Teinin IBS ja kivut - mitä tässä enää voi tehdä?!
Kasiluokkalaisella pojallani on ärtyvän suolen oireyhtymä eli IBS. Tk-lääkäri diagnosoi sen, kun poika oli kuusivuotias ja syönyt suuret määrät antibiootteja. Hänellä on nykyisin koulussakin FODMAP-ruokavalio, joka on aika paljon auttanut. Aluksi vaivaan liittyi kipujen lisäksi lievää ripulia, mutta viime vuodet ainoa oire ovat olleet silkat kivut, mutta ne ovatkin niin pahoja, ettei silloin pääse kouluun. Tyypillisesti hänellä on jatkuvasti noin yksi päivä viikossa, jolloin kivut iskevät, mutta kipujaksot ovat onneksi keskimäärin lyhentyneet. Mutta nyt on ollut koko viikon pois koulusta :( Ainoa asento, jossa kivut jossain määrin helpottavat on vatsallaan makaaminen, kaikkein vaikeinta on istuminen.
Kävimme reilu vuosi sitten yksityisellä erikoislääkärillä, mutta turha käynti oli, ei asialle voi mitään tehdä. Koulu sujuu pojalta ihan hyvin, joskin itse on sanonut, että varmaan sujuisi paremminkin, jos pääsisi enemmän tunneille. Ongelma on nyt vaan se, että puolentoista vuoden päästä olisi lukioon menossa, mitä siitä enää voi tulla näillä poissaolomäärillä?
Mitään jännittämistä pojalla ei ole, koulu siis sujuu ja on kavereita. Ja on siis niin motivoitunut oppilas, että todella haluaisikin koulua käydä, mutta ei nyt toisaalta ole sellainen pingottajatyyppi.
Maitohappobakteereja on kokeiltu sitä sun tätä, kaikenlaista, joidenkin kohdalla tuntui, että ehkä enemmän vain lisäsivät oireita.
Kuituja ei siedä hyvin. Huomasin, että monet kauraleivät ovat liian rouheisia ja niistä tuli kipuja. Samaten ehkä kovin käristetyt ruoat aiheuttavat oireita.
Poika ei erikseen harrasta mitään liikuntaa, mutta koulumatkoista kertyy kävelyä noin tunti päivässä ja lisäksi käymme kävelylenkeillä ym.
Onko kellään mitään ideaa mitä tässä enää voi kokeilla? Sitä nyt olen miettinyt, että kun syö gluteenittomia leipiä, niin onhan niissäkin kaikenlaisia sakeuttamisaineita, bambukuitua ja ties mitä, että voiko niissä olla jotain oireita aiheuttavaa. Niistä nyt vaan on aika vaikea löytää tietoa.
Kommentit (132)
Sairasta tuo asenne "tähystykseen vaan", vaikka lääketiedettä vähintään 12 v opiskellut ja siihen päälle mahd. vuosienkin kokemuksen omaavaa ammattilainen ei näe järkeväksi. Olisin kiinnostunut kuulemaan, mitä palstalaiset olettavat ko. nuoren suolistosta voivan löytyä? Näillä oireilla? Jos potilas olisi yli 50v, olisi asia täysin toinen, koska suoli ikääntyy niinkuin ihminenkin, ja sen kudosrakenne on ehtinyt vuosien myötä muuttua, samoin kuin mahd. pahanlaatuiset prosessit ovat voineet ehtiä etenemään. Mutta näin ei ole tämän ikäisellä.
Tähystyksen tarve perustuu täysin oireisiin ja siihen, mitä muissa tutkimuksissa on löydetty/ jäänyt löytämättä. Vaiva ei parane sillä että varmuuden vuoksi tehdään nuorelle noin kajoava toimenpide. Kaikkiin toimenpiteisiin sisältyy riskejä, vaikkeivät ne gastro- ja kolonoskopiassa suurimmasta päästä olekaan. Myös nukutuksessa ja humautuksessa käytetyt, eli huumausaineeksi luetut lääkkeet sisältävät aina riskejä.
Tähystys on likipitäen viimeinen vaihtoehto, ja onneksi siihen ei lähetettä AV palstalta saa hankittua.
Vierailija kirjoitti:
Onhan dimetikonivalmiste käytössä? Olen lukenut myös glutamiini-ravinnelisällä olleen alustavasti suotuisi vaikutuksia ripulipainotteiseen IBS:ään, riittävää tutkimustietoa ei asiasta ilm. vielä ole, mutta itse olen aloittanut kokeilun.
Dimetikoni tarkoittaa kai Cuplatonia? Poika söi sitä, kun IBS alkoi, ja silloin siitä oli vähän apua. Silloin hänellä oli siis sitä ripuliakin ja tosi haisevat ilmavaivat. Joskus myöhemmin kokeili sitä taas, mutta siihen kipuun se ei vaikuttanut. Tosin ehkä sitäkin voisi taas kokeilla uudestaan.
ap
Itse en taas ymmärrä sitä miksi lääkärit vastustavat tutkimuksia. Monesti voi käydä niin, että odotellaan liikaa ja sitten paljastuukin jotain pahaa. Tämä monesti esim syöpien kanssa. Parempi olla askeleen edellä kuin jäljessä.
Vierailija kirjoitti:
Sairasta tuo asenne "tähystykseen vaan", vaikka lääketiedettä vähintään 12 v opiskellut ja siihen päälle mahd. vuosienkin kokemuksen omaavaa ammattilainen ei näe järkeväksi. Olisin kiinnostunut kuulemaan, mitä palstalaiset olettavat ko. nuoren suolistosta voivan löytyä? Näillä oireilla? Jos potilas olisi yli 50v, olisi asia täysin toinen, koska suoli ikääntyy niinkuin ihminenkin, ja sen kudosrakenne on ehtinyt vuosien myötä muuttua, samoin kuin mahd. pahanlaatuiset prosessit ovat voineet ehtiä etenemään. Mutta näin ei ole tämän ikäisellä.
Tähystyksen tarve perustuu täysin oireisiin ja siihen, mitä muissa tutkimuksissa on löydetty/ jäänyt löytämättä. Vaiva ei parane sillä että varmuuden vuoksi tehdään nuorelle noin kajoava toimenpide. Kaikkiin toimenpiteisiin sisältyy riskejä, vaikkeivät ne gastro- ja kolonoskopiassa suurimmasta päästä olekaan. Myös nukutuksessa ja humautuksessa käytetyt, eli huumausaineeksi luetut lääkkeet sisältävät aina riskejä.
Tähystys on likipitäen viimeinen vaihtoehto, ja onneksi siihen ei lähetettä AV palstalta saa hankittua.
Joo, meille siis sanottiin, että tähystys nimenomaan ei kannata, ei niin, etteikö sitä periaatteessa voi tehdä. Täällä on mainittu lapsia, joille se on tehty ja on varmaan ollut sitten tietysti perusteltua. Varmasti lääkäri on tehnyt päätelmänsä poikani tapauksessa oireiden perusteella, kun olen ne kuvaillut. Ei hän nyt tietysti minulle ole koko ajatuspolkuaan kuvannut. Mutta minusta asiaan on paneuduttu ja yksityisellä lääkärillä oli aikaa pohtia tapausta. Käsittääkseni tutkimusten kohdalla mietitään aina, onko se todella kannattavaa, eikä kyse ole vain siitä, tuleeko sairaanhoitopiirille kuluja vai ei. Voisihan meiltä kaikilta tutkia jos sun vaikka mitä vaikka kuukausittain, mutta ei se ehkä olisi mielekästä. Kuten lääkärimiehenikin sanoo, tutkimuksiin liittyy aina riskejä, ja pitää senkin takia punnita, kannattaako tutkimus tehdä. Sitten jos kannattaa, sitten tehdään.
ap
suolistokivuissa on se huono juttu, että suolen hermotus herkistyy ajanmyötä kivulle entisestään, jolloin oireet eivät enää korreloi aiheuttajan kanssa vaan jo pienempikin suolen venytys aiheuttaa kipua. Siksi nuorena alkanut oireilu on tärkeää saada loppumaan nopeasti.
Ei siis puhuta mistään "kipukynnyksestä", vaan eri ihmisillä suolen hermotus ja aivot tulkitsevat kipua eri tavoin, ja kurja juttu on se, että herkkä herkistyy ajan myötä entisestään. Toisaalta aivotkin ja hermostokin ovat vielä kasvuiässä, voi olla että kasvunkin myötä kivut jäävät pois tai ainakin vähenevät.
Kipu on kuitenkin loppupeleissä aivoissa, hermot vain ilmoittavat aivoille paikan, jossa epäilevät mahdollisesti olevan häikkää. Suolen venytyskipu onkin hyvä esimerkki tällaisista virhesignaaleista; sinänsä vaaraton ilmiö tulkitaan kehossa joksikin johon tulee puuttua (mutta se puuttuminen onkin sitten vaikeampaa kuin esim.ihotuntemuksiin vaikuttaminen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45 v IBS-potilas täällä... Ensinnäkin noista monista viesteistä jotka ehdottaa tutkimuksia lisää jopa aivan perusjuttuja kuten keliakian tutkimista - ennen kuin IBS-diagnoosiiin päädytään, nämä on kyllä jo ihan varmasti tutkittu. Aivan erityisen varmasti kun kyseessä on lapsi.
Näistä neuvoista. Eii paastoa kasvavalle nuorelle. Ns. eliminaatiodieettiä voi tilapäisesti käyttää eli joku hyvin siedetty hiilar + liha + monivitamiini, itselläni peruna ja naudanliha on tällainen turvayhdistelmä johon voi palata jos maha menee huonoksi. Viljatuotteita, eikä mtään muutakaan pidä automaattisesti jättää pois vaan vain ne ruoka-aineet, jotka juuri hänellä on ongelma. Esim. itselleni valkoinen vehnä sopiii erinomaisesti, täysjyvät, ruis tai kaura ei. Mulla ei esim. fodmapit myös vaikuta mitään. Tosi yksilöllistä. Kannattaa kokeilla parin vkon eliminaatiodieetti + lisätä 1 ruoka-aine kerrallaan parin vkon välein, että näkee mikä ärsyttää mahaa ja kuinka paljon.
", voi syödä vaikka jotain käristettyä tms. vähän huonosti sopivaa, eikä siitä tule mitään. Ihan kuin sillä kivulla olisi joku oma logiikkansa, jota kukaan ei ymmärrä. Toki voi olla, että vaikka juuri tällainen paistettu ruoka kuormittaa suolistoa"
Juuri noin se menee, vatsa kestää sopimatonta hetken, mutta koko ajan se ärsyttää suolen limakalvoa. Kun se on ärtynyt tarpeeksi, sitten tulee vaivat koska suolen limakalvo ns. vuotaa. siksi ei pidä uskoa että on ok välillä syödä jotain huonosti sopivaa - helposti se johtaa vaan kauteen jolloin ihan kaikkki ärsyttää suolta.
Kipuun ihan kipulääkkeet kannattaa olla. Itse käytän kerran-pari viikossa ja niiden avulla pystyn olemaan täysipainoisesti työelämässä.
Poika on kokeillut kipuun parasetamolia, mutta ei sillä ollut mitään vaikutusta. Juuri tuota olen ajatellut, että voihan olla, että jotain sopimatonta syömällä se suoliston tilanne heikkenee huomaamatta ja joku yksittäinen ruoka-aine on sitten se viimeinen niitti, joka aiheuttaa kipuoireet. Ja tämä ruoka-aine voi olla sellainen, että hyvänä päivänä syötynä se ei aiheuttaisi mitään oireita. Siksi tämä onkin aikamoista salapoliisityötä.
Ylipäänsä IBS:ssä harmittaa, että juuri ne kielletyt ruoka-aineet (FODMAP) ovat niitä, jotka toisivat sinne suolistoon niitä hyviä bakteereja. Tiukka ruokavalio takaa sen, että vaivasta ei pääse eroon!
ap
Parasetamoli ei ole tulehduskipulääke, eikä edes aua kaikilla (tämä on vaiettu ongelma). Koska IBS:ssä suoli on tulehtunut, kannattaa ottaa tulehduskipulääkettä esim. Ibusal. Itse pääsin monesta pahimmasta vaiheesta sen avulla ohi, kun on pakko esim mennä jonnekin. Mikään Imodium yms ei auttanut koska ne eivät auta kramppeihin.
