Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko omakotitalossa asuminen kalliimpaa kuin osakkeessa asuminen?

Vierailija
04.10.2015 |

Asumme vuokralla nyt ja tarkoitus on ostaa oma, mutta kumpi on ns. järkevämpää. Pihaihmisiä emme ole eli pieni piha riittää, enemmän mietityttää asumiskustanukset. Kertokaa kokemuksianne kummastakin asumismuodosta.

Kommentit (181)

Vierailija
41/181 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaava takka/leivinuuni+sähkölämmitys. Omat puut. Lämmityskustannukset ihan omassa kädessä. Jos talvella lämmittää puilla joka päivä, kustannukset 0€+ nuohooja kerran vuodessa.

Vierailija
42/181 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 09:49"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 09:22"]Omakotitalossa asuminen on lähes kaikilla lämmitysmuodoilla halvempaa kuin saman kokoisen kerrostaloasunnon vastikkeet olisi, mutta harva asuu yli 100 neliön kerrrostaloasunnossa, kun taas omakotitalot on usein lähempänä 200neiötä.   lämmitysmuodon lisäksi vaikuttaa eristyksen määrä ja laatu, joten kannattaa katsoa rakennusvuotta ja edelllisen asukkaan energialaskuja. [/quote] Mut omakotitalos voi itse vaikuttaa enemmän kuin osakkees. Esim meillä on vanha talo, hirsirunkoinen. Noin 70neliöö. Lämmityskulut ovat noin 500e vuodes koska käytämme vainvaraavia tulisijoja. Nyt ilpo hankintalistal jotta kotoa voi olla poissa viikonlopun tai pidempäänkin talvel. Sähköä kuluu alle 2500kwh vuodes! Eli omilla kulutuksella on suuri merkitys. Osakkeessa maksat joka kuukausi muidenkin veden ja lämmityksen yms käytöstä. Okt taas vaatii itseltä enempi työt mut on myös päätöksen vapaus. Itse en ikin ostais osaketta koska haluan itse päättää milloin ja miten mikäkin remppa tehdään. Osakkees joudut kysymään luvan jopa lattioiden vaihtoon tai kylppärin uusiin laattoihin. Saati sit kaikki pihahommat ja nurmikkovuorot. Ei kiitos!

[/quote]

Meillä menee tuon verran sähköä jo saunan kiukaassa. Ehkä muutamme eläkepäivillä taas kerrostaloon, ei ennen sitä.

t. ok asukki
[/quote]. Onhan kerrostalossakin saumoja . Lähinnä saunankuvatukdia ainakin yksiöiden ja kaksioudrn dähkösyöpöt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/181 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä sanoisin että okt on kalliimpi noin normaalihintaisena siis. On kiintesitöveroa, tonttivuokraa, kaivojen mahdollista tyhjennystä, isommat vesilaskut, talon huoltooon menee 10 vuoden jälkeen jo rutkasti rahaa.

Vierailija
44/181 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:44"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 09:17"]

Ei se aina ole ihan niin yksinkertaista. Riippuu minkä ikäisen ja kuntoisen asunnon tai talon ostaa. Omakotitalossa säästyy asunto-osakeyhtiölain mukaiselta kirjanpidoilta ym. isännöitsijäkustannuksilta. Toisaalta omakotitalossa vastaa yksin ihan kaikista rakennuksen kunnossapito- ja korjaustöistä.

[/quote]

Ei osakkeessakaan kukaan muu kuin osakkaat keskenään, vastaa kunnossapito- ja korjaustöisä. Yksin yhden asunnon kunnossapito ei ole kalliimpaa kuin kolmenkymmenen kimpassa kolmenkymmenen asunnon kunnossapito.

[/quote]

No esimerkiksi omakotitaloissa on kunnossapidettävää seinäpinta-alaa enemmän suhteessa maksajien määrään kuin rivitalossa. Ja kyllä vaikkapa salaojaremontti on suhteessa halvempi rivitalossa kuin omakotitalossa.

Ja varsinkin suurissa taloyhtiöissä saa "paljousalennusta" remontista. Kun tehdään samalla tavalla monen rännin putsaus, niin tulee halvemmaksi kuin omakotitalossa yhdelle. (plus että niitä rännejäkin on vähemmän suhteessa maksajien määrään)

Toki omakotitalossa monet kunnossapitotyöt tehdään yleensä itse, mutta tuolle omalle työlle ei sitten omistaja laskekaan mitään hintaa. Se on vain puuhastelua, ei tunti- tai urakkatyötä. :)

[/quote]

Ja tuohon alkuun lisäys, että kunnossapidettävää ULKOseinäpinta-alaa on enemmän.

