Mitä Fazerinalle on tapahtunut?? :o
Maistelin äsken Fazerinalevyä mutta maku oli aivan erilainen kuin ennen!!! Ihan kuin se täyteläisyys puuttuisi. Se ei ollut enää hyvää :(
Mitä on tapahtunut? Onko reseptiä muokattu?
Kommentit (167)
Ehkä laihdutus- ja fitnessbuumi on tehnyt hallaa makeisbisnekselle. Moni yrittää syödä ja elää terveemmin. Ja vielä lama siihen päälle.
Minäkin syön suklaata paljon harvemmin kuin joskus ennen. Mutta silloin kun sallin itselleni herkkuhetken etsin hyllystä sen kaikkein ihanimman herkun mitä juuri sillä hetkellä tekee eniten mieli.
Enää se ei ole ainakaan fazerina (R.I.P.) En ole ajatellut edes syytä tarkemmin, ei ole vain tehnyt mieli sitä pitkään aikaan. Mutta nyt tajuan että olen varmasti pettynyt sen makuun joskus. Yleensä ottaen onkin ollut hirveän vaikeaa valita sitä parasta herkkua, ei siksi että valinnanvaraa olisi liikaa, vaan siksi ettei mikään tuo enää sitä täyteläisen suklaan makua ja tuntua suuhun -sitä addiktoivaa itsensä hemmottelufiilistä. Tulee vain tunne "tässäkö tää nyt oli, eipä olisi kannattanut" ja yhä harvemmin tulee ostettua suklaata.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2015 klo 07:31"]
Yleensä ottaen onkin ollut hirveän vaikeaa valita sitä parasta herkkua, ei siksi että valinnanvaraa olisi liikaa, vaan siksi ettei mikään tuo enää sitä täyteläisen suklaan makua ja tuntua suuhun -sitä addiktoivaa itsensä hemmottelufiilistä. Tulee vain tunne "tässäkö tää nyt oli, eipä olisi kannattanut" ja yhä harvemmin tulee ostettua suklaata.
[/quote]
Olen huomannut saman ilmiön mutta ajattelin sen johtuvan ikääntymisestä ja makunystyjen "tylsymisestä"! :D
Haluan herkun olevan jotain ekstrahyvää jos kerrankin jotain syön ja aina päällimäiseksi tunteeksi jää pettymys. Ei ollut yhtään niin hyvää kuin muistelin..
Entisistä suosikki-sipseistäni puuttuu roimasti mausteita (hot rod) ja suosikki suklaani ovat pahvisia..
Hot rodejakaan en ole ostanut enää vuosikausiin, liikaa pettymyksiä.
Ilkeä temppu fazerilta.
Ulkomaalaisia ihania konvehteja onneksi löytyy.
Ilman palmuöljyä.
Eihän kukaan osta mitään tuotetta jotta ihmisillä olis töitä vaan koska haluaa just sen tuotteen. Et ostanpa nyt tän paskan suklaan niin palmuöljytuottajilla jatkuis duunit. Mun mielestä Sininen on vielä hyvää, tällä viikolla kokeilin myös Pandaa ja aion ostaa uudelleenkin.
Nestlén jäätelöissä kanssa palmuöljyä. Ostettiin Pingviiniä ja ihmeteltiin miehen kanssa miksi se on niin mautonta ja outoa koostumukseltaan...
Mun mielestä Pandan valkosuklaa on mennyt ihan pilalle. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
04.10.2015 klo 09:07
Jep, noissahan oli ennen tosiaan käytetty myös pihlajanmarjaa, mutta ei enää.
Milloin, ehkä joskus isoäitisi lapsuudessa. Minä olen syönyt niitä kohta puolensataa vuotta, mutta en muista että niissä olisi koskaan ollut muuta kuin omenaa.
Myös minun suosikkini Pandan suklaat ovat muuttuneet, huonommiksi tietenkin. Hyvä uutiunen läskeille, kun ei tuollaista paksua mähjöä viitsi syödä.
Onko enää olemassa mitään ihanan ohutta mutta myös maistuvaa suklaata?
Tarkkaa vuotta en osaa sanoa, mutta kyllä noissa alunperin oli nimenomaan pihlajanmarjoja, vaikket nyt sitä sattuisi muistamaankaan :-)
Se mikä noissa on mun mielestä maitoallergikkona tylsää, on se, että niissä on maitoproteiinia. Miksi ihmeessä sitä on pitänyt noihinkin laittaa?
Olin joskus töissä suklaatehtaassa, ei tosin fazerilla. Silloin oli tarkkaa tehdä Saksaan vietävää suklaata. Olivat hyvin tarkkoja Saksassa siitä, että tuote ei sisällä muuta kuin kaakaon ainesosia eikä korvikerasvoja. Suklaapatukoissa piti käyttää voita eikä margariinia. Kun sitten joku välinpitämätön juoppo teki suklaaseosta patukkaan, niin se laittoi koko lisättävän rasvan margariinina eikä voina kuten reseptissä oli. Koko erä tuli takaisin Saksasta :)
Olen ymmärtänyt, että suuret suklaamaat kuten Belgia, Saksa ja Itävalta sekä Sveitsi, suhtautuvat nihkeästi korvikerasvan käyttöön, vaikka kaakaovoin hinta on noussut ja EU-säädösten mukaan viitisen prosenttia rasvasta saa olla muuta kuin kaakaovoita.
Faxerin on turha väittää, että koostumus tai maku ei muutu, jos reseptiä tai valmistusmenetelmää muutetaan. Pelkästään uuden valmistuslinjan käyttöönotto saattaa muuttaa makua.
Minäkin tästä ketjusta inspiroituneena kävin hakemassa levyllisen Fazerinaa, ja todentotta, sehän maistui ihan suklaakalenterisuklaalle ja oli paljon imelämpää kuin ennen, ei häiväystäkään appelsiinista. Taidanpa alkaa minäkin boikotoimaan!
Fazerin tuotteiden, kuten Geishan, Fazerinan tai Pätkiksen, reseptiä tai raaka-aineita ei ole muutettu.
Ainoa muutos koskee pakkauksessa kerrottavia ainesosatietoja; uuden pakkauslainsäädännön mukaisesti
ilmoitamme käyttämämme kasvirasvat yksityiskohtaisesti. Eli kun tuotteen pakkauksessa aikaisemmin luki ”kasvirasva”, kerromme nyt yksityiskohtaisemmin, mitä kasvirasvoja tuotteissa käytämme.
Fazer ei käytä palmuöljyä suklaan raaka-aineena. Käytettävä palmuöljy on osa rasvaseosta, jota käytetään mm. suklaakonvehtiemme täytteissä tuoteteknisten ominaisuuksien vuoksi eli rakenteen ja toivotun suutuntuman antajana. Esimerkiksi Geisha -suklaapatukasta suklaan osuus on 62 % ja täytteen osuus 38 % tuotteen kokonaispainosta.
Palmuöljyn tekniset ominaisuudet ovat hyvät ja margariinin tuotantoprosessia on muutettu viime vuosina transrasvojen välttämiseksi. Tämä muutos on lisännyt palmuöljyn käyttöä, sillä palmuöljy on luontaisesti kiinteä rasva. Öljypalmu on myös satoisin kasvisöljykasvi, minkä vuoksi sen korvaaminen muulla kasvisrasvalla aiheuttaisi sen, että maata tarvitaan paljon enemmän näiden muiden kasviöljyjen tuotantoon. Palmuöljyn tuotannon lopettaminen loisi myös haasteita palmuöljyteollisuudessa työskenteleville ihmisille, joille palmuöljytuotanto tuo toimeentulon.
Tällä hetkellä Fazer näkee parhaaksi vaihtoehdoksi tukea kestävää palmuöljyn tuotantoa RSPO-sertifikaattien kautta.
Ystävällisin terveisin,
Liisa Fazerilta
Ostin eilen Fazerinaa ja tuli kurkku sekä suu kipeäksi siitä. Omituista, ei ole ennen tullut!
Siis en kyllä huomaa mitään eroa.
Fazerina on pilattu :`(
Mutta olen löytänyt uuden intohimon Tobleronesta. Onhan se ihan erilaista mutta maistuu minulle ja nyt olen addiktoitunut siihen. Hyvästi Fazerina ja olkaa sitten ilman rahojani Fazer-tyypit!
t. av-mamma joka laittaa paljon rahaa joka viikko suklaaseen
Vierailija kirjoitti:
Fazerin tuotteiden, kuten Geishan, Fazerinan tai Pätkiksen, reseptiä tai raaka-aineita ei ole muutettu.
Ainoa muutos koskee pakkauksessa kerrottavia ainesosatietoja; uuden pakkauslainsäädännön mukaisesti
ilmoitamme käyttämämme kasvirasvat yksityiskohtaisesti. Eli kun tuotteen pakkauksessa aikaisemmin luki ”kasvirasva”, kerromme nyt yksityiskohtaisemmin, mitä kasvirasvoja tuotteissa käytämme.
Fazer ei käytä palmuöljyä suklaan raaka-aineena. Käytettävä palmuöljy on osa rasvaseosta, jota käytetään mm. suklaakonvehtiemme täytteissä tuoteteknisten ominaisuuksien vuoksi eli rakenteen ja toivotun suutuntuman antajana. Esimerkiksi Geisha -suklaapatukasta suklaan osuus on 62 % ja täytteen osuus 38 % tuotteen kokonaispainosta.
Palmuöljyn tekniset ominaisuudet ovat hyvät ja margariinin tuotantoprosessia on muutettu viime vuosina transrasvojen välttämiseksi. Tämä muutos on lisännyt palmuöljyn käyttöä, sillä palmuöljy on luontaisesti kiinteä rasva. Öljypalmu on myös satoisin kasvisöljykasvi, minkä vuoksi sen korvaaminen muulla kasvisrasvalla aiheuttaisi sen, että maata tarvitaan paljon enemmän näiden muiden kasviöljyjen tuotantoon. Palmuöljyn tuotannon lopettaminen loisi myös haasteita palmuöljyteollisuudessa työskenteleville ihmisille, joille palmuöljytuotanto tuo toimeentulon.
Tällä hetkellä Fazer näkee parhaaksi vaihtoehdoksi tukea kestävää palmuöljyn tuotantoa RSPO-sertifikaattien kautta.
Ystävällisin terveisin,
Liisa Fazerilta
Ei pidä paikkaansa! Vai miksi netistä löytyy Fazerinalle tuoteseloste, jossa raaka-aineet on eri järjestyksessä? Ja miksei uudessa mainita enää appelsiiniöljyä, pelkkä aromi?
[quote author="Vierailija" time="06.10.2015 klo 02:39"]
Maraboun ja Milkan/toblerone/kalev suklaat ovat aivan liian makeita olleet aina, Pandalla vaan karkkisuklaata ja nyt Fazerkin.. Lidlissä on vain täytesuklaat ok. käytän rahani sitten hemmetin kalliisiin käsintehtyihin konvehteihin ja nautin harvakseltaan.
[/quote]
Niinpä, hyvää suklaata on harvassa... No parempi meille kun pysytään hoikempina