Ehtiikö karvat ajella ennen synnärille lähtöä?
Tai kykeneekö kivuilta? Entäs meikkaaminen, vai olisiko parempi käydä kestovärjäyttämässä ripset? Kyseessä ensimmäinen raskaus.
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:33"]Toivottavasti ap:n vauva ei ole ruma ja limainen kun saa syntyä niin hienosta karvattomasta pillusta. Muista "leipoa" se meikki naamaan että varmasti pysyy koko synnytyksen ajan jos menee enemmän kun tunti ja yksi ponnistus ja koko purkki lakkaa ettei yksikään hius mene epäjärjestykseen.
Tikattu toosa, jättivaippa ja verkkohousut synnytyksen jälkeen voi olla pienoinen shokki...
[/quote]
Niinpä, olenkin miettinyt, että kai se vauva pestään limasta ennenkuin tuodaan rinnalleni...
Ikäviä vastauksia ap:lle tullut, mitä sitten jos joku ei halua olla rämemajava?
Itse sheivailin päivittäin ihan raskauden loppuun saakka. Kun tunsin että synnytys oli käynnistymässä, ehdin kotona käydä suihkussa, värjätä hiukset, sheivata ja meikata kevyesti. Pakkasin myös sairaalakassin vasta tuolloin, ja vinkkinä, omia pyjamia/aamutakkeja/tossuja voi käyttää, mikään pakko ei ole kulkea niissä sairaalahepenissä.
Ei, toosani ei myöskään revennyt, sektiolla tultiin ja kävelin samana päivänä. Alapeukuttakaa.
Kyllä mä ainaki sheivasin kaikki paikat suppareissani. Helposti. Olin myös värjännyt ripset ja kulmat pari pv ennen laskettua aikaa, olen parturi-kampaaja niin olisin kerennyt sen tehdä vaikka joka päivä tarvittaessa ennen synnytystä. Sheivasin muuten pimppikset myös synnytyksen jälkeen varovasti suihkussa käydesaäni. Olipa posliini sitte tarkastuksessaki synnärillä hah.
Vanhemmalla mammalla olisi kysymys: pitääkö nykyään synnyttäjän sheivata ITSE?
Entiseen aikaan ajeltiin karvat viran puolesta, myös suunniteltuun sektioon meneviltä. Sitten tuli se aika, että suositus oli jättää ne ajelematta. Perustelu oli se, että ihoon tulevat mikrohaavat keräävät mikrobeja ja aiheuttavat tulehduksen, jos on ajeltu ennen leikkausta tai synnytystä. Silloin sektioalueen karvatkin poistettiin juuri ennen leikkausta.
Millä tavalla alapään karvoitus liittyy ulkonäköön? Ja miksi häpykarvojen poisto on ULKONÄÖSTÄ huolehtimista? Ei kai ne tavallisesti näkyvissä ole, vai juoksenteletteko te useinkin p'llu paljaana? No, oikeastaan kunnon karvapuska voi olla paljon nätimpi kuin se, mitä niiden alta paljastuu.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:26"]
Mitä pirua nämä vastaukset?! Jos joku haluaa näyttää hyvältä, niin mikä vinoilemisen aihe se on? T. Lähikauppaan meikkaava
[/quote]Onko sinun mielestäsi häpykarvojen poistolla yhtä suuri vaikutus ulkonäköösi kuin meikkaamisella?
En ihan tarkkaan ymmärrä, millä tavalla alapään sheivaus vaikuttaa hyvältä näyttämiseeen, kun hyvin harva sen tietää, miltä sinun housujesi alla näyttää? Vinoilemisen aihe tulee siitä, että ne harvat jotka se näkevät, eivät ehkä arvosta vaivannäköäsi. Paitsi tietenkin miehesi, jota sänki pistelee.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:02"]Mikä ongelma siinä on, että jos supistukset alkavat yhdeksän maissa illalla ja ensisynnyttäjiä neuvotaan yleensä olemaan kotona niin pitkään kuin vaan mahdolista, käyn siinä suihkussa ja ajelen karvat? Vai mitä minun pitäisi se puolisen vuorokautta tehdä? Pointti oli siis, että kykeneekö kivuilta ja tajuaako tarpeeksi ajoissa, että nämä on nyt NIITÄ supistuksia? [/quote] Minulle oli vaikeaa sheivata ihan vain mahan takia. Lisäksi tuntui että karvatupet tulehtui normaalia herkemmin. Tajuat kyllä supistuksista että nyt on the hetki ja todennäköisesti saat sheivattua niiden välissä. Ne voi kuitenkin kestää esim 3 päivää. Jos olet sairaalassa niin siellä en enää kehtaisi. T. Tukan föönaaja
[/quote]sitten vauva saa jonkun tulehduksen niistä tulehtuneista karvatupista, Huoh, synnärillä ajellaan, jos tarvis. ei ehdi tupet tulehtua.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:26"]
Mitä pirua nämä vastaukset?! Jos joku haluaa näyttää hyvältä, niin mikä vinoilemisen aihe se on? T. Lähikauppaan meikkaava
[/quote]Lähikaupassa et ehkä esittele alapäätäsi(tai en mä ole varma)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 07:07"]
Ikäviä vastauksia ap:lle tullut, mitä sitten jos joku ei halua olla rämemajava?
Itse sheivailin päivittäin ihan raskauden loppuun saakka. Kun tunsin että synnytys oli käynnistymässä, ehdin kotona käydä suihkussa, värjätä hiukset, sheivata ja meikata kevyesti. Pakkasin myös sairaalakassin vasta tuolloin, ja vinkkinä, omia pyjamia/aamutakkeja/tossuja voi käyttää, mikään pakko ei ole kulkea niissä sairaalahepenissä.
Ei, toosani ei myöskään revennyt, sektiolla tultiin ja kävelin samana päivänä. Alapeukuttakaa.
[/quote]
Sarkasmia? Minäkin tein sektion jälkeen näin "kävelin samana päivänä" ja mikä parasta, nuoren komean fysioterapeutin kainalossa! Ei siitä tosin osannut siinä tilanteessa kovin suuresti nauttia.
En minä kankaan olisi ehtinyt sheivailemaan. Ekan synnytyksen kesto supistuksineen kans 2h 3min ja toinen oli 2h. Ei kyllä tullut mieleenkään paikkoja alkaa siinä vaiheessa siistimään.
Olen ihan tosissani uskonut että synnytyksessä on pääasia se että vauva saadaan maailman turvallisesti. Olen ollut lapsellinen, huomaan.
Synnytyksessä pääasia on ajeltu loora ja kevyt meikki. Lapsella niin väliä ole. Kätilökin on paikalla vain ihastelemassa nättiä pimpulaa ja itsestään huolta pitävää mammaa.
Kiitos av, jälleen kerran.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:03"]
Jos puska on edessä tai jotenkin haittaa kätilön hommia, he ajavat ylimääräiset pois. Itse en loppuraskaudessa pystyt ajelemaa ja kätilö sitten mukavana ihmisenä sheivasi osan.
[/quote]
Millainen pillukarvoitus sinulla sitten oli, että ihan pakko oli kätilön ajella?
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 07:29"]Vanhemmalla mammalla olisi kysymys: pitääkö nykyään synnyttäjän sheivata ITSE?
Entiseen aikaan ajeltiin karvat viran puolesta, myös suunniteltuun sektioon meneviltä. Sitten tuli se aika, että suositus oli jättää ne ajelematta. Perustelu oli se, että ihoon tulevat mikrohaavat keräävät mikrobeja ja aiheuttavat tulehduksen, jos on ajeltu ennen leikkausta tai synnytystä. Silloin sektioalueen karvatkin poistettiin juuri ennen leikkausta.
Millä tavalla alapään karvoitus liittyy ulkonäköön? Ja miksi häpykarvojen poisto on ULKONÄÖSTÄ huolehtimista? Ei kai ne tavallisesti näkyvissä ole, vai juoksenteletteko te useinkin p'llu paljaana? No, oikeastaan kunnon karvapuska voi olla paljon nätimpi kuin se, mitä niiden alta paljastuu.
[/quote]
Tätä minäkin olen miettininyt, että liittyykö tuohon sheivailuun jokin infektioriski, ihan jo raskausaikanakin? Ainakaan neuvolassa tällaisesta ei ole puhuttu meilläpäin. Itse sheivasin ekan raskauden ajan kerran viikossa tai kahdessa. Itsellä nuo karvat alkavat kutittaa, joten ihan mukavuussyistä. Itse pystyin sheivaamaan ihan loppuun asti, vaikken koko toosaa ihan kunnolla nähnytkään. Pari tuttuani ovat sanoneet, että he eivät pystyneet sheivaamaan loppuraskaudesta. Itsellä alkoi supistukset niin, että kestivät aluksi kivuttomina (mutta säännöllisinä) yli 12 h, joten siinä olisi ehtinyt kyllä vaikka mitä. En kuitenkaan viitsinyt siinä vaiheessa infektioriskin pelossa alkaa sheivaamaan, eikä muutenkaan tainnut olla kuin muutama päivä edellisestä sheivauksesta. Sitten kun ne kivuliaat supistukset alkoi, ei kyllä olisi enää todellakaan tullut mieleen alkaa sheivaamaan/kaunistautumaan. Nyt olen toista kertaa raskaana ja mietin tosiaan, onko tuossa jokin infektioriski sheivailla raskausaikana? Kyllä lapsi menee siinä tapauksessa tussukarvojen edelle, jos näin on. Osaisiko joku asiantunteva terveydenhuoltoalan ihminen vastata tähän?
Mulla synnytys käynnisty vähäisellä verenvuodolla, siitä neljän tunnin päästä meni lapsivedet. Eli hyvin olis ehtiny sheivaamaan.
Pelästyin verenvuotoa vaan niin hemmetin paljo ettei käyny karvat siinä vaiheessa mielessä.
Ja ei jalkakarvojen tms sänkeä tuu ajateltua siinä ku synnyttää..
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 07:44"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:02"]Mikä ongelma siinä on, että jos supistukset alkavat yhdeksän maissa illalla ja ensisynnyttäjiä neuvotaan yleensä olemaan kotona niin pitkään kuin vaan mahdolista, käyn siinä suihkussa ja ajelen karvat? Vai mitä minun pitäisi se puolisen vuorokautta tehdä? Pointti oli siis, että kykeneekö kivuilta ja tajuaako tarpeeksi ajoissa, että nämä on nyt NIITÄ supistuksia? [/quote] Minulle oli vaikeaa sheivata ihan vain mahan takia. Lisäksi tuntui että karvatupet tulehtui normaalia herkemmin. Tajuat kyllä supistuksista että nyt on the hetki ja todennäköisesti saat sheivattua niiden välissä. Ne voi kuitenkin kestää esim 3 päivää. Jos olet sairaalassa niin siellä en enää kehtaisi. T. Tukan föönaaja
[/quote]sitten vauva saa jonkun tulehduksen niistä tulehtuneista karvatupista, Huoh, synnärillä ajellaan, jos tarvis. ei ehdi tupet tulehtua.
[/quote]
Siksi en ajellutkaan ennen synnytystä... Kerroin vain oman kokemukseni viimeisillään sheivaamisesta.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:16"]Haha, naurattaa ajatella et joku meikkaa synnytykseen :D Siis kuvittelet synntyksen menevän kuten elokuvissa? [/quote] Jos monta tuntia joutuu kotona pyörimään ennen synnytystä, nin miksei voisi meikatakin siinä jos on tottunut niin tekemään, kun on johonkin lähdössä?
[/quote]
Meikkaatko myös esim lenkille, terveyskeskukseen tai lähikauppaan mennessä?
[/quote]
Etkö sä meikkaa? No, ok. Kunnon hikilenkille se on turhaa.
Minulla on suunniteltu sektio ensi viikolla ja kätilö erikseen sanoi, että kotosalla ei saa sheivata, vaan he sitten ajaa mitä tarvis. Muuten voi tulla tulehduksia haavanseudulle. Tietysti sektio on eri kuin alatiesynnytys.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 08:11"]Olen ihan tosissani uskonut että synnytyksessä on pääasia se että vauva saadaan maailman turvallisesti. Olen ollut lapsellinen, huomaan.
Synnytyksessä pääasia on ajeltu loora ja kevyt meikki. Lapsella niin väliä ole. Kätilökin on paikalla vain ihastelemassa nättiä pimpulaa ja itsestään huolta pitävää mammaa.
Kiitos av, jälleen kerran.
[/quote]
Ah, totta muuten! Ethän vaan itsekään pakkaa esimerkiksi kameraa tai mitään muutakaan mukaan synnyttämään lähtiessäsi, onhan sillä hetkellä, kun ensimmäinen merkki synnytyksestä tulee, tärkeintä vain kiiruhtaa sairaalaan saattamaan vauva turvallisesti maailmaan!!! Ei siinä pitäisi kamerat sun muut pyöriä mielessä ollenkaan!
Ei siinä kätilö paljon karvoja katsele kun survoo kätensä sun sisälle koittaakseen kuinka paljon persees on avautunut
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:28"]Hui käy mielummin sokeroinnissa..jos tulee tikkejä, jos alapääsi repeytyy tai leikataan, voi myös olla turvoksissa tai mustelmilla, suoraan sanottuna teurastettu orava niin et kaipaa seuraavalle päivälle sängen kutinaa enää sinne, hyvä että uskallat katsoa sinne. Itse puskan kanssa synnyttänyt...kun sai ajettua karvat 2 viikkoa synnytyksen jälkeen pois, olin kuin uudesti syntynyt....
[/quote]
Ei minun sänkeni kutia koskaan, kun ajelen sen säännöllisesti, vähintään kerran viikossa.