Onko soveliasta liikkua paljon viilleltyjen käsien kanssa?
Kyse siis arvista, ei tuoreista.
Olen ollut vuoden nyt viiltelemättä ja tahtoisin vielä joskus vielä käyttää kauniita kesämekkoja ja kulkea ilman pitkähihaista.
Arvet erottuvat selvästi ja niitä on sikin sokon eri suuntiin.
Tiedän, että minulla on oikeus kulkea kädet esillä, mutta onko se noin yleisesti soveliasta tai kohteliasta?
Töissä varmaan on hyvä peittää, koska olen esillä toisen yrityksessä ja luon sitä kautta mielikuvia? Mites juhlissa? Vaikka häissä? Onko epäkohteliasta juhlaparia kohtaan tulla ilman pitkähihaisia, jos suurin osa juhlijoista ei minua tunne?
Missä menee raja? Muutama kevyt arpi varmaan jää huomaamatta, mutta uskon oman käteni herättävän huomiota. Hyvällä tuurilla joku voi luulla sitä jonkun onnettomuuden tai sairaden aiheuttamaksi, koska arpeni ei ole mitenkään "kauniissa" riveissä.
Kysyn nyt tavallisen ihmisen rehellisiä ajatuksia, eikä minua tarvitse "ymmärtää".
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 22:11"]On olemassa meikkejä, jotka on tarkoitettu tatuointien peittämiseen. Esim Jan Tanan tattoocover. Uskon että olisi mukavempi juhlia suht normaalin näköisessä koltussa, jos pahimmat arvet yms saa peitettyä, vaikkakin ihon epämuodostumat näkyisikin.
[/quote]
Tähän täytyykin tutustua. Ei varmasti jokapäiväiseen käyttöön ehkä passeli, mutta juuri noihin juhliin. Vaikka eihän nuo kohoumat ja muut mihinkään katoa.
Ap
No mä luulin, että joku onnettomuus, ei tule itsetuhoisuus heti mieleen.
No jos olisit vieraani, etkä lähipiiriä, en ehkä kutsuisi toista kertaa. Ja jos töissä pitää edustaa vähänkin, niin piiloon. Muuten asia on omasi.
Kysymys ei ole niinkään itse arvista vaan niiden esittelystä julkisesti. Vaikka tämä voi kuulostaa ikävältä, niin olet aikanasi valinnut tien, joka leimaa sinua lopun ikääsi. Erikoista, että haluat vieläpä tehdä siitä julkista.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 22:13"]Oletko harkinnut peittäviä tatuointeja? Kiinnittäähän nekin huomiota, mutta ehkä kuitenkaan ei niin silmiinpistävästi. Minusta voit kyllä kulkea käsivarret paljaina muutenkin, mutta onko tuo itsellesi ikävää että käsiä tuijotetaan?
[/quote]
En ole vielä ikinä koskaan julkisilla paikoilla kulkenut ilman hihoja. Myös itsepsyykkausta tarvitsee harjoitella.
En usko, että tämän käden päälle enää tatuointia voi tehdä? Ajatellut joskus olen.
Ap
Ja mammat uskoo kaiken. Nuo arvet eivät ole kyllä tulleet viiltelystä.
Itse ehkä peittäisin käden, en siksi että häpeäisin asiaa vaan että näin välttäisin mahdolliset utelut ja vaivaantuneet tilanteet. En uskaltanut katsoa kuvaa, mutta voisit peittää arpia esim. meikkivoiteella tmv.
Näyttää enemmän onnettomuudelta (tulipalo, jotain happoa, lasi läpi...) joten ihmiset saattavat ehkä helpommin udella mitä on käynyt. Selvistä viiltely jäljistä ei varmaan heti kysellä. Ja ei vaikuttaisi minun mielipiteeseeni sinun ammattitaidosta.
En olisi kyllä itsekään millään osannut yhdistää tuollaista kättä viiltelyyn. Olisin ajatellut että kyseessä on palovamma tai jonkinlainen onnettomuus, lentäny pahasti auto-onnettomuudessa lasin läpi tms. Viiltely ei olisi tullut mieleenkään. Tietysti livenä voi olla erinäköinen kuin kuvassa. Minulle tuli jotenkin paha olo sinun puolestasi, onhan sinulla nykyään kaikki hyvin? Terv. itsekin viillellyt ja häpeän arpiani, mutta ne ovat 10 vuotta vanhoja ja todella paljon vaaleammat. Yleensä unohdan arpeni helposti ja olen oppinut ne hyväksymään. Kesäisin vain ärsyttää kun iho ruskettuu ja vaaleat arvet ns. oikein paistavat. Ainoastaan työpaikalla en koskaan pukeutu lyhythihaisiin.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 22:17"]Ja mammat uskoo kaiken. Nuo arvet eivät ole kyllä tulleet viiltelystä.
[/quote]
Ikävä kyllä ovat.
Ap
Nuo arvet, jotka näkyy ap:n linkkaaman kuvan käsivarressa on tulleet todella syvistä haavoista, jotka on vaatineet pitkää sairaalahoitoa. Tyypillisestihän viiltelijät haluaa pitää toimintansa salassa ja tekee siksi vain pintahaavoja, joita ei tarvitse hoitaa missään. Arpia niistäkin silti jää, mutta aivan erinäköisiä. En siis usko, että linkatun kuvan arvet ovat viiltelyn tulos.
Vichyllä on Dermablend niminen sarja, jossa meikkivoiteita, joilla voi peittää arpia, syntymämerkkejä jne. Meikkivoide maksaa n. 30€, saa apteekista.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:53"]
Nuo arvet, jotka näkyy ap:n linkkaaman kuvan käsivarressa on tulleet todella syvistä haavoista, jotka on vaatineet pitkää sairaalahoitoa. Tyypillisestihän viiltelijät haluaa pitää toimintansa salassa ja tekee siksi vain pintahaavoja, joita ei tarvitse hoitaa missään. Arpia niistäkin silti jää, mutta aivan erinäköisiä. En siis usko, että linkatun kuvan arvet ovat viiltelyn tulos.
[/quote]
http://hurricaneinsidemyhead.blogspot.fi/2014/04/scars-and-memories-related-to-them-part.html
Yllä linkatussa blogissa kuvia oikeasti viillellyistä raajoista.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 22:17"]Ja mammat uskoo kaiken. Nuo arvet eivät ole kyllä tulleet viiltelystä.
[/quote]
Sillä nyt ei ole edes väliä olivatko kuvat aitoja. Tiedän että moni miettii samaa asiaa joka tapauksessa oikeasti. Omassakin lähipiirissä nuori jolla viiltelyarvet.
Ja kyselijöille, että vieläkin painin mielenterveysongelmien parissa. Vuosi kuitenkin kuivilla viiltelystä.
Kiitos kaikille tähän mennessä ajatuksista. Myös niistä, jotka ovat saaneet alapeukkuja ja eivät ole ymmärtäväisiä. Niitäkin tahdon kuulla.
Ap
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 22:13"]Oletko harkinnut peittäviä tatuointeja? Kiinnittäähän nekin huomiota, mutta ehkä kuitenkaan ei niin silmiinpistävästi. Minusta voit kyllä kulkea käsivarret paljaina muutenkin, mutta onko tuo itsellesi ikävää että käsiä tuijotetaan?
[/quote]
Ojasta neuvot allikkoon tatuointi kuvastaa tyhmää ja mautonta ihmistä mutta tuo kuva kuvastaa kipua.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 22:13"]Oletko harkinnut peittäviä tatuointeja? Kiinnittäähän nekin huomiota, mutta ehkä kuitenkaan ei niin silmiinpistävästi. Minusta voit kyllä kulkea käsivarret paljaina muutenkin, mutta onko tuo itsellesi ikävää että käsiä tuijotetaan?
[/quote]
Ojasta neuvot allikkoon tatuointi kuvastaa tyhmää ja mautonta ihmistä mutta tuo kuva kuvastaa kipua.
[/quote]
Sinun viestisi kuvastaa tyhmää ja mautonta ihmistä.
Samaan kallistun kuin moni kommentoija; töissä ja muodollisissa juhlissa voisit suosia pitkiä hihoja, vapaa-ajalla kuitenkin menee ihan vapaasti vaikka hihattomassa. Itsekin katsoin että arpesi näyttävät epätyypillisiltä viiltelyarviksi, joten monikaan ei ehkä osaa yhdistää arpiasi viiltelyyn vaan ennemmin jonkinlaiseen onnettomuuteen.
Ei sillä, arpiahan ne silti ovat, eikä niitä pitäisi joutua häpeämään. Nämä sinun kertovat että olet joutunut kulkemaan rajun elämänpolun. Voimia sinulle!
Kyllä taitaa viillellyt kädet vaikuttaa väkisin suhtautumiseen, vaikka ei tahtoisi niiden antaa. Se on vain sellainen informatiivinen piirre, jota ei voi ohittaa. Ei siitä välttämättä mieltään pahoiteta, mutta kyllä se vaikuttaa.
Voit kulkea rauhassa hihattomissa paidoissa!:) Ehkä töissä peittäisin, kun siellä ei aina tiedä ketä kohtaa, itsellänikin huonoina päivinä on saattanut kaksikin asiakasta kysyä käsistä ja kun en jaksanut enää keskustella omista asioistani aloin käyttämään pitkähihaisia!:)
Paljon tsemppiä sinulle! Hyvä että olet lopettanut, tiedän miten koukussa viiltelyyn voi olla! Olet ihana ja arvokas ihminen!<3 Toivon paljon kaikkea hyvää sinulle ja myös kaikille muille samojen ongelmien kanssa painiville!:)
Aluksi voi tuntua paljaalta kulkea lyhyissä hihoissa, mutta ajan kanssa totut siihen ja huomaat ettet enää kiinnitä asiaan huomiota. Arpesi ovat osa sinua ja historiaasi ja muista että kaikilla meillä muillakin on arpia, toisilla näkyvämpiä ja toisilla näkymättömiä:) Ne kertovat siitä miten selvitä vaikeista tilanteista ja kuinka arvokas elämä ja sinä olet!
Muistan että tei yhden viiltelyaloituksen aiemmin kesällä, heinä- tai elokuussa, mutta en osannut ajatella että se oli totta