Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijoiden kodit: tilavia uusia kaksioita, Artekin huonekaluja, heiniä design-vaaseissa

Vierailija
10.04.2022 |

Jotenkin hämmentää näin aikuisopiskelijana. Vuosien 3000 euron palkalla työn jälkeen olen saanut koottua kokoon perusastiat ja huonekaluja Ikeasta ja pari kalliimpaa design-huonekalua.

Nyt yliopistossa on tullut nähtyä useampikin parikymppisen koti. Tilavia, valoisia asuntoja. Vähintään tarkkaan harkittua Ikeaa, mutta yhden opiskelija-asunnon olen nähnyt täynnä Artekia. Samaiset opiskelijat (vähän yli 20v) eivät käy suuremmin töissä. Vapaa-aika heillä menee bilettäessä ja ravintoloissa syödessä.

Sitten on niitä opiskelijoita, joilla ei ole suunnilleen mitään. Ihan perustavarat kotona ja asuntona solu tai kaamea yksiömurju.

Suomi on luokkayhteiskunta.

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ja nykyään ei soluasunnot kelpaa kun kela maksaa paremmankin......

Nykyään? Kukaan ei halunnut soluun edes silloin kun minä opiskelin 15 vuotta sitten.

Soluasuminen varsinkin edes vähän isommassa solussa oli helvettiä.

Vierailija
42/113 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät nuo asiat ihan noin mustavalkoisia ole. Ei ole aina rahasta kiinni. Monien huonekalut saattavat olla perittyjä, meillä esim. muutettiin rivitalosta kerrostaloon kun lapset lähtivät kotoa. Jäi paljon hyvää sisustustavaraa ja huonekaluja, designiakin, osa kelpasi lapsille, osa ei. Mummoillakin on Artekia, kun sitä on tehty jo vuosikymmeniä, sellaisiakin asuntoja nyt tyhjennellään koko suvun voimin. Jotkut satsaavat laatuun, toisilla ei ole niin väliä, vaikka olisi varaakin.

Juuri näin. Ja vaikka irtaimisto olisi ostettu juuri kyseiseen kotiin, niin nykyään nuorilla on se hyvä periaate, että hankitaan kerralla sellaista minkä kanssa voi elää myös opiskeluajan jälkeen. Ns. vanhat ja viisaat eivät ilmeisesti tajua, että väliaikaisesta romusta on vaikea päästä eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään? Kukaan ei halunnut soluun edes silloin kun minä opiskelin 15 vuotta sitten.

Soluasuminen alkoi olla 'so last season' jo 1990-luvulla ainakin yliopisto-opiskelijoiden kesken. Omista kurssikavereistani vain pari asui solussa itseni lisäksi.

Vierailija
44/113 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijahan saa nykyään asumistukea kun vanhemmat ostaa asunnon ja "vuokraa" sen opiskelija-lapselle. Valmistumisen jälkeen lapsi sitten "ostaa" asunnon josta iso osa jo maksettu asumistuilla.

Niin käsittämätöntä että luulisi aprillipilaksi.

Olikohan tämä niitä Sanni Grahn-Laasosen älynväläyksiä kuten todistusvalintakin? Kuulostaa hyvin Kokoomuslaiselta ainakin. Rikkaille valtavat hyödyt.

Vierailija
45/113 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilta ja sukulaisiltahan ei saa mitään...

Tässä on myös outoa se, että kun asiasta yrittää keskustella yleisellä tasolla, saa suunnilleen vastauksia että ”jotkut käy töissä” ym. Alallani ei ole rahakkaita töitä varhaisvaiheen opiskelijoille, joten selitys ontuu. On jotenkin ihan tabu, että joillakin vanhemmat rahoittaa. -ap

Mitä puhuttavaa siitä sitten on? Suomalaiset on aika kateellista porukkaa, jos vanhemmat rahoittaa kuten toki monella tekee, siitä ei parane yhtään leveillä tai saa kateellisten ilkeilyt päällensä. Suomessa jotenkin työllä ansaitsematon raha on lähes häpeä, kun muualla vaikka perintö tai rikkaasta suvusta oleminen on hieno asia jota ei tarvitse piilotella.

Vierailija
46/113 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torista saa Artekia vain murto-osalla alkuperäisestä hinnasta.

