Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain juuri lapsen ja kukaan ei tue minua.

Vierailija
30.09.2015 |

Olen 20-vuotias. Kun sain tietää olevani raskaana, poikaystäväni jätti minut saman tien. Vanhempani höpöttävät koko ajan, kuinka pettyneitä ovat päätökseeni pitää lapsi. Heidän mielestään pilaan elämäni. Myös kaikki kaverini ovat lakanneet pitämästä yhteyttä sen jälkeen, kun vauva syntyi ja yksi heistä totesikin että olen nyt "jotenkin outo". Isosiskoni asuu toisessa maassa. 

Rakastan pientä tytärtäni koko sydämestäni, mutta on raskasta pärjätä täysin yksin hänen kanssaan. Minulla ei siis ole minkäänlaista tukiverkkoa. Ei ketään jonka kanssa voisin jakaa kokemuksia. Kyseessä on kuitenkin esikoiseni ja kaikki on uutta. Pelkään oikeasti, että masennun kohta tämän yksinäisyyden takia. 

Mitä teen? 

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:48"]Hei mulla vähän samoja fiiliksiä, vaikka mies löytyykin, ja ilman kaveria. Oon 24v ja mulla on 5kk poika. Mistä päin oot?
[/quote]

Mulla sama. En ole AP, mutta siis olen 24-vuotias ja vauvakin samoja ikiä sun vauvan kanssa. Ootko mistä? :)

Vierailija
22/41 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:48"]Hei mulla vähän samoja fiiliksiä, vaikka mies löytyykin, ja ilman kaveria. Oon 24v ja mulla on 5kk poika. Mistä päin oot?
[/quote]

Mulla sama. En ole AP, mutta siis olen 24-vuotias ja vauvakin samoja ikiä sun vauvan kanssa. Ootko mistä? :)
[/quote]

Oon jyväskylästä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ensimmäinen, joka vauvan synnyttyä havahtuu siihen, että siitä hankkimastaan vauvasta pitääkin itse huolehtia. 

Ystävilläsi on eri elämäntilanne, jos he eivät ole äitejä. MLL perhekerhot, seurakunnan perhekahvilat, mitä niitä nyt onkin. Ota selvää onko omalla paikkakunnallasi. 

Vierailija
24/41 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:03"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:48"]Hei mulla vähän samoja fiiliksiä, vaikka mies löytyykin, ja ilman kaveria. Oon 24v ja mulla on 5kk poika. Mistä päin oot? [/quote] Mulla sama. En ole AP, mutta siis olen 24-vuotias ja vauvakin samoja ikiä sun vauvan kanssa. Ootko mistä? :) [/quote] Oon jyväskylästä :)

[/quote]Huomenna on Jyväskylän MLL vauvakerho. 

http://jyvaskyla.mll.fi/

Vierailija
25/41 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap missä asut? Täällä olis nuori kahden lapsen äiti Jyväskylästä valmiina tukiverkoksi jos vain satut samalle seudulle :)

Vierailija
26/41 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnaltakin näytti löytyvän vauvaryhmää Jyväskylässä. 

Vierailija
27/41 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinua reippaasti vanhempi jo 10 vuotiaan tytön äiti, mutta jos asut lähistöllä niin voidaan tutustua.
Voisin olla kuuntelevana osapuolena ja mahdollisesti hoitoapuna lapselle.

Vierailija
28/41 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun neuvot on tosi hyviä, jos vaan jaksat, niin kannatan perhekahviloita, muskaria jne. Kuulostat ihanalta äidiltä kun sanot, että rakastat. Rakkautta on niin monet lapset vailla, sinun lapsesi on onnekas <3 Älä lannistu ihmisistä jotka sinua ei ymmärrä tai ole sinun tukena. Löytyy myös mukavia ja ihania ihmisiä jotka varmasti on valmiina auttamaan ja kuuntelemaan. Toivon että löydät näitä ihmisiä elämääsi. Kaikkea hyvää sulle ja lapsellesi!

Vierailija
29/41 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:48"]Hei mulla vähän samoja fiiliksiä, vaikka mies löytyykin, ja ilman kaveria. Oon 24v ja mulla on 5kk poika. Mistä päin oot?
[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jyväskylästä minäkin. Hauska sattuma. :)

Vierailija
30/41 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:16"]Etkä kertaakaan raskausaikana puhunut asiasta neuvolassa, vaikka siellä miten tivattiin, että onhan kaikki OK? Jotenkin en usko tarinaasi, koska jo se, että isä ei ole kuvioissa mukana, herättää neuvolan tarjoamaan ylimääräistä apua. Ai niin - et koskaan mennyt neuvolaan!
[/quote]
No voi helkkari kun ei ensimmäisen lapsen kohdalla voi MITENKÄÄN tietää kuinka rankkaa vauvan hoitaminen voikaan olla. Sitä ajattelee että kyllähän minä vauvani saan hoidettua, peace of cake. Eikä ap välttämättä ole edes tiennyt että neuvolasta saa apua verkostoitumiseen.

Se että sulle tarjotaan apua ja se että otat vastaan avun, on muuten eri asia.

Vierailija
31/41 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaa, mistäpäin oot :)

Vierailija
32/41 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:16"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:48"]Hei mulla vähän samoja fiiliksiä, vaikka mies löytyykin, ja ilman kaveria. Oon 24v ja mulla on 5kk poika. Mistä päin oot?
[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hei, minäkin oon Jyväskylästä ja 24v ja 5kk ikäinen tyttö! :D
Mies löytyy mutta vauvallisia kavereita on tosi vähän, meidän pitäisi verkostoitua kun on niin saman ikäisiä vauvojakin! :D

Ja APlle tosiaan tsemppiä! Kysele niitä vauvajumppia ja muskariryhmiä, seurakunnalla on myös eka vauva -ryhmää yms!

Vierailija
33/41 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:21"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:16"]Etkä kertaakaan raskausaikana puhunut asiasta neuvolassa, vaikka siellä miten tivattiin, että onhan kaikki OK? Jotenkin en usko tarinaasi, koska jo se, että isä ei ole kuvioissa mukana, herättää neuvolan tarjoamaan ylimääräistä apua. Ai niin - et koskaan mennyt neuvolaan! [/quote] No voi helkkari kun ei ensimmäisen lapsen kohdalla voi MITENKÄÄN tietää kuinka rankkaa vauvan hoitaminen voikaan olla. Sitä ajattelee että kyllähän minä vauvani saan hoidettua, peace of cake. Eikä ap välttämättä ole edes tiennyt että neuvolasta saa apua verkostoitumiseen. Se että sulle tarjotaan apua ja se että otat vastaan avun, on muuten eri asia.

[/quote]

Neuvola ei ole erityisen kiinnostunut siitä vauvan hoitamisesta vaan äidin kaikinpuolisesta jaksamisesta. Jos raskaana oleva kertoo, että isä on pois kuvioista, niin neuvola tarjoaa samantien apua, vaikka vauva ei ole vielä edes syntynyt.

Totta, jos ei ota tarjottua apua vastaan, niin silloin saa ihan syystä valitella sitä, että ei ole apua.

Vierailija
34/41 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:16"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:48"]Hei mulla vähän samoja fiiliksiä, vaikka mies löytyykin, ja ilman kaveria. Oon 24v ja mulla on 5kk poika. Mistä päin oot?
[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hei, minäkin oon Jyväskylästä ja 24v ja 5kk ikäinen tyttö! :D
Mies löytyy mutta vauvallisia kavereita on tosi vähän, meidän pitäisi verkostoitua kun on niin saman ikäisiä vauvojakin! :D

Ja APlle tosiaan tsemppiä! Kysele niitä vauvajumppia ja muskariryhmiä, seurakunnalla on myös eka vauva -ryhmää yms!
[/quote]

Pitäis kyllä. Mullakin on kyllä mies, mutta kaverit aika eri elämäntilanteessa. Ja minullakin poika n. 5kk (kuten tuolla ekaks maininneella).

Vierailija
35/41 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itu-projektilla on äiti-lapsi-toimintaa yksinhuoltajille: http://ituprojekti.net/fi/aiti-lapsityo/

Vierailija
36/41 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:16"]

Etkä kertaakaan raskausaikana puhunut asiasta neuvolassa, vaikka siellä miten tivattiin, että onhan kaikki OK? Jotenkin en usko tarinaasi, koska jo se, että isä ei ole kuvioissa mukana, herättää neuvolan tarjoamaan ylimääräistä apua. Ai niin - et koskaan mennyt neuvolaan!

[/quote]Miksi neuvolan pitäisi tarjota ylimääräistä apua, vaikka yksinhuoltaja on saamassa lapsen. Ei minullekaan tarjottu, enkä katsonut tarvitsevanikaan, vaikka yllättihän se sitovuus aluksi. Hakuduin perhekerhoihin yms. MLL lastenhoitajia käytin tarvittaessa, jos tarvitsin hoitoapua. 

Vierailija
37/41 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku teistä jyväskyläläisistä hankkii spostiosoitteen (uuden jos ei nykyistä halua tänne laittaa) ja muut sitten laittavat viestiä siihen.

Vierailija
38/41 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kysyn missä asut? Ellet jo vastannut. Sama tilanne itsellä 15 vuotta sitten. Samaa en toivo kenellekään.. Silloin ei ollut edes nettiä mistä hakea vertaistukea, ainakaan minulla. Toivottavasti sitä saat! Itsellä meinasi käydä todella huonosti jaksamisen takia, mutta jotenkin selvisin ja nyt maailman onnellisin teinin äiti. 

Vierailija
39/41 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:47"]Joku teistä jyväskyläläisistä hankkii spostiosoitteen (uuden jos ei nykyistä halua tänne laittaa) ja muut sitten laittavat viestiä siihen.
[/quote]

Minä tein! :D

aitijyvaskylasta@gmail.com

Sinne vaan viestiä Jyväskylän alueen vauvojen äidit! :)

T. 37

Vierailija
40/41 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:47"]Joku teistä jyväskyläläisistä hankkii spostiosoitteen (uuden jos ei nykyistä halua tänne laittaa) ja muut sitten laittavat viestiä siihen.
[/quote]

Minä tein! :D

aitijyvaskylasta@gmail.com

Sinne vaan viestiä Jyväskylän alueen vauvojen äidit! :)

T. 37
[/quote]
Eikö teitä nolota yhtään, jos tutustutte paremminkin, että tiedätte kaikki toisenne av-mammoiksi? ;)