Otsalohkorappeumasta kokemuksia!
Epäilen puolisollani olevan jotain menossa pääkopassa. On muuttunut luonteeltaan, suuttuu helposti ja tekee impulsiivisesti asioita ilman harkintaa. Muisti myös takkuilee pahasti , mutta muistiongelmat on vain pieni osa kokonaisuutta. Olen googlaillut ja otsalohkorappeuma kuulostaisi sopivalta muuttuneeseen käytökseen. Ikää puolisolla 53-vuotta.
Kommentit (52)
Ap, se kuuluu kirjoittaa 53 vuotta eikä 53-vuotta.
Vie se puolisosi lekuriin.
Tuo voi johtua myös stressistä tai hormonitason alenemisesta.
Kiitos, mikähän olisi sopiva lääkäri, neurologi?
Haluaisin itse lähteä mukaan, mutta puolisolle se ei sovi, ei myöskään, että olen puhelinyhteydessä ammattilaiseen, joka arvioi korvien väliä.
Hänen ensimmäisen asteen sukulainen sairastui viisikymppisenä harhaisuuteen ja sai skitsofrenia diagnoosin, tämä siis tapahtui jo 70-luvulla. Epäilen, että olisiko kuitenkin voinut olla tämä otsalohkorappeuma hänelläkin?
Puolisolla persoona muuttunut pahempaan suuntaan, saa kiroilu- ja raivopuuskia. Välillä tuntuu kuin en tuntisi häntä, tuntuu olevan täysin empatiakyvytön. Täytyy lisätä, että itsekeskeisyys on hänen vahvimpia luonteenpiirteitä kyllä ollut aina.
Lisäksi syyllistynyt päälle karkaukseen ja liikenne kaahailuun niin, että menetti kuukaudeksi ajokortin. Nämä siis viime vuosina....Ovat uusia kiusallisia asioita, eikä halua näistä puhua vaan suuttuu, jos aloitan keskustelun. Siksi ei ilmeisesti minua halua mukaan lääkärin tutkimuksiin, koska olisi paljon ei niin mukavia asioita ja tapahtumia kerrottavana viime vuosilta.
Olen aika hämilläni ja peloissani, miten tämä tulee jatkumaan....
En olisi mennyt tämän tyypin kanssa naimisiin mistään hinnasta ja jossakin vaiheessa ihmettelin, kuinka olen perheen perustanut hänen kanssaan, kunnes hoksasin, että kyseessä voi olla etenevä sairaus, kun sekoilu pahenee koko ajan.
Ap
Et ole vieläkään saanu ukkoas lääkärille vaan täällä jankkaat tätä samaa??
Jos puolisosi on työelämässä, selvittäisin joko vaivihkaa terveydenhuollon kontaktin ja olisin sinne yhteydessä.
Aika vaikea lääkäriin on saada puolisoa vasten tahtoa. Tavallinen muistitesti menisi läpi ja tähän suostuu yksin lähtemään....
Oireet on lähimmille selvästi nähtävillä, enkä itse ole ainut, joka huomannut muutoksen.
Uudet tuttavuudet ajattelee, että onpa avoin ja sosiaalinen ihminen, kun höpöttää tuntemattomillekin niitä näitä. Kova vauhti on päällä ja varmaan mukavat fiilikset hänellä, jos unohtaa muutamat kömmähdykset.
Ei pysty kuitenkaan oma-aloitteisesti huolehtimaan perusvelvoitteistaan vaan täytyy jatkuvasti muistuttaa.
Ap
Grafeiini oksidia noussut päähän jo 5g takia? Montako piikkiä ottanut? Syökö paljon mm. Nestlen tuotteita?
Vierailija kirjoitti:
Grafeiini oksidia noussut päähän jo 5g takia? Montako piikkiä ottanut? Syökö paljon mm. Nestlen tuotteita?
Sanonko, mikä sulla on noussut päähä?
Toinen lainehtii ja toinen tekee patoja.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, mikähän olisi sopiva lääkäri, neurologi?
Haluaisin itse lähteä mukaan, mutta puolisolle se ei sovi, ei myöskään, että olen puhelinyhteydessä ammattilaiseen, joka arvioi korvien väliä.
Hänen ensimmäisen asteen sukulainen sairastui viisikymppisenä harhaisuuteen ja sai skitsofrenia diagnoosin, tämä siis tapahtui jo 70-luvulla. Epäilen, että olisiko kuitenkin voinut olla tämä otsalohkorappeuma hänelläkin?
Puolisolla persoona muuttunut pahempaan suuntaan, saa kiroilu- ja raivopuuskia. Välillä tuntuu kuin en tuntisi häntä, tuntuu olevan täysin empatiakyvytön. Täytyy lisätä, että itsekeskeisyys on hänen vahvimpia luonteenpiirteitä kyllä ollut aina.
Lisäksi syyllistynyt päälle karkaukseen ja liikenne kaahailuun niin, että menetti kuukaudeksi ajokortin. Nämä siis viime vuosina....Ovat uusia kiusallisia asioita, eikä halua näistä puhua vaan suuttuu, jos aloitan keskustelun. Siksi ei ilmeisesti minua halua mukaan lääkärin tutkimuksiin, koska olisi paljon ei niin mukavia asioita ja tapahtumia kerrottavana viime vuosilta.
Olen aika hämilläni ja peloissani, miten tämä tulee jatkumaan....
En olisi mennyt tämän tyypin kanssa naimisiin mistään hinnasta ja jossakin vaiheessa ihmettelin, kuinka olen perheen perustanut hänen kanssaan, kunnes hoksasin, että kyseessä voi olla etenevä sairaus, kun sekoilu pahenee koko ajan.
Ap
Lääkäri kyllä haastattelee myös sinua vaikkei miehesi haluaisikaan. Ja joko yksityiselle suoraan neurologille tai sit julkisella yleislääkärin kautta lähetteellä.
En usko koko juttuun. Jos olisi totta viedään puoliso lääkärin!
Tapaus on ikävä kyllä totta. On ollut raskaita viime vuodet. Välillä olen itseänikin epäillyt, että olen hankala, josta syystä puoliso käyttäytyy arvaamattomasti.
Lopulta hoksasin, että hänellä on toistuvasti ongelmia myös työelämässä, kun taas minä olen pidetty ja haluttu. Enkö joudu konfliktiin muiden kuin puolisoni kanssa.
Ilmeisesti täällä ei ole kenelläkään kokemusta otsalohkorappeumasta?
Ap
Ota ero ja vaihda lukot. Pelasta oma selustasi, paskaako sinä siitä ukosta välität, loppujen lopuksihan se on sinulle täysin vieras ihminen.
Lääkäriin pikaisesti, jos juttu on totta niin kovin kauan jo vitkuteltu. Mitä nopeammin muisti yms ongelmiin puututaan sitä helpompia ovat lähivuodet kun lääkitys ja tukitoimet saadaan alkamaan.
Puhu tilanteesta lapsillenne jos heidän sanomisensa tehoaisi mieheen paremmin. Onko teillä joku läheinen sukulainen tai ystävä jonka puuttuminen asiaan vakuuttaisi miehesi tutkimusten tarpeellisuudesta?
Sinun on nyt vaan oltava aktiivinen toimija ja siihen ei riitä netissä oleminen.
Äitini sairastui otsa-ohimolohkorappeumaan suunnilleen tuossa iässä. Voin vastailla kysymyksiin, jos haluat.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä täsmävinkit, kuinka sairaudentunnoton vastusteleva puoliso viedään vastanotolle?
Kuulostaa tutulta, epäilen sukulaisella samaa. Alzheimer-diagnoosi on, mutta mistään persoonallisuuden muuttumisesta tms ei ole omaisilta kysytty, tehty vain muistitestit ja magneettikuva. Persoonan muutos oli kuitenkin ensimmäinen oire. Mutta se, joka luulee, että vastentatoisen ihmisen saa noin vain lääkäriin, ei tiedä tästä asiasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Äitini sairastui otsa-ohimolohkorappeumaan suunnilleen tuossa iässä. Voin vastailla kysymyksiin, jos haluat.
Kertoisitko oireista ja miten diagnoosiin päästiin?
Vierailija kirjoitti:
Ei puoliso yleensä ole tahdoton esine, jota kuljetetaan minne itse halutaan.
- sivusta
Tilaa muistihoitajalle aika ja jos ei suostu menemään, niin tee huoli-ilmoitus.
Jos on se mitä epäilet, niin äkkilähtö tulossa.
Lääkäri voi tehdä tutkimukset ja diagnoosin. Ei sitä kukaan palstalainen voi tehdä, etkä sinä itse. Vie ukkosi asiantuntijalle. Voihan se vaan olla kyrpiintynyt