Vierailija
47/113 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etpä taida pahemmin tuntea opiskeijoiden tukijärjestelmää. Siinä ei kela paljon maksele, tai kukaan muukaan, velkaa kyllä kannustetaan ottamaan.

Kelan asumistukirajat on jääneet minimivuokrista jälkeen jo kauan sitten. Jos joku asuu kaksiossa yksin, sitä ei todellakaan Kela maksa. 

Vierailija
48/113 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa opiskelijoiden elintaso on lähtenyt täysin lapasesta. Yhdysvalloissa on normi asua solussa, usein vieläpä huonekaverin kanssa. Jo Ruotsissakin asutaan useammin solussa tai alivuokralaisena.

Ja aikuisenakin vielä kotona. Suomess pitää jo 16 veellä olla oma kämppä. ja parikymppisenä asua hotellissa, että sais vähän luksusta elämään…

Vierailija
49/113 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä meidän opiskelijapiirissä ole kun yksi tälläinen jolla on rikkaat vanhemmat ja siten parempi elintaso. Asuu omassa isossa kolmiossa uudessa talossa huippualueella, ajaa uudella autolla ja ostaa kaiken uutena hintoja katsomatta. Koti sisustettu sisustussuunnittelijan avustuksella kalliisti.

Meillä muilla opiskelijoilla on kämänen 30 neliön yksiö jos on oikein rikkaalla päällä, toiset asuu kimpassa ettei mene kaikki rahat vuokraan. Kuljetaan osittain risoilla pyörillä ja vanhoissa vaatteissa joita kirpparilta löytää 0,5€ hintalapuilla, muuhun ei ole varaa asumiskulujen takia vaikka pyrkii asumaan halvalla huonossa talossa.

Vierailija
50/113 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä. Täysin luokattomaksi ei ainuttakaan yhteiskuntaa pysty muuttamaan. Englanti on esimerkki täydellisestä yhteiskuntajärjestelmästä, jossa noudatetaan luokkajakoa

Englannissa rikkaidenkin lapset asuu solussa yliopistossa.

Kivahan se muiden rikkaiden ja tyylikkäiden kanssa asua samassa solussa siellä eliittiyliopistossa. Suomessa joudut soluun haisevan intialaisen vaihto-oppilaan ja sekakäyttävän vuosaarelaisen kanssa.

Ja ainoa ratkaisu tilanteeseen on, että muutat itse pois!

Vierailija
51/113 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan kyllä käytetyn ja uuden huonekalun eron. Eivät ne käytetyt ole niin halpoja, jos ne ovat uudenveroisia. -ap

Vierailija
52/113 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on myös outoa se, että kun asiasta yrittää keskustella yleisellä tasolla, saa suunnilleen vastauksia että ”jotkut käy töissä” ym. Alallani ei ole rahakkaita töitä varhaisvaiheen opiskelijoille, joten selitys ontuu. On jotenkin ihan tabu, että joillakin vanhemmat rahoittaa. -ap

Mitä puhuttavaa siitä sitten on? Suomalaiset on aika kateellista porukkaa, jos vanhemmat rahoittaa kuten toki monella tekee, siitä ei parane yhtään leveillä tai saa kateellisten ilkeilyt päällensä. Suomessa jotenkin työllä ansaitsematon raha on lähes häpeä, kun muualla vaikka perintö tai rikkaasta suvusta oleminen on hieno asia jota ei tarvitse piilotella.

Olin vähän yli parikymppisenä nuorin amiksen aikuisopiskelijaryhmässä, ja siellä ne matamit kiusasivat, kun minulla oli virallisesti isäni nimissä oleva, mutta minulle ostettu auto.

Vierailija
53/113 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja melkein aitoja myös

Vierailija
54/113 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä yllätys tuo on? Aina on ollut niitä joiden varakkaat vanhemmat maksavat mukavan elintason. Olin itsekin sellainen 1990-luvulla kun opiskelin. Asuin kaupungin keskustassa vanhempieni omistamassa asunnossa ja maksoin nimellistä vuokraa. Mulla oli käytössä luotollinen Stockmann-kortti jonka laskut isä maksoi kyselemättä. Sain lisäksi kuukausiavustusta joka kuukausi ”ettei tarvitsisi ottaa lainaa”. Vanhemmat muutenkin oli sitä mieltä että opiskeluaikana kannattaa matkustella, juhlia ja syödä ravintoloissa yms koska yhtä vapaata elämä ei tule olemaan enää kun menee työelämään ja perheellistyy.

