Opiskelijoiden kodit: tilavia uusia kaksioita, Artekin huonekaluja, heiniä design-vaaseissa
Jotenkin hämmentää näin aikuisopiskelijana. Vuosien 3000 euron palkalla työn jälkeen olen saanut koottua kokoon perusastiat ja huonekaluja Ikeasta ja pari kalliimpaa design-huonekalua.
Nyt yliopistossa on tullut nähtyä useampikin parikymppisen koti. Tilavia, valoisia asuntoja. Vähintään tarkkaan harkittua Ikeaa, mutta yhden opiskelija-asunnon olen nähnyt täynnä Artekia. Samaiset opiskelijat (vähän yli 20v) eivät käy suuremmin töissä. Vapaa-aika heillä menee bilettäessä ja ravintoloissa syödessä.
Sitten on niitä opiskelijoita, joilla ei ole suunnilleen mitään. Ihan perustavarat kotona ja asuntona solu tai kaamea yksiömurju.
Suomi on luokkayhteiskunta.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja nykyään ei soluasunnot kelpaa kun kela maksaa paremmankin......
Nykyään? Kukaan ei halunnut soluun edes silloin kun minä opiskelin 15 vuotta sitten.
Suomessa opiskelijoiden elintaso on lähtenyt täysin lapasesta. Yhdysvalloissa on normi asua solussa, usein vieläpä huonekaverin kanssa. Jo Ruotsissakin asutaan useammin solussa tai alivuokralaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään? Kukaan ei halunnut soluun edes silloin kun minä opiskelin 15 vuotta sitten.
Miksi muiden pitäisi maksaa sulle asuminen?
Mitä merkitystä, onko joku sohva, nojatuoli tms. Artekia tai jotain kallista designia? Mukavuus ja käyttöarvo on pääasia. Eikä ole maailmanloppu, jos sattuu jotain tahraavaa roiskahtamaan. Mutta eihän näitä designkalusteita hankitakaan käyttöä, vaan näyttöä varten.
Mikä yllätys tuo on? Aina on ollut niitä joiden varakkaat vanhemmat maksavat mukavan elintason. Olin itsekin sellainen 1990-luvulla kun opiskelin. Asuin kaupungin keskustassa vanhempieni omistamassa asunnossa ja maksoin nimellistä vuokraa. Mulla oli käytössä luotollinen Stockmann-kortti jonka laskut isä maksoi kyselemättä. Sain lisäksi kuukausiavustusta joka kuukausi ”ettei tarvitsisi ottaa lainaa”. Vanhemmat muutenkin oli sitä mieltä että opiskeluaikana kannattaa matkustella, juhlia ja syödä ravintoloissa yms koska yhtä vapaata elämä ei tule olemaan enää kun menee työelämään ja perheellistyy.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa opiskelijoiden elintaso on lähtenyt täysin lapasesta. Yhdysvalloissa on normi asua solussa, usein vieläpä huonekaverin kanssa. Jo Ruotsissakin asutaan useammin solussa tai alivuokralaisena.
Totta. Asumistuki on kamala virhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Täysin luokattomaksi ei ainuttakaan yhteiskuntaa pysty muuttamaan. Englanti on esimerkki täydellisestä yhteiskuntajärjestelmästä, jossa noudatetaan luokkajakoa
Englannissa rikkaidenkin lapset asuu solussa yliopistossa.
No ei asuneet ainakaan silloin 2000-luvun alussa kun Bristolin yliopistossa opiskelin. Samoin mature students, kypsät opiskelijat, jollaiseksi kutsuttiin kaikkia yli 21-vuotiaana opinnot aloittaneita, harvoin asui soluissa - osalla oli puoliso ja lapsiakin.
Onko tämä taas yleistys siitä, että lehdessä on YHDEN opiskelijan koti, johon hän on onnistunut keräämään mieluisiaan tavaroita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilta ja sukulaisiltahan ei saa mitään...
Tässä on myös outoa se, että kun asiasta yrittää keskustella yleisellä tasolla, saa suunnilleen vastauksia että ”jotkut käy töissä” ym. Alallani ei ole rahakkaita töitä varhaisvaiheen opiskelijoille, joten selitys ontuu. On jotenkin ihan tabu, että joillakin vanhemmat rahoittaa. -ap
Jotkut haluaa pitää raha-asiat yksityisinä. Erityisesti siinä tapauksessa, jos vanhemmat rahoittaa, kun se yleensä poikii niitä pappa betalar -kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Täysin luokattomaksi ei ainuttakaan yhteiskuntaa pysty muuttamaan. Englanti on esimerkki täydellisestä yhteiskuntajärjestelmästä, jossa noudatetaan luokkajakoa
Englannissa rikkaidenkin lapset asuu solussa yliopistossa.
Kivahan se muiden rikkaiden ja tyylikkäiden kanssa asua samassa solussa siellä eliittiyliopistossa. Suomessa joudut soluun haisevan intialaisen vaihto-oppilaan ja sekakäyttävän vuosaarelaisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä yllätys tuo on? Aina on ollut niitä joiden varakkaat vanhemmat maksavat mukavan elintason. Olin itsekin sellainen 1990-luvulla kun opiskelin. Asuin kaupungin keskustassa vanhempieni omistamassa asunnossa ja maksoin nimellistä vuokraa. Mulla oli käytössä luotollinen Stockmann-kortti jonka laskut isä maksoi kyselemättä. Sain lisäksi kuukausiavustusta joka kuukausi ”ettei tarvitsisi ottaa lainaa”. Vanhemmat muutenkin oli sitä mieltä että opiskeluaikana kannattaa matkustella, juhlia ja syödä ravintoloissa yms koska yhtä vapaata elämä ei tule olemaan enää kun menee työelämään ja perheellistyy.
Kaikista karmeinta tuossa on, että nämä samat ihmiset ovat uskomattoman ylimielisiä. Siis tyyliin vanhemmat on hankkineet vielä suhteillaan ekat työpaikat heille ja rahoittaa avokätisesti opiskelua. Samat ihmiset saattaa naureskella sossun asiakkaille ja opiskelijoille, joiden opinnot on pitkittyneet esim. masennuksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muiden pitäisi maksaa sulle asuminen?
Oletko koskaan kuullut opintotuesta?
Eivät nuo asiat ihan noin mustavalkoisia ole. Ei ole aina rahasta kiinni. Monien huonekalut saattavat olla perittyjä, meillä esim. muutettiin rivitalosta kerrostaloon kun lapset lähtivät kotoa. Jäi paljon hyvää sisustustavaraa ja huonekaluja, designiakin, osa kelpasi lapsille, osa ei. Mummoillakin on Artekia, kun sitä on tehty jo vuosikymmeniä, sellaisiakin asuntoja nyt tyhjennellään koko suvun voimin. Jotkut satsaavat laatuun, toisilla ei ole niin väliä, vaikka olisi varaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on myös outoa se, että kun asiasta yrittää keskustella yleisellä tasolla, saa suunnilleen vastauksia että ”jotkut käy töissä” ym. Alallani ei ole rahakkaita töitä varhaisvaiheen opiskelijoille, joten selitys ontuu. On jotenkin ihan tabu, että joillakin vanhemmat rahoittaa. -ap
Yleensä ne joilla on rahaa, ei kauheasti puhu siitä. Ja se on ihan ymmärrettävää ja fiksua.
Vierailija kirjoitti:
Pappa betalar.
Eller mamma.
Ei kai se ole tabu, että vanhemmat rahoittaa. Ei ainakaan pitäisi olla. Vähävaraisetkin vanhemmat antaa lapsilleen sen verran, minkä voi. Miksi varakkaammat eivät saisi antaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ne joilla on rahaa, ei kauheasti puhu siitä. Ja se on ihan ymmärrettävää ja fiksua.
Kyllähän sen voi aika nopeaan päätellä kenellä on rahaa päällä. Pidän pään ylhäällä ja tarkkailen seuraavaa ryöstökohdettani
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä taas yleistys siitä, että lehdessä on YHDEN opiskelijan koti, johon hän on onnistunut keräämään mieluisiaan tavaroita?
Ei ole yleistys. Näin kyllä sen lehtijutun ja siinä oikeastaan huvittikin joidenkin ihmisten reaktiot, ikään kuin kyseessä olisi ollut joku uskomaton luksusopiskelija-asunto. Todellisuudessa olen nähnyt paljon hienompia ja kalliimmalla sisustettuja. Toki opiskelen alaa, johon on vaikeampi päästä kuin esim. kauppakorkeakouluihin. Tämä varmasti näkyy opiskelijoiden taustoissa. -ap
Vierailija kirjoitti:
Etpä taida pahemmin tuntea opiskeijoiden tukijärjestelmää. Siinä ei kela paljon maksele, tai kukaan muukaan, velkaa kyllä kannustetaan ottamaan.
Opiskelijahan saa nykyään asumistukea kun vanhemmat ostaa asunnon ja "vuokraa" sen opiskelija-lapselle. Valmistumisen jälkeen lapsi sitten "ostaa" asunnon josta iso osa jo maksettu asumistuilla.
Niin käsittämätöntä että luulisi aprillipilaksi.