Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Houkuttaisiko työskentely USA:ssa esimerkiksi sairaanhoitajana tai raskaan ajoneuvon kuljettajana?

Vierailija
11.04.2022 |

Aika monessa Suomessa alhaisesti palkatussa työssä palkat ovat ihan eri planeetalla nykyään USA:ssa. Onko koskaan houkutellut lähteä ainakin vähäksi aikaa töihin rapakon taakse? Tai oletko jo käynyt? Tässä esimerkkejä kahdesta kysytystä ammatista.

Sairaanhoitaja (Registered Nurse)

https://www.salary.com/tools/salary-calculator/registered-nurse-rn-leve…

Mediaanipalkka 111000 USD/vuosi (n. 8000 euroa kuussa)

Kuorma-auton kuljettaja

https://www.indeed.com/career/truck-driver/salaries/New-York--NY

86 000 USD ilman bonuksia (79 000 EUR vuodessa, n. 6300 E/KK)

Kommentit (206)

Vierailija
81/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko jollain esimerkkejä pienemmistä asunnoista kalleissa kaupungeissa, eli ei mitään perheasuntoja. Kalifornian kaupungit lähinnä kiinnostaa + Miami.

Itse asuin kaksiossa San Franciscolla ihan hyvalla alueella, vuokra oli $2700 kuukaudessa plus laskut. Silti piti hyppiä aamuisin duuniin lähtiessä kodittomien ja narkkareiden yli.  Tämä siis ennen koronaa. 

Vierailija
82/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskujeni mukaan asumisen ja vakuutuksien jälkeen jäisi yli 2000$ käyttörahaa kuukaudessa hoitsuna Miamissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko jollain esimerkkejä pienemmistä asunnoista kalleissa kaupungeissa, eli ei mitään perheasuntoja. Kalifornian kaupungit lähinnä kiinnostaa + Miami.

Itse asuin kaksiossa San Franciscolla ihan hyvalla alueella, vuokra oli $2700 kuukaudessa plus laskut. Silti piti hyppiä aamuisin duuniin lähtiessä kodittomien ja narkkareiden yli.  Tämä siis ennen koronaa. 

Mikä alue?

Vierailija
84/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tässä puhutaan vain Yhdysvalloista, haluaisin muistuttaa että hoitajapula on globaali ja näin ollen töitä löytyy melkeinpä mistä vain.

Itse olen sairaanhoitajana Espanjassa. Palkka on samaa tasoa kuin Suomessa, mutta eläminen on halpaa ja kaikkien kulujen jälkeen minulle jää enemmän käteen kuin Suomessa. Ja lisänä vielä ilmasto ja ihmiset.

Jos on mahdollisuus niin kannattaa lähteä.

Vierailija
85/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös terveysvakuutus ole luokkaa 100$/kk? Ei nyt ihan paha jostain 5000-7000$ nettopalkasta.

https://www.investopedia.com/how-much-does-health-insurance-cost-4774184

Keskimäärin 100USD/KK. Jos nyt maksaa vaikka kolminkertaisestikin niin eiköhän sen isosta palkasta maksele. Työnantajat maksavat leijonanosan.

Riippuu täysin työnantajasta, että kuinka hyvän terveyspaketin tarjoavat kellekin työntekijälle. Se on siellä keskeinen osa työsuhteen ehtoja. Monille tärkeämpi kuin palkka. Hyvät vakuutukset ovat kalliita ja niissäkin voi olla ikäviä rajoituksia. USA:ssa myös reseptilääkkeet ovat erittäin kalliita, n. 3x Suomr hinnat. Eläkeläiset saavat edullisemmin. Jos sairastuu pahemmin, niin sitten kannattaa palata Suomeen. USA:ssa olisi hyvä olla vähintään 50000 dollarin turvakassa ihan jo terveydenkin kannalta. 200000 dollaria pankissa tai sijoituksissa alkaisi jo antamaan sellaisen hyvän perusturvan.

Vierailija
86/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tässä puhutaan vain Yhdysvalloista, haluaisin muistuttaa että hoitajapula on globaali ja näin ollen töitä löytyy melkeinpä mistä vain.

Itse olen sairaanhoitajana Espanjassa. Palkka on samaa tasoa kuin Suomessa, mutta eläminen on halpaa ja kaikkien kulujen jälkeen minulle jää enemmän käteen kuin Suomessa. Ja lisänä vielä ilmasto ja ihmiset.

En tiennytkään että sieltä saa kunnon palkkaa, tykkään espanjasta ihan mielettömästi varsinkin Barcelonasta. Olisi varmaan myös vähän helpompaa byrokratian kannalta pysytellä eu:ssa.

Vierailija
87/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään että sieltä saa kunnon palkkaa, tykkään espanjasta ihan mielettömästi varsinkin Barcelonasta. Olisi varmaan myös vähän helpompaa byrokratian kannalta pysytellä eu:ssa.

EU:n vapaassa liikkuvuudessa sekin hyvä, että voit nostaa työttömyystukea Suomesta muutaman kuukauden ajan, kun etsit töitä toisesta EU-maasta. Jos tuona aikana et työllisty Espanjassa niin onhan se silti mukava ”loma” ansiosidonnaisella.

Vierailija
88/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös terveysvakuutus ole luokkaa 100$/kk? Ei nyt ihan paha jostain 5000-7000$ nettopalkasta.

Keskimäärin 100USD/KK. Jos nyt maksaa vaikka kolminkertaisestikin niin eiköhän sen isosta palkasta maksele. Työnantajat maksavat leijonanosan.

Riippuu täysin työnantajasta, että kuinka hyvän terveyspaketin tarjoavat kellekin työntekijälle. Se on siellä keskeinen osa työsuhteen ehtoja. Monille tärkeämpi kuin palkka. Hyvät vakuutukset ovat kalliita ja niissäkin voi olla ikäviä rajoituksia. USA:ssa myös reseptilääkkeet ovat erittäin kalliita, n. 3x Suomr hinnat. Eläkeläiset saavat edullisemmin. Jos sairastuu pahemmin, niin sitten kannattaa palata Suomeen. USA:ssa olisi hyvä olla vähintään 50000 dollarin turvakassa ihan jo terveydenkin kannalta. 200000 dollaria pankissa tai sijoituksissa alkaisi jo antamaan sellaisen hyvän perusturvan.

Siis mitä? Miksi pitäisi vakuutuksen lisäksi olla joku ihme turvakassa? Ja 200k tilillä? Haloo!

Vierailija
89/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä kyllä lähtisi tuolla rahalla. Sairaanhoitajan homma osaa olla rankkaa, eikä ajoneuvoille ole hirvittävän pitkällistä kuljettajatarvetta mikäli automatisointi etenee nykyistä vauhtia.  Muutenkin pidän enemmän eurooppalaisesta työelämästä. Jää omaa aikaa paremmin, eikä tarvi pelätä saavansa kenkää, jos pitää lailliset lomansa (joka ei tietenkään jokaista työpaikkaa koske, mutta aika monia koskee mikäli amerikkalaisia tuttaviani on uskominen).

Vierailija
90/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Miksi pitäisi vakuutuksen lisäksi olla joku ihme turvakassa? Ja 200k tilillä? Haloo!

Niissä vakuutuksissa on ehdot. Erittäin todennäköisesti ettei se korvaa kaikkea, ja vaikka korvaiski omavastuu voi nousta aikamoisiin lukemiin.

Mitä nyt siellä hetken asuin, niin sanoisin, että se missä asut on iso merkitys. Tuömatkoihin voi mennä iso osa päivää ja sit taas mille tahansa alueelle ei vaan kannata muuttaa. Suomessa on joka paikassa turvallista, jos lähdetään suhteuttaa sinne päin maailmaa.

Vierailija
91/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niissä vakuutuksissa on ehdot. Erittäin todennäköisesti ettei se korvaa kaikkea, ja vaikka korvaiski omavastuu voi nousta aikamoisiin lukemiin.

Mitä nyt siellä hetken asuin, niin sanoisin, että se missä asut on iso merkitys. Tuömatkoihin voi mennä iso osa päivää ja sit taas mille tahansa alueelle ei vaan kannata muuttaa. Suomessa on joka paikassa turvallista, jos lähdetään suhteuttaa sinne päin maailmaa.

Nuori ja terve ei tuskin tule ikinä edes tarvitsemaan vakuutusta ja 3-4kk tarpeeksi rahaa riittää ihan hyvin ja siitä saa mahdolliset omavastuut maksettua. Tässä on tarkoitus lähteä tekemään töitä eikä sairastamaan. Vakuutus tietenkin otetaan.

Vierailija
92/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitaja on siitä hyvä ammatti ettei sen tarvi asua Seattlessa tai San Franciscossa, koska niitä tarvitaan ympäri maan.

Voi asua vaikka Oulu, Wisconsinissa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Oulu_(Wisconsin)

Siellä sitä onkin vallan hienoa asustaa. Oikein suuren maailman meininkiä! :D

Vierailija
93/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä kyllä lähtisi tuolla rahalla. Sairaanhoitajan homma osaa olla rankkaa, eikä ajoneuvoille ole hirvittävän pitkällistä kuljettajatarvetta mikäli automatisointi etenee nykyistä vauhtia.  Muutenkin pidän enemmän eurooppalaisesta työelämästä. Jää omaa aikaa paremmin, eikä tarvi pelätä saavansa kenkää, jos pitää lailliset lomansa (joka ei tietenkään jokaista työpaikkaa koske, mutta aika monia koskee mikäli amerikkalaisia tuttaviani on uskominen).

Muutama vuosi on eri asia kuin rakentaa koko elämä. Aina pääsee takaisin. Rohkeutta vaan maailmalle käymiseen!

Vierailija
94/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein Suomessa päivätyötä, sain käteen 1900€ ja nyt täällä teen 2-vuoroa (12h vuorot) ja viime tili oli 2167 €. Toki ero on pieni, mutta kun maksoin kaikki kulut, minulle jäi enemmän rahaa käyttöön kuin Suomessa. Ja rahaa tärkeämpänä arvostan sitä, että voin juoda aamukahvit auringossa ja voin lähteä työpäivän jälkeen rannalle. Itse kuulun niihin ihmisiin jotka eivät voi sietää kylmyyttä, pimeyttä, lunta, räntää ja märkää. Täällä elämä on leppoisaa.

Vierailija
95/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein Suomessa päivätyötä, sain käteen 1900€ ja nyt täällä teen 2-vuoroa (12h vuorot) ja viime tili oli 2167 €. Toki ero on pieni, mutta kun maksoin kaikki kulut, minulle jäi enemmän rahaa käyttöön kuin Suomessa. Ja rahaa tärkeämpänä arvostan sitä, että voin juoda aamukahvit auringossa ja voin lähteä työpäivän jälkeen rannalle. Itse kuulun niihin ihmisiin jotka eivät voi sietää kylmyyttä, pimeyttä, lunta, räntää ja märkää. Täällä elämä on leppoisaa.

Kuulostaa ihanalta! Missäpäin olet?

Vierailija
96/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka toi esim Suomessa menee toi rekkakuskien palkkaus, että onko täällä tunti/kuukausipalkalla vai onko täälläkin toi kilometritaksa? Vai jonkinlainen sekoitus noista?

Tuntiliksa on se yleisin, mutta jotkut ajaa kilometritaksalla, prosenttiosuudella kuljetuksen hinnasta jne.

Vierailija
97/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa vaikka instasta sellainen tili kuin us.mom.in.germany , jossa Yhdysvalloissa proffana työskennellyt yh-äiti, joka on nyt naimisissa saksalaisen miehen kanssa (ja jonka kanssa kaksi lasta lisää) avaa tuota yhdysvaltojen kulurakennetta. 

Vierailija
98/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pointti oli, että noi Suomesta katsottuna hyvät palkat ei ainakaan Kaliforniassa ole hyviä palkkoja vaan niillä on vaikea tulla täällä toimeen. Mutta jossain muualla USAssa noilla palkoilla voi siis elää varmaan ihan mukavasti. Tervetuloa vaan kokeilemaan täällä asumista, jos saat viisumin ja työluvan. Ei tämä mikään paratiisi ole mutta on täällä omat hyvät puolensa.

Näin varmasti on. Mutta liekö oikeasti että kalifornialaishoitsulla (n. 110 000 USD vuosipalkka) jää elintaso alhaisemmaksi kuin suomalaishoitsun keskimääräinen 39 000 EUR vuodessa pääkaupunkiseudulla?

https://www.indeed.com/career/registered-nurse/salaries/San-Diego--CA

Jää, kevyesti. Itse olen itärannikolla asunut suuressa kaupungissa, ja muutaman makuuhuoneen perheasunnon vuokra on turvallisella alueella helposti $4000-$6000 kuussa, tämän päälle tietysti, sähkö, kaasu, ruoka (joka on huomattavasti Suomea kalliimpaa, jos haluaa syödä hedelmiä ja kasviksia), terveysmenot (vakuutus ei todellakaan korvaa kaikkea) tipata pitää kaikkea mahdollista roskakuskista koulubussin kuljettajaan, ja säästää pitää lasten koulutukseen. Suomessa terveydenhuolto ja ilmainen koulutus on ihan älyttömän iso bonus, jota ei osata arvostaa. Eikä sitä, että asuinalueiden väliset turvallisuuserot ovat pieniä.

Vierailija
99/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin siitä, millainen sopimus on työnantajan kanssa. USAssa asuvalla siskollani on työnantajan tarjoama kattava terveysvakuutus. Sisareni pitää maksaa siitä itse 900 dollaria kuukaudessa. Tosin vakuutettuna on sitten koko nelihenkinen perhe.

Vierailija
100/206 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pointti oli, että noi Suomesta katsottuna hyvät palkat ei ainakaan Kaliforniassa ole hyviä palkkoja vaan niillä on vaikea tulla täällä toimeen. Mutta jossain muualla USAssa noilla palkoilla voi siis elää varmaan ihan mukavasti. Tervetuloa vaan kokeilemaan täällä asumista, jos saat viisumin ja työluvan. Ei tämä mikään paratiisi ole mutta on täällä omat hyvät puolensa.

Näin varmasti on. Mutta liekö oikeasti että kalifornialaishoitsulla (n. 110 000 USD vuosipalkka) jää elintaso alhaisemmaksi kuin suomalaishoitsun keskimääräinen 39 000 EUR vuodessa pääkaupunkiseudulla?

https://www.indeed.com/career/registered-nurse/salaries/San-Diego--CA

Jää, kevyesti. Itse olen itärannikolla asunut suuressa kaupungissa, ja muutaman makuuhuoneen perheasunnon vuokra on turvallisella alueella helposti $4000-$6000 kuussa, tämän päälle tietysti, sähkö, kaasu, ruoka (joka on huomattavasti Suomea kalliimpaa, jos haluaa syödä hedelmiä ja kasviksia), terveysmenot (vakuutus ei todellakaan korvaa kaikkea) tipata pitää kaikkea mahdollista roskakuskista koulubussin kuljettajaan, ja säästää pitää lasten koulutukseen. Suomessa terveydenhuolto ja ilmainen koulutus on ihan älyttömän iso bonus, jota ei osata arvostaa. Eikä sitä, että asuinalueiden väliset turvallisuuserot ovat pieniä.

Ihan täyttä paskaa. Luuletko että joku 2000€ käteen kuussa riittää Suomessa perheasuntoon ja perheen pyörittämiseen. Niin ja saat raataa niska limassa ilman taukoja huonoissa oloissa että voit saada sen palkan. Suomen ilmainen koulutus ja terveydenhuolto ei pahemmin lämmitä jos olet maksajan puolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme