Pakko mennä mieslääkärille sisätutkimukseen enkä halua :(
Asun pienellä paikkakunnalla ja varasin neuvolasta ajan pillerireseptin uusintaan. Aika meni monen viikon päähän ja nyt aikaa neuvolasta varmistaessani selvisi, että lääkärinä olisi ollut vanha tuttu koulukaverini. Olisi ollut todella outoa mennä sisätutkimukseen hänelle, joten peruin ajan. Seuraavalla viikolla oli taas yksi ainoa päivä, jolloin lääkäri on paikalla ja lääkäri on tietenkin mies. Neuvolahenkilö puhelimessa ei antanut muita vaihtoehtoa kuin varata ajan sille mieslääkärille, kun aikoja ei yksinkertaisesti ensi kuulle muita ole.
Olen varmasti monen mielestä nyt naurettava ja ylireagoin, mutta minulle on vuorenkokoinen kynnys mennä mieslääkärille ronkittavaksi. Olen kahdesti käynyt mukavalla naispuoleisella neuvolaterveydenhoitajalla tutkimuksessa ja silloinkin jännittänyt niin, että meinaa oksennus tulla. Tällä hetkellä tekisi mieli soittaa neuvolaan ja perua koko aika vaikka jäisinkin ilman pillerireseptiä. Hankala tilanne, sillä ehkäisyä tarvitsen, mutta monen viikon pelkääminen ja stressaaminen sisätutkimuksesta ei tunnu sekään kivalta :( Yksityiseltä voisi saada ajan, mutta minulla ei ole varaa maksaa paria sataa yhdestä lääkärikäynnistä.
Miten ihmeessä saan psyykattua itseni sinne mieslääkärin tutkittavaksi vai annanko olla ja perun koko ajan?
Kommentit (132)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:47"]
44 jatkaa: Tehokkuus näkyi siis siten, että tutkimus oli nopeasti ohi. Maksoin 20 minuutista, mutta olin alle vartissa ulkona. No, sain kyllä haluamani vastaukset, mutta olisi sen voinut toisinkin toteuttaa.
Et siis oikeastaan voi nimen ja naaman perusteella tehdä johtopäätöksiä siitä millaista hoitoa saat.
Mitä taas tulee voivotteluun ja ujosteluun, niin suosittelen harjoittelemaan asennetta, jossa muiden näkemyksillä sinusta ei ole noin suurta valtaa sinuun.
[/quote]
Kontrollaloilakkandeijaa.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:30"]
Asun pienellä paikkakunnalla ja varasin neuvolasta ajan pillerireseptin uusintaan. Aika meni monen viikon päähän ja nyt aikaa neuvolasta varmistaessani selvisi, että lääkärinä olisi ollut vanha tuttu koulukaverini. Olisi ollut todella outoa mennä sisätutkimukseen hänelle, joten peruin ajan. Seuraavalla viikolla oli taas yksi ainoa päivä, jolloin lääkäri on paikalla ja lääkäri on tietenkin mies. Neuvolahenkilö puhelimessa ei antanut muita vaihtoehtoa kuin varata ajan sille mieslääkärille, kun aikoja ei yksinkertaisesti ensi kuulle muita ole.
Olen varmasti monen mielestä nyt naurettava ja ylireagoin, mutta minulle on vuorenkokoinen kynnys mennä mieslääkärille ronkittavaksi. Olen kahdesti käynyt mukavalla naispuoleisella neuvolaterveydenhoitajalla tutkimuksessa ja silloinkin jännittänyt niin, että meinaa oksennus tulla. Tällä hetkellä tekisi mieli soittaa neuvolaan ja perua koko aika vaikka jäisinkin ilman pillerireseptiä. Hankala tilanne, sillä ehkäisyä tarvitsen, mutta monen viikon pelkääminen ja stressaaminen sisätutkimuksesta ei tunnu sekään kivalta :( Yksityiseltä voisi saada ajan, mutta minulla ei ole varaa maksaa paria sataa yhdestä lääkärikäynnistä.
Miten ihmeessä saan psyykattua itseni sinne mieslääkärin tutkittavaksi vai annanko olla ja perun koko ajan?
[/quote]
Mä luulen, että sitä mieslääkäriäkään ei kiinnosta "vittuakaan" nuo sisätutkimukset. Useinhan heillekin nakitetaan kaikenlaista, vaikka tavallisen yleislääkärin, varsinkin miespuoleisten, osaaminen on hyvin pintapuolista.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:33"]
Se on lääkäri ja tekee työtään. Ei mitään sen kummempaa. Ei sitä sun värkkis kiinnosta suuntaan tai toiseen, se on vain yksi työtehtävä muiden joukossa.
[/quote]
Ei se ole oikeastaan yksi työtehtävä muiden joukossa. Tuo selitys voi tietysti toimia tyhmään ihmiseen ja helpottaa tuskaa.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:19"]
Omien kokemuksieni mukaan mieslääkärit ovat olleet hellempiä sisätutkimusta tehdessä kuin naiset.. En tiedä miksi, mutta kaikki naislääkärit joilla olen käynyt ovat olleet melko kovakouraisia ja ronskeja otteissaan.
[/quote]Minulla on täysin sama kokemus! En ole kovakouraista gynekologimiestä tavannut, mutta naispuolista monta. Nykyään menenkin aina miesgynelle. Minulle on kahdesti tehty tutkimus, jossa kohtuun ruiskutettiin varjoainetta kohdunsuun kautta. Naisgynen tekemänä keskussairaalassa tämä oli älyttömän kipeä tutkimus. Myöhemmin tehtiin sitten sama tutkimus yksityisen miesgynen toimesta. Pyysin kohdunkaulapuudutusta, gyne sanoi, ettei sitä tarvita, tämä ei satu. Eikä sattunut yhtään!
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:33"]
Ap. Ajattele että jos joskus hankit lapsia niin kätilönäsi voi olla mies. Samoin jos tarvitset synnytyksen yhteydessä gynekologin apua. Gynekologihan on erikoistunut naistentautien lisäksi synnytyksiin/raskauksiin.
[/quote]
Niin, kysehän on tästä seuraavasta kerrasta. Lasta ei ole tulossa nyt, ja koko käynti perustuu ehkäisyyn. Herätys. Mitä synnytykseen tulee, siihen liittyen ollaan jo aivan eri tilanteessa.
Todellakin, yrittäkää edes miettiä, mitä ap:lle tarjoatte.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:30"]Asun pienellä paikkakunnalla ja varasin neuvolasta ajan pillerireseptin uusintaan. Aika meni monen viikon päähän ja nyt aikaa neuvolasta varmistaessani selvisi, että lääkärinä olisi ollut vanha tuttu koulukaverini. Olisi ollut todella outoa mennä sisätutkimukseen hänelle, joten peruin ajan. Seuraavalla viikolla oli taas yksi ainoa päivä, jolloin lääkäri on paikalla ja lääkäri on tietenkin mies. Neuvolahenkilö puhelimessa ei antanut muita vaihtoehtoa kuin varata ajan sille mieslääkärille, kun aikoja ei yksinkertaisesti ensi kuulle muita ole. Olen varmasti monen mielestä nyt naurettava ja ylireagoin, mutta minulle on vuorenkokoinen kynnys mennä mieslääkärille ronkittavaksi. Olen kahdesti käynyt mukavalla naispuoleisella neuvolaterveydenhoitajalla tutkimuksessa ja silloinkin jännittänyt niin, että meinaa oksennus tulla. Tällä hetkellä tekisi mieli soittaa neuvolaan ja perua koko aika vaikka jäisinkin ilman pillerireseptiä. Hankala tilanne, sillä ehkäisyä tarvitsen, mutta monen viikon pelkääminen ja stressaaminen sisätutkimuksesta ei tunnu sekään kivalta :( Yksityiseltä voisi saada ajan, mutta minulla ei ole varaa maksaa paria sataa yhdestä lääkärikäynnistä. Miten ihmeessä saan psyykattua itseni sinne mieslääkärin tutkittavaksi vai annanko olla ja perun koko ajan? [/quote] Kasva jo aikuiseksi. Kuulostan nyt ehkä ilkeältä mut kuka aikuinen jaksaa stressata moista? Se on lääkäri joka tekee työtään. suhtaudu vaikka niin että elämässä nyt vaan joutuu tekemään ja kokemaan ei-niin-kivoja juttuja mut that's life. Lisäksi kun sisätutkimukseen tulet joutumaan kuitenkin vielä monet kerrat niin kannattaisi työstää tätä sun pään sisäistä ongelmaa että pääsisit siitä ylikin.
[/quote]
Noin sä autat upeasti, no kysehän on tästä seuraavasta kerrasta, joka liittyy ehkäisyyn. Todella outoa, että tulee häviävän vähän järkeviä neuvoja. Tuhoavia sitäkin enemmän.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:07"]
Älä tee asiasta elämää suurempaa; varaa uusi aika naiselle. Tietty miehesi voi maksaa yksityisen naisgynen ellei halua käyttää kortsua siihen saakka, että pääset julkiselle puolelle naiselle. Tärkein neuvo: Hoida itsetuntosi kuntoon ettet jää mässäilemään pikkuasioita!!!!
[/quote]
Näin, selkeää ja yksinkertaista ja asiaa. Toivottavasti ap:llä jatkuu asiat hyvin.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:12"]
en yhtään vähättele ap:n tuntemuksia, mutta mulla ei ikinä oo ollu ongelmaa, onko lääkäri/ gyne mies vai naispuolinen, raskaana ollesani yhden sisätutkimuksen teki mieslääkäri enkä minä kokenu sitä yhtää epämukavaks, ihan sama jos ois ollu naislääkäri. voin lohduttaa ap, mieslääkäri hoitaa tuon tutkimuksen ihan samalla tavalla kuin naispuolinen, ei se ajattele susta mitään "sellasta".:)
[/quote]
Onkohan hiukan eri tilanne, jos on raskaana tai tottunut. Tosi järkevä toi ei se ajattele susta mitään sellasta, voi apua sentään. Vähän käy sääliks ap:tä kun lukee näitä ehdotuksia. Joku puhu sattumisesta, no se ei ollut koko aloituksessa mikään ongelmanaihe.
Miksi pillerireseptin uusintaan tarvitsee jonkun sisätutkimuksen?! Meillä kyllä uusitaan ihan vaan kun jättää vanhan reseptin terveyskeskukseen, tai jättää neuvolalääkärille reseptipyynnön. Papakokeet ja sisätutkimukset minä ainakin hoidan yksityisellä tarpeentullen.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:09"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:02"]
Nyt kyllä oikeesti ärsyttää tää itkeminen. Suomessa on hieno terveydenhuoltojärjestelmä ja saisit olla onnellinen ja kiitollinen, että ylipäänsä pääset hoitoon, kun kerta yksityiselle ei ole varaa mennä. Jos sulla olisi todellinen hätä, sulle olisi ihan sama, kuka sua hoitaa, kunhan asia tulee kuntoon. Et saa sympatiaa, kasva aikuiseksi! Pistää ihan vihaksi.
[/quote]
Väärässä olet. En sano enempää.
[/quote]
Niin, kokonaiskuva, seuraukset, jatko?
Mulla oli sama pelko yleisesti alatutkimusta varten. Nyt monien tutkimusten (3 raskauden) jälkeen voin vain todeta että miehet niin paljon parempia tähän hommaan ;D Vanhemmat Naiset ronklaa KOVAKOURAISESTI Ja Nuoret nyrpistelee. Miehet osaa asiansa tekee kaiken mahdollisen varovasti ja on asiallisia :) tsemppiä! On mulle kerran ulkomaalaistaustainen vanhempi herrasmies lääkäri todennut että on kaunis vagina:) ja ei todellakaan seksuaalisella tavalla vaan ihan asiallisesti ja ammattitaitoisesti
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:37"]
Meillä oli neuvolassa mieslääkäri tekemässä sisätutkimuksia, minua ei tilanne haitannut, jotenkin raskaana olevana olo oli muutenkin kuin hautomakoneella. Mutta se mieslääkäriparka, hän ei saanut katsottua minua silmiin päinkään koko sinä aikana, kun olin siellä huoneessa. Sinunkin tapauksessa voi käydä niin, että alkaa säälittää se lääkäri, jolle työ ei olekaan niin helppoa kuin hän on kuvitellut.
Kannattaa joka tapauksessa kertoa lääkärille jo ennen tutkimusta, että jännität tutkimustilanteita aina.
[/quote]Miten niin "hän ei saanut katsottua minua silmiin päinkään koko sinä aikana, kun olin siellä huoneessa"? Tarkoitatko että olit yhtäkkiä aivan poikkeuksellisesti tämän gynekologin ensimmäinen naispotilas ja hän sitä häpeili?
Yksityinen gyne ei maksa satasta enempää, jos ei oteta ultria ja muita. Ihan oikeasti ap, kannattaa miettiä, että onko sun mielenterveys sen satasen arvoinen. Jos sillä saat mielenrauhan, niin miksi et vaan kaiva sitä rahaa jostain.
Sitten vielä, joku kyseenalaistaa joidenkien naisten tyhmyyden :)
Yritä tosiaan asennoitua niin, että työtään se lääkäri tekee ja siinä kaikki. Itse jouduin pari viikkoa synnytyksen jälkeen mieslääkärin tutkittavaksi, kun mulle nousi kuumetta ja paikat piti käydä näyttämässä kaiken varalta (lopulta kyllä syy paljastui rintatulehdukseksi). Lääkäri oli kaiken lisäksi todella nuori ja selvästi melko kokematon, vaikutti hiukan ahdistuneelta siinä tilanteessa sekin (tk-lääkäri, ei gyne). No minkäs teet, minä ja lääkäri tuijotettiin toisiamme hyvän aikaa molemmat yhtä vaikeina ja mua alkoi itse asiassa vähän naurattaa koko tilanne. Se ehkä huomasikin sen kun naurahti, että ei kai tässä muu auta kun pöydälle vaan. Ihan hyvin tutkimus sitten sujui, vaikkei tietenkään kivaa ollut. Hyvää harjoitusta kierukan laittoa varten, se se vasta inhaa oli! Myös mieslääkäri, siis.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:33"]
Se on lääkäri ja tekee työtään. Ei mitään sen kummempaa. Ei sitä sun värkkis kiinnosta suuntaan tai toiseen, se on vain yksi työtehtävä muiden joukossa.
[/quote]
Ei se ole oikeastaan yksi työtehtävä muiden joukossa. Tuo selitys voi tietysti toimia tyhmään ihmiseen ja helpottaa tuskaa.
[/quote]
Tyhmempää minusta on murehtia että mitä se lääkäri nyt minun värkistä ajattelee...
Miksi se sisätutkimus pitää siis tehdä? Sano, että tarvitset pelkän reseptin etkä halua tutkimusta. Eivät liity mitenkään toisiinsa.
Voisitko pyytää että huoneessa olisi tutkimuksen aikana naispuoleinen hoitaja? Se voisi helpottaa jännitystä.
Tosin, muistaakseni sisätutkimus ei ole edes välttämätön kaikissa tapauksissa pillereitä määrättäessä. Voisit pyytää että tällä kerralla jätettäisiin se kokonaan väliin.
Nyt kyllä oikeesti ärsyttää tää itkeminen. Suomessa on hieno terveydenhuoltojärjestelmä ja saisit olla onnellinen ja kiitollinen, että ylipäänsä pääset hoitoon, kun kerta yksityiselle ei ole varaa mennä. Jos sulla olisi todellinen hätä, sulle olisi ihan sama, kuka sua hoitaa, kunhan asia tulee kuntoon. Et saa sympatiaa, kasva aikuiseksi! Pistää ihan vihaksi.
en yhtään vähättele ap:n tuntemuksia, mutta mulla ei ikinä oo ollu ongelmaa, onko lääkäri/ gyne mies vai naispuolinen, raskaana ollesani yhden sisätutkimuksen teki mieslääkäri enkä minä kokenu sitä yhtää epämukavaks, ihan sama jos ois ollu naislääkäri. voin lohduttaa ap, mieslääkäri hoitaa tuon tutkimuksen ihan samalla tavalla kuin naispuolinen, ei se ajattele susta mitään "sellasta".:)