Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin IBS ja kivut - mitä tässä enää voi tehdä?!

Vierailija
08.04.2022 |

Kasiluokkalaisella pojallani on ärtyvän suolen oireyhtymä eli IBS. Tk-lääkäri diagnosoi sen, kun poika oli kuusivuotias ja syönyt suuret määrät antibiootteja. Hänellä on nykyisin koulussakin FODMAP-ruokavalio, joka on aika paljon auttanut. Aluksi vaivaan liittyi kipujen lisäksi lievää ripulia, mutta viime vuodet ainoa oire ovat olleet silkat kivut, mutta ne ovatkin niin pahoja, ettei silloin pääse kouluun. Tyypillisesti hänellä on jatkuvasti noin yksi päivä viikossa, jolloin kivut iskevät, mutta kipujaksot ovat onneksi keskimäärin lyhentyneet. Mutta nyt on ollut koko viikon pois koulusta :( Ainoa asento, jossa kivut jossain määrin helpottavat on vatsallaan makaaminen, kaikkein vaikeinta on istuminen.
Kävimme reilu vuosi sitten yksityisellä erikoislääkärillä, mutta turha käynti oli, ei asialle voi mitään tehdä. Koulu sujuu pojalta ihan hyvin, joskin itse on sanonut, että varmaan sujuisi paremminkin, jos pääsisi enemmän tunneille. Ongelma on nyt vaan se, että puolentoista vuoden päästä olisi lukioon menossa, mitä siitä enää voi tulla näillä poissaolomäärillä?
Mitään jännittämistä pojalla ei ole, koulu siis sujuu ja on kavereita. Ja on siis niin motivoitunut oppilas, että todella haluaisikin koulua käydä, mutta ei nyt toisaalta ole sellainen pingottajatyyppi.
Maitohappobakteereja on kokeiltu sitä sun tätä, kaikenlaista, joidenkin kohdalla tuntui, että ehkä enemmän vain lisäsivät oireita.
Kuituja ei siedä hyvin. Huomasin, että monet kauraleivät ovat liian rouheisia ja niistä tuli kipuja. Samaten ehkä kovin käristetyt ruoat aiheuttavat oireita.
Poika ei erikseen harrasta mitään liikuntaa, mutta koulumatkoista kertyy kävelyä noin tunti päivässä ja lisäksi käymme kävelylenkeillä ym.
Onko kellään mitään ideaa mitä tässä enää voi kokeilla? Sitä nyt olen miettinyt, että kun syö gluteenittomia leipiä, niin onhan niissäkin kaikenlaisia sakeuttamisaineita, bambukuitua ja ties mitä, että voiko niissä olla jotain oireita aiheuttavaa. Niistä nyt vaan on aika vaikea löytää tietoa.

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin ala-asteen homekoulussa, joka aiheutti jatkuvat korvatulehdukset ja antibioottikuurit. Ala-asteelta päästyä korvatulehdukset ja antibioottikuurit loppuivat, mutta liian myöhään. Riesaksi olivat ilmaantuneet IBS ja laktoosi-intoleranssi. Eihän IBSään hoitoa ole ja siksi se onkin niin kettumainen sairaus. Joskus otan imodiumin jo etukäteen, jos tiedän että edessä on tärkeä meno, ettei se ripuli vaan TAAS iske! Tiedän ettei ole helppoa, VOIMIA!

Imodiumissa on sitten muuten laktoosia. Itse en voi sitö syödä sen takia. Laktoosi-intoleranssi tulee osalla todella pahana, lääkärit eivät myönnä sitä, mutta en ole ainoa, joka on saanut oireet kokonaan pois perkaamalla koko ruokavalion läpi jäännöslaktoosinkin varalta. Laktoosi-intoleranssi alkaa tyypillisesti juuri teininä ja pahenee vähitellen eli se ei ilmaannu yhtäkkiä.

Se perus-FODMAP ei muuten sovi kaikille, kokeilkaa mitä juuri teidän mahanne sietää. Oireet voivat myös olla viivästyneitä. Esimerkiksi itselleni ei puuro sovi ollenkaan, oireet tulevat kuitenkin vasta seuraavana päivänä ja kestävät sitten useamman päivän.

Vierailija
42/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko ulosteensiirto?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja miehellä molemmilla IBS. Minulla lievä siinä mielessä, että saan oireita ja kipuja oppikirjamaisista ruoka-aineista, kuten palkokasvit, sipulit, rasvainen, mausteinen, käristetty ruoka. Miehellä myös atopia, allergioita, psoriasis ja aina joku huonosti. Miehellä menee välillä vatsa todella huonoksi ja vuosia tätä seuranneena on siinä sama kaava. Paremman jakson aikana lipsuu syömään kaikkea epäsopivaa, liian pitkät ruokailuvälit, isoja annoksia, pitsaa ym. joskus ihan vika minussakin, kun olen tarjonnut huonosti sulavaa kasvisruokaa. Sitten alkaa huono jakso ja yhtä tekijää ei voi nimetä mikä aiheutti. Menee päiviä, viikkoja kunnes vatsa taas kunnossa. Riisi, peruna, liha ei aiheuta vaivoja meistä kummallekaan.

Vierailija
44/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ibs on kaatopaikka diagnoosi johon laitetaan kaikki joilla ei ole keliakiaa tai tulehdullista suolistosairautta. En jäisi odottamaan ihmettä vaan selvittäisin sen oikean syyn mikä kivut aiheuttaa.

Vierailija
45/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne oireet johtuu yleensä edellisen päivän ruuista. Vaikka moni ajatteleekin, että kun ruuan jälkeen tulee maha kipeäksi / iskee ripuli, niin se johtuisi siitä kyseisestä ruuasta. Mutta tosiaan oireet tulee jostain kauempaa, ja voi tosiaan ns. kertautua. Eli se suoli pikkuhiljaa ärtyy.

Vi-Sibliniä ootteko kokeillu? Säännöllisesti syötynä vois olla apua. Jos kivut johtuukin enemmän ummetuksesta, niin siihen pitäisi auttaa kyllä.

Niin ja jos kaurapuuro toimii, niin kaurahiutaleista voi tehdä helposti itse leipää myös. Tähän ei tule mitään nostatusaineita, niin on hyväksi mahalle :)

Mulla aikanaan tehtiin kyllä tähystykset molemmista päistä, ja kun niistä ei mitään löytyny, niin vasta sitten sain tän IBS diagnoosin. Jostain syystä tässä keskustelussa suhtaudutaan negatiivisesti noihin lisätutkimuksiin, mutta itse kyllä kävisin varmuuden vuoksi vaikka yksityisellä, kun tilanne on noinkin huono, että jää säännöllisesti koulupäiviä välistä. Ja eihän esim. keliakiakaan aina välttämättä näy verikokeissa.

Olitkin just kommentoinut, että yksityisellä olitte jo käyneet. Ilmeisesti ei nuoren iän takia ei siis tehdä tarkempia tutkimuksia, joten lääkärin sanaanhan se on luottaminen tässä. Toki kannattaa olla muuten herkästi yhteyksissä lääkäriin, jos esim. oireilu pahenee.

Vierailija
46/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

45 v IBS-potilas täällä... Ensinnäkin noista monista viesteistä jotka ehdottaa tutkimuksia lisää jopa aivan perusjuttuja kuten keliakian tutkimista - ennen kuin IBS-diagnoosiiin päädytään, nämä on kyllä jo ihan varmasti tutkittu. Aivan erityisen varmasti kun kyseessä on lapsi.

Näistä neuvoista. Eii paastoa kasvavalle nuorelle. Ns. eliminaatiodieettiä voi tilapäisesti käyttää eli joku hyvin siedetty hiilar + liha + monivitamiini, itselläni peruna ja naudanliha on tällainen turvayhdistelmä johon voi palata jos maha menee huonoksi. Viljatuotteita, eikä mtään muutakaan pidä automaattisesti jättää pois vaan vain ne ruoka-aineet, jotka juuri hänellä on ongelma. Esim. itselleni valkoinen vehnä sopiii erinomaisesti, täysjyvät, ruis tai kaura ei. Mulla ei esim. fodmapit myös vaikuta mitään. Tosi yksilöllistä. Kannattaa kokeilla parin vkon eliminaatiodieetti + lisätä 1 ruoka-aine kerrallaan parin vkon välein, että näkee mikä ärsyttää mahaa ja kuinka paljon.

", voi syödä vaikka jotain käristettyä tms. vähän huonosti sopivaa, eikä siitä tule mitään. Ihan kuin sillä kivulla olisi joku oma logiikkansa, jota kukaan ei ymmärrä. Toki voi olla, että vaikka juuri tällainen paistettu ruoka kuormittaa suolistoa"

Juuri noin se menee, vatsa kestää sopimatonta hetken, mutta koko ajan se ärsyttää suolen limakalvoa. Kun se on ärtynyt tarpeeksi, sitten tulee vaivat koska suolen limakalvo ns. vuotaa. siksi ei pidä uskoa että on ok välillä syödä jotain huonosti sopivaa - helposti se johtaa vaan kauteen jolloin ihan kaikkki ärsyttää suolta.

Kipuun ihan kipulääkkeet kannattaa olla. Itse käytän kerran-pari viikossa ja niiden avulla pystyn olemaan täysipainoisesti työelämässä.

Poika on kokeillut kipuun parasetamolia, mutta ei sillä ollut mitään vaikutusta. Juuri tuota olen ajatellut, että voihan olla, että jotain sopimatonta syömällä se suoliston tilanne heikkenee huomaamatta ja joku yksittäinen ruoka-aine on sitten se viimeinen niitti, joka aiheuttaa kipuoireet. Ja tämä ruoka-aine voi olla sellainen, että hyvänä päivänä syötynä se ei aiheuttaisi mitään oireita. Siksi tämä onkin aikamoista salapoliisityötä.

Ylipäänsä IBS:ssä harmittaa, että juuri ne kielletyt ruoka-aineet (FODMAP) ovat niitä, jotka toisivat sinne suolistoon niitä hyviä bakteereja. Tiukka ruokavalio takaa sen, että vaivasta ei pääse eroon!

ap

Parasetamoli ei ole tulehduskipulääke, eikä edes aua kaikilla (tämä on vaiettu ongelma). Koska IBS:ssä suoli on tulehtunut, kannattaa ottaa tulehduskipulääkettä esim. Ibusal. Itse pääsin monesta pahimmasta vaiheesta sen avulla ohi, kun on pakko esim mennä jonnekin. Mikään Imodium yms ei auttanut koska ne eivät auta kramppeihin.

Vierailija
47/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne oireet johtuu yleensä edellisen päivän ruuista. Vaikka moni ajatteleekin, että kun ruuan jälkeen tulee maha kipeäksi / iskee ripuli, niin se johtuisi siitä kyseisestä ruuasta. Mutta tosiaan oireet tulee jostain kauempaa, ja voi tosiaan ns. kertautua. Eli se suoli pikkuhiljaa ärtyy.

Vi-Sibliniä ootteko kokeillu? Säännöllisesti syötynä vois olla apua. Jos kivut johtuukin enemmän ummetuksesta, niin siihen pitäisi auttaa kyllä.

Niin ja jos kaurapuuro toimii, niin kaurahiutaleista voi tehdä helposti itse leipää myös. Tähän ei tule mitään nostatusaineita, niin on hyväksi mahalle :)

Mulla aikanaan tehtiin kyllä tähystykset molemmista päistä, ja kun niistä ei mitään löytyny, niin vasta sitten sain tän IBS diagnoosin. Jostain syystä tässä keskustelussa suhtaudutaan negatiivisesti noihin lisätutkimuksiin, mutta itse kyllä kävisin varmuuden vuoksi vaikka yksityisellä, kun tilanne on noinkin huono, että jää säännöllisesti koulupäiviä välistä. Ja eihän esim. keliakiakaan aina välttämättä näy verikokeissa.

Mitään kuitulisää en uskalla pojalle antaa, kun oireilee jo kuitupitoisesta ruoasta (esim. kauraleivät, joissa paljon rouhetta). Pojalla ei nykyisin ole ripulia tai ummetusta, ei kumpaakaan, vain se pelkkä kipu. Silloin vuosia sitten oli kipujen lisäksi lievä ripuli. Vaikka tämä siis haittaa koulunkäyntiä ja tietysti heikentää elämänlaatua, niin onneksi aika kaukana ollaan niistä kauhutarinoista mitä olen täältäkin lukenut, että ripuli voi iskeä milloin vain ja vessaan pitää päästä välittömästi ym. 

ap

Vierailija
48/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kuitulisää kokeiltu vaikuttaako millään tavalla?

Vierailija
49/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

45 v IBS-potilas täällä... Ensinnäkin noista monista viesteistä jotka ehdottaa tutkimuksia lisää jopa aivan perusjuttuja kuten keliakian tutkimista - ennen kuin IBS-diagnoosiiin päädytään, nämä on kyllä jo ihan varmasti tutkittu. Aivan erityisen varmasti kun kyseessä on lapsi.

Näistä neuvoista. Eii paastoa kasvavalle nuorelle. Ns. eliminaatiodieettiä voi tilapäisesti käyttää eli joku hyvin siedetty hiilar + liha + monivitamiini, itselläni peruna ja naudanliha on tällainen turvayhdistelmä johon voi palata jos maha menee huonoksi. Viljatuotteita, eikä mtään muutakaan pidä automaattisesti jättää pois vaan vain ne ruoka-aineet, jotka juuri hänellä on ongelma. Esim. itselleni valkoinen vehnä sopiii erinomaisesti, täysjyvät, ruis tai kaura ei. Mulla ei esim. fodmapit myös vaikuta mitään. Tosi yksilöllistä. Kannattaa kokeilla parin vkon eliminaatiodieetti + lisätä 1 ruoka-aine kerrallaan parin vkon välein, että näkee mikä ärsyttää mahaa ja kuinka paljon.

", voi syödä vaikka jotain käristettyä tms. vähän huonosti sopivaa, eikä siitä tule mitään. Ihan kuin sillä kivulla olisi joku oma logiikkansa, jota kukaan ei ymmärrä. Toki voi olla, että vaikka juuri tällainen paistettu ruoka kuormittaa suolistoa"

Juuri noin se menee, vatsa kestää sopimatonta hetken, mutta koko ajan se ärsyttää suolen limakalvoa. Kun se on ärtynyt tarpeeksi, sitten tulee vaivat koska suolen limakalvo ns. vuotaa. siksi ei pidä uskoa että on ok välillä syödä jotain huonosti sopivaa - helposti se johtaa vaan kauteen jolloin ihan kaikkki ärsyttää suolta.

Kipuun ihan kipulääkkeet kannattaa olla. Itse käytän kerran-pari viikossa ja niiden avulla pystyn olemaan täysipainoisesti työelämässä.

Poika on kokeillut kipuun parasetamolia, mutta ei sillä ollut mitään vaikutusta. Juuri tuota olen ajatellut, että voihan olla, että jotain sopimatonta syömällä se suoliston tilanne heikkenee huomaamatta ja joku yksittäinen ruoka-aine on sitten se viimeinen niitti, joka aiheuttaa kipuoireet. Ja tämä ruoka-aine voi olla sellainen, että hyvänä päivänä syötynä se ei aiheuttaisi mitään oireita. Siksi tämä onkin aikamoista salapoliisityötä.