Vierailija
45/181 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 11:51"]Asun kaksiossa velattomassa Hgissä. Meitä on 2. Hyvin mahtuu.
[/quote]
Joo, kyllä kaksioon mahtuu kaksi ihmistä.

Mahtuuko omat harrastetilat?
[/quote]. Ei tarvi olla omia harradtetiloja. Kaksi pöytäkonetta.läppäri.i pod .mahtuu hyvin kaksioon. Mun harrastukset on kodin ulkopuolella.

Vierailija
46/181 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen asumismuodon järkevyyteen vaikuttaa paljon enemmän muut seikat kuin raha. Ratkaisevin on ajankäyttö. Omakotiasuminen on nimenomaan elämäntapa; oletko valmis käyttämään ison osan vapaa-ajastasi talon hoitoon ja huoltoon, pihatöihin, lumenluontiin, halkojen hakkuuseen yms.? Jos haluat huolettomuutta näistä hommista, niin sitten kerrostalo.

Vierailija
47/181 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:48"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 11:51"]Asun kaksiossa velattomassa Hgissä. Meitä on 2. Hyvin mahtuu.
[/quote]
Joo, kyllä kaksioon mahtuu kaksi ihmistä.

Mahtuuko omat harrastetilat?
[/quote]. Ei tarvi olla omia harradtetiloja. Kaksi pöytäkonetta.läppäri.i pod .mahtuu hyvin kaksioon. Mun harrastukset on kodin ulkopuolella.
[/quote]. Ei viitsi ottaa lainaa jotta saisi yhden kopperon lisää.maksaa nääs Hgissä. Matkustelen mielelläni

Vierailija
48/181 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:46"]Kyllä mä sanoisin että okt on kalliimpi noin normaalihintaisena siis. On kiintesitöveroa, tonttivuokraa, kaivojen mahdollista tyhjennystä, isommat vesilaskut, talon huoltooon menee 10 vuoden jälkeen jo rutkasti rahaa.
[/quote]No sano vaan, mutta selvästikkään sulla ei ole minkäänlaista kokemuspohjaa.

Vierailija
49/181 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:44"]

Ei se aina ole ihan niin yksinkertaista. Riippuu minkä ikäisen ja kuntoisen asunnon tai talon ostaa. Omakotitalossa säästyy asunto-osakeyhtiölain mukaiselta kirjanpidoilta ym. isännöitsijäkustannuksilta. Toisaalta omakotitalossa vastaa yksin ihan kaikista rakennuksen kunnossapito- ja korjaustöistä.

[/quote]

Ei osakkeessakaan kukaan muu kuin osakkaat keskenään, vastaa kunnossapito- ja korjaustöisä. Yksin yhden asunnon kunnossapito ei ole kalliimpaa kuin kolmenkymmenen kimpassa kolmenkymmenen asunnon kunnossapito.

[/quote]

No esimerkiksi omakotitaloissa on kunnossapidettävää seinäpinta-alaa enemmän suhteessa maksajien määrään kuin rivitalossa. Ja kyllä vaikkapa salaojaremontti on suhteessa halvempi rivitalossa kuin omakotitalossa.

Ja varsinkin suurissa taloyhtiöissä saa "paljousalennusta" remontista. Kun tehdään samalla tavalla monen rännin putsaus, niin tulee halvemmaksi kuin omakotitalossa yhdelle. (plus että niitä rännejäkin on vähemmän suhteessa maksajien määrään)

Toki omakotitalossa monet kunnossapitotyöt tehdään yleensä itse, mutta tuolle omalle työlle ei sitten omistaja laskekaan mitään hintaa. Se on vain puuhastelua, ei tunti- tai urakkatyötä. :)

[/quote]

Ja tuohon alkuun lisäys, että kunnossapidettävää ULKOseinäpinta-alaa on enemmän.
[/quote] kaikki ei osaa ei viitsi itse remontoida. Lumi ja nurmenleikkuukin maksaa. Voi olla jo iäkäs pariskunta.

Vierailija
50/181 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki varmasti tietävät, että okt on kallein asumismuoto. Se opetetaan peruskoulussa.