Siis onko suoli ihan oikeasti tulehtunut IBS:ssä, tätä ei meille ole kukaan lääkäri sanonut? Olen itse syönyt aikanaan ibuprofeenia tosi vaikeiden menkkojen takia aivan liikaa, nykyisin ei tarvitse syödä lainkaan, tulen siitä ihan hirveän kipeäksi. Mies (lääkäri siis) sanoo, että juuri ibuprofeenin haitat ovat vaiettu ongelma... Mutta tosiaan satunnaisesti syötynä ei varmasti ole sinänsä paha, mutta pelkään, että se ärsyttää ruoansulatuskanavaa vaan entistä enemmän?
ap
Hei, voisitte pyytää lääkäriltä reseptillä pojalle tulehduskipulääkkeen, jossa on mukana vatsansuojalääke. Hiukan kalliimpaa kuin normi ibuprofeenit, n. 20€ luokkaa.Tämä voisi olla apu niinä päivinä, kun kipuun tarvitaan todella lääkettä.
Ja sitten, onko pojalla liikaa stressiä lukiolaisena? Olisiko hyvä käydä psykologin juttusilla, saisi ehkä neuvoja stressin hallitsemiseen.
Miten liikunta, uni? Kasvuikäinen tarvitsee näitäkin paljon.
Ehdottomasti Cuplaton tms. kokeiluun! Haittaa siitä ei pitäisi olla.
FODMAP ruokavaliohan perustuu siihen, että suolen bakteeritasapaino pysyisi oikeanlaisena (kyseiselle yksilölle, meillä jokaisella on omanlaisemme bakteerikanta), ja yksi tärkeä syy oikeanlaiselle kannalle on etteivät bakteerit "käy" liian ahkerasti ja tuota käymistuotteena liikaa ilmaa. Se, mikä on kellekin "liikaa", ei ole aina laskettavissa "ilmavaivojen" määrästä.
Vaikka ruokavalio siis olisi ääärimmäisilleen hoidettu oikeanlaiseksi, kulkee suolessa kuitenkin aina tuota bekteerien muodostamaa ilmaa. Etenkin nuorella suolen halkaisija voi olla vielä kapea, ja pitkä suoli on elimistössä monelle mutkalle kiertyneenä. Kun sitten tuo ilmavaiva/pieru, luonnollisena osana ruoansultatusta, etenee ulosteen mukana/välissä suolessa, voi se etenkin noissa ahtaissa mutkakohdissa "jumittua",ja aiheuttaa kovaakin kipua. Cuplatonin vaikutus perustuu siihen, että se rikkoo tuon kaasukuplan pintajännitteen, jolloin kupla pilkkoutuu pienemmiksi kupliksi, jotka pääsevät noiden mutkien ohi helpommin.
Mulla on myös todettu IBS, tosin vasta aikuisiällä, mutta teininä oli muutaman kerran lähdettävä päivystykseen vatsakivun takia. Mitään ei tutkimuksissa löytynyt. Jälkeenpäin itse päättelin, että nuo kipukohtaukset johtuivat siitä, että "panttasin" suolen toimintaa. Mulla syy tosin oli psyykkinen, elin lapsuudenkodissa pelossa. Mutta tuli mieleen, voisiko poikasi kivut johtua ummetuksesta? Etenkin, jos ei pysty syömään kuituja riittävästi. Mun täytyy kanssa tarkasti tasapainotella kuidun kanssa. Vatsan oon saanut toimimaan paremmin lisäämällä veden juontia (etenkin lämmin vesi saa vatsan toimimaan) sekä liikkumalla, etenkin kävely tuntuu hyvältä, kuin lempeää hierontaa vatsalle.
FODMAPista sen verran, että sen eliminaatiovaiheen pitkäaikainen noudattaminen voi olla haitallista suoliston bakteerikannalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45 v IBS-potilas täällä... Ensinnäkin noista monista viesteistä jotka ehdottaa tutkimuksia lisää jopa aivan perusjuttuja kuten keliakian tutkimista - ennen kuin IBS-diagnoosiiin päädytään, nämä on kyllä jo ihan varmasti tutkittu. Aivan erityisen varmasti kun kyseessä on lapsi.
Näistä neuvoista. Eii paastoa kasvavalle nuorelle. Ns. eliminaatiodieettiä voi tilapäisesti käyttää eli joku hyvin siedetty hiilar + liha + monivitamiini, itselläni peruna ja naudanliha on tällainen turvayhdistelmä johon voi palata jos maha menee huonoksi. Viljatuotteita, eikä mtään muutakaan pidä automaattisesti jättää pois vaan vain ne ruoka-aineet, jotka juuri hänellä on ongelma. Esim. itselleni valkoinen vehnä sopiii erinomaisesti, täysjyvät, ruis tai kaura ei. Mulla ei esim. fodmapit myös vaikuta mitään. Tosi yksilöllistä. Kannattaa kokeilla parin vkon eliminaatiodieetti + lisätä 1 ruoka-aine kerrallaan parin vkon välein, että näkee mikä ärsyttää mahaa ja kuinka paljon.
", voi syödä vaikka jotain käristettyä tms. vähän huonosti sopivaa, eikä siitä tule mitään. Ihan kuin sillä kivulla olisi joku oma logiikkansa, jota kukaan ei ymmärrä. Toki voi olla, että vaikka juuri tällainen paistettu ruoka kuormittaa suolistoa"
Juuri noin se menee, vatsa kestää sopimatonta hetken, mutta koko ajan se ärsyttää suolen limakalvoa. Kun se on ärtynyt tarpeeksi, sitten tulee vaivat koska suolen limakalvo ns. vuotaa. siksi ei pidä uskoa että on ok välillä syödä jotain huonosti sopivaa - helposti se johtaa vaan kauteen jolloin ihan kaikkki ärsyttää suolta.
Kipuun ihan kipulääkkeet kannattaa olla. Itse käytän kerran-pari viikossa ja niiden avulla pystyn olemaan täysipainoisesti työelämässä.
Poika on kokeillut kipuun parasetamolia, mutta ei sillä ollut mitään vaikutusta. Juuri tuota olen ajatellut, että voihan olla, että jotain sopimatonta syömällä se suoliston tilanne heikkenee huomaamatta ja joku yksittäinen ruoka-aine on sitten se viimeinen niitti, joka aiheuttaa kipuoireet. Ja tämä ruoka-aine voi olla sellainen, että hyvänä päivänä syötynä se ei aiheuttaisi mitään oireita. Siksi tämä onkin aikamoista salapoliisityötä.
Ylipäänsä IBS:ssä harmittaa, että juuri ne kielletyt ruoka-aineet (FODMAP) ovat niitä, jotka toisivat sinne suolistoon niitä hyviä bakteereja. Tiukka ruokavalio takaa sen, että vaivasta ei pääse eroon!
ap
Parasetamoli ei ole tulehduskipulääke, eikä edes aua kaikilla (tämä on vaiettu ongelma). Koska IBS:ssä suoli on tulehtunut, kannattaa ottaa tulehduskipulääkettä esim. Ibusal. Itse pääsin monesta pahimmasta vaiheesta sen avulla ohi, kun on pakko esim mennä jonnekin. Mikään Imodium yms ei auttanut koska ne eivät auta kramppeihin.
Ibusal on ibuprofeiinia. Ei ole mikään vaiettu ongelma ettei parasetamoli auta kaikilla, vaan ihan yleisesti tunnettu asia. Parasetamoli on siitä jännä, että vaikka se ei yksin auta, se saattaa hyvinkin buustata toisen kipulääkeen kanssa, eli ibuprofeiini+parasetamoli-kombo on monesti tehokas
Jännää tässä on että näitä kahta lääkeainetta yrität syöttää yhtäaikaa! Siis EI, ei näin. Vain yhtä sorttia kerrallaan, muuten on maksa ym. seuraavaksi kipeä!
Mun poika on vuoden vanhempi ja pääsi todella nopeasti sekä ruokatorven-, että paksusuolen tähystykseen. Lisäksi ohutsuoli tutkittiin nieltävällä kameralla.
Tutkimukset tehtiin lastensairaalassa ja diagnoosi saatiin heti tähystysten jälkeen heräämössä. Dg Crohnin tauti ja heti tehokas lääkitys, josta käytössä enää Asacol.
Oireet olivat sellaiset, että olisi voinut olla oikeastaan mikä vain tulehduksellinen suolistosairaus. Tähystys oli ainoa, joka antoi selkeän selkeän diagnoosin. Vaatikaa päästä tähystyksiin! Suolistosairaus ei pelkällä ruokavaliolla parane. Se vaatii oikeanlaiset lääkkeet.
Ap, menkää toiselle lääkärille, joka voi antaa löhetteen suoliston kuvaukseen esim. nieltävällä kameralla. Helppo kuvaus, jossa kuin reilumman kokoinen tabletti niellään ja joka tulee ulosteen mukana aikanaan pois. Ei nukutusta tms. riesana.
Ja käykää uudestaan ravitsemusterapeutilla, ammattilainen, toisin kuin lääkärit, joiden koulutukseen ei juurikaan kuulu ravitsemustieteen opinnot.
Voi tehdä paljonkin, mutta se rajoittaa. Ensinnäkin. Ei leipää, ei maitoa, ei valmisruokia, ei gluteenia, ei rysiöljyjä, ei kouluruokaa, ei makeutusaineita, ei mielellään paljoa sokeriakaan.
Simppelit ruuat, eli keitetty porkkana, peruna, riisi ja kanaa, kananmunaa, lihaa, kalaa, yms. Vältä alkuun muita kasviksia ja kun maha rauhoittuu niin pikkuhiljaa aletaan lisäämään ja katsotaan mikä soveltuu. Kuitulisää kannattaa koittaa, visiblin ei kaikille sovi, joten kaurakuitunen, sunwick, pellavansiemen.
Maitohappobakteereista sen verran, että halvat eivät toimi. Ja alkuun ne voi pahentaa oireita, kunnes helpottaa. Maitohappobakteereille tarvitaan ravintoa, joka on kuitu, fermentoidut kasvikset, hapanmaitotuotteet.
D-vitamiini ja omega3 puutokset myös voi pahentaa oireita.
Kannattaa myös muistaa, että se mitä juuri söit ei välttämättä kerro mahakivuista vaan se mitä söit eilen tai jopa edellispäivänä. Tämän takia siis kun uusia ruokia testataan ei saa muita uutuuksia syödä.
Lisäksi pitää huomioida se, että jos maha on valmiiksi huonona niin myös sellaiset aineet mitkä ei tee oireita kun maha on hyvänä tekee oireita kun maha on huonona.
Lisäksi voi olla myös, että kokonaiskuormitus, esim. mannitolista kasvaa päivän aikana liian suureksi. Päivän kokonais aineiden määrään monash applikaatio on hyvä apuväline.
Joku sanoi aiemmin, että IBS:ssä suoli on tulehtunut. Tämä ei pidä paikkaansa, tulehdukselliset suolistosairaudet ovat asia erikseen. IBS:ssä suoli on terve, ja juuri siksi siihen ei oikein hoitoakaan ole, kun ei ole ns. syytä oireille.
T. Myös vaikeista ibs-oireista kärsivä.
En ole ap, mutta jos joku haluaisi vastata, kiinnostaisi tietää, moniko teistä IBS:iä potevista kärsii kivuista myös nukkuessa. Minulle nukkuminen on lähes ainoa aika, kun kipua ei ole (en ole varma, onko minulla IBS).
Tässä ketjussa on ollut paljon hyviä kommentteja, kiitos niistä.
Noista lukio-opinnoista, mä päädyin vaihtamaan alaa vaikean IBS:n takia, ja ammatinvalinnanohjaaja sanoi, että nykyään useimmissa koulutuspaikoissa pyritään tekemään kaikki mahdollinen, jotta ihmiset saadaan valmistumaan. Kannattaa siis ehdottomasti olla kiinnostaviin lukioihin yhteydessä etukäteen ja kysyä, millaiset erityisjärjestelyt olis mahdollisia.
Vierailija kirjoitti:
Onko poikaa koskaan oikeasti tutkittu eli laitettu lähete tähystykseen?
Sun kannattaa varata aika nyt lääkäriin ja sanoa, että poika tarkempiin tutkimuksiin - suolistotähystykseen.
Hänellä voi olla IBS taikka hänellä voi olla ihan jotain muuta taikka hänellä voi olla "Sekä Että" elikkä jotain muuta ja siihen päälle IBS, jopa niin että se muu on "juurisyy" ja aiheuttaa IBS-tyyppistä oirehdintaa.
Tsemppiä, voimia!
Tämä. IBS tunnetusti on diagnoosi vatsavaivoille, joille ei välittömästi voida tunnistaa syytä. Eli tutkimuksiin vaikka sitten yksityisen kautta, ellei tie aukene terveyskeskuksesta.
Onko jotakin, mitä hän ongelmitta pystyy syömään? Noita ravitsemusohjeita ei aina kannata sokeasti noudattaa, jos lopputuloksena ei ole hyvä ja terve olo. Esimerkiksi oma vatsani pitää kaikkien ohjeiden vastaisesti lähes ainoastaan maitotuotteista ja vehnästä, joten elän käytännössä vehnäleivällä ja jogurteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Siis onko suoli ihan oikeasti tulehtunut IBS:ssä, tätä ei meille ole kukaan lääkäri sanonut? Olen itse syönyt aikanaan ibuprofeenia tosi vaikeiden menkkojen takia aivan liikaa, nykyisin ei tarvitse syödä lainkaan, tulen siitä ihan hirveän kipeäksi. Mies (lääkäri siis) sanoo, että juuri ibuprofeenin haitat ovat vaiettu ongelma... Mutta tosiaan satunnaisesti syötynä ei varmasti ole sinänsä paha, mutta pelkään, että se ärsyttää ruoansulatuskanavaa vaan entistä enemmän?
ap
Hei, voisitte pyytää lääkäriltä reseptillä pojalle tulehduskipulääkkeen, jossa on mukana vatsansuojalääke. Hiukan kalliimpaa kuin normi ibuprofeenit, n. 20€ luokkaa.Tämä voisi olla apu niinä päivinä, kun kipuun tarvitaan todella lääkettä.
Ja sitten, onko pojalla liikaa stressiä lukiolaisena? Olisiko hyvä käydä psykologin juttusilla, saisi ehkä neuvoja stressin hallitsemiseen.
Miten liikunta, uni? Kasvuikäinen tarvitsee näitäkin paljon.
Tänään päivällä kipu sitten VIIMEIN alkoi hellittää, joten kipulääkekokeilut eivät juuri nyt auta, mutta voisi kokeilla seuraavalla kerralla kipulääkettä. Tuskin siitä yhdestä tulehduskipulääkkeestä menee koko suolisto sekaisin. Täytyy nyt kumminkin testata vaikuttaako se edes, kun parasetamoli joskus ei vaikuttanut yhtään mitään. Sitten jos auttaa, täytyy miettiä niitä vatsansuojalääkkeitä.
Poika on siis nyt yläkoulussa, ei ole stressaantunut. On ennemmin sellainen positiivisen innokas koululainen. Liikuntaa tulee koulumatkojen myötä ja jos ei niissä niin sitten lenkkeillään. Nukkuu ihan hyvin. Sehän tässä jotenkin niin ironista on, että kun tällä pojalla (toisin kuin isoveljellään aikanaan) elämä niin täysin hymyilee muuten, niin sitten hänellä on tämä IBS... Tiedän, että siihen vaikuttavat monet psyykkiset jutut, mutta hänellä en vaan keksi mitä ne voisivat olla!
ap
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta jos joku haluaisi vastata, kiinnostaisi tietää, moniko teistä IBS:iä potevista kärsii kivuista myös nukkuessa. Minulle nukkuminen on lähes ainoa aika, kun kipua ei ole (en ole varma, onko minulla IBS).
Tässä ketjussa on ollut paljon hyviä kommentteja, kiitos niistä.
No ei se minun poikani nuku, kun on kipuja :( Tai joskus aamuyöstä sitten ehkä nukahtaa, kun väsymys kasvaa liian suureksi. Muuten on ihan hyvä nukkuja.
ap
Vierailija kirjoitti:
No minun teiniltä löytyi Chronin tauti.
Mitä olen lukenut aiheesta jotain, niin se on kuulemma tosi tehokasta. Luulen, että käytännössä pitäisi olla isommat oireet, jotta sen saa. Vaikka siis olen täällä noita kipuja kuvaillut, niin oireethan ovat pojalla helpottaneet vuosien myötä. Hyvin kaukana ollaan IBS-kauhutarinoista. Mutta tietysti haen neuvoja, jotta saisi elää ihan tervettä elämää, ilman kipuja. Kokeilen ensin nyt noita ruokavaliojuttuja, muutakin kuin FODMAP:ia, joka on jo käytössä.
ap