Sain karenssin, koska rahani ei riittänyt työvaatteisiin
Olen työtön ja olisin päässyt kolmeksi tunniksi töihin 8,25 euron tuntipalkalla. Töihin ei kuitenkaan ollut mitään asiaa ilman siistejä mustia vaatteita. Niitä ei sattumoisin ollut kaapissani, koska tykkään pukeutua värikkäästi. Kysyin ensin työnantajalta, joka sanoi että vaatteet on hankittava itse. Kyselin sitten kavereilta ja kiersin molemmat paikkakunnan kirppikset läpi. Sain paidan ilmaiseksi ja housut irtosi vitosella, mutta halpoja 46-koon kenkiä ei löytynyt mistään. Rahani ei riittänyt ostamaan uusia (eikä niitä olisi ollut järkeäkään ostaa, koska palkka ei olisi riittänyt niihin). Jouduin jättämään työt väliin ja sain sen takia karenssin. Arvatkaa vaan vituttaako. Kyllä Suomi on paska maa.
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 16:55"]
Ihan näin meidän kesken: tuosta ei saa karenssia. Mutta ihan hyvä yritys.
Seuraavalla kerralla lue ohje työttömyysturvalain toimeenpanosta ja provoa vasta sitten.
[/quote]
Työttömyysetuus saatetaan katkaista asian selvittelyn ajaksi. Niin minullakin kävi, ihan selvä tapaus että karenssia en saisi mutta asiaa käsiteltiin viikkotolkulla ja tuki oli siksi aikaa katkaistu.
Karenssia voi tulla ihan mistä syystä vain, jos työkkärissä niin joku päättää. Niitä kyllä sitten kumotaan myöhemmin ja työkkärin täti (mikä lie koulutukseltaan) saa jälleen yhden varoituksen, mutta eipä sitä työkkärin tätiä kiinnosta välttämättä muu kuin ihmisten kiusaaminen väärillä karensseilla. Monella paikkakunnalla olen asunut, onneksi vain yhteen läpimätään työkkärin tätiin (tai setään) olen törmännyt, yksittäistapaus (onneksi) mutta sitäkin enemmän väärässä ammatissa.
Ko. työkkärin täti oli ihan yleinen aihe puheissa kaupungilla, ja tiedettiin kuinka monta varoitusta oli saanut, eikä voitu käsittää miksi se sai yhä pitää työpaikkansa. Inhimillisiä virhteitä on joillekin työkkärin tädeille ja sedille tapahtunut, mutta he ovat itse korjanneet lausuntonsa (minun tapauksessa sen että unohti tehdä sen lausunnon) ja karenssi on rauennut sillä, mutta tuo yksittäinen tapaus oli kyllä ihan omaa luokkaansa.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:15"]
Seuraavalla kerralla lue ohje työttömyysturvalain toimeenpanosta ja provoa vasta sitten.
[/quote]
Työttömyysetuus saatetaan katkaista asian selvittelyn ajaksi. Niin minullakin kävi, ihan selvä tapaus että karenssia en saisi mutta asiaa käsiteltiin viikkotolkulla ja tuki oli siksi aikaa katkaistu.
[/quote]
Todellakin, ja karenssia lätkäistään syystä kuin syystä, ihan sama mitä käsittelijöiden oma käsikirja asiasta sanoo. Satojen kilometrien päästä pitäisi kulkea töihin vaikka omaa autoa ei ole ja julkinen liikenne kulkee kaksi kertaa töissä; siihen aikaan kuin töissä pitäisi jo/vielä olla. Käypä siinä sitten töissä kun työajoistakaan ei ole keskustelemisen varaa. Kyllä, tätä voi tapahtua ja tapahtuu ihan koto-Suomessa. Kaikki kun ei asu missään Kehä III:n sisäpuolella, ja ne helskutin töissäkäyntialueet on pirun laajoja.
Niin tai näin, otsikon väite ei pidä paikkaansa. Et saanut karenssia, koska rahasi eivät riittäneen työvaatteisiin. Varojen puutteesta ei tietenkään saa karenssia.
Jos työkkäri osoittaa jonkin paikan, sitä on syytä hakea, eikä keksiä mitään kenkiä tekosyyksi. Siitä joutuu karenssiin. Työnantaja sitten päättää, saatko mennä ei-mustilla kengillä työhön. Nimenomaan sen työnantajan pitää päättää asia. Kertomasi perusteella sinä päätit sen etukäteen itse.
Millaiset kengät sulla olis ollut? Siis ei ollet tarpeeksi hienot, mustia kenkiä sulla ei ollut, vai mitä tarkoitat? Et voinut keneltäkään lainata?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:30"]
Millaiset kengät sulla olis ollut? Siis ei ollet tarpeeksi hienot, mustia kenkiä sulla ei ollut, vai mitä tarkoitat? Et voinut keneltäkään lainata?
[/quote]
Mulla on vain kirkkaanvärisiä kenkiä ja yhdet valkoiset talvisaapikkaat. Ne kaikki erottuisi muuten mustasta asusta silmiinpistävästi.
Mulla on iso jalka, eikä niihin sopivia 46-koon kenkiä niin vaan löydy joka talosta tai kirppikseltä. Yhdet ruskeat olisi löytynyt, mutta minkäs teet kun pomo sanoi että pukukoodista ei saa poiketa.
Eikö tuossa kohtaa olisi kannattanut kertoa työnantajalle tästä asiasta ja pyytää häntä soittamaan TE-toimistoon, että tilanne on se, että sinulla ei ole varaa työvaatteisiin, mutta muuten olet halukas tekemään töitä? Eli toisin sanoen todistamaan puolestasi sen, että kyse ei ole pelkästä lusmuilusta, vaan ongelmasta työpaikalla esitettyjen vaatimusten täyttämisestä pukeutumisen osalta.
Avomies sai karenssin siksi, ettei ollut hakenut työkkärin ehdottamaan työpaikkaan. Siinä työnantaja tarvitsi urakkatyöhön kaivinkoneella kaivamaan vähintään kolmeksi kuukaudeksi. Mies oli lähdössä armeijaan kuukauden päästä. Työpaikka oli lisäksi 2h ajomatkan päässä!
Edes selvitys ei auttanut. Olisi pitänyt kuulema hakea, vaikka työnantaja ei edes etsi niin lyhytaikaista työntekijää! Ja noissa urakkajutuissahan on kätevää kun sama tyyppi tekee homman alusta loppuun nii pysyy kärryillä mitä on tehty..
Miten työkkäriin pääsee töihin ja mikä on palkka työvoimaneuvojana?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:57"]
[/quote]
Olen kuullt huhuja, että työkkäriin rekrytoidaan väkeä mielisairaaloista. Sillä tavalla estetään syrjäytymistä, kun mielenterveyskuntoutuja pääsee suoraan sairaalasta töihin.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:05"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:02"]
Mielenkiinnosta kysyn, missä työssä edellytetään pukeutumista mustaan päästä varpaisiin ja tehdään kolmen tunnin keikkoja? Joku teatterin lavasteita näytöksen aikana siirtelevä tyyppi?
[/quote]
Järjestyksenvalvoja.
[/quote]
Minimissään neljän tunnin keikkoja, ja palkka on enemmän. T: JV
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:53"]Avomies sai karenssin siksi, ettei ollut hakenut työkkärin ehdottamaan työpaikkaan. Siinä työnantaja tarvitsi urakkatyöhön kaivinkoneella kaivamaan vähintään kolmeksi kuukaudeksi. Mies oli lähdössä armeijaan kuukauden päästä. Työpaikka oli lisäksi 2h ajomatkan päässä!
Edes selvitys ei auttanut. Olisi pitänyt kuulema hakea, vaikka työnantaja ei edes etsi niin lyhytaikaista työntekijää! Ja noissa urakkajutuissahan on kätevää kun sama tyyppi tekee homman alusta loppuun nii pysyy kärryillä mitä on tehty..
[/quote]
No olisi laittanut hakemuksen. Mitä sitten? Tyhmäähän tuo on, mutta voihan sen karenssin välttää
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:57"]
[/quote]
Lähtöpalkka 1981 e/kk, lisiä max 12 % kun työvuosia 10. Korkeakoulututkinto on pääsyvaatimuksena.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:15"]
[/quote]
[/quote] Se järjestelmä ei anna katkaista etuutta noin vain, joten mistä ihmeestä te keksitte, että joku painaa nappia ja karenssi on siinä?
Jos työkkäri osoittaa, on haettava! Minunkin piti hakea paikkaa, joka alkoi vasta kun minä olin jo äitiyslomalla ja olisi kestänyt vain muutaman kuukauden.
Hakea piti ja oli todella noloa sanoa, etten voi ottaa työtä vastaan, vauva on sylissä jo.. Onneksi oli äiti-ihminen puhelimen toisessa päässä ja ymmärsi hyvin eikä suuttunut heidän ajan haaskaamisesta!
Työkkäri rules. Minullekin tuli työhönosoitus, jota olisin hakenut, mutta työnantaja vaati, että työhön valitun tulee olla palkkatukikelpoinen. Minä en ollut, koska en ollut ollut tarpeeksi kauan työtön. Selvitin asian työkkärin tädin kanssa, joka totesi: Oho, niinhän tämän ilmoituksen lopussa näköjään lukeekin tuosta palkkatuesta. Sinusta ei tosiaan sitä saa ja vaikka olisikin kelpoinen niin palkkatukirahat ovat loppu tältä vuodelta. Kysy asiaa uudestaan ensi vuoden alussa. Minäpä poistan tämän, niin ei tule karenssia."
Kiitos tuhannesti, että poistit. Säästit sekä minun sohvallamakaamisaikaani että työnantajan aikaa.
Kysyin, miksi lähetetään työhönosoitus työstä, johon ei voi hakea. Täti vastasi, että lähettäjä (työkkärin setä) ei ollut varmaan lukenut työnantajan ilmoitusta kunnolla. Semmoinen selitys.
Työkkäriin pääsee töihin siis lukutaidoton.
No mun mielestä aika naurettava syy olla menemättä töihin. Sulla oli jo musta paita ja housut. Ne ruskeet kengät olis menny ihan hyvin väliaikasena ja harva olis huomannu. Ja jos pomo olis kysyny, niin kerrot tilanteen ja ostat kun on varaa. Myös diakonia auttaa, ei ton kokosia kenkiä helposti löydy.
Kenellä naisella edes on koon 46 jalka?
Minimityöaika on 4 tuntia ainakin vuokrafirmoilla. Lyhyempään vuoroon ei tarvitse suostua. Toivottavasti valitit päätöksestä.