Vierailija
51/181 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:52"]Molemmista kokemusta ja kyllä ok-talossa maaseudulla meillä menee ehdottomasti enemmän rahaa. Toki alkukustannukset suuret, kun ei ollut tarvikkeita talon/pihan hoitoon, mutta lämmitys, puut,  vesi, sähkö, kiinteistövero, ylläpitokorjaukset ( materiaalit ainakin, vaikka itse paljon teemmekin ) muut korjaukset päälle. ( esim. juuri hajosi ilmalämpöpumppu ja uusi maksoi asennuksineen sen 2000 euroa ) ja tietty vakuutukset päälle. Mutta ehdottomasti mukavempaa asumista eläinten kanssa, vaikka meillä menee mun tili melkein kokonaan talolainaan ja talon kustannuksiin. Ainoa mistä koen tinkiväni on matkustelu mihin ei ole enää varaa, mutta sen tiesimme jo etukäteenkin. Niin ja hevosia ei ole vara hankkia, vaikka niistä haaveilenkin 24/7 ;)
[/quote]. Vaikuttaa idylliseltä. Ehkä joskus. Itse oon kasvanut maaseudulla isossa talossa ja oli eläimiäkin ja iso järvi lähellä. Hyvin oon viihtynyt kerrostalossa Hgissä.

Vierailija
52/181 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:44"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote] kaikki ei osaa ei viitsi itse remontoida. Lumi ja nurmenleikkuukin maksaa. Voi olla jo iäkäs pariskunta.
[/quote]No sittenhän voi asua osakkeessa hyvillä mielin jos ei viitsi eikä jaksa eikä osaa. Kattella ikkunasta kun huoltomies ajaa nurmikon ja lumihiutaleet leijailee. Kukin tyylillän. Luulin että kyse on kustannuksista.

Vierailija
53/181 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:49"]

Siihen asumismuodon järkevyyteen vaikuttaa paljon enemmän muut seikat kuin raha. Ratkaisevin on ajankäyttö. Omakotiasuminen on nimenomaan elämäntapa; oletko valmis käyttämään ison osan vapaa-ajastasi talon hoitoon ja huoltoon, pihatöihin, lumenluontiin, halkojen hakkuuseen yms.? Jos haluat huolettomuutta näistä hommista, niin sitten kerrostalo.

[/quote]

Nimenomaan. Jotkut jopa nauttivat noista töistä (tai ainakin väittävät nauttivansa), joten sellaisille omakotitaloasuminen on varmasti hyvä vaihtoehto. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa käyttää rajallista vapaa-aikaani pakollisiin piha- yms. töihin, joten en tule edes harkitsemaan omakotitaloasumista. Olkoonkin, että hoitovastike saattaa olla jonkin verran kalliimpi kuin omakotitaloasumisen kustannukset penninvenytys- ja "tee-se-itse"-periaatteella.

Vierailija
54/181 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:40"]Omakotitalo 300m2  ja hehtaarin piha.

Sähkö korkeintaan 2800 € (eikä edes sähkölämmitys) 

jätehuolto reilu 1000 €

vakuutus noin 1000 €

vesi ? Muutaman satasen

nuohooja ? Alle satasen, muistaakseni

Jätevesi vähintään 1000 € (laitteisto vaatii usein huoltoa, vaikka uudehko onkin)

ruohonleikkurin hankintahinta 5000€, nyt tästä kuluja enää vakuutus ja bensat sekä huolto joskus

talon maalaus , satunnainen kulu, en osaa arvioida

yksityistien lumityöt ja muut "tietyöt" yksityiselle, noin 500€ 

kiinteistövero 1000 €

ilmanvaihtolaitteiston huolto, ei vuosittain vaan ehkä 5 vuoden välein 1500€

pihalle kaikenlaista istutusta yms. Ei erityisen hintavaa.

maalämpöpumpun kuluja 500€/vuosi (= korjaus 5000€ 10v välein)

Ehkä kuluja  yhteensä korkeintaan 9000€ vuodessa = 750€/kk.

[/quote]

Ihme lukuja sulla, miksi maalämpöpumppua pitää korjata, minulla useammassa paikassa, eikä koskaan ole korjattu tai huollettu.

Ja tuo iv?? 1500€? Iv koneet maksavat kyllä huomattavasti enemmän, mutta ei niitä tarvitse 5 vuoden välein uusia :)

Vierailija
55/181 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:58"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:49"]

[/quote]

Nimenomaan. Jotkut jopa nauttivat noista töistä (tai ainakin väittävät nauttivansa), joten sellaisille omakotitaloasuminen on varmasti hyvä vaihtoehto. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa käyttää rajallista vapaa-aikaani pakollisiin piha- yms. töihin, joten en tule edes harkitsemaan omakotitaloasumista. Olkoonkin, että hoitovastike saattaa olla jonkin verran kalliimpi kuin omakotitaloasumisen kustannukset penninvenytys- ja "tee-se-itse"-periaatteella.
[/quote]Ei meidän ainakaan tarvii penniä venyttää. Ja näköjään käytät rajallista vapaa-aikaasi avlla inttämiseen. Good for yuo, tsemppiä!

Vierailija
56/181 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:58"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:49"] Siihen asumismuodon järkevyyteen vaikuttaa paljon enemmän muut seikat kuin raha. Ratkaisevin on ajankäyttö. Omakotiasuminen on nimenomaan elämäntapa; oletko valmis käyttämään ison osan vapaa-ajastasi talon hoitoon ja huoltoon, pihatöihin, lumenluontiin, halkojen hakkuuseen yms.? Jos haluat huolettomuutta näistä hommista, niin sitten kerrostalo. [/quote] Nimenomaan. Jotkut jopa nauttivat noista töistä (tai ainakin väittävät nauttivansa), joten sellaisille omakotitaloasuminen on varmasti hyvä vaihtoehto. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa käyttää rajallista vapaa-aikaani pakollisiin piha- yms. töihin, joten en tule edes harkitsemaan omakotitaloasumista. Olkoonkin, että hoitovastike saattaa olla jonkin verran kalliimpi kuin omakotitaloasumisen kustannukset penninvenytys- ja "tee-se-itse"-periaatteella. [/quote]Ei meidän ainakaan tarvii penniä venyttää. Ja näköjään käytät rajallista vapaa-aikaasi avlla inttämiseen. Good for yuo, tsemppiä!

[/quote]

Käytän rajallista vapaa-aikaani juuri miten itse milloinkin haluan. Valinta, jonka mm. asumismuotoni mahdollistaa. Kyllä tässä ketjussa on noita penninvenytyskommentteja tullut vaikka kuinka paljon, eli kuinka mikään ei maksa juuri mitään kunhan itse könyää tikkailla räystäitä puhdistelemassa, seinää maalaamassa ja kattoa pesemässä + tekee tietysti oman metsän puista itselleeen lämmityspuut ihan ilmaiseksi ja ilmeisesti hyvinkin pienellä vaivalla.

Vierailija
57/181 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:58"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:49"] Siihen asumismuodon järkevyyteen vaikuttaa paljon enemmän muut seikat kuin raha. Ratkaisevin on ajankäyttö. Omakotiasuminen on nimenomaan elämäntapa; oletko valmis käyttämään ison osan vapaa-ajastasi talon hoitoon ja huoltoon, pihatöihin, lumenluontiin, halkojen hakkuuseen yms.? Jos haluat huolettomuutta näistä hommista, niin sitten kerrostalo. [/quote] Nimenomaan. Jotkut jopa nauttivat noista töistä (tai ainakin väittävät nauttivansa), joten sellaisille omakotitaloasuminen on varmasti hyvä vaihtoehto. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa käyttää rajallista vapaa-aikaani pakollisiin piha- yms. töihin, joten en tule edes harkitsemaan omakotitaloasumista. Olkoonkin, että hoitovastike saattaa olla jonkin verran kalliimpi kuin omakotitaloasumisen kustannukset penninvenytys- ja "tee-se-itse"-periaatteella. [/quote]Ei meidän ainakaan tarvii penniä venyttää. Ja näköjään käytät rajallista vapaa-aikaasi avlla inttämiseen. Good for yuo, tsemppiä!

[/quote]

Käytän rajallista vapaa-aikaani juuri miten itse milloinkin haluan. Valinta, jonka mm. asumismuotoni mahdollistaa. Kyllä tässä ketjussa on noita penninvenytyskommentteja tullut vaikka kuinka paljon, eli kuinka mikään ei maksa juuri mitään kunhan itse könyää tikkailla räystäitä puhdistelemassa, seinää maalaamassa ja kattoa pesemässä + tekee tietysti oman metsän puista itselleeen lämmityspuut ihan ilmaiseksi ja ilmeisesti hyvinkin pienellä vaivalla.
[/quote]Siis oikeesti oot vaan kateellinen

Vierailija
58/181 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:59"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:40"]Omakotitalo 300m2  ja hehtaarin piha. Sähkö korkeintaan 2800 € (eikä edes sähkölämmitys)  jätehuolto reilu 1000 € vakuutus noin 1000 € vesi ? Muutaman satasen nuohooja ? Alle satasen, muistaakseni Jätevesi vähintään 1000 € (laitteisto vaatii usein huoltoa, vaikka uudehko onkin) ruohonleikkurin hankintahinta 5000€, nyt tästä kuluja enää vakuutus ja bensat sekä huolto joskus talon maalaus , satunnainen kulu, en osaa arvioida yksityistien lumityöt ja muut "tietyöt" yksityiselle, noin 500€  kiinteistövero 1000 € ilmanvaihtolaitteiston huolto, ei vuosittain vaan ehkä 5 vuoden välein 1500€ pihalle kaikenlaista istutusta yms. Ei erityisen hintavaa. maalämpöpumpun kuluja 500€/vuosi (= korjaus 5000€ 10v välein)   Ehkä kuluja  yhteensä korkeintaan 9000€ vuodessa = 750€/kk.     [/quote] Ihme lukuja sulla, miksi maalämpöpumppua pitää korjata, minulla useammassa paikassa, eikä koskaan ole korjattu tai huollettu. Ja tuo iv?? 1500€? Iv koneet maksavat kyllä huomattavasti enemmän, mutta ei niitä tarvitse 5 vuoden välein uusia :)

[/quote]

Veteen ja jäteveteen 2000€? Meillä riittää tonni yhteensä ja siinä on jo uima-altaan osatäyttö mukana. Talo hieman pienempi mutta se ei vaikuta veden kulutukseen.

Jätehuolto 1000€ - ihan tajutonta, meillä joka toinen viikko tyhjennys ja vuosikulu 239€!

Vuoden asumiskulut (sisältäen käyttösähkön mitä kerrostaloasujat eivät ole laskeneet mukaan ja turvajärjestelmän) on n 4450€/vuosi + vakuutukset joita en laske koska ne on asuntokohtaiset ja jokaisen omavalintaiset.

Vierailija
59/181 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:40"]Omakotitalo 300m2  ja hehtaarin piha. Sähkö korkeintaan 2800 € (eikä edes sähkölämmitys)  jätehuolto reilu 1000 € vakuutus noin 1000 € vesi ? Muutaman satasen nuohooja ? Alle satasen, muistaakseni Jätevesi vähintään 1000 € (laitteisto vaatii usein huoltoa, vaikka uudehko onkin) ruohonleikkurin hankintahinta 5000€, nyt tästä kuluja enää vakuutus ja bensat sekä huolto joskus talon maalaus , satunnainen kulu, en osaa arvioida yksityistien lumityöt ja muut "tietyöt" yksityiselle, noin 500€  kiinteistövero 1000 € ilmanvaihtolaitteiston huolto, ei vuosittain vaan ehkä 5 vuoden välein 1500€ pihalle kaikenlaista istutusta yms. Ei erityisen hintavaa. maalämpöpumpun kuluja 500€/vuosi (= korjaus 5000€ 10v välein)   Ehkä kuluja  yhteensä korkeintaan 9000€ vuodessa = 750€/kk.     [/quote] Ihme lukuja sulla, miksi maalämpöpumppua pitää korjata, minulla useammassa paikassa, eikä koskaan ole korjattu tai huollettu. Ja tuo iv?? 1500€? Iv koneet maksavat kyllä huomattavasti enemmän, mutta ei niitä tarvitse 5 vuoden välein uusia :)

[/quote]

Meillä käy 5-10 vuoden välein ilmanvaihtokanavia puhdistava/desinfioiva työporukka, jotka tekevät tämän urakkana. Kyllä se yksi kerta tuon 1500€ maksoi.

Maalämpöpumppu hajosi 8 vuoden kuluttua asennuksesta ja korjaus maksoi 5000€. Ei mennyt takuuseen eikä asentaja suostunut edes korjaamaan maksusta. Sama osa tulee hajoamaan uudelleenkin. 

Vierailija
60/181 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 13:10"]

[/quote]

Veteen ja jäteveteen 2000€? Meillä riittää tonni yhteensä ja siinä on jo uima-altaan osatäyttö mukana. Talo hieman pienempi mutta se ei vaikuta veden kulutukseen.

Jätehuolto 1000€ - ihan tajutonta, meillä joka toinen viikko tyhjennys ja vuosikulu 239€!

Vuoden asumiskulut (sisältäen käyttösähkön mitä kerrostaloasujat eivät ole laskeneet mukaan ja turvajärjestelmän) on n 4450€/vuosi + vakuutukset joita en laske koska ne on asuntokohtaiset ja jokaisen omavalintaiset.

[/quote]

Hmm, laskin kyllä mielestäni jäteveteen 1000€/vuodessa ja se pitää meillä paikkansa. Tässä mukana huolto ja useita tyhjennyksiä vuodessa sekä kemikaalien vaihto useita kertoja vuodessa. 

Käyttövesiin ei mene muutamaa satasta enempää vuodessa, kuten laskinkin.

Roskisten tyhjennykseen menee se 1000€ vuodessa. Ainakin tuo uusin lasku on lähemmäs 250€ ja se tulee 4x vuodessa.