Pakko mennä mieslääkärille sisätutkimukseen enkä halua :(
Asun pienellä paikkakunnalla ja varasin neuvolasta ajan pillerireseptin uusintaan. Aika meni monen viikon päähän ja nyt aikaa neuvolasta varmistaessani selvisi, että lääkärinä olisi ollut vanha tuttu koulukaverini. Olisi ollut todella outoa mennä sisätutkimukseen hänelle, joten peruin ajan. Seuraavalla viikolla oli taas yksi ainoa päivä, jolloin lääkäri on paikalla ja lääkäri on tietenkin mies. Neuvolahenkilö puhelimessa ei antanut muita vaihtoehtoa kuin varata ajan sille mieslääkärille, kun aikoja ei yksinkertaisesti ensi kuulle muita ole.
Olen varmasti monen mielestä nyt naurettava ja ylireagoin, mutta minulle on vuorenkokoinen kynnys mennä mieslääkärille ronkittavaksi. Olen kahdesti käynyt mukavalla naispuoleisella neuvolaterveydenhoitajalla tutkimuksessa ja silloinkin jännittänyt niin, että meinaa oksennus tulla. Tällä hetkellä tekisi mieli soittaa neuvolaan ja perua koko aika vaikka jäisinkin ilman pillerireseptiä. Hankala tilanne, sillä ehkäisyä tarvitsen, mutta monen viikon pelkääminen ja stressaaminen sisätutkimuksesta ei tunnu sekään kivalta :( Yksityiseltä voisi saada ajan, mutta minulla ei ole varaa maksaa paria sataa yhdestä lääkärikäynnistä.
Miten ihmeessä saan psyykattua itseni sinne mieslääkärin tutkittavaksi vai annanko olla ja perun koko ajan?
Kommentit (132)
44 jatkaa: Tehokkuus näkyi siis siten, että tutkimus oli nopeasti ohi. Maksoin 20 minuutista, mutta olin alle vartissa ulkona. No, sain kyllä haluamani vastaukset, mutta olisi sen voinut toisinkin toteuttaa.
Et siis oikeastaan voi nimen ja naaman perusteella tehdä johtopäätöksiä siitä millaista hoitoa saat.
Mitä taas tulee voivotteluun ja ujosteluun, niin suosittelen harjoittelemaan asennetta, jossa muiden näkemyksillä sinusta ei ole noin suurta valtaa sinuun.
En menis minäkään miesgynelle. Mutta mä olenkin taitava sumplimaan niin että saan reseptini uusittua ilman gynekäyntiä. Ei ihan joka vuosi tarvi mennä *tähän silmien pyöritystä*
Anyway, mene yksityiselle. Lainaa raha joltakulta ja maksa vaikka osissa.
Ap, onko ajatukset yhtään selkiytyneet vielä, mitä aiot tehdä?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:55"]
Itse en mene mieslääkärille ikinä, en edes yleis- enkä hammaslääkärille. Joskus on vaan pakko, jos on esim. päivystysluonteinen asia. Tämä johtuu siitä, että minulla on mieslääkäreistä niin huonoja kokemuksia. Joku mainitsikin tuon peräaukon kautta tutkimisen: nuorena tyttönä olin gyneltä pillerireseptiä hakemassa ja yhtäkkiä tämä vanha äijä työntää sormensa mun peräreikään - eikä sanonut siitä mitään.
[/quote]
Kamalaa. Pakko kysyä, että jos gyne tai lääkäri tutkii peräreiän kautta, käyttääkö ne jotain liukastetta? Ja mitä/miten ne sillä saa selville, kun laittaa sormensa sinne? Sorry, en ymmärrä mitä tunnustelemalla pitäisi selvitä, eikä onneksi kukaan ole ikinä niin tehnyt minulle.
Ja onko oikeasti ok tehdä noin, sanomatta sitä etukäteen tai kysymättä? Miksi jotkut tekee niin ja toiset eivät??
Sinuna menisin vaan sille mieslääkärille, kun ei muita ole saatavilla. Itse en ikinä ole käynyt imehellä ja mielellään en, mutta täällä päin Suomea on kai paremmin valinnanvaraa. Jos ei olisi vaihtoehtoja, menisin miehelle, koska en halua kesken lopettaa pillereiden syömistä, se ei kai ole hyväksi..?
Sanot vaan, että jännittää tutkimus, niinkuin aina ennenkin.. Ehkä onkin tosi mukava lääkäri ja sulla loppuu jännitys siellä ollessa.
Minä en menisi miesgynelle, nn ole kyllä käynyt ikinä naisgynelläkään...
