskelmia elintasosta ja esim. vakuutusten kustannuksista. Mutta jos 2 duunaria saa käteen verojen jälkeen n. 12000€ voi siitä maksaa 5000€ asumiseen ja 1000€ pethern terveysvakuutukseen ja tos. näk. jää vähän enemmän, kun Suomessa. Erona, että pitää pistää säästöön esim. lasten jatkokoulutusta varten, joten loppujen lopuksi ei välttämättä jää enemmän.

Vierailija
106/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeakoulututkinto sen sijaan maksaa mutta jos perheen tulot ovat riittävän pienet niin siihen saa kyllä myös taloudellista tukea yliopistoista. Mun lapsi aloittaa ensi syksynä opiskelun UCLAssä ja se maksaa meille kalifornialaisina ilman mitään tukia vähän alle 40000 dollaria vuodessa sisältäen asumisen kampuksella. UCLA on siis julkinen yliopisto. Yksityisissä yliopistoissa tai oman osavaltion ulkopuolella opiskellessa maksut ovat helposti paljon enemmän vuodessa.

Vertailun vuoksi: Minulla kaksi lasta opiskelee Aalto-yliopistossa (Suomen ykkösyliopisto heidän alallaan). He asuvat kampusalueella noin 30 neliön yksiössä (kumpikin omassaan). Opiskelu on tietenkin ilmaista, ja vuokran he maksavat asumistuella + osalla opintotuesta. Opintotuesta sen jälkeen jäävällä osalla he pystyvät halutessaan maksamaan vielä joka päivä kaksi ateriaa kampusalueen opiskelijaruokalassa.

Vaikka kuulun Suomessa parhaiten ansaitsevaan kymmenyksen, veroprosenttini pitäisi olla yli 15 vuotta nolla, jotta voisin maksaa säästyneillä veroilla kahdelle lapselle edes kanditutkinnon UCLASSA.

Juuri näin se on. Mä olen se, jonka lapsi on syksyllä menossa UCLAan. Me voidaan maksaa hänen yliopistomaksunsa, koska meillä on hyvät tulot ja ollaan säästetty lapsille rahaa college fundiin koko se aika kun ollaan asuttu täällä. Mun vanhin lapsi päätti muuttaa Suomeen opiskelemaan. Hän saa sitten Suomessa ostettua itselleen vaikka velattoman asunnon college fundiinsa säästetyillä rahoilla. Mutta totta on myös että monet yliopisto-opiskelijat valmistuu täällä niin että niillä on maksettava monen sadan tuhannen opintovelka. Ei se ole kovin kiva lähtökohta itsenäiseen elämään.

Me kuuluttiin Suomessa eniten tienaavaan kymmeneen prosenttiin ja meidän vuositulot oli yhteensä noin 200000 vuodessa. Täällä meidän vuositulot oli viime vuonna 1.5 miljoonaa dollaria vuodessa. Eli meille jää täällä kaikkien maksujenkin jälkeen paljon enemmän rahaa käyttöön kuin Suomessa. Tosin tällaisille palkoilla ei täälläkään suurin osa ihmisistä pääse.

Vierailija
107/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin se on. Mä olen se, jonka lapsi on syksyllä menossa UCLAan. Me voidaan maksaa hänen yliopistomaksunsa, koska meillä on hyvät tulot ja ollaan säästetty lapsille rahaa college fundiin koko se aika kun ollaan asuttu täällä. Mun vanhin lapsi päätti muuttaa Suomeen opiskelemaan. Hän saa sitten Suomessa ostettua itselleen vaikka velattoman asunnon college fundiinsa säästetyillä rahoilla. Mutta totta on myös että monet yliopisto-opiskelijat valmistuu täällä niin että niillä on maksettava monen sadan tuhannen opintovelka. Ei se ole kovin kiva lähtökohta itsenäiseen elämään.

Me kuuluttiin Suomessa eniten tienaavaan kymmeneen prosenttiin ja meidän vuositulot oli yhteensä noin 200000 vuodessa. Täällä meidän vuositulot oli viime vuonna 1.5 miljoonaa dollaria vuodessa. Eli meille jää täällä kaikkien maksujenkin jälkeen paljon enemmän rahaa käyttöön kuin Suomessa. Tosin tällaisille palkoilla ei täälläkään suurin osa ihmisistä pääse.

Osaisitko arvioida paljonko ostovoimanne on noussut verrattuna Suomeen? Prosentuaalisesti.

Vierailija
108/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtoisesti voi menna riistettäväksi vaikkapa Amazonin leipiin. Tarvii hakea food stampejä, että pysyy edes hengissä.

Ja tosiaan, ei kannata sairastua, ainakaan pidempiaikaiseen sairauteen, koska vakuutukset ei kata pitkää hoitoa. Ja se maksaa sitten satoja tuhansia.

Puhumattakaan lasten koulutuksesta.

Mutta sehän on se unelma: jokainen maksaa koko summan siitä, mitä haluaa.

Minulla ainakin vakuutus on korvannut pitkäaikaisen sirauden hoidon. Miksi ei korvaisi?

Vierailija
109/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pointti oli, että noi Suomesta katsottuna hyvät palkat ei ainakaan Kaliforniassa ole hyviä palkkoja vaan niillä on vaikea tulla täällä toimeen. Mutta jossain muualla USAssa noilla palkoilla voi siis elää varmaan ihan mukavasti. Tervetuloa vaan kokeilemaan täällä asumista, jos saat viisumin ja työluvan. Ei tämä mikään paratiisi ole mutta on täällä omat hyvät puolensa.

Näin varmasti on. Mutta liekö oikeasti että kalifornialaishoitsulla (n. 110 000 USD vuosipalkka) jää elintaso alhaisemmaksi kuin suomalaishoitsun keskimääräinen 39 000 EUR vuodessa pääkaupunkiseudulla?

Jää, kevyesti. Itse olen itärannikolla asunut suuressa kaupungissa, ja muutaman makuuhuoneen perheasunnon vuokra on turvallisella alueella helposti $4000-$6000 kuussa, tämän päälle tietysti, sähkö, kaasu, ruoka (joka on huomattavasti Suomea kalliimpaa, jos haluaa syödä hedelmiä ja kasviksia), terveysmenot (vakuutus ei todellakaan korvaa kaikkea) tipata pitää kaikkea mahdollista roskakuskista koulubussin kuljettajaan, ja säästää pitää lasten koulutukseen. Suomessa terveydenhuolto ja ilmainen koulutus on ihan älyttömän iso bonus, jota ei osata arvostaa. Eikä sitä, että asuinalueiden väliset turvallisuuserot ovat pieniä.

Kapitalististen tiedemiesten mukaan USA:ssa joillakin on asuntolaina jota he maksavat, eivätkä asu vain vuokralla. 

Vierailija
110/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP tässä:

Joo, tiedetään että esim. pitkäaikaissairaana tai pienipalkkaisena elo ei ole USA:ssa helppoa. cEi ole tosin pitkäaikaissairaana Suomessakaan elo helppoa eikä pienipalkkaisenakaan nyt varsinaisesti yhtä ilotulitusta vaikka helpompaa kuin USA:ssa

Mutta jos siellä olisi kaikilla niin surkeaa niin kaipa sieltä lähdettäisiin elintasopakolaiseksi Eurooppaan eikä päin vastoin? Jos on terve ja työskentelee työvoimapula-aloilla (hoitsu ja kuorma-autonkuljettaja esimerkkeinä) palkat ovat hyvät. Takaisin Suomeen pääsee aina, kokemusta rikkaampana.

AP

Työpäivät on muuten jenkeissä aivan eri luokkaa kuin suomessa. Kaikki eivät sitä jaksaisi.

Mistä ihmeestä tulee käsitys, että Yhdysvalloissa työskennellään kellon ympäri. Normaali työpäivä on yhdeksästä viiteen työssä kun työssä. On varmasti aloja joissa on erilainen työkulttuuri, mutta niissä tienataan jo seitsemän/kahdeksan+ numeroisia lukuja.

Vierailija
111/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko jollain esimerkkejä pienemmistä asunnoista kalleissa kaupungeissa, eli ei mitään perheasuntoja. Kalifornian kaupungit lähinnä kiinnostaa + Miami.

Itse asuin kaksiossa San Franciscolla ihan hyvalla alueella, vuokra oli $2700 kuukaudessa plus laskut. Silti piti hyppiä aamuisin duuniin lähtiessä kodittomien ja narkkareiden yli.  Tämä siis ennen koronaa. 

Mikä alue?

Telegraph Hill

Vierailija
112/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisitko arvioida paljonko ostovoimanne on noussut verrattuna Suomeen? Prosentuaalisesti.

.

Vaikea kyllä arvioida. Tällainen mutu arvio olisi että jos meidän tulot on 7.5 kertaiset Suomeen verrattuna niin ostovoima on ehkä 3-4 kertainen. Mutta en siis ole varsinaisesti laskenut. Täällä on toisaalta myös pakko saada nyt rahaa säästöön paljon, jos aikoo pitää saman elintason myös eläkepäivinä. Silloin esim sairausvakuutukset maksaa helposti pari tonnia kuussa, kun työnantaja ei niitä enää kompensoi.

Joku kysyi aikaisemmin, että mitä täällä tekee ne ihmiset, jotka eivät säästä eläkettään. He tekevät töitä siihen asti että kuolema korjaa. Tai sitten vaihtoehtoisesti ajautuvat köyhyyteen ja kodittomuuteen.

Vierailija
113/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kapitalististen tiedemiesten mukaan USA:ssa joillakin on asuntolaina jota he maksavat, eivätkä asu vain vuokralla. 

Mutta monissa kaupungeissa asunnot ovat myös niin kalliita että tavalliset ihmiset eivät saa sellaista asuntolainaa, että pystyisivät ostamaan oman asunnon.

Vierailija
114/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutus on meillä paketti, johon joka jumalan vuosi tehdään muutoksia, ja pitää pohtia ja päättää joka perheenjäsenen kohdalla, tarvitseeko:

-sairasvakuutuksen? (korkea omavastuu? HMO? PPO?) onko lääkärini ja praktiikka edelleen tämän vakuutuksen piirissä? kuinka paljon on omavastuuraja per henkilö kussakin vaihtoehdossa? per perhe?

-lääkkeet? (postitse? apteekista?) mitkä lääkkeet on formulary-listalla tänä vuonna?

-silmälasit? piilarit? optikkovakuutus korvaa yhdet yksivahvuuslasit tai $150 arvosta piilareita, yhden silmälääkärikäynnin melkein kokonaan, paitsi piilarisovitusmaksun x, plus 12x$10/hlö>=?

-hammaslääkärivakuutus? halpa, mutta ilmaisen tarkastuksen ja puhdistuksen jälkeen joutuu maksamaan itse puolet kaikista kalliista jutuista

-kuinka paljon säästän itse flex-säästötilille? Nyt kristallipallo esiin, joudunko maksamaan tänä tulevana vuonna paljon vai vähän omavastuumaksuja, $500 ambulanssikyydin omavastuun, kruunun tai juurihoidon hampaaseen? Muuttaako IRS verosääntöjä tänä vuonna?

-lastenhoitoflextili? korvataanko kesäleirimaksu, jos lapsi nukkuu siellä yön yli? Lukeeko siinä 12 ja alle, vai alle 12-v?

-lyhytaikainen työkyvyttömyysvakuutus?

-pitkäaikainen työkyvyttömyysvakuutus?

jne jne. Varmaan unohdin jotain mielenterveysohjelmia, lump sum cancer insurance, kuntosalioptio tms. Ennen tuli kotiin monta kiloa brosyyrejä jotka piti kahlata läpi, että pystyi tekemään jonkinlaisen päätöksen. Nykyään tulee postikortti, jossa on linkki nettisivuille.

Vierailija
115/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös terveysvakuutus ole luokkaa 100$/kk? Ei nyt ihan paha jostain 5000-7000$ nettopalkasta.

https://www.investopedia.com/how-much-does-health-insurance-cost-4774184

Keskimäärin 100USD/KK. Jos nyt maksaa vaikka kolminkertaisestikin niin eiköhän sen isosta palkasta maksele. Työnantajat maksavat leijonanosan.

Riippuu täysin työnantajasta, että kuinka hyvän terveyspaketin tarjoavat kellekin työntekijälle. Se on siellä keskeinen osa työsuhteen ehtoja. Monille tärkeämpi kuin palkka. Hyvät vakuutukset ovat kalliita ja niissäkin voi olla ikäviä rajoituksia. USA:ssa myös reseptilääkkeet ovat erittäin kalliita, n. 3x Suomr hinnat. Eläkeläiset saavat edullisemmin. Jos sairastuu pahemmin, niin sitten kannattaa palata Suomeen. USA:ssa olisi hyvä olla vähintään 50000 dollarin turvakassa ihan jo terveydenkin kannalta. 200000 dollaria pankissa tai sijoituksissa alkaisi jo antamaan sellaisen hyvän perusturvan.

Meillä vakuutus maksaa reseptilääkkeet melkein kokonaan, ja itselle jää muutama dollari maksettavaa. Pystyttäisiin maksamaan ne täysin omasta kukkarosta, vaikka ei olisi vakuutustakaan.

Vierailija
116/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta minkä ikäisiä olette ihmiset joiden elämä pyörii terveydenhuollon ja lääkkeiden hintojen ympärillä? Tuntuu todella kaukaiselta näin vähän alle 30 vuotiaalle.

Vierailija
117/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta ei omistusasunnoissa sen halvemmalla pääse, ellei ole ostanut asuntoa kauan sitten. USAssa asuva veljeni maksaa vähän yli puolen miljoonan dollarin hintaisesta omakotitalosta (ei todellakaan Kaliforniassa) lainaa, kiinteistöveroa ja vakuutusta (lainan antaneen pankin vaatimus) 5000 dollaria kuukaudessa. Laina-aika on pitkä (en muista, onko se 25 vuotta vai enemmän), mutta korkotaso on ihan eri kuin suomalaisessa asuntolainassa.

Vierailija
118/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Vaikea kyllä arvioida. Tällainen mutu arvio olisi että jos meidän tulot on 7.5 kertaiset Suomeen verrattuna niin ostovoima on ehkä 3-4 kertainen. Mutta en siis ole varsinaisesti laskenut. Täällä on toisaalta myös pakko saada nyt rahaa säästöön paljon, jos aikoo pitää saman elintason myös eläkepäivinä. Silloin esim sairausvakuutukset maksaa helposti pari tonnia kuussa, kun työnantaja ei niitä enää kompensoi.

Joku kysyi aikaisemmin, että mitä täällä tekee ne ihmiset, jotka eivät säästä eläkettään. He tekevät töitä siihen asti että kuolema korjaa. Tai sitten vaihtoehtoisesti ajautuvat köyhyyteen ja kodittomuuteen.

Jos ikänsä ovat töissä, niin saavat tietenkin normaalin työeläkkeen. Tämän eläkkeen lisäksi voi säästää itse eläkettä.

Vierailija
119/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP tässä:

Joo, tiedetään että esim. pitkäaikaissairaana tai pienipalkkaisena elo ei ole USA:ssa helppoa. cEi ole tosin pitkäaikaissairaana Suomessakaan elo helppoa eikä pienipalkkaisenakaan nyt varsinaisesti yhtä ilotulitusta vaikka helpompaa kuin USA:ssa

Mutta jos siellä olisi kaikilla niin surkeaa niin kaipa sieltä lähdettäisiin elintasopakolaiseksi Eurooppaan eikä päin vastoin? Jos on terve ja työskentelee työvoimapula-aloilla (hoitsu ja kuorma-autonkuljettaja esimerkkeinä) palkat ovat hyvät. Takaisin Suomeen pääsee aina, kokemusta rikkaampana.

AP

Työpäivät on muuten jenkeissä aivan eri luokkaa kuin suomessa. Kaikki eivät sitä jaksaisi.

Mistä ihmeestä tulee käsitys, että Yhdysvalloissa työskennellään kellon ympäri. Normaali työpäivä on yhdeksästä viiteen työssä kun työssä. On varmasti aloja joissa on erilainen työkulttuuri, mutta niissä tienataan jo seitsemän/kahdeksan+ numeroisia lukuja.

no eipä todellakaan jossakin Denny's ravintolassa tarjoilijana, kaupan hyllyttäjänä tai UPS paketteja lastaavana tienaa 7-8 numeroisia lukuja LOL

Vierailija
120/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta ei omistusasunnoissa sen halvemmalla pääse, ellei ole ostanut asuntoa kauan sitten. USAssa asuva veljeni maksaa vähän yli puolen miljoonan dollarin hintaisesta omakotitalosta (ei todellakaan Kaliforniassa) lainaa, kiinteistöveroa ja vakuutusta (lainan antaneen pankin vaatimus) 5000 dollaria kuukaudessa. Laina-aika on pitkä (en muista, onko se 25 vuotta vai enemmän), mutta korkotaso on ihan eri kuin suomalaisessa asuntolainassa.

5000 dollaria kuukaudessa! Onpa merkillistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi