Teini lähti ryyppäämään
Kommentit (110)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:26"]
Rahahanat ainakin kiinni. Tyhjätaskuna on vaikeampi niitä viinaksia hankkia.
Mutta todella vaikea aihe, varsinkin kun jokainen meistä varmasti muistaa sen oman teini-iän... Pitää totta kai kieltää alkoholin käyttö, mutta toisaalta taas (etenkin tytöille) muistuttaa että kotiin tullaan aina, kännipäissä ne pahimmat onnettomuudet kun voivat tapahtua.
Ja pistä vaikka krapulassaan siivoamaan tai tekemään muuta keveähköä työtä. Jos edes siitä jotain oppisi, ettei ole fiksua hankkia kanuunaa.
[/quote]
Ei muuten ole. Mun tyttö juotettiin rahattomana ravintolassa känniin. Tytön tilillä oli 44 senttiä rahaa. Oli saanut ravintolalta (!) ilmaisia juomia, ja sitten yksi lihava nuori mies oli juottanut tyttöä, pistänyt sen mopoautoonsa ja soittanut poliisit perään. Koska tyttö ei ollut suostunut lähtemään sen kämpille huoraamaan. Olishan tuon umpihumalaisen tytön voinut laittaa taksiin ja sanoa taksille että maksaja on perillä. Näin suomalaiset aikuiset mahdollistavat rahattomankin nuoren ryyppäämisen ongelmiin asti. Ja typerä tyttöni sanoi vielä jälkeenpäin, että joi kun ilmatteeksi sai. Ai ilmatteeksi? Kortin menetys ja sakot ei ole halpaa lystiä. Mutta onneksi nyt tuli pakkotauko, kun poliisi vei henkkarit. Tyttäreni isä on alkoholisti, ja nyt jo näyttää että tytär on perinyt geenit. Itse olen raivoraitis, koska vituttaa tämä viinan maa. Suomi on täynnä alkoholisteja, koska me muut tuemme heidän juomistaan.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 09:35"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:26"]
Rahahanat ainakin kiinni. Tyhjätaskuna on vaikeampi niitä viinaksia hankkia.
Mutta todella vaikea aihe, varsinkin kun jokainen meistä varmasti muistaa sen oman teini-iän... Pitää totta kai kieltää alkoholin käyttö, mutta toisaalta taas (etenkin tytöille) muistuttaa että kotiin tullaan aina, kännipäissä ne pahimmat onnettomuudet kun voivat tapahtua.
Ja pistä vaikka krapulassaan siivoamaan tai tekemään muuta keveähköä työtä. Jos edes siitä jotain oppisi, ettei ole fiksua hankkia kanuunaa.
[/quote]
Ei muuten ole. Mun tyttö juotettiin rahattomana ravintolassa känniin. Tytön tilillä oli 44 senttiä rahaa. Oli saanut ravintolalta (!) ilmaisia juomia, ja sitten yksi lihava nuori mies oli juottanut tyttöä, pistänyt sen mopoautoonsa ja soittanut poliisit perään. Koska tyttö ei ollut suostunut lähtemään sen kämpille huoraamaan. Olishan tuon umpihumalaisen tytön voinut laittaa taksiin ja sanoa taksille että maksaja on perillä. Näin suomalaiset aikuiset mahdollistavat rahattomankin nuoren ryyppäämisen ongelmiin asti. Ja typerä tyttöni sanoi vielä jälkeenpäin, että joi kun ilmatteeksi sai. Ai ilmatteeksi? Kortin menetys ja sakot ei ole halpaa lystiä. Mutta onneksi nyt tuli pakkotauko, kun poliisi vei henkkarit. Tyttäreni isä on alkoholisti, ja nyt jo näyttää että tytär on perinyt geenit. Itse olen raivoraitis, koska vituttaa tämä viinan maa. Suomi on täynnä alkoholisteja, koska me muut tuemme heidän juomistaan.
[/quote]
Siinä ei paljon auta että yksi ihminen, sinä äitinä, vastustat sitä juomista. Suomessa pitäisi muuttaa koko juomiskulttuuri.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 13:31"]
[/quote] Mieluummin pitkä "mummovaihe" tehden viisaita asioita kuin biletyksen jatkaminen kolmekymppiseksi [/quote] Jatkaminen? Jos sen vähän ennen kolmeakymppiä aloittaakin... Ja silloin alkoholi ei enää häiritse aivojen kehitystä, voi tehdä viisaita asioita mummona toisin kuin nämä lapsijuopot. Mutta tuo nyt on ihan perus vasta-argumentti lapselta. Kolmekymppinen on tosi vanha. Tosi noloo juoda enää silloin. Normaalit aloittaa esikoulussa ja lopettaa alaikäisenä. Kyllä siinä 14-18v viimestään on nuoruus jo niiiin nähty :D Voi hellan lettas, onneksi usein aika parantaa nuoresta iästä johtuvan tyhmyyden. [/quote] Mielestäni 30v. ei todellakaan ole vanha, mutta yleensä nyt kolmekymppisenä on mm perhe, joten eikö ole parempi juoda silloin teininä/nuorempana? On se vähän surullinen näky kun meidänkin lähikapakassa pari 30v mammaa viettää joka viikonloppunsa [/quote] Teinin ja kolmekymppisen välillä on 10 vuotta. Perhe kolmekymppisenä ei selitä miksi alaikäisenä lapsena pitäisi läträtä... -_- [/quote] No nyt puhuttiinkin nimenomaan "vähän ennen kolmeakymppiä" aloittavista, kuten edellinen sanoi
[/quote]
Silloinkin ehtii ihan hyvin sen perheenkin perustamaan. Ellei aio tehtailla pentuja enemmän kuin mitä maapallon kantokyky kestää. Tai eipä kiire tule silloinkaan...
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 19:58"]
Oletko varma että lähti ryyppäämään? En osaa neuvoa. Meillä lupasi olla ryyppäämättä mutta mistä sitä ikinä tietää. Yhden kerran on jo sossun käynti koettu.
[/quote]
Tää on toistunut jo useaan kertaan, eli ei epäilystäkään menoista. Rangaistukset ei auta. Eilen viimeksi raahautui kännipäissään kotiin. Ei tietoa missä on. Toisaalta miten se kotiin haku käytännössä tapahtuu? Väkisin yritettiin kerran raahata, mutta siitä tuli, vain yleinen show. Kaveriporukassa riitti hupia. HELEKUTTI!
[/quote]
Voit laittaa poliisin lapsesi perään. Sossujuttuhan siitä tulee mutta siinäpä lapselle opetusta, luulisi sen jälkeen pelästyvän niin ettei tee toista kertaa
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 22:46"] Älkää nyt jauhako paskaa täällä :D Eiköhän teistäkin lähes jokainen ole juonut ennen sitä maagista 18 vuoden ikää! Ennen juotiin jopa nuorempana [/quote] En ole. Eikä kukaan lähimmistä ystävistänikään (14kpl). Nämä lapsena aivonsa pilanneet eivät vaan keksi mitään niin monimutkaista kuin vapaa-ajan harrastukset ilman alkoholia. Ja nykyään juomme eli ei päihteetön lapsuus mitään absolutismia tarkoita -_- 22v tyttö [/quote] Te olette joku poikkeus. Oikeasti melko harva on sellainen, joka ei viimeistään lukio/amisikäisenä joisi edes joskus. Itse olen 20-vuotias, ja minun lukioaikoinani oli joka luokalla vain jotain kaksi oppilasta, jotka eivät koskaan ole juoneet ja nämäkin jotain uskovaisia. Ehkä ikävä tosiasia, mutta kyllä se taitaa harvinaisempaa olla, että siihen täysi-ikäisyyteen asti odotetaan.
[/quote]
Ei voi pitää paikkansa. Jos tyhmiä ihmisiä olisi prosentuaalisesti NOIN PALJON ei jatkuvasti kehittyvällä ihmiskunnalla olisi mitään tulevaisuutta. Vai eikö ole?
Olin itse teininä myös kova juomaan ja kokeilemaan rajoja, mutta kiitollinen olen isälleni jälkeen päin joka parhaansa yritti rajoja asettaa.
Kun olin mm kerran arestissa ja ilmoitin että minä nyt lähden kun haluan isä seisoi oven edessä tyynenä kaiken huudon, riehumisen ja raivon ajan, kunnes rauhotuin ja itkin hänen sylissään kuin pieni pahainen kakara. :D (Sain siis tosi pahoja raivokohtauksia) Äitini kuoli kun olin teini, joten isän täytyi yrittää parhaansa kasvattajana.
Samoin hän muutamaankin kertaan tiesi mistä minut löytää jos luvatta lähdin juomaan ja ilman sen suurempaa meteliä todellakin tuli ja haki kotiin. Kunnioitan tätä näin jälkeenpäin. :) Selväksi tuli että rajat oli olemassa ja luottamus oli ansaittava. Ja se ettei alkanut kuitenkaan raivota tms kavereiden eessä, kylmästi vaan ilmoitti että asia on nyt näin.
Ja kyllä, lopulta minusta kasvoi vastuullinen nuori aikuinen, enkä käytä alkoholia oikeastaan kuin ruuan kanssa. Se juopottelu oli sellainen vaihe, vaikkakin sitä vaihetta kyllä kesti mutta oikeastaan vasta sitten 18v täytettyä kun tiesin että silloin sain tehdä niin. Vanhemman täytyy vain luottaa että on tehnyt tehtävänsä kasvattaessaan lasta.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 22:46"] Älkää nyt jauhako paskaa täällä :D Eiköhän teistäkin lähes jokainen ole juonut ennen sitä maagista 18 vuoden ikää! Ennen juotiin jopa nuorempana [/quote] En ole. Eikä kukaan lähimmistä ystävistänikään (14kpl). Nämä lapsena aivonsa pilanneet eivät vaan keksi mitään niin monimutkaista kuin vapaa-ajan harrastukset ilman alkoholia. Ja nykyään juomme eli ei päihteetön lapsuus mitään absolutismia tarkoita -_- 22v tyttö [/quote] Te olette joku poikkeus. Oikeasti melko harva on sellainen, joka ei viimeistään lukio/amisikäisenä joisi edes joskus. Itse olen 20-vuotias, ja minun lukioaikoinani oli joka luokalla vain jotain kaksi oppilasta, jotka eivät koskaan ole juoneet ja nämäkin jotain uskovaisia. Ehkä ikävä tosiasia, mutta kyllä se taitaa harvinaisempaa olla, että siihen täysi-ikäisyyteen asti odotetaan.
[/quote]
Join puolet lukioajastani ja odotin täysi-ikäisyyteen asti. Miksi nämä edes olisivat jotain toisiaan poissulkevia asioita??? Ja miten tiedät KAIKKIEN alkoholinkäytöstä...?
Niskasta kotio kasvaan, muutenki viikonloppuinen keskiyön riekkuminen kyriin, ei tarvi istua pihalla ringissä räkimässä. Kuri ja kasvatus on näiden 2000-luvun tuotoksien vanhemmilta aivan hukassa.
Innostuisiko uudesta harrastuksesta josta saisi terveellisempiä kavereita? Osta salikortti?
Pahalta kuulostaa jos tuollalailla aina perjantaisin JA lauantaisin lähtee kielloista ja puhutteluista huolimatta ryyppäämään. Voi olla vaan kapinavaihe. Toisaalta jos muut teiniporukasta jäävät samoihin rutiineihin ja teini ei vaihda kaveripiiriä aikuistuttuaan niin tulevaisuus ei välttämättä kovin loistokkaalta näytä :/
Minäkin join alaikäisenä ehkä kerran kuukaudessa, mutta aina salaa ja jos vanhemmat kielsivät joskus viikonloppuna lähtemästä ulos niin en lähtenyt. Pelkäsin että en enää saa heiltä rahaa ja kyytiä harrastuksiin..
Nykyään juon hyvin harvoin ja usein max. 5 annosta kerrallaan.
n21v
Sanoisin nyt tältä ryyppyreissulta kotiin palatessa, että seuraavan kerran kun lähdet dokaamaan, sisustan sun huoneen uudelleen(omaksi vaatehuoneeksi/työhuoneeksi tms.) Ja tekisin sen kans. Siinäpähän pentu miettisi muutaman kerran kotiin tullessa, että miten jatkaa elämää.
Mun 16 v. lapsi ei juokse kylillä yömyöhään dokailemassa. Auktoriteetti ja kasvatus kunnossa. Ja lapsen luonne myös.