Etkö voisi varata terveyskeskuksesta aikaa?
Isossakaan kaupungissa yksityinen gyne ei maksa kahta sataa. Satasella selviää ilman ultraamista, jota yleislääkäri ei julkisella puolella tee hänkään.
Minäkään en menisi miesgynelle. Aiemmin olin myös itse pienessä tk:ssa töissä, en halunnut edes "työtutuille" mennä, vaikka naisia ovat. Olen ratkaissut asian niin että käyn aina yksityisellä ja saan valita lääkärin - ja maksan monta sataa. Kyllä sen jälkeen meinaa itku tulla kun viimeiset rahat menee sellaiseen ja pyhällä hengellä pitää elää, mutta kyllä on myös hyvä mieli kun pääsee hyvälle lääkärille!
Peräsuolen kautta tunnustellaan sisäsynnyttimet eli kohtu ja munasarjat. Ei sen kummempi asia. (Ja ei, lääkäri ei tee näin saadakseen tietää, oletko harrastanut anaaliseksiä. Se ei häntä kiinnosta.)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:34"] Yllätys: On suuri todennäköisyys, että olet tälle mieslääkärille n. 9053:s vagina jota tutkii. Ei ehkä ajattele sinua sänkyynsä punaisessa pitsikorsetissa. Menet, ajattelet vaikka kauppalistaa, mutta menet ja naurahdat kun lähdet kotiin. [/quote] Todella epämiellyttävä ja lisäksi kontrolloiva kommentti. Mietipä vähän, mitä tuli sanottua. Ihmisellä on oikeus valita lääkärinsä, ja jos hän ei halua mieslääkärille, hän ei sinne mene. Yksityinen tai jostain muualta. Ihmisellä on oikeus kieltää tutkimus sellaiselta henkilöltä, jolle ei halua. Ja nyt, ylempi kommentoija, erittäin tarkka katse peiliin. Vai että naurahdat ja menet? Vai että ei varmaan ajattele pitsikorsetissa? Toivottavasti et ole aiheuttanut paljoa pahaa mieltä ympäristöllesi, mutta merkit viittaisivat siihen. [/quote] Hä? Ylemmän kommentti on ok. Näin se on. Ihminen tekee työtään.
[/quote]
Hän ei sisäistänyt aloittajan kommenttia. Aloittajan pitää päästä nyt seuraavalla kerralla naisgynelle, siitä on kyse. Onneksi täällä on tullut ohjeita senkin mukaan.
Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. On perusteltua, että alle ei jää ongelmasuhtautumista seuraaviin tutkimuksiin. Hän on niin epätoivoinen, että on kysynyt asiasta täällä. Sillä, että tämä kerta menee hänen kannaltaan stressittömästi, on seurannaisvaikutuksia jatkoon, mikä hyödyttää sekä tyttöä että lääkäreitä.
Laatikon ulkopuolelta. Ei omisteta ihmisiä. Tilanteet.
Mä en ole koskaan käynyt miesgynellä, enkä kyllä menekään ellei ole joku akuutti pakko ja henki kyseessä. Vallitsen aina yksityisen lääkäriaseman varausjärjestelmästä keski-ikäisen naisen. Maksaahan se maltaita, viimeksi ultran kanssa yli 200 euroa, mutta onneksi ei tarvitse usein käydä. Taisi olla kahdeksan vuoden tauko edellisestä kerrasta. Hormonaalista lääkitystä en käytä.
Ei ole selkiytynyt tilanne. Ahdistaa niin, että meinaa itku päästä.
Ymmärrän kyllä, että lääkäri on varmasti nähnyt kaikenlaista eikä pidä minua normaalia potilasta kummempana. Minun oma selviämiseni ja "pärjäämiseni" tilanteessa on se mikä pelottaa. Minulla on aina ollut aika huono itsetunto ja murehtijatyyppinä tiedän miettiväni lääkärikäyntiä vielä pitkään jos sieltä joku pienikin asia jää mielen päälle kaihertamaan.
Olisin mieluummin käynyt ihan asiaansa perehtyneellä neuvolaterveydenhoitajalla mitä neuvolan puolelle vastaanottoa pitämään joutuneella yleislääkärillä, joka saattaa olla ihan mikä tahansa keskenkasvuinen vastavalmistunut hyypiö, joka ei osaa ottaa pelkoani huomioon. Ajanvaraushenkilö ei sanonut edes kyseisen lääkärin nimeä, mainitsi vain että mieslääkäri kyseessä, enkä minäkään tajunnut edes siinä tilanteessa kysyä nimeä. Jälkikäteen en nyt ymmärrä edes miksi nimeä ei kerrottu heti automaattisesti. Olisin sentään tällä kertaa voinut varmistaa, ettei kyseessä ole mikään puolituttu. Jos kehtaisin niin soittaisin ja kysyisin kuka mieslääkäri on, ettei senkin mahdollisa tuttuutta tarvitsisi murehtia.
ap
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:55"]
Peräsuolen kautta tunnustellaan sisäsynnyttimet eli kohtu ja munasarjat. Ei sen kummempi asia. (Ja ei, lääkäri ei tee näin saadakseen tietää, oletko harrastanut anaaliseksiä. Se ei häntä kiinnosta.)
[/quote]
Käsittääkseni tätä tekevät enää vanhan ajan lääkärit ja vain sellaisille naisille, joilla on emättimen kautta kohtu vaikeasti tunnusteltavissa. Nuoremmille lääkäreille ei enää peräsuolen sörkkimistä opeteta. Itselläni ei ole onneksi koskaan kukaan peräsuoleen sormia tunkenut, vaikka olen käynyt viidellä eri gynellä.
On eri asia mennä miesgynelle kuin niesyleislääkärille. Itse en menisi kummallekaan. Ap, voit soittaa ajanvaraukseen ja kysyä, että kukas se sinun lääkärisi onkaan. Jos on joku vanha luokkakaveri, niin sanot miten asia on ja haluat naislääkärin. Ihan järkeviä ihmisiä siellä tk:n ajanvarauksessa on töissä. Tai sitten riivit rahat jostain yksityislääkärille, jonka voit valita itse.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:02"]
Voisitko pyytää että huoneessa olisi tutkimuksen aikana naispuoleinen hoitaja? Se voisi helpottaa jännitystä. Tosin, muistaakseni sisätutkimus ei ole edes välttämätön kaikissa tapauksissa pillereitä määrättäessä. Voisit pyytää että tällä kerralla jätettäisiin se kokonaan väliin.
[/quote]
Tällaiset "auttajat" ovat erittäin vaarallisia.
Älä tee asiasta elämää suurempaa; varaa uusi aika naiselle. Tietty miehesi voi maksaa yksityisen naisgynen ellei halua käyttää kortsua siihen saakka, että pääset julkiselle puolelle naiselle.
Tärkein neuvo: Hoida itsetuntosi kuntoon ettet jää mässäilemään pikkuasioita!!!!
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:02"]
Nyt kyllä oikeesti ärsyttää tää itkeminen. Suomessa on hieno terveydenhuoltojärjestelmä ja saisit olla onnellinen ja kiitollinen, että ylipäänsä pääset hoitoon, kun kerta yksityiselle ei ole varaa mennä. Jos sulla olisi todellinen hätä, sulle olisi ihan sama, kuka sua hoitaa, kunhan asia tulee kuntoon. Et saa sympatiaa, kasva aikuiseksi! Pistää ihan vihaksi.
[/quote]
Väärässä olet. En sano enempää.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:19"]
Omien kokemuksieni mukaan mieslääkärit ovat olleet hellempiä sisätutkimusta tehdessä kuin naiset.. En tiedä miksi, mutta kaikki naislääkärit joilla olen käynyt ovat olleet melko kovakouraisia ja ronskeja otteissaan.
Tsemppiä ap, pystyt siihen!!! Voit vaikka heti vastaanotolle päästyäsi kertoa että tutkimus jännittää. Silloin lääkäri osaa suhtautua vielä helläkätisemmin. Kuten moni jo sanoikin ei sitä mieslääkäriä kiinnosta alapääsi ja olet varmaan potilas numero 543 jonka hän urallaan on tutkinut. Ei muista sinua enää puolen tunnin päästä. Eikä se sisätutkimus ajallisestikaan kestä kauan. Hyvin se menee vaikka epämukavaa onkin päästää vieras mies "ronkkimaan". :)
[/quote]
Aika turhaa täällä neuvoa, jos ei edes aloittajan tilannetta pysty ottamaan vastaan. Törkeitä perusteluja.
Soitin neuvola-ajan yli kuukausi ennen tarvittua ajankohtaa, joten viime tipassa en ole ollut mielestäni liikkeellä. Luulin, että pelkkä terveydenhoitajakäynti riittäisi kuten ennenkin, mutta edellinen th oli merkinnyt tietoihini, että ensi käynnin olisi oltava lääkärille. Tästä en ollut tietoinen kuten en myöskään siitä, että neuvolaan on noin käsittämättömän huonosti lääkäriaikoja saatavilla.
ap