Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin IBS ja kivut - mitä tässä enää voi tehdä?!

Vierailija
08.04.2022 |

Kasiluokkalaisella pojallani on ärtyvän suolen oireyhtymä eli IBS. Tk-lääkäri diagnosoi sen, kun poika oli kuusivuotias ja syönyt suuret määrät antibiootteja. Hänellä on nykyisin koulussakin FODMAP-ruokavalio, joka on aika paljon auttanut. Aluksi vaivaan liittyi kipujen lisäksi lievää ripulia, mutta viime vuodet ainoa oire ovat olleet silkat kivut, mutta ne ovatkin niin pahoja, ettei silloin pääse kouluun. Tyypillisesti hänellä on jatkuvasti noin yksi päivä viikossa, jolloin kivut iskevät, mutta kipujaksot ovat onneksi keskimäärin lyhentyneet. Mutta nyt on ollut koko viikon pois koulusta :( Ainoa asento, jossa kivut jossain määrin helpottavat on vatsallaan makaaminen, kaikkein vaikeinta on istuminen.
Kävimme reilu vuosi sitten yksityisellä erikoislääkärillä, mutta turha käynti oli, ei asialle voi mitään tehdä. Koulu sujuu pojalta ihan hyvin, joskin itse on sanonut, että varmaan sujuisi paremminkin, jos pääsisi enemmän tunneille. Ongelma on nyt vaan se, että puolentoista vuoden päästä olisi lukioon menossa, mitä siitä enää voi tulla näillä poissaolomäärillä?
Mitään jännittämistä pojalla ei ole, koulu siis sujuu ja on kavereita. Ja on siis niin motivoitunut oppilas, että todella haluaisikin koulua käydä, mutta ei nyt toisaalta ole sellainen pingottajatyyppi.
Maitohappobakteereja on kokeiltu sitä sun tätä, kaikenlaista, joidenkin kohdalla tuntui, että ehkä enemmän vain lisäsivät oireita.
Kuituja ei siedä hyvin. Huomasin, että monet kauraleivät ovat liian rouheisia ja niistä tuli kipuja. Samaten ehkä kovin käristetyt ruoat aiheuttavat oireita.
Poika ei erikseen harrasta mitään liikuntaa, mutta koulumatkoista kertyy kävelyä noin tunti päivässä ja lisäksi käymme kävelylenkeillä ym.
Onko kellään mitään ideaa mitä tässä enää voi kokeilla? Sitä nyt olen miettinyt, että kun syö gluteenittomia leipiä, niin onhan niissäkin kaikenlaisia sakeuttamisaineita, bambukuitua ja ties mitä, että voiko niissä olla jotain oireita aiheuttavaa. Niistä nyt vaan on aika vaikea löytää tietoa.

Kommentit (132)

Vierailija
121/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta tuo asenne "tähystykseen vaan", vaikka lääketiedettä vähintään 12 v opiskellut ja siihen päälle mahd. vuosienkin kokemuksen omaavaa ammattilainen ei näe järkeväksi. Olisin kiinnostunut kuulemaan, mitä palstalaiset olettavat ko. nuoren suolistosta voivan löytyä? Näillä oireilla? Jos potilas olisi yli 50v, olisi asia täysin toinen, koska suoli ikääntyy niinkuin ihminenkin, ja sen kudosrakenne on ehtinyt vuosien myötä muuttua, samoin kuin mahd. pahanlaatuiset prosessit ovat voineet ehtiä etenemään. Mutta näin ei ole tämän ikäisellä.

Tähystyksen tarve perustuu täysin oireisiin ja siihen, mitä muissa tutkimuksissa on löydetty/ jäänyt löytämättä. Vaiva ei parane sillä että varmuuden vuoksi tehdään nuorelle noin kajoava toimenpide. Kaikkiin toimenpiteisiin sisältyy riskejä, vaikkeivät ne gastro- ja kolonoskopiassa suurimmasta päästä olekaan. Myös nukutuksessa ja humautuksessa käytetyt, eli huumausaineeksi luetut lääkkeet sisältävät aina riskejä.

Tähystys on likipitäen viimeinen vaihtoehto, ja onneksi siihen ei lähetettä AV palstalta saa hankittua.

No minun teiniltä löytyi Chronin tauti.

No olisiko lääkärillä ollut aihetta epäillä, että saattaa olla tällainen?

Vierailija
122/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on tullut hyviä vinkkejä et mikä kellekkin on auttanut, varmasti riippuen ihmisestä ja mahasta et mikä toimii. Itse kärsin 6 vuotta järkyttävistä oireista. Tää oli noin 10-12 vuotta sitten, kun vaivat oli harvinaismpia ihmisillä, eikä tietoo ollut niin paljoa aiheesta. Olin milloin milläkin ruokavaliolla. Loppujen lopuksi tilanne oli maidoton, gluteeniton, mausteeton, palkokasviton, käristämätön ruoka, makeuttamaton jne. Tuntu et mikään ei kuitenkaan toimi tarpeeks. Halusin löytää juurisyyn. Menin lääkäriin ja lääkärin diagnoosi oli stressivatsa, lääkkeeksi sain kolmiollisia mielialalääkkeitä. En uskonut tuohon ja jätin lääkkeet syömättä. Diagnosoin itse itselleni ibs:n, oireet täsmäs. Tutkin paljon netistä tietoa ja eri luontaistuotteita ja ruokavalioita. Päädyin luontaistuotekauppaan, jossa sattumalta oli aivan ihana ja ymmärtäväinen myyjä. Uskalsin kertoa tilanteen. Myyjä kertoi että oli itse opiskellut paljon aihetta ja käynyt eri luennoilla. Suositteli testaamaan nollausta ja lepoa koko ruuansulatuselimistöön ja syömään tehokkaita maitohappobakteereja. Taisin mennä alkuun ihan vesipaastolla pari päivää + maitohapot, useita päivässä, laadukkaita. Sen jälkeen pelkällä porkkanasoseella (porkkanalla on hyvä vaikutus ruuansulatukselle) ja maitohapoilla pari päivää. Vettä paljon edelleen. Tästä eteenpäin pikkuhiljaa yks ruoka-aine kerrallaan mukaan ruokavalioon. Jos joku aiehuttaa oireita niin jättää sen pois jatkossa. Loppujen lopuksi sain vuosien helvtin jälkeen mahani normaaliksi ja kuntoon! Ei kipuja, vessassa juoksua, ilmavaivoja, mourintaa ja kaikkea sitä häpeää niistä johtuen. Nykyinen ruokavalio on simppeli, riisiä, lihaa, kanaa, kalaa, tiettyjä kasviksia, vihanneksia, rahkoja, kananmunaa, öljyjä + paljon vettä... puhtaita perus raaka-aineita. Ehdoton ei päivittäisessä ruokavaliossa on liiat mausteet, palkokasvit, paprikat, sipulit, lähes kaikki kuidut, ei edes gluteenittomia, peruna ja muut tärkkelykset, liian teolliset ruuat ja juomat jne. Noin kerta viikkoon pystyn noitakin syömään ilman oireita, kunhan se perus puhdas runko on pohjalla. Jos puputan leipää pari päivää, alkaa taas oireet palaileen. Lomilla esim huomaa eron kun tulee herkuteltua ja käytyä rafloissa ilman et kiinnittää huomioita syömisiin. En tiedä voinko suositella tuon ikäiselle pojalle. Mut se oli mikä mua auttoi. Luulen et pilasin aikoinaan vatsani kaikella teollisella ruualla ja lisäaineilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

45 v IBS-potilas täällä... Ensinnäkin noista monista viesteistä jotka ehdottaa tutkimuksia lisää jopa aivan perusjuttuja kuten keliakian tutkimista - ennen kuin IBS-diagnoosiiin päädytään, nämä on kyllä jo ihan varmasti tutkittu. Aivan erityisen varmasti kun kyseessä on lapsi.

Näistä neuvoista. Eii paastoa kasvavalle nuorelle. Ns. eliminaatiodieettiä voi tilapäisesti käyttää eli joku hyvin siedetty hiilar + liha + monivitamiini, itselläni peruna ja naudanliha on tällainen turvayhdistelmä johon voi palata jos maha menee huonoksi. Viljatuotteita, eikä mtään muutakaan pidä automaattisesti jättää pois vaan vain ne ruoka-aineet, jotka juuri hänellä on ongelma. Esim. itselleni valkoinen vehnä sopiii erinomaisesti, täysjyvät, ruis tai kaura ei. Mulla ei esim. fodmapit myös vaikuta mitään. Tosi yksilöllistä. Kannattaa kokeilla parin vkon eliminaatiodieetti + lisätä 1 ruoka-aine kerrallaan parin vkon välein, että näkee mikä ärsyttää mahaa ja kuinka paljon.

", voi syödä vaikka jotain käristettyä tms. vähän huonosti sopivaa, eikä siitä tule mitään. Ihan kuin sillä kivulla olisi joku oma logiikkansa, jota kukaan ei ymmärrä. Toki voi olla, että vaikka juuri tällainen paistettu ruoka kuormittaa suolistoa"

Juuri noin se menee, vatsa kestää sopimatonta hetken, mutta koko ajan se ärsyttää suolen limakalvoa. Kun se on ärtynyt tarpeeksi, sitten tulee vaivat koska suolen limakalvo ns. vuotaa. siksi ei pidä uskoa että on ok välillä syödä jotain huonosti sopivaa - helposti se johtaa vaan kauteen jolloin ihan kaikkki ärsyttää suolta.

Kipuun ihan kipulääkkeet kannattaa olla. Itse käytän kerran-pari viikossa ja niiden avulla pystyn olemaan täysipainoisesti työelämässä.

Poika on kokeillut kipuun parasetamolia, mutta ei sillä ollut mitään vaikutusta. Juuri tuota olen ajatellut, että voihan olla, että jotain sopimatonta syömällä se suoliston tilanne heikkenee huomaamatta ja joku yksittäinen ruoka-aine on sitten se viimeinen niitti, joka aiheuttaa kipuoireet. Ja tämä ruoka-aine voi olla sellainen, että hyvänä päivänä syötynä se ei aiheuttaisi mitään oireita. Siksi tämä onkin aikamoista salapoliisityötä.

Ylipäänsä IBS:ssä harmittaa, että juuri ne kielletyt ruoka-aineet (FODMAP) ovat niitä, jotka toisivat sinne suolistoon niitä hyviä bakteereja. Tiukka ruokavalio takaa sen, että vaivasta ei pääse eroon!

ap

Parasetamoli ei ole tulehduskipulääke, eikä edes aua kaikilla (tämä on vaiettu ongelma). Koska IBS:ssä suoli on tulehtunut, kannattaa ottaa tulehduskipulääkettä esim. Ibusal. Itse pääsin monesta pahimmasta vaiheesta sen avulla ohi, kun on pakko esim mennä jonnekin. Mikään Imodium yms ei auttanut koska ne eivät auta kramppeihin.

Ibusal on ibuprofeiinia. Ei ole mikään vaiettu ongelma ettei parasetamoli auta kaikilla, vaan ihan yleisesti tunnettu asia. Parasetamoli on siitä jännä, että vaikka se ei yksin auta, se saattaa hyvinkin buustata toisen kipulääkeen kanssa, eli ibuprofeiini+parasetamoli-kombo on monesti tehokas

Kyllä juuri näin sanoi minulle lääkärikin.

Koviin kuukautiskipuihin voi ottaa vaikka Buranan ja Parasetamoli tabeletin, molemmat yhtäaikaa.

Eikä tavalliset särkylääkkeet juuri auta yhtään mitään tuollaiseen suolen kouristeluun, noille suolivaivoille on olemassa oma lääke, joka hillitsee sitä suolen kouristelua.

Siitähän se kipu siihen paksuunsuoleen tulee, kun suoli supistuu ja kouristelee.

Ja tosi on että IBS ei todellakaan ole mikään tulehduksellinen suolistosairaus, se on ärtyvän suolen oireyhtymä ja sitä sanotaann toiminnalliseksi vatsavaivaksi.

Ja kyllä niiden oireiden perusteella mitä lääkärille on kerrottu, lääkäri on oikein päätellyt, ettei varsinaista tähystystä  tarvita.  On vakavammat oireet, jos on vaikka Chorin tauti tai haavainen paksunsuolentulehdus.  Silloin on ripulia, ja vertakin voi tulla ulosteen mukana. Myös voi lauhtua ja on jatkuvasti väsynyt olo.

Lääkärit eivät koskaan tutki lapsia ja nuoria huolimattomasti, etenkin, kun  tuo poika on käynyt jopa sisätautien erikoislääkärin vastaanotolla.

IBS on se ärtyvä suoli ja sen kanssa on vain opittava elämään,  on olemassa monta kertaa pahempiakin suolistosairauksia kuin IBS.

Vierailija
124/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, viestissäsi nro 105, sanot että miehesi on lääkäri.

No, mitäs se sun lääkäri miehes on pojan pojan vatsa-/ suolistosairaudesta tuumannut?

Kerro sekin meille. Ja miehesi lääkärinä voi kirjoittaa pojalle vaikka minkälaiset reseptit, että kipu hellittäisi yöksi.

Kuule ap, en usko sanaakaan sun sepustuksesta, olet keksinyt kaiken omasta päästäsi.

Sillä miten nainen, jonka mies on lääkäri, kyselee tälläisiä asioita muka vauva-palstalta?

Sinä ap olet se sama nainen, joka postaa tänne toistuvasti kummallisia keksittyjä tarinoita.

Olet joko toimittaja joka pitää palstaa elossa, tai sitten jotenkin päästäsi sekaisin oleva ihminen.

Sillä niin usein näitä samanlaisia tarinoitasi siis trollejasi tänne palstalle pusket.

Vierailija
125/132 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta tuo asenne "tähystykseen vaan", vaikka lääketiedettä vähintään 12 v opiskellut ja siihen päälle mahd. vuosienkin kokemuksen omaavaa ammattilainen ei näe järkeväksi. Olisin kiinnostunut kuulemaan, mitä palstalaiset olettavat ko. nuoren suolistosta voivan löytyä? Näillä oireilla? Jos potilas olisi yli 50v, olisi asia täysin toinen, koska suoli ikääntyy niinkuin ihminenkin, ja sen kudosrakenne on ehtinyt vuosien myötä muuttua, samoin kuin mahd. pahanlaatuiset prosessit ovat voineet ehtiä etenemään. Mutta näin ei ole tämän ikäisellä.

Tähystyksen tarve perustuu täysin oireisiin ja siihen, mitä muissa tutkimuksissa on löydetty/ jäänyt löytämättä. Vaiva ei parane sillä että varmuuden vuoksi tehdään nuorelle noin kajoava toimenpide. Kaikkiin toimenpiteisiin sisältyy riskejä, vaikkeivät ne gastro- ja kolonoskopiassa suurimmasta päästä olekaan. Myös nukutuksessa ja humautuksessa käytetyt, eli huumausaineeksi luetut lääkkeet sisältävät aina riskejä.

Tähystys on likipitäen viimeinen vaihtoehto, ja onneksi siihen ei lähetettä AV palstalta saa hankittua.

No minun teiniltä löytyi Chronin tauti.

No olisiko lääkärillä ollut aihetta epäillä, että saattaa olla tällainen?

Ei ollut mitään ennakkodiagnoosia, lääkäri otti oireet tosissaan ja halusi selvittää perusteellisesti mikä potilasta vaivaa jotta voi tehdä oikean diagnoosin ja suunnitella oikean hoidon. Näinhän sen pitäisi aina mennäkin.

Ed

Vierailija
126/132 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivoin tämän viestiketjun esiin. Olen siis ap, ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivän teinipojan äiti. Vaivat jatkuivat ketjun jälkeen kuten ennenkin: hyviä ja huonoja kausia. Nyt syksyllä keksin kokeilla sellaista jippoa, että poika ei syö lainkaan leipää, jossa olisi hiivaa. Teen itse leivän saamallani "kaurapuuroleivän" reseptillä, siihenhän ei hiivaa tule. Ihan satunnaisesti on syönyt hiivaa esim. syödessään pizzan tms., mutta hiivan määrä on siis pudonnut valtavasti, kun on aina syönyt leipää aamuin illoin. En tiedä voinko ihan vielä riemuita, mutta sanon, että nyt on monta viikkoa mennyt ilman ainuttakaan kipukohtausta :) Asiasta kun googlettaa löytää vain juttua hiivasyndroomasta tms., mutta nyt on kyse siis nimenomaan syödystä hiivasta. Jonkun hesarin otsikon mukaan syötyä hiivaa ei voi syyttää vatsavaivoista, mutta näin meillä nyt on :) Tämä vinkkinä muillekin, kannattaa kokeilla, josko auttaisi. Haittaakaan ei ole, kun ei tuo hiiva nyt niin oleellinen ruoka-aine ole!

Vierailija
127/132 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saatan nyt ehdottaa jotain todella huonoa osan mielestä, eli pistä keskustelemaan psykologille tai jollekin, joka voisi auttaa pään kanssa. Ihan jos siitä syystä, että tuo on henkisesti niin kuormittava tila, että se jo osaltaan saattaa aiheuttaa vatsaoireita. Ihmisen mieli saattaa välillä edesauttaa oireita.

Mulla oli "IBS":n takana hormonaalinen ehkäisy, olen siis nainen. Vuosikausia tehtiin vaikka mitä tutkimuksia ja kaikki oireet loppuivat siihen kun jätin pillerit ja laastarit käyttämättä. Tutkimuksissa kyllä löytyi vatsahaava ja löystyneet vatsalaukun portit, mutta ei mitään mikä viittaa siihen, miksi jatkuvasti oli vatsa löysällä ja oksentelin. Lisäksi aloitin terapeutilla käymisen ja saatiin pääkoppaa kuntoon sen verran hyvin, että nykyään voin elää ihan normaalia elämää. Elimistöön tietenkin tuollainen jättää jälkensä ja ei sovi edelleenkään kaura, maito tai soijatuotteet.

Vierailija
128/132 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa syödä kaurapuuroa eikä teollisia glut leipiä. Noin vuodessa sain tällä suoliston rauhoittumaan. Muutenkin ruoan kanssa täytyy olla todella tarkka. Vitamiinit purkista (tippoina) sinä aikana, kun on tällä eliminaatiodieetillä.

Vierailija
129/132 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähentäkää stressiä ja varmistakaa että elämä on kaikin puolin turvallista. Tunteille täytyy olla tilaa, lääkäriin jos asia vaivaa liikaa. Kokemusta on monilla paljon eikä aina tähystyksessäkään selviä mitään. Keho reagoi moniin asioihin ja suolisto reagoi herkästi stressiin varsinkin herkemmillä ihmisillä. Jännitys on myös stressiä keholle.

Vierailija
130/132 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gelsectan ja piihappogeeli ainoat hyvät tuotteet mitkä on minulla auttaneet.

Kaikki maitohappobakteerit ja kuitulisät sun muut vain pahensi tilannetta.

Vierailija
131/132 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion voi käydä myös neljässä vuodessa 

Vierailija
132/132 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattumalta huomasin, että ketju on nostettu ylös. Olen siis ap ja nyt lapseni on päässyt eroon "kaurapuuroleivästäkin" ja hän on noin puoli vuotta voinut syödä mitä vaan :) Ihmeitäkin voi siis selvästi tapahtua. Mietin kyllä, voisiko asiaan vaikuttaa se, että aloitti nyt lukion. Peruskoulussa oli aika levottomilla luokilla, nyt saa keskittyä opiskeluun, mutta ei silti ota paineita opiskelusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän