600 000 ihmistä voi nähdä Suomessa nälkää
Osa ihmisistä voi nähdä Suomessa nälkää, kun ruoka kallistuu, sanoo tutkija: "Se on raju seuraus"
Ruoka-avun piirissä näkyy jo nyt merkkejä uudenlaisista asiakasryhmistä. Suomessa on jopa 600 000–700 000 laskennallisesti pienituloista ihmistä.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpoin säästökeino on tehdä oikeaa kotiruokaa. Ei se 80-luvulla ollut näin helppoa kuin nyt.
Leipä on kallis tapa pitää nälkä poissa. Oikea ruoka kunniaan.Kaikki ainekset vihanneksista jauhelihaan on kokoajan vaan kalliimpaa. Ei se muutu halvemmaksi, kun tekee jo valmiiksi kotiruokaa.
Tuo lainaamasi kuuluu heihin, joilla on itsestään täyttyvä ruokakaappi. Hän tekee laatikot eurolla ja pullat hiivan hinnalla, koska kaikki muu löytyy jo kaapeista. Hän ja Martat eivät tule koskaan tajuamaan.
Kyllä. Painoindeksi 17. Siitä on laskettava jos ruoka kallistuu. Leipäjonoja ei täällä ole, ostan ruoan kaupasta. Erityisruokavalio nostaa entisestään hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi siinä mielessä hyvä juttu että lihavuus vähenisi.
Juuri halpa moska on usein sitä runsasenergisintä.
Vierailija kirjoitti:
Nytkin on ihmisiä leipäjonoissa. Jonot vaan pitenee.
Olen vähätuloinen kasvissyöjä. Mitä järkeä minun olisi jonottaa leipäjonoissa monta tuntia kun en syö lihaa? Uutisten perusteella juuri lihatuotteita jaetaan paljon leipäjonoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jos koskaan kannattaa irtisanoutua jos on pieni palkka ja siirtyä Kelan rahoille.
Kelan tuet pitäisi päinvastoin lopettaa.
Juurihan Kokoomuslaiset vastusti yksityisten hoitojensa kelatuen poistamista.
Ihanaa että suomalaisilla riittää sympatiaa ja rahaa kaiken maailman onnenonkijoille mutta ikinä ei suomalaisille. Ollaan kummallista kansaa, tyhmää, ylimielistä ja empatiakyvytöntä.
Suomessa eläminen on todella kallista, oikeasti köyhä ei tupakoi tai istu baarissa eikö edes syö kunnolla. Yrittäkää nyt ymmärtää ettei kaikilla ole yhtä hyvin kuin kermaperceeellä joka elää isän rahoilla.
Olen pienituloinen mutta en nälkää näe. Se on sitten tarvittaessa pois vaikka bensakuluista mitä menee töihin kulkiessa. Tarvittaessa Ilmoitan töihin että auto on hajalla vaikkei olisi. Asun maalla eikä julkisilla pääse mihinkään. Osa-aikatyötä teen eli saan soviteltua työttömyysrahaa. Saman rahan saan aikalailla vaikken kävisi töissä. Eikä työkkåri voi mihinkään laittaa kursseille ym. koska sille ei voi mitään jos auto hajalla ja julkisilla ei pääse mihinkään. Sille ei mahda mitään jos ei ole varaa korjauttaa pitkään aikaan eli saattaisi vaatia vaikka puolen vuoden ajan säästämistä.
Miksi eläkeläisellä on Vantaalla auto? Muualla korvessa sen tarpeen ymmärtäisin. Mut jos eläkkeestä jää nettoa vain 800e kk, niin auto on ihan turha kuluerä siinä.
Söin tänään perunoita, hiukan voita ja suolaa.
Pataruoat ja keitot - näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vähätuloinen kasvissyöjä. Mitä järkeä minun olisi jonottaa leipäjonoissa monta tuntia kun en syö lihaa? Uutisten perusteella juuri lihatuotteita jaetaan paljon leipäjonoissa.
Leipää siellä vain on yleensä. Lihatuotteet loistavat poissaolollaan. Terveisin ruokajonossa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipää siellä vain on yleensä. Lihatuotteet loistavat poissaolollaan. Terveisin ruokajonossa ollut.
Mitäs siellä minulle olisi? Sairauden takia oltava maidoton ja viljaton ruokavalio. Kyllä näen nälkää aina silloin just ennen kuin rahaa on tulossa. Vuosia kun joutuu elämään ttt, niin on juttuja jotka hajoo eli joutuu hankkimaan uutta/käytettyä tilalle.
Täällä on joku ihme luulo että kansallisille on taattu joku tietty elintaso ja jos se ei riitä, rahat menevät viinaan. Eihän se nyt niin mene. Pienituloisilla tai esim eläkeläisillä on tietyt tulot, mutta miten se riittää, riippuu täysin asumiskuluista. Ja taas, luullaan että kaikille on varattu kohtuuhintainen asunto ja jos sellaisessa ei asu, se on omaa syytä. Täällä luullaan että on ihan omaa syytä ettei saa edullista vuokra-asuntoa vaan ihan huvikseen asuu kalliissa. On teillä opittavaa oikeasta elämästä.
Ihan hyvin voitte kermaperseet joustaa vuodeksi teidän erikoisruokavalioista. Ei se liha, maito, gluteeni, keitetyt vihannekset jne tapa. Eikä ne seuraajat instassa minnekään häviä vaikkei instassa lukisi 100% luomu raw food vegan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs siellä minulle olisi? Sairauden takia oltava maidoton ja viljaton ruokavalio. Kyllä näen nälkää aina silloin just ennen kuin rahaa on tulossa. Vuosia kun joutuu elämään ttt, niin on juttuja jotka hajoo eli joutuu hankkimaan uutta/käytettyä tilalle.
Pitää paikkansa ettei leipäjonoissa ole monille mitään. Ne on kaukana ja bussi maksaa 7 euroa meno-paluu. Sillä saa kaupasta jo päivän ruoat.
Kasvissyöjille, maidoton ruokavalio, ei vehnäleipää = ei löydy paljonkaan. Poikkeuksia voi olla, mutta niistä ei voi tietää etukäteen. Turhiin reissuihin ei ole varaa.
Ja – perusturvalla tulee saada ravinto, leipäjonoja ei voi laskea perusturvan välineeksi!
Suomi on saanut huomautuksia liian matalasta perusturvasta. Suomi on kallis maa ja kylmäkin – talvivaatteet maksavat myös rahaa – ja kallistuu vain.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voitte kermaperseet joustaa vuodeksi teidän erikoisruokavalioista. Ei se liha, maito, gluteeni, keitetyt vihannekset jne tapa. Eikä ne seuraajat instassa minnekään häviä vaikkei instassa lukisi 100% luomu raw food vegan.
En ole ikinä instassa ollutkaan. Ruokavaliota olen noudattanut yli 20 vuotta. Terveydenhuollon ravitsemusterapeutilla on selvitetty ruoka-aineiden sopivuus.
Ruoka, vaatteet ja hygienia ei ole luksusta. Ne on elinehto.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka, vaatteet ja hygienia ei ole luksusta. Ne on elinehto.
Plus lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka voi hyvinkin tappaa silloin kun on jollekin ainesosalle allerginen. Jatkuva ripulikin voi tappaa ajan myötä jos joutuu syömään sopimatonta.
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa sähköauto. Se on vihreää ja ratkaisee Suomen ongelmat.
Sähköauton valmistus saastuttaa enemmän, mitä polttomoottoriauto saastuttaa koko elinkaarensa aikana. Se siitä vihreydestä. Kertoisitko myös miten se ratkaisisi kaikki Suomen ongelmat, jos kaikilla olisi sähköauto? Siis kaikki ongelmat ratkeaisi sillä vai?
Eniten harmittaa kun oluen hinta nousee. Ei ole kohta varaa käydä enää paikallisessa joka päivä.