Kaikista karmeinta tuossa on, että nämä samat ihmiset ovat uskomattoman ylimielisiä. Siis tyyliin vanhemmat on hankkineet vielä suhteillaan ekat työpaikat heille ja rahoittaa avokätisesti opiskelua. Samat ihmiset saattaa naureskella sossun asiakkaille ja opiskelijoille, joiden opinnot on pitkittyneet esim. masennuksen vuoksi.

.

Tämä on yksi syy miksi monet ei halua puhua vanhempien avusta tai jos nämä on varakkaita yleensä. Siihen kun liitetään juuri tällaisia yleistyksiä. Itse olin ja olen kuitenkin poliittisesti enemmän vasemmalle kallellani enkä ikänäni ole naureskellut sossun asiakkaille tai ihmisille joilla on mielenterveysongelmia. Olen ollut kiitollinen omasta hyvästä osastani, joka on tuuria eikä ansaittua, mutta se ei ole tarkoittanut että halveksisin muunlaisia. Päinvastoin, enemmänhän ne opinnotkin sisua vaatii jos on ehkä epämieluisa asunto, jatkuva pula rahasta jne.

Vierailija
55/113 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tuollaiset huonekalut ovat lahjaksi saatuja ja todennäköisesti niillä on joko tunnearvoa tai antaja ei pitäisi niiden kiertoon laittamisesta, koska itse myisin ja sijoittaisin niiden arvon. Mitä tekee jollain ylikalliilla huonekalulla? Toisaalta jos elämä on muuten turvattua, ei ole välttämättä tarvetta sijoittaa ja miettiä tulevaisuutta niin tarkkaan, muna ja kana. Ja toki jos sijoitustuotot kuitenkin laittaisi takaisin sisustamiseen, on sama pitää vanhat hyvät.

Vierailija
56/113 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etpä taida pahemmin tuntea opiskeijoiden tukijärjestelmää. Siinä ei kela paljon maksele, tai kukaan muukaan, velkaa kyllä kannustetaan ottamaan.

Tunnen varsin hyvin, koska olen itsekin ostanut maksimi opintolainavelan jota sai. Se opintolaina on aika pieni Suomessa, jota saa.

Vierailija
57/113 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki tuollaiset huonekalut ovat lahjaksi saatuja ja todennäköisesti niillä on joko tunnearvoa tai antaja ei pitäisi niiden kiertoon laittamisesta, koska itse myisin ja sijoittaisin niiden arvon. Mitä tekee jollain ylikalliilla huonekalulla? Toisaalta jos elämä on muuten turvattua, ei ole välttämättä tarvetta sijoittaa ja miettiä tulevaisuutta niin tarkkaan, muna ja kana. Ja toki jos sijoitustuotot kuitenkin laittaisi takaisin sisustamiseen, on sama pitää vanhat hyvät.

Verottajaa voisi kinnostaa myös nämä kaikki lahjat. Ei kauheasti kannata instassa esitellä..

Vierailija
58/113 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika sijoitti lukioikäisenä ja nyt 10 vuotta myöhemmin käy töissä ja on nostanut sijoitukset pois. Maksoi viime vuodelta veroja pelkästään 12.000 euroa omien sanojensa mukaan palkkatuloverotuksen jälkeen. 

Pikavipit on yksi keino, jos ei ole pappa som betalar, ei isoja perintöjä tai ei käy töissä. Mutta nykyään on joillain myös varakkaita isovanhempia. Yksi tuttu kuljettaa jo aikuisia lapsenlapsiaan jatkuvasti lomamatkoilla, kustantaen kaiken, jopa vanhempien kateuteen asti.  Antaa myös paljon tavaraa lahjaksi niin että nämä valitsevat itse. Takana 45 vuoden työura katkematta ja nuorena aravalla ostettu asunto.  

Vierailija
59/113 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti sinä itse kirjoitat aloituksessa, että asia hämmentää sinua. 

Vierailija
60/113 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verottajaa voisi kinnostaa myös nämä kaikki lahjat. Ei kauheasti kannata instassa esitellä..

Ei kiinnosta. Tavaralahjoja saa antaa lähiomaisille sen tietyn rahamäärän lisäksi. 

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/milloin-pit%C3%A4%C…

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/milloin-pit%C3%A4%C…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän