Teinin IBS ja kivut - mitä tässä enää voi tehdä?!
Kasiluokkalaisella pojallani on ärtyvän suolen oireyhtymä eli IBS. Tk-lääkäri diagnosoi sen, kun poika oli kuusivuotias ja syönyt suuret määrät antibiootteja. Hänellä on nykyisin koulussakin FODMAP-ruokavalio, joka on aika paljon auttanut. Aluksi vaivaan liittyi kipujen lisäksi lievää ripulia, mutta viime vuodet ainoa oire ovat olleet silkat kivut, mutta ne ovatkin niin pahoja, ettei silloin pääse kouluun. Tyypillisesti hänellä on jatkuvasti noin yksi päivä viikossa, jolloin kivut iskevät, mutta kipujaksot ovat onneksi keskimäärin lyhentyneet. Mutta nyt on ollut koko viikon pois koulusta :( Ainoa asento, jossa kivut jossain määrin helpottavat on vatsallaan makaaminen, kaikkein vaikeinta on istuminen.
Kävimme reilu vuosi sitten yksityisellä erikoislääkärillä, mutta turha käynti oli, ei asialle voi mitään tehdä. Koulu sujuu pojalta ihan hyvin, joskin itse on sanonut, että varmaan sujuisi paremminkin, jos pääsisi enemmän tunneille. Ongelma on nyt vaan se, että puolentoista vuoden päästä olisi lukioon menossa, mitä siitä enää voi tulla näillä poissaolomäärillä?
Mitään jännittämistä pojalla ei ole, koulu siis sujuu ja on kavereita. Ja on siis niin motivoitunut oppilas, että todella haluaisikin koulua käydä, mutta ei nyt toisaalta ole sellainen pingottajatyyppi.
Maitohappobakteereja on kokeiltu sitä sun tätä, kaikenlaista, joidenkin kohdalla tuntui, että ehkä enemmän vain lisäsivät oireita.
Kuituja ei siedä hyvin. Huomasin, että monet kauraleivät ovat liian rouheisia ja niistä tuli kipuja. Samaten ehkä kovin käristetyt ruoat aiheuttavat oireita.
Poika ei erikseen harrasta mitään liikuntaa, mutta koulumatkoista kertyy kävelyä noin tunti päivässä ja lisäksi käymme kävelylenkeillä ym.
Onko kellään mitään ideaa mitä tässä enää voi kokeilla? Sitä nyt olen miettinyt, että kun syö gluteenittomia leipiä, niin onhan niissäkin kaikenlaisia sakeuttamisaineita, bambukuitua ja ties mitä, että voiko niissä olla jotain oireita aiheuttavaa. Niistä nyt vaan on aika vaikea löytää tietoa.
Kommentit (132)
Miksi ihmeessä annat mitään käristettyä? Pahentaa vaan oireita
Onko varma että kyseessä on ärtyvä eikä esim keliakia, intoleranssi laktoosiin tms.
Yrittäisin itse saada vielä lähetettä lastenlääkärille (tai lastengastroenterologille), koska vaiva uhkaa jo koulunkäyntiä. Suomessa esim. tulehdukselliset suolistosairaudet lisääntyy hurjaa vauhtia, ja oma poikasi on diagnosoitu vuosia sitten. Tässä välissä on ollut aikaa mahdollisesti sairastua muuhunkin.. Teillä on jo tekstin mukaan asianmukainen ruokavalio (jos poika ei syö salaa ohi).
Ja siis voihan se olla pelkkä ibs, mutta noin vaikean oireilun haluaisin itse ainakin vielä kerran arvioida nuoren kasvuikäisen kohdalla
Tuntuu oudolta, että lääkäri tietää jo etukäteen, ettei tähystyksessä löytyisi mitään
Meillä on perheessä sekä keliakiaa että IBS. Jos pojallesi ei ole tähystystä tehty, se kannattaa ehdottomasti vaatia, jotta saadaan muut vaivat suljettua pois. Välillä tk-lääkäri tekee ibs diagnoosin pelkkien oireiden pohjalta, vaikka vaatisi aina tähystyksen jos on yhtään pahempia/hankalia oireita. Tähystys on helppo toimenpide, jos se tehdään ns. humautuksella.
Meillä IBS-sairastava on myös gluteenittomalla ja sen lisäksi laktoositon + välttää muutamia muita ruoka-aineita. Me päädyttiin lopulta kokeilemaan terveysanalyysia, silloin kun lähes kaikki muut ruokavaliot ja maitohapot oltiin testattu huonoin tuloksin. Siitä oli selvästi suuri apu, vaikka kulkeehan tuo vaiva aina tavalla tai toisella mukana. (Googlaa jos kiinnostaa. Osa niputtaa sen huuhaa hoitoihin, mutta tunnen monia ketkä ovat hyötyneet siitä suuresti.)
Mikä lääkäripalsta tämä av on???
Vierailija kirjoitti:
Hienoa jos teinin äiti tällä tavoin haluaa auttaa ja tukea lastaan. Itse aloin jossakin vaiheessa lapsena tai teininä kärsimään erilaisista suolistovaivoista. Tuen ja avun sijaan vanhempani vain suuttuivat tuosta. Mitään muutoksia ruokavalioon tai vastaavaa ei tehty, eikä asiaa tutkittu. Myös sisarellani on ollut samoja vaivoja. Vasta aikuisena tajusin aloittaa laktoosittoman ruokavalion ja luopua jostakin kokonaan. Nyt olen siirtymässä myös gluteenittomaan ruokavalioon ja yhä useammasta olen joutunut luopumaan kokonaan. Todennäköisesti kärsin vähintäänkin laktoosi-intoleranssista, mutta varmaankin myös keliakiasta ja ibs:stä. Ruokavaliokokeilut ovat kyllä auttaneet. Olen myös lukenut, että as-ihmisillä, jollainen siis itsekin olen suolistovaivat ovat hyvinkin yleisiä. Ainoa saamani diagnoosi on tuo asia-piirteet, vaikka aivan selvästi muutakin vaivaa löytyy.
Nimenomaan tavoittelen täysin luontaisesti gluteenitonta ruokavaliota, mutta leivonnaisista ja leivästä luopuminen kokonaan on vaikeaa. Nykyisellään syön päivässä pari palaa 100% kauraleipää, jonka kaura on ollut kosketuksissa muihin viljoihin, vaikka niitä ei tuon valmistuksessa olekaan käytetty. Tuosta mahdollisesti saatava gluteeni onkin ainoa gluteeni ruokavaliossa. Aikaisemmin söin paljon juurikin täytettyjä leipiä ja paistopistetuotteita sekä pakastepizzoja. Näistä luopuminen on ollut yllättävän helpooa ja olen korvannut näitä hedelmillä, salaatilla ja jugurtilla. Gluteenitonta pizzaa en vielä uskaltanut maistaa. Juurikin vehnä tässä se ongelma on. Ohraa en ole koskaan syönytkään ja ruistuotteista olen joutunut luopumaan kamalien suolistovaivojen takia jo kauan sitten. Ohraa ja ruisjauhoja käytetäänkin yllättävän vähän, mutta vehnää tungetaan vaikka mihin.
Vierailija kirjoitti:
45 v IBS-potilas täällä... Ensinnäkin noista monista viesteistä jotka ehdottaa tutkimuksia lisää jopa aivan perusjuttuja kuten keliakian tutkimista - ennen kuin IBS-diagnoosiiin päädytään, nämä on kyllä jo ihan varmasti tutkittu. Aivan erityisen varmasti kun kyseessä on lapsi.
Näistä neuvoista. Eii paastoa kasvavalle nuorelle. Ns. eliminaatiodieettiä voi tilapäisesti käyttää eli joku hyvin siedetty hiilar + liha + monivitamiini, itselläni peruna ja naudanliha on tällainen turvayhdistelmä johon voi palata jos maha menee huonoksi. Viljatuotteita, eikä mtään muutakaan pidä automaattisesti jättää pois vaan vain ne ruoka-aineet, jotka juuri hänellä on ongelma. Esim. itselleni valkoinen vehnä sopiii erinomaisesti, täysjyvät, ruis tai kaura ei. Mulla ei esim. fodmapit myös vaikuta mitään. Tosi yksilöllistä. Kannattaa kokeilla parin vkon eliminaatiodieetti + lisätä 1 ruoka-aine kerrallaan parin vkon välein, että näkee mikä ärsyttää mahaa ja kuinka paljon.
", voi syödä vaikka jotain käristettyä tms. vähän huonosti sopivaa, eikä siitä tule mitään. Ihan kuin sillä kivulla olisi joku oma logiikkansa, jota kukaan ei ymmärrä. Toki voi olla, että vaikka juuri tällainen paistettu ruoka kuormittaa suolistoa"
Juuri noin se menee, vatsa kestää sopimatonta hetken, mutta koko ajan se ärsyttää suolen limakalvoa. Kun se on ärtynyt tarpeeksi, sitten tulee vaivat koska suolen limakalvo ns. vuotaa. siksi ei pidä uskoa että on ok välillä syödä jotain huonosti sopivaa - helposti se johtaa vaan kauteen jolloin ihan kaikkki ärsyttää suolta.
Kipuun ihan kipulääkkeet kannattaa olla. Itse käytän kerran-pari viikossa ja niiden avulla pystyn olemaan täysipainoisesti työelämässä.
Poika on kokeillut kipuun parasetamolia, mutta ei sillä ollut mitään vaikutusta. Juuri tuota olen ajatellut, että voihan olla, että jotain sopimatonta syömällä se suoliston tilanne heikkenee huomaamatta ja joku yksittäinen ruoka-aine on sitten se viimeinen niitti, joka aiheuttaa kipuoireet. Ja tämä ruoka-aine voi olla sellainen, että hyvänä päivänä syötynä se ei aiheuttaisi mitään oireita. Siksi tämä onkin aikamoista salapoliisityötä.
Ylipäänsä IBS:ssä harmittaa, että juuri ne kielletyt ruoka-aineet (FODMAP) ovat niitä, jotka toisivat sinne suolistoon niitä hyviä bakteereja. Tiukka ruokavalio takaa sen, että vaivasta ei pääse eroon!
ap
^ Juuri näin. Vanhemman/asianosaisen pitää olla aktiivinen ja vaatia, koska lääkäreillä on valitettavan yleisesti "ajan kanssa" linja - he eivät ajattele toisen parhaaksi vaan järjestelmän kannalta. Jos heidän lapsensa olisi samassa tilanteessa, suhtautuminen olisi että tutkimuksella varmistetaan. Ja eihän se turhaa ole, kun vuosikausia ollut oireita ja oirehdinnan taso elämiseen/toimintakykyyn vaikuttavaa, lamauttavaa.
Olen tuo aiempi kirjoittaja, joka on ollut tarkemman tutkimuksen kannalla. Vinkkasin myös nukuttamisen mahdollisuudesta, johon erityisesti alaikäisen kohdalla on käsittääkseni mahdollisuus. Humauttaminen menee rauhoittavien kautta ja siihen pääsee yleisesti, lisäksi on nukuttaminen/anestesia, johon tarvitaan enemmän perusteita.
Minulla on ollut paksunsuolen krooninen tulehdus 18 vuotta.Kalpro kokeet ovat nyt olleet monta vuotta hyvät kun syön pakaste parsaakaalia lämpimien aterioiden mukana.Ei tarvitse syödä koko pussia kerrallaan vaan voi jakaa sen useammalle päivälle.Ja yleensä kasvikset ruuan mukana tekevät suolistolle hyvää.En ole vegaani.
Mutta pahinta tällaisissa tilanteissa on se, että äiti alkaa syyttelemään lastaan kun tilanne ei selvästikään ole lapsen omaa syytä. Itse olen siis tämän kokenut ja vaikka mitä pakotettiin syömään, vaikka ei selvästikään sopinut. Lisäksi tilannetta on vaikeuttanut se, että välillä olen vähissä rahoistani joutunut yksinkertaisesti syömään sitä mitä on sattunut olemaan tai halvinta mahdollista sen enempiä ajattelematta. Myöskään nirsoksi haukkuminen ei auta yhtään. Onneksi ap. siis ottaa lapsensa todesta ja haluaa löytää ratkaisun. Omalla kohdallani haluaisin kyllä selvittää, onko syynä keliakia ja jos ei ole niin söisin kyllä vehnää, mutta nyt kun se ei ole mahdollista niin olen sitten ilman. Itselläni on monta muutakin vaivaa, mutta kynnys lääkäriin menemiseen on lapsuuden traumaattisen huonojen kokemusten takia äärimmäisen korkea.
Ne kivut voivat olla joskus sitä, että suolessa on paljon ilmaa, ja se vääntää suolta, kun ilma ei pääse ulos.
Vois kokeilla myös jotain ilmavaivalääkkeitä, esim. LaxoGas jauhe, joka sulaa suussa ja sitten nielaistaan. Vaikuttaa nopeammin kuin tablettimuotoinen ilmavaivalääke.
Ja sitä ilmaa tulee juuri siitä sopimattomasta ruuasta muun muuassa. IBS on työläs hoitaa ja menee aikaa, mutta myös rahaa siihen, että löytyy se sopiva ruokavalio, ja ne suolen supistelut vähenevät.
Hyvää tuossa ap:n pojan tapauksessa on se, ettei pojalla ole jatkuvia, toistuvia ripulipäiviä.
Ripuli kun on yleensä niin paha, että se tyhjentää kerralla koko suoliston. Siihen tosin on hyvä lääke eli Imodium, se on vakilääkitys ripulipainoitteiseen IBS:n.
Ja sekin aiheuttaa kipuja suolistoon, jos on ummetusta.
Miten minusta tuntuu, että aloitus on trolli?
Jotenkin vaikuttaa sen tunnetun tarina-tädin aloitukselta.
Erikoista että täältä poistettiin täysin asiallinen viesti, jossa kannustettiin tarkempiin tutkimuksiin ja annettiin informaatiota, miten tähystämistä ei tarvitse pelätä, kun siihen on humauttamisen ja myös anestesian kautta (erityisesti alaikäisyyden kohdalla) mahdollisuus!
Ilmeisesti "loukkaavaa" oli se, kun mainitsin että asianosaisen/vanhemman tulee olla näissä asioissa aktiivinen, koska lääkärit ajattelevat asioita järjestelmän kautta.
Tämä on kaikki totta ja ihmetyttää, että viesti sensuroitiin. Siitä on nimenomaan hyödyksi, hyvänen aika.
Puhun KOKEMUKSEN ja tiedon kautta. Kuten sanottua, "ajan kanssa" linja voi olla ok, mutta ei ole turhaa tarkistaa terveyttä, etenkin kun oireet vuosia jatkuneet eikä koskaan tutkittu.
Aidosti hyvää avuntarvitsijoille, aidosti apua.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu oudolta, että lääkäri tietää jo etukäteen, ettei tähystyksessä löytyisi mitään
Siis päätteli näin käsittääkseni oireiden ja potilaan iän perusteella, vanhemmalta ihmiseltä kannattaisi kuulemma paljon herkemmin tähystää. Tämäkin lääkäri oli yksityinen, joten luulen, ettei hänellä olisi mitään estettä laittaa lähetettä tähystykseen, jos olisi katsonut sen tarpeelliseksi, rahaahan siitä vain tulisi... Enkä nyt ole hänen ammattitaitoaan epäilemässä, ei minulla ole sellaista tietämystä. Ja mitä nyt siis ihan maallikkona olen aiheesta lukenut, niin enemmän tässä nyt kai on kyse jostain bakteerien epätasapainosta, siitä ovat kaikki lääkärit ja ravitsemusterapeuttikin puhuneet. Ja kai se täytyy hyväksyä, ettei joka sairauteen ole yhtä saletisti toimivaa hoitoa, lähinnä tässä olen kyselemässä muiden kokemuksia ja mikä kenelläkin on käytännössä helpottanut oireita. Kiitos tähänastisesta keskustelusta :)
ap
Ap tempaissut tarinan hatusta.
IBS sairaudessa ei ole kysymys mistään vatsan bakteereista, se on puhtaasti "yliherkkä" suoli, joka kouristelee erittäin helposti.
Ja minulla on IBS ja tunnen useita ihmisiä joilla on IBS,
Kenelläkään heistä ei ole jatkuvasti vatsa kipeä viikkokausia peräkkäin.
Mutta vatsaa väänteleen usein ja on välissä ripulia ja välillä ummetusta.
Tuollaista ei voi olla että murrosikäinen poika muka pois koulusta vatsakipujen takia joka viikko.
Ettäs kehtaat ap tuollaisia trolleja tänne postailla, eikö sinua hävetä, että provoilet sairauksilta.
Näkee selvästi sun kommenteista, että aloitus on täyttä diipadaapaa.
Sulla on vain niin yksinäistä että haluat palstailla aikasi kuluksi.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista että täältä poistettiin täysin asiallinen viesti, jossa kannustettiin tarkempiin tutkimuksiin ja annettiin informaatiota, miten tähystämistä ei tarvitse pelätä, kun siihen on humauttamisen ja myös anestesian kautta (erityisesti alaikäisyyden kohdalla) mahdollisuus!
Ilmeisesti "loukkaavaa" oli se, kun mainitsin että asianosaisen/vanhemman tulee olla näissä asioissa aktiivinen, koska lääkärit ajattelevat asioita järjestelmän kautta.
Tämä on kaikki totta ja ihmetyttää, että viesti sensuroitiin. Siitä on nimenomaan hyödyksi, hyvänen aika.
Puhun KOKEMUKSEN ja tiedon kautta. Kuten sanottua, "ajan kanssa" linja voi olla ok, mutta ei ole turhaa tarkistaa terveyttä, etenkin kun oireet vuosia jatkuneet eikä koskaan tutkittu.
Aidosti hyvää avuntarvitsijoille, aidosti apua.
Jos viestisi poistettiin, se ei ainakaan ollut minun takiani. En ole poikaani mihinkään tähystyksiin änkeämässä, kun asiantuntija-arvio on sellainen, ettei sitä tarvita. Mieheni on muuten myös lääkäri, ihan eri alan kyllä, ja jos hän epäilisi (minua ammattitaitoisempana) että eiköhän se tähystys olisi hyvä, niin kyllä hän olisi sen sanonut. Mutta en siis minä ainakaan ole kokenut näitä viestejäsi loukkaavina, hyvää keskustelua ne ovat olleet. Siitä olen samaa mieltä, että vanhemman pitää olla aktiivinen. Olen itsekin tietysti aikanaan ottanut sen askeleen, että koko vaivaa on alettu tutkia ja aika paljon on tullut luettua, eikä FODMAP-ruokavaliotakaan tietysti ole tyrkytetty, itse olen sitä ehdottanut. Aktiivisuuteen opin aiemmin jo autismin kirjolla olevan esikoislapsen myötä, aikamoista toimeliaisuutta saa vanhempi osoittaa apua saadakseen.
ap
Muistakaa myös että kun stressi vatsassa pääsee tuolle tasolle, tarvittaisiin jotain rauhoittamaan se stressitaso. Tarkoitan nyt elimistön stressitilaa, jolloin kipu lisää kivunkokemista. Meditaatio, tietty hengittäminen, jne voivat laukaista kiputiloja.
Ne oireet johtuu yleensä edellisen päivän ruuista. Vaikka moni ajatteleekin, että kun ruuan jälkeen tulee maha kipeäksi / iskee ripuli, niin se johtuisi siitä kyseisestä ruuasta. Mutta tosiaan oireet tulee jostain kauempaa, ja voi tosiaan ns. kertautua. Eli se suoli pikkuhiljaa ärtyy.
Vi-Sibliniä ootteko kokeillu? Säännöllisesti syötynä vois olla apua. Jos kivut johtuukin enemmän ummetuksesta, niin siihen pitäisi auttaa kyllä.
Niin ja jos kaurapuuro toimii, niin kaurahiutaleista voi tehdä helposti itse leipää myös. Tähän ei tule mitään nostatusaineita, niin on hyväksi mahalle :)
Mulla aikanaan tehtiin kyllä tähystykset molemmista päistä, ja kun niistä ei mitään löytyny, niin vasta sitten sain tän IBS diagnoosin. Jostain syystä tässä keskustelussa suhtaudutaan negatiivisesti noihin lisätutkimuksiin, mutta itse kyllä kävisin varmuuden vuoksi vaikka yksityisellä, kun tilanne on noinkin huono, että jää säännöllisesti koulupäiviä välistä. Ja eihän esim. keliakiakaan aina välttämättä näy verikokeissa.
Ok. Toisaalta olisi hyvä varmistaa, ettei pojalla ole mitään vakavaa ja tähystyksellä se varmistettaisiin - veisi myös stressiä pois häneltä ja sulta. Tähystykseen saa rauhoittavan annoksen ja erityisperustein sen pystyy saamaan myös nukutuksen kautta, alaikäisen kohdalla luulisin että nukuttamisen kautta nimenomaan.
Lääkäreillä on usein linja, että ei tarkempiin tutkimuksiin, ellei ole kuolemankielissä. Ymmärrettävää että perusteita harkitaan, mutta toisaalta, terveys on tärkeää ja jos lääkärillä/läheisellään itsellään olisi oireita, hän menisi ennemmin kuin myöhemmin tutkimuksiin.
Odottelemisen ja "ajan kanssa" linja on yleistä. Voi olla että ruokavaliolla ja ajan kanssa tilanne menee ok.
Voimia ja viisautta teille ! <3