Tyttären kaveri (kasvissyöjä-perheestä) nyrpistelee meillä
ruuillemme vaikkei hän edes syö meillä. Joskus jotain välipalakeksiä saa ottaa mutta luonnollisesti en ala hänen mukaansa ruokaa valmistaa
Tytöt ovat 7-vuotiaita. Hänen on määrä odottaa oman tyttöni huoneessa ruokailun ajan, jos on silloin kylässä. Kuitenkin on tullut kurkkimaan mitä meillä on ruokana ja nyrpistelee nenäänsä. Kysynyt tytöltäni mm. "etkö sä tiedä että tuo on ollut oikea eläin"
Tänään meni kuitenkin liian pitkälle. Meillä oli kananrintaa ja tämä tuli pöydän viereen kurkistelemaan ja teki "yökkäys-ääniä" Silloin käskin kotiin.
Ottaisinko vanhempiin yhteyttä?
Kommentit (110)
Meillä on lapsille kerrottu että liha tulee eläimestä. Se on siis yhtä normaalia kuin että porkkana tulee maasta ja omput puusta.
Kerran meidän keittiössä kävi ruoka-aikaan lasten "yökkäilijäkaveri" joka tuli suureen ääneen kommentoimaan että hän ei tykkää tuosta ruuasta eikä varmasti söisi sellaista ja ihmetteli että miten meidän lapset voivat sellaista syödä. Keskimmäinen ipana totesi tomerasti että "Kyllä mä tykkään tästä!" ja jatkoi syömistä. Yökkäilijä hipsi loitommalle odottelemaan... :)
On aina yhtä huonoa käytöstä yökkiä toisen ruualle. Tyttö on kuitenkin vasta 7, joten hän tuskin tekee asiaa ilkeyttään. Se on hänen tapansa osoittaa ettei syö samaa ruokaa. Suosittelen kuitenkin yhteydenottoa vanhempiin. Jos lapset ovat hyviä kavereita, en lähtisi eristämään heitä toisistaan vaan pyytäisin lapsen vanhempia selvittämään tytölle että muista tuntuu pahalta jos heidän ruokaansa arvostellaan.
On kuitenki hyvä muistaa, että asia toimii toisinkin päin. Olethan varma, ettei oma lapsesi yökkää koulussa kaverin ruualle? Kasvisruokavalio herättää lapsissa (kuten aikuisissakin valitettavasti) usein kummastusta ja sitä on kiva pilkata. Itse olen aina ollut kasvisruokailija, ja koulussa koko pöytäkunta innostui aina mun erilaisista ruoista. "Oksennettiin " omalle lautaselle kun "pystyin syömään tota ällöä paskaa " kuten ruokaani nimitettiin.
Että toimii sama asia molempiin suuntaan, eikä kyse tässä ole nyt ollenkaan siitä, mitä syödään, kkasvisruokaa tai ei. Kyse on KÄYTÖKSESTÄ johon täytyy puuttua ettei se ole hyväksyttävää.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:42"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:07"]Naudan maksassa rautaa 8mg/100g, lehtikaalissa 1,5mg/100g. Parsakaalissa 0,7mg/100g, pinaatissa 2,7mg/100g. Huomatkaa erot myös imeytymisessä, hemirauta imeytyy huomattavasti tehokkaammin ihmiselimistöön kuin nonhemirauta. Kaikki noudattakoon mitä dieettiä haluavat mutta epätieteelliset väittämykset ja sun muut potaskat voisi jättää pois.
[/quote]
No, mä esim. syön parsakaalta, linssejä, täysjyväleipää isoja määriä joka päivä.
Kuinka moni syö satoja grammoja naudanmaksaa joka päivä, ja kuinka nopeasti sillä saa A- vit myrkytyksen, siinä mietittävää, jos haluat olla tieteellinen....
[/quote]
Näin. Maksa on myrkkypommi. Sisältää liikaa a-vitamiinia plus ympäristömyrkkyjä.
[/quote]
Luulijat luulkoon tietäjät tietää... Mikä on teidät saanut uskomaan noin epäloogiseen paskaan? Hermohan tässä menee kun ihan sama mikä maa ja kansallisuus suurin osa kasvisyöjistä ja vegaaneista on pseudotieteeseen uskovia hörhöjä. Olen itse vegetaristi mutta ymmärrän realiteetit. Voi Jeesus. Se, että jokin ruokavalio on eettisesti ns. Parempi ei tee sinusta parempaa ihmistä eikä kasvisruokavaliosta välttämättä sitä terveellisintä. Eiköhän ihmisen luonnollisesta sekaruokavaliosta kerro se, että eläintuotteet on ainoa luonnollinen tapa saada esimerkiksi B12 vitamiinia? Että hemirauta imeytyy raudoista parhaiten? Että koko ihmislajin evoluution kannalta lihan syönti on ollut avain asemassa aivojen koon kartuttamisessa? Moderni ihminen selviää onnekseen vegaani dieetillä jos osaa rakentaa sen oikein. Se ei ole automaattisesti kaikille paras tai edes mahdollinen.
[/quote]
Olen sekasyöjä mutta vältän maksaa myrkkyjen ja a-vitamiinin vuoksi.
[/quote]
Sama mulla. Raskaana olen ja sekasyöjä olen ja lääkäri neuvonut välttämään maksaa liian a-vitamiinin ja ympäristömyrkkyjen vuoksi
Itse olisin sanonut lapselle , että ymmärtää tämän näkökulman, mutta yökkäily on rumaa käytöstä. Jos toiminta jatkuu niin yhteys vanhempiin.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:42"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:07"]Naudan maksassa rautaa 8mg/100g, lehtikaalissa 1,5mg/100g. Parsakaalissa 0,7mg/100g, pinaatissa 2,7mg/100g. Huomatkaa erot myös imeytymisessä, hemirauta imeytyy huomattavasti tehokkaammin ihmiselimistöön kuin nonhemirauta. Kaikki noudattakoon mitä dieettiä haluavat mutta epätieteelliset väittämykset ja sun muut potaskat voisi jättää pois.
[/quote]
No, mä esim. syön parsakaalta, linssejä, täysjyväleipää isoja määriä joka päivä.
Kuinka moni syö satoja grammoja naudanmaksaa joka päivä, ja kuinka nopeasti sillä saa A- vit myrkytyksen, siinä mietittävää, jos haluat olla tieteellinen....
[/quote]
Näin. Maksa on myrkkypommi. Sisältää liikaa a-vitamiinia plus ympäristömyrkkyjä.
[/quote]
Luulijat luulkoon tietäjät tietää... Mikä on teidät saanut uskomaan noin epäloogiseen paskaan? Hermohan tässä menee kun ihan sama mikä maa ja kansallisuus suurin osa kasvisyöjistä ja vegaaneista on pseudotieteeseen uskovia hörhöjä. Olen itse vegetaristi mutta ymmärrän realiteetit. Voi Jeesus. Se, että jokin ruokavalio on eettisesti ns. Parempi ei tee sinusta parempaa ihmistä eikä kasvisruokavaliosta välttämättä sitä terveellisintä. Eiköhän ihmisen luonnollisesta sekaruokavaliosta kerro se, että eläintuotteet on ainoa luonnollinen tapa saada esimerkiksi B12 vitamiinia? Että hemirauta imeytyy raudoista parhaiten? Että koko ihmislajin evoluution kannalta lihan syönti on ollut avain asemassa aivojen koon kartuttamisessa? Moderni ihminen selviää onnekseen vegaani dieetillä jos osaa rakentaa sen oikein. Se ei ole automaattisesti kaikille paras tai edes mahdollinen.
[/quote]
[/quote]
Sama mulla. Raskaana olen ja sekasyöjä olen ja lääkäri neuvonut välttämään maksaa liian a-vitamiinin ja ympäristömyrkkyjen vuoksi
[/quote]
Sivistäkää itseänne... http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00021
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 19:35"]
Maksan syönti KIELLETTY raskausaikana (maksapihvit, maksakastike jne) maksamakkaraa voi hieman syödä.
[/quote
EI OLE, lääkärin suosituksesta syön. Jotain rajaa.
Se on hienoa, miten tää keskustelu pysy ainakin viiden vastauksen verran itse aiheessa :,D
Itse olisin sanonut asiasta suoraan tytölle.
Minusta on törkeää, kun nykyään ei tarjota ruokaa kylässä, jos perhe syö vaa käsketään odottamaan huoneessa :o Ei siis kovinkaan vieraanvaraista.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 16:57"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 16:55"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 16:51"]
Lapseni kaveri syö lihaa ja rääkkäsi koiraamme ja haukkui ruokamme paskaksi! Syynä lihako? Ei vaan huono kasvatus. Eli typerää ap:lta korostaa lapsen ruokavaliota.
[/quote]
Vegellä mennyt herne nenään...
Eihän ap kasvisyöntiä mitenkään alleviivannut, vaan sen kertominen nyt oli aika olennaista. Eli tytöllä erikoisruokavalio, muttei ole kasvatettu käyttäytymään ja hyväksymään muiden ruokavaliota. Olisihan jutussa voinut olla kasvissyöjän tilalla muslimi, joka yökkäilee kaverinsa perheen possupihveille.
[/quote]
Väärin. Olemme sekasyöjäperhe tosin niukalti syömme lihaa koska kuormittaa maapalloa ja lihansyönti lisää syöpäriskiä. Mutta emme ole kasvissyöjiä veganismista puhumattakaan.
[/quote] Me syömme miehen metsästämää lihaa. Emme mitään brasiliasta raahattua pihviä. Ei kuormita luontoa sen enempää kuin muutkaan metsän eläimet.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 22:18"]
Minusta on törkeää, kun nykyään ei tarjota ruokaa kylässä, jos perhe syö vaa käsketään odottamaan huoneessa :o Ei siis kovinkaan vieraanvaraista.
[/quote]
Tämä minuakin ihmetytti. Kuka komentaa vieraan toiseen huoneeseen, kun itse syödään? Toimittaja näin aikuistenkin kanssa, vai onko toiminta rajattu vain lapsiin? Yökkäily on huonoa käytöstä sekin, mutta tekijä on sentään lapsi.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 22:18"]Itse olisin sanonut asiasta suoraan tytölle.
[/quote]
Ei ookkaan, naapuri ruokkii omansa
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 07:48"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 22:18"]
[/quote]
Tämä minuakin ihmetytti. Kuka komentaa vieraan toiseen huoneeseen, kun itse syödään? Toimittaja näin aikuistenkin kanssa, vai onko toiminta rajattu vain lapsiin? Yökkäily on huonoa käytöstä sekin, mutta tekijä on sentään lapsi.
[/quote]
Ei oo tapana leikkikavereita ruokkia. Kotona syödään
Meillä syödään mitä meillä syödään. Ei ruokaa tehdä leikkikavereiden varalle, niitä menee ja tulee päivän mittaan. Kaikki syö kotonaan, niin on sovittu. Välipalaa voimme antaa, tyyliin jogurttia tai leipää
Niin, lapselta odotetaan hyviä käytöstapoja, mutta häntä ei kuitenkaan kohdella hyvien käytöstapojen mukaisesti. Lapsen reaktio liittyy todennäköisesti myös siihen, että onhan hänellä tosi tylsää odotella toisessa huoneessa yksin, kun muut syö. Jos hänet ottaisi pöydän ääreen ja tarjoaisi hänelle sopivaa ruokaa, ei ollenkaan välttämättä noin käyttäytyisi.
Toki noinkin pienten lasten kanssa on asiallista sopia ruokailuista vanhempien kanssa. Ehkä vanhemmatkin toivovat, että lapsi menee kotiinsa syömään. Ja tietysti ymmärrän, ettei aina löydy erikoisruokavalioon sopivaa tarjottavaa, jos kyläily ei ole ollut etukäteen perheen aikuisten tiedossa, vaan lapset ovat siitä keskenään sopineet. Mutta silti en laittaisi toiseen huoneeseen odottamaan, vaan ohjaisin lapsen ystävällisesti kotiinsa. Jos lapsi on juuri tullut ja sitä ennen kotonaan syönyt, niin vähintään varmistaisin että hänellä on jotain mielekästä tekemistä sen aikaa, kun muut syö tai voisi tietysti halutessaan tulla pöytään istumaan, vaikka ei söisikään.
Kasvisruoka on kyllä edullista ja varsinkin jos lapsi kuitenkin voi syödä maitotuotteita ja kananmunia, olisi ainakin minulle helppo järjestää lapselle sopivaa ruokaa vaikka en olisi siihen etukäteen varautunutkaan. Eihän mekään pelkkää lihaa syödä, kasvissyöjän annoksen voisi useimmista ruuista erottaa ennen kuin lihat lisää. Ja tietysti mekin säännöllisesti syödään ihan kasvisruokaa, vaikka sekasyöjiä ollaankin. Lihaa ei ole terveellistä syödä enempää kuin 500 g/viikko ja kun tämän määrän jakaa viikon 14 lämpimälle aterialle, voi huomata että lihan ei tosiaan pitäisi olla aterioiden pääraaka-aine ja kasvisruokiakin on syytä syödä säännöllisesti.
Onko teidän ihan pakko taistella täällä kasvis-ja ei-kasvisruokavalioiden hyödyistä ja haitoista? Ihan sairaan ärsyttävää.
Mutta asiaan; Kannattaa puhua tytön vanhemmille. Jos se ei auta, eli tyttö jatkaa tuota yökkäilyä, sinun ei ole mikään pakko päästää tyttöä enää teille.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:26"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:07"]Naudan maksassa rautaa 8mg/100g, lehtikaalissa 1,5mg/100g. Parsakaalissa 0,7mg/100g, pinaatissa 2,7mg/100g. Huomatkaa erot myös imeytymisessä, hemirauta imeytyy huomattavasti tehokkaammin ihmiselimistöön kuin nonhemirauta. Kaikki noudattakoon mitä dieettiä haluavat mutta epätieteelliset väittämykset ja sun muut potaskat voisi jättää pois. [/quote] No, mä esim. syön parsakaalta, linssejä, täysjyväleipää isoja määriä joka päivä. Kuinka moni syö satoja grammoja naudanmaksaa joka päivä, ja kuinka nopeasti sillä saa A- vit myrkytyksen, siinä mietittävää, jos haluat olla tieteellinen....
[/quote]
Ymmärrän, että vegetaristin on vaikea hahmottaa sekasyöjän ruokavaliota, mutta toisaalta luulisi jo sanan SEKAsyöjä vihjaavan ettei kukaan vedä pelkästään lihaa vaan me sekasyöjät syömme myös kasviksia. Jos lautasella on 100 gramman pihvi, on siinä yleensä myös salaattia/kasviksia vähintään puolet lautasesta. Maksaa syömme maksapasteijan muodossa eli emme suuria määriä, mutta päivän ruokavalioon mahtuu paljon monenmoista ja raudan saanti on huomattavasti helpompaa kuin pelkästään näillä kasviksilla. Lehtikaali, parsakaali, pinaatti ja täysjyväleipä kuuluvat ihan päivittäiseen ruokavalioomme, linssejä tosin syömme kerran tai kaksi viikossa, papuja vähän useammin.
Jos terveyshaitoista puhutaan, niin vihreät kasvikset myös paksuntavat verta ja voivat johtaa erilaisiin tukoksiin ja infarkteihin. Jos niitä siis ahmii päivittäin isoja määriä, riski tukokseen kasvaa. Miehelläni on tällä hetkellä lääkärin kielto syödä vihreitä kasviksia.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 16:54"]Lasta ei ole kasvatettu kunnolla
[/quote]
Vaikuttaa että lasta on nimenomaan kasvatettu oikein todenteolla, vanhempiensa vakaumuksen mukaisesti. Luonnostaan lapsi ei toimi noin, vaikka söisi mitä tahansa. Yökötykset on lapselle kotona opetettu, varmasti on kasvatettu lasta paljonkin enemmän kuin normaalia lasta.
Mitä jos yökkäilisi noin koulussakin? Mitä ope tekisi? Kysy tekeekö koulussa noin?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:42"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:07"]Naudan maksassa rautaa 8mg/100g, lehtikaalissa 1,5mg/100g. Parsakaalissa 0,7mg/100g, pinaatissa 2,7mg/100g. Huomatkaa erot myös imeytymisessä, hemirauta imeytyy huomattavasti tehokkaammin ihmiselimistöön kuin nonhemirauta. Kaikki noudattakoon mitä dieettiä haluavat mutta epätieteelliset väittämykset ja sun muut potaskat voisi jättää pois.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]