Ylipäänsä IBS:ssä harmittaa, että juuri ne kielletyt ruoka-aineet (FODMAP) ovat niitä, jotka toisivat sinne suolistoon niitä hyviä bakteereja. Tiukka ruokavalio takaa sen, että vaivasta ei pääse eroon!

ap

Parasetamoli ei ole tulehduskipulääke, eikä edes aua kaikilla (tämä on vaiettu ongelma). Koska IBS:ssä suoli on tulehtunut, kannattaa ottaa tulehduskipulääkettä esim. Ibusal. Itse pääsin monesta pahimmasta vaiheesta sen avulla ohi, kun on pakko esim mennä jonnekin. Mikään Imodium yms ei auttanut koska ne eivät auta kramppeihin.

Siis onko suoli ihan oikeasti tulehtunut IBS:ssä, tätä ei meille ole kukaan lääkäri sanonut? Olen itse syönyt aikanaan ibuprofeenia tosi vaikeiden menkkojen takia aivan liikaa, nykyisin ei tarvitse syödä lainkaan, tulen siitä ihan hirveän kipeäksi. Mies (lääkäri siis) sanoo, että juuri ibuprofeenin haitat ovat vaiettu ongelma... Mutta tosiaan satunnaisesti syötynä ei varmasti ole sinänsä paha, mutta pelkään, että se ärsyttää ruoansulatuskanavaa vaan entistä enemmän?

ap

Vierailija
50/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään kuitulisää en uskalla pojalle antaa, kun oireilee jo kuitupitoisesta ruoasta (esim. kauraleivät, joissa paljon rouhetta). Pojalla ei nykyisin ole ripulia tai ummetusta, ei kumpaakaan, vain se pelkkä kipu. Silloin vuosia sitten oli kipujen lisäksi lievä ripuli. Vaikka tämä siis haittaa koulunkäyntiä ja tietysti heikentää elämänlaatua, niin onneksi aika kaukana ollaan niistä kauhutarinoista mitä olen täältäkin lukenut, että ripuli voi iskeä milloin vain ja vessaan pitää päästä välittömästi ym. 

ap

Niin tuollainen nesteellä turvotettava kuitulisä on kuitenkin eri asia kuin rouheinen kauraleipä tms. Ja nuo aloitetaan mahdollisimman pienellä annoksella aina tietenkin.

Vierailija
51/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko poikaa koskaan oikeasti tutkittu eli laitettu lähete tähystykseen? 

Sun kannattaa varata aika nyt lääkäriin ja sanoa, että poika tarkempiin tutkimuksiin - suolistotähystykseen.  

Hänellä voi olla IBS taikka hänellä voi olla ihan jotain muuta taikka hänellä voi olla "Sekä Että" elikkä jotain muuta ja siihen päälle IBS, jopa niin että se muu on "juurisyy" ja aiheuttaa IBS-tyyppistä oirehdintaa. 

Tsemppiä, voimia!

Noista tähystyksistä on parikin lääkäriä (viimeksi se erikoislääkäri) sanonut, ettei laita sellaiseen, noilla oireilla ja tuolla pojan iällä sieltä ei löydy mitään. Se vaiva lähti aikanaan hyvin todennäköisesti juuri antibiooteista, mikä sopisi IBS:ään, kun sieltä suolistosta on ne hyvät bakteerit hävitetty, ja isoimmat oireet ovat tulleet selkeästi juuri FODMAP-hiilihydraateista. Silloin ihan alussa suljettiin pois keliakia ja laktoosi-intoleranssi (siis se geeniin perustuva, käytännössä ei tuon IBS:n takia laktoosia siedä).

ap

Laktoosin sietoon on useampia kuin yksi geenireitti. Oma laktoosi-intoleranssini ei näkynyt testissä, vaikka on paha.

Vierailija
52/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen toisaalta, että miksi ei voi tähystystä tehdä. Olen itsekin aika nuori ja ymmärrän, että varmasti ikävä tutkimus, mutta kuitenkin minusta olisi tärkeää tietää mikä on vialla. Tuo lääkäreiden asenne on välillä ihmeellinen. Vähätellään, ettei mitään tarvetta ole ja silti nuori kärsii kivuista. Tuli tähän esimerkinä mieleen omat lääkäri kokemukset. Eräs lääkäri ei antanut lähetettä verikokeisiin erääseen juttuun liittyen ja vähätteli. Sitten taas toinen mukava lääkäri (vanhempi nainen) sanoi, että jos asiakas tahtoo niin mitä hän on kieltämään kokeita. Minua se ainakin rauhoitti ja tuli rauhallinen olo etten ole tässä vaatimassa mitään turhaan. Sama lääkäri laittoi esim magneettikuvaukseen lähetteen myös selkäni takia, vaikka epäröin itsekin mahdanko sinne mennä. Hän sanoi, että päätän sitten myöhemmin mitä teen jos selän kunto pahenee. Ikävää on minusta se jos kaikki tutkimuspyynnöt ovat jo liikaa pyydetty.

Vierailija
53/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Siis onko suoli ihan oikeasti tulehtunut IBS:ssä, tätä ei meille ole kukaan lääkäri sanonut? Olen itse syönyt aikanaan ibuprofeenia tosi vaikeiden menkkojen takia aivan liikaa, nykyisin ei tarvitse syödä lainkaan, tulen siitä ihan hirveän kipeäksi. Mies (lääkäri siis) sanoo, että juuri ibuprofeenin haitat ovat vaiettu ongelma... Mutta tosiaan satunnaisesti syötynä ei varmasti ole sinänsä paha, mutta pelkään, että se ärsyttää ruoansulatuskanavaa vaan entistä enemmän?

ap

Mulle lääkäri näytti oikein kuvien kanssa, että IBS-potilailla on usein leesioita suolessa, vaikk varsinaista Crohnia tai colitista ei olekaan. Joten kyllä se on usein lievästi tulehtunut.

Vierailija
54/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Niin tuollainen nesteellä turvotettava kuitulisä on kuitenkin eri asia kuin rouheinen kauraleipä tms. Ja nuo aloitetaan mahdollisimman pienellä annoksella aina tietenkin.

Niin ja tuohon ummetukseen: mulla IBS oireilee vaihtelevasti, välillä tuota ripulia ja välillä jonkinlaista ummetusta. Ei siis mitään viikkoa kestävää, vaan se kiputila saattaa iskeä päälle (tuntuu samalta kuin ennen ripulia), mutta mitään ei vaan tuu. Ja tätä voi jatkua päivän - kaksi. Ns. normaalisti vatsa kuitenkin toimii päivittäin. Tää ummetuspuoli on mulle tullut vasta vuosien jälkeen eli oireilu muuttaa muotoaan.

Pointtina siis se, että IBS:n kanssa ei kannata liikaa jumittua yksittäisiin juttuihin, kun toiminnallisena vaivana se voi aina vähän muuttaa muotoaan. Ja tosiaan on hienoa, että otat pojan oireilun tosissaan ja yrität löytää apuja tähän :) Nuo mahakivut voi olla oikeasti kovia, nimim. kokemusta on.

Vierailija
55/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska alkuperäisistä lääkärikäynneistä ym on aikaa jo ja oireet pahoja,kannattaisi todellakin tutkia uudestaan. Tulehduksellinet suolistosairaudet erityisesti. Crohnin tauti voi erityisesti olla haastava diagnosoitava. Ja aiheuttaa paljon kipuja. Ja siinä voi tulehdus olla missä vaan ruoansulatuselimistössä. Ei s tähystyksiä kannata liikaa pelätä. Nuori vielä todennäköisesti saa nukutuksen jos haluaa. Se on hetkellinen ikävä kokemus, jolla mahdollisesti saisi kuitenkin selvyyttä asiaan ja jos tulisi diagnoosi, oikeaa hoitoa. Voisi myös käydä niin että kärsii vielä vuosia,oireet pahenee, sitten tähystetään kun ihan pakko,sitten tulee diagnoosi. Eli paljon lisää kärsimystä siksi että ei ole kunnolla tutkittu

Vierailija
56/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan välillä syöty pelkkää keitettyä perunaa että rauhoittuu. Ja alettu vaan yksittäisillä ruoka-aineilla lisäämään ruokia.

Välillä ei vaan mikään sovi.

Yllättäen mun maha kestää niitä Vaasan ohuita ruisherkku paloja, kunhan pakastan ja paahdan leivänpaahtimessa. Niissä on jopa vehnää, mitä en voi muuten syödä.

Kokeile vaikka pakastamista muillekin ruoka- aineille.

Mun lapsi kävi Lukion, niin että oli sovittu että tunneilla ei tarvinnut käydä.

Se helpotti vähän, kun oli selvästi sovittu, eikä tarvinnut miettiä pääseekö sinne kouluun.

Meillä pojalla se kipupäivän lounas on aina kaurapuuro, sitä sietää aina. Itseäni ihmetyttää siis se, että ne kivut tulevat ja menevät ihan miten sattuu, usein ruokavaliosta ei ennen kipua löydy yhtään mitään sellaista, mitä ei olisi ennen voinut hyvin syödä. Ja sitten kun se kipu on mennyt, voi syödä vaikka jotain käristettyä tms. vähän huonosti sopivaa, eikä siitä tule mitään. Ihan kuin sillä kivulla olisi joku oma logiikkansa, jota kukaan ei ymmärrä. Toki voi olla, että vaikka juuri tällainen paistettu ruoka kuormittaa suolistoa, eli vaikka ei heti oireilisi, niin sitten jos syö lisäksi myöhemmin jotain muuta ei-sopivaa, kipu iskee.

Täytyy varmaan ottaa tosiaan jo aluksi yhteyttä sitten lukioon, jotta selvitetään pelisäännöt. Onhan siihen nyt vielä aikaakin, mutta tosiaan monta vuotta toivoin, että vaiva helpottaa, kun ei syö antibiootteja (lääkäri näin vähän lupaili), mutta ei se ole katoamassa mihinkään. Nyt on kesän aluksi ohjelmassa rippikoulu. Onneksi on päivä-sellainen, eikä leiri, mutta jos sattuu tällainen kipuviikko siihen aikaan, niin se oli sitten siinä.

ap

IBS:n kivut nimenomaan on täysin ennalta-arvaamattomia. Niihin vaikuttaa myös unen ja stressin määrä. Täytyy vain hyväksyä että joskus tulee päiviä, kun ei mihinkään pääse.

Maitohappobakteerit tuskin sopivat. Myös leipä pois kokonaan ainakin siihen asti että rauhoittuu. Etsii muutaman ns turvaruuan joita syö kunnes suoli kunnossa ja kivut pysyvät poissa. Itsellä esim tomaatti, kesäkurpitsa, kaurapuuro, kana ja riisi (pieninä määrinä). Ei rasvaista ruokaa. Ei sokeria, ei maitotuotteita.

Vierailija
57/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ibs on kaatopaikka diagnoosi johon laitetaan kaikki joilla ei ole keliakiaa tai tulehdullista suolistosairautta. En jäisi odottamaan ihmettä vaan selvittäisin sen oikean syyn mikä kivut aiheuttaa.

No en vaan käsitä millä sen ns. oikean syyn selvittää. Mitä olen lukenut vaikka ihan IBS:stä, niin tosi paljon siellä on mainintoja, että tätä ja tätä vasta tutkitaan, mitään varmaa ei voi vielä sanoa. Siis saattaa olla, että pojan ruokavaliossa on jokin ehkä yksittäinenkin tekijä, joka aiheuttaa oireet, mutta sitä ei mainita missään kiellettyjen ruoka-aineiden listassa, koska sitä ei kukaan vielä tiedä. En voi mennä lääkäriin ja vaatia tätä sanomaan mikä se tekijä on, ei hän ole mikään meedio vaan joutuu tukeutumaan niihin tutkimuksiin, mitkä on ehditty lääketieteessä tekemään. Siis tätähän tämä käytännössä on, että joudun itse syynäämään vaikka leipäpussien tuoteselosteita ja miettimään, voisiko joku itselleni hämärän kuuloinen aine olla oireiden aiheuttaja ja sitten vain kokeilemaan. Siis eihän jonkun lisäaineen välttäminen kuitenkaan mitään vahinkoakaan voi onneksi aiheuttaa.

Ne "vaarallisemmat" suolistosairaudet on käsittääkseni suljettu pois niillä alkuvaiheen tutkimuksilla. Ja on vaikea uskoa, että hänelle olisi iskenyt uusi sairaus, koska oireet ovat kuitenkin vuosien saatossa helpottaneet (esim. ripuli kadonnut). Se, mikä tässä minut nyt innosti kirjoittamaan on, että pitkään luulin ja toivoin oireiden katoavan ja olen tajunnut, että näin nyt ei vaan käy. Ja aika helppo oli joskus alakouluaikana olla pois koulusta tarvittaessa, nyt kauhulla sitä lukiota ajattelen. Eli vaikka sairaus ei ole pahentunut, siitä on enemmän haittaa.

Luulen, että täytyy nyt vain skarpata sellaisen "kokonaisruokavalion" kanssa eli ei juurikaan paistettuja ruokia, vähemmän sokeria jne. Käsittääkseni sokeri on melkein pahin mahdollinen myrkky ihan kenen vaan suolistolle, se lisää väärien bakteerien määrää. Tietysti tämä on sillä tavalla ikävää, että vaikka aikuinen voi laittaa itsensä millaiselle "kitukuurille" vain, teini ehkä haluaisi nauttia edes joskus ns. roskaruoasta. Vaikka tässä olen jauhanut teille näistä asioista kovasti, pyrin yleensä välttämään näitä mietintöjä pojan itsensä kanssa. Hän tietää kyllä mitä voi syödä ja mitä ei, mutta toivon, ettei hän liikaa miettisi näitä asioita. Mutta kaipa se kipu laittaa miettimään :(

ap

Vierailija
58/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulla ei myöskään ole toimineet mitkään kuitulisät. Ensin rauhoittaa sen vatsan ja suolen yhdellä kahdella kolmella ruualla ja sitten vasta lisäilee yksi kerrallaan niin pääsee kartalle mikä sopii ja mikä ei.

Vierailija
59/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei tuon viimeisen viestin kun luin. Sokeri pois nyt heti kärkeen. Pieninä määrinä takaisin kun vatsa parempana. Puhu pojalle tästä, itse voi vaikuttaa onko kipeä vai ei. Jos stressaa vatsakipuja, sekin pahentaa kipuja.

Vierailija
60/132 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Googletin tuon Vi-Siblinin ja luulen, että sitä voisi kuitenkin kokeilla, jos kokeilee ensin todella varovaisesti. Huomasin, että se on psylliumia ja sitä poika sietää kyllä jossain määrin, olen käyttänyt esim. leivonnassa. Ja samassa jutussa kaura mainittiin samantapaiseksi kuiduksi ja kaurapuurohan on hänelle se "hätäruoka". Kiitos neuvosta :)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi