Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En nuku ilman lääkkeitä

Vierailija
07.04.2022 |

Olen kärsinyt tästä lapsesta asti.
Itsehoito, rauhoittumismetodit, huolihetket, umihygienia, liikunta, ruokavalio tasapainossa ja kaikkien ohjeiden mukaan . Mun päässä ei sammu se jatkuva ajatustulva. Ja jos saankin itseni nukahtamaan ilman lääkkeitä, niin herään sit viimeistään neljän tunnin kuluttua enkä saa unta enää, saatan nukahtaa juuri ennen kellon soittoa, jolloin olen entistä väsyneempi.
Ketipinor tuo kyllä unen, mutta olen äkäinen ja väsynyt, pihalla oleva zombie jo puolikkaasta. Mirtazapin kokeiltu, tolvon kokeiltu, unettavat allergialääkkeet läpikäyty, melatoniini, agomelatiini, kaikki mahdolliset vitamiinit ja luontaistuotteet. Nukun hyvin vain imovanella tai opamoxilla. Opamoxia tosiaan en haluaisi syödä unettomuuteen, mutta sitäkin saa helpommin kuin sivuoireetonta ja toimivaa imovanea.

Mitä hittoa tässä voi tehdä?? Onko ainoa vaihtoehto heittäytyä vaan työttömäksi unettomuuden takia. Miten pitkään jaksaa jos yössä nukkuu vain neljä tuntia kun oikea tarve olisi lähempänä kahdeksaa?

Kommentit (204)

Vierailija
141/204 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juot iltaisin bissee ja punkkuu ja popsit vahvan melatoniinin. Ihan satavarmasti nukut ainakin 6 tuntia, expert talking!

Vierailija
142/204 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti olet lääkeriippuvainen. Sinun on jossain vaiheessa vierouduttava lääkkeistä ja hoidettava unettomuuden taustasyyt, jotka ovat psyykkisiä. Pitkäaikainen säännöllinen unilääkkeiden käyttö lisää muistisairauksien riskiä.

Aijaa! 🤦 Enkö itsekin sanonut, etten vaan nuku ilman lääkkeitä.

Kuten sanoin, tää on jatkunut lapsuudesta asti. Yläaste oli järkyttävää. Kouluajoilta ei ole painunut mitään mieleen unenpuutteen vuoksi. Ammattikoulusta en suoriutunut kun en vaan nukkunut, lääkkeet sain välillä pariksi viikoksi jolloin suoriuduin. Se on kroonista. Syitä ja ratkaisuja sille on käyty läpi 20 vuotta, en vaan nuku ja lääkärikin on todennut olevan jo "aika epätoivoinen tapaus" kun katseli mitä kaikkea on läpikäynyt.

Ja mä olen suosiolla vaikka vähän hajamielinen ja hölmö mutta pirteä, kuin kroonisesti uneton, joka on jatkuvasti masentunut ja väsynyt.

Jos 20 vuotta ei riitä näiden taustasyiden läpinäymiseen ja itsehoitokeinojen kokeiluun enkä siltikään nuku niin kuinka monta vuosikymmentä sitä pitää yrittää?

Kerrotko mulle mitä nää psyykkiset tekijät sit vois olla kun vuosien terapiassa ja mielialalääkitykselläkåän ne ei ole lähteneet eikä kukaan niitä keksi?

Ap

Hei,

Itse unettomuudesta ja mt-ongelmista myös vuosikymmeniä kärsineenä, kysyisin, oletko käynyt uniapnea-testissä. Itselläni CPapin käyttöön otto muutti elämänlaadun aivan toiselle tasolle. Joudun toki ottamaan ketipinoria nukahtaakseni, mutta laite estää hengityskatkot, jotka herättivät monta kertaa yössä, eikä uni ollut virkistävää. Kaikki kivet on näissä hommissa käännettävä

Musta vähän tuntuu, että lääkärit naurais mut pihalle jos itse alan jotain apneatutkimuksia ehdottelemaan. Olen hoikka ja elän terveellisesti (tiedän, voi olla viikollakin). Kahdella exällä on ollut apneaa, olen kuunnellut yöt niitä korahduksia ja hengityskatkoksia siinä vieressä, toinen heistä oli ylipainoinen ja painonpudotulsen myötä katkot vähenivät. Kukaan ei ainakaan ole mulle kertonut muusta kuin "vienosta kuorsauksesta välillä". Tosin mistäpä sitä tietää, kun mä valvon eikä he.

Enkä mä nukahtele oikein päivisinkään, kuten he.

Olen siis jatkuvasti väsynyt, mutta samalla jossain ylivireystilassa.

Papereihin on aina kirjoitettu "ei elimellinen unettomuus". Tosin ei mua elimellisesti ole tutkittukaan, mitä tuokin nyt tarkoittaa.

Ap

Ei ole osoitettavissa mitään syytä unettomuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/204 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos APlla pyörii ajatukset eikä sen takia saa unta...Kuulosta siltä että sun kannattais oppia meditoimaan. Sillä saa ajatukset lähemmäksi nollaa.

Vierailija
144/204 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän iltaisin cannabis indicaa nukahtamiseen ja pystyn käymään töissä. Helpompaa näin kuin yrittää vääntää terveydenhuollon kanssa pillereistä.

Toi on vaan tosi yksilöllistä tuo vaikutus. Ihan alkuun kannabis nukutti minuakin, mut nykyään minulta menee 2-3 tuntia viimeisestä kannabiksen käyttökerrasta että pystyn nukahtamaan. Vaikka olisi indicaa. Käytän lääkinnällisesti muuhun, kuin nukkumiseen.

Vierailija
145/204 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrasta niin paljon seksiä, ettei enää pysy silmät auki. Toimii mulla. Heti kun mies tekee aloitteen alkaa haukotuttaa ja särkemään päätä.

Vierailija
146/204 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrasta niin paljon seksiä, ettei enää pysy silmät auki. Toimii mulla. Heti kun mies tekee aloitteen alkaa haukotuttaa ja särkemään päätä.

Ei toimi, tykkään seksistä.

Vierailija
147/204 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
148/204 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pystyn nukkumaan "normaalisti" ainoastaan lääkkeiden avulla, enkä ole sellaista löytänyt joka takaisi unen eikä aiheuttaisi erilaisia sivuvaikutuksia. Teen työtä freelancerina ja säädän omat aikatauluni, ja hyväksyn sen etten nuku samaa tuntimäärää vuorokaudessa tai välttämättä ollenkaan joka vuorokausi.

Jos joutuisin pitämään yllä säännöllistä unirytmiä, söisin varmaan lääkkeitä.

Mulla on kaksi millä saa unta mutta kumpaakaan niistä ei saa jatkuvaan käyttöön enää. Stellan 10 mg toimi ja toimii. Vieläkin. Tein pahan virheen kertomalla rehellisesti. Vahva indicapainotteinen auttoi nukkumaamaan. Lääkäri aivan suuttui hän ei kirjoita huumeita. Suuttui lisää kun huomautin nuo nukahtamislääkkeet ilman reseptiä määritellään huumeiksi.

Ensin lähti nukahtamislääkken resepti. Sitten piti antaa pissanäytteitä että sain edes vähän lääkettä millä nukkuu. Mitäkö kokemus osoitti minulle? Ei annata olla rehellinen jos meinaa saada lääkettä nukkumiseen. Virallinen diaknoosi mulla on krooninen unen viivästyminen. 

No joo on se aika krooninen kun lapsuudesta asti jatkunut. Iän myötä pahentunut. Oikeasti ihme etten ole kovin paljoa sortunut laittomuuksiin. Onhan se yksi keino millä pääsisi vaivoista. Ei kuitenkaan haluta laittaa kättä ämpäriin valtimo auki.

Mulla oli opamox tarvittaessa + unettomuuteen sillä 1-3 päivässä jo noin 7 vuotta käytössä kun uusi psykiatri kyseli päihteistä. Sanoin suoraan, että jos juon alkoholia niin menee tän kokoiselle naiselle helposti liikaa. Lääkäri oli kirjannut että "juo aina sammumiseen asti" 🤦sanoin myös että olen pilveä myös joskus kokeillut kun ex käytti päivittäin, mutta jäänyt muutamaan kokeiluun kun se vaan laittaa ahdistamaan enemmän. Jouduin seuloihin ja opamoxiin tuli merkintä 1/pvä, vain tarvittaessa. Ja tosiaan imovane vähentää selkeästi opamoxinkin tarvetta, mutta imovanea saa opamoxiakin nihkeämmin. Olen aika umpikujassa, enhän mä itse haluaisi tarvita mitään kemikaaleja perusasioihin, mutta on tarpeeksi elämää takana ilman niitä ja nähty, että ne nostaa elämäntasoa selvästi.

Itsestäkin tuota kannabista voisi määrätä reseptillä niille joilla se toimii. Itse en näe ainakaan sitä pahempana kuin bentsoa. Samalla tavalla kumpaankin "jää koukkuun", mutta jos ei vaan suoriudu elämästä ilman, niin mitä sitten?

Ap

Joo saa olla varovainen kun kertoo rehellisesti alkoholin käytöstään lääkärille. Minäkin kun kerroin juoneeni nyt ahdistukseen (normaalisti en ole mikään juoppo) niin nyt omakannassa lukee, että minulla on alkoholiongelma. Ja mulla on psykiatrille aika sovittuna pitkään jatkuneen ahdistuksen takia niin saankohan nyt mitään kunnollista ahdistuslääkettäkään kun oon muka alkoholisti? Miksei se lääkäri voinut kirjoittaa sinne niin kuin sanoin, että olen juonut ahdistukseen. Noh, saanhan sen tietysti selitettyä sille psykiatrille itsekin.

Vierailija
149/204 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juot iltaisin bissee ja punkkuu ja popsit vahvan melatoniinin. Ihan satavarmasti nukut ainakin 6 tuntia, expert talking!

Mulla kaikki alkoholit vaikuttaa piristävästi. Vievät melatoniinilta sen vähänkin vaikutuksen.

Vierailija
150/204 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pystyn nukkumaan "normaalisti" ainoastaan lääkkeiden avulla, enkä ole sellaista löytänyt joka takaisi unen eikä aiheuttaisi erilaisia sivuvaikutuksia. Teen työtä freelancerina ja säädän omat aikatauluni, ja hyväksyn sen etten nuku samaa tuntimäärää vuorokaudessa tai välttämättä ollenkaan joka vuorokausi.

Jos joutuisin pitämään yllä säännöllistä unirytmiä, söisin varmaan lääkkeitä.

Mulla on kaksi millä saa unta mutta kumpaakaan niistä ei saa jatkuvaan käyttöön enää. Stellan 10 mg toimi ja toimii. Vieläkin. Tein pahan virheen kertomalla rehellisesti. Vahva indicapainotteinen auttoi nukkumaamaan. Lääkäri aivan suuttui hän ei kirjoita huumeita. Suuttui lisää kun huomautin nuo nukahtamislääkkeet ilman reseptiä määritellään huumeiksi.

Ensin lähti nukahtamislääkken resepti. Sitten piti antaa pissanäytteitä että sain edes vähän lääkettä millä nukkuu. Mitäkö kokemus osoitti minulle? Ei annata olla rehellinen jos meinaa saada lääkettä nukkumiseen. Virallinen diaknoosi mulla on krooninen unen viivästyminen. 

No joo on se aika krooninen kun lapsuudesta asti jatkunut. Iän myötä pahentunut. Oikeasti ihme etten ole kovin paljoa sortunut laittomuuksiin. Onhan se yksi keino millä pääsisi vaivoista. Ei kuitenkaan haluta laittaa kättä ämpäriin valtimo auki.

Mulla oli opamox tarvittaessa + unettomuuteen sillä 1-3 päivässä jo noin 7 vuotta käytössä kun uusi psykiatri kyseli päihteistä. Sanoin suoraan, että jos juon alkoholia niin menee tän kokoiselle naiselle helposti liikaa. Lääkäri oli kirjannut että "juo aina sammumiseen asti" 🤦sanoin myös että olen pilveä myös joskus kokeillut kun ex käytti päivittäin, mutta jäänyt muutamaan kokeiluun kun se vaan laittaa ahdistamaan enemmän. Jouduin seuloihin ja opamoxiin tuli merkintä 1/pvä, vain tarvittaessa. Ja tosiaan imovane vähentää selkeästi opamoxinkin tarvetta, mutta imovanea saa opamoxiakin nihkeämmin. Olen aika umpikujassa, enhän mä itse haluaisi tarvita mitään kemikaaleja perusasioihin, mutta on tarpeeksi elämää takana ilman niitä ja nähty, että ne nostaa elämäntasoa selvästi.

Itsestäkin tuota kannabista voisi määrätä reseptillä niille joilla se toimii. Itse en näe ainakaan sitä pahempana kuin bentsoa. Samalla tavalla kumpaankin "jää koukkuun", mutta jos ei vaan suoriudu elämästä ilman, niin mitä sitten?

Ap

Joo saa olla varovainen kun kertoo rehellisesti alkoholin käytöstään lääkärille. Minäkin kun kerroin juoneeni nyt ahdistukseen (normaalisti en ole mikään juoppo) niin nyt omakannassa lukee, että minulla on alkoholiongelma. Ja mulla on psykiatrille aika sovittuna pitkään jatkuneen ahdistuksen takia niin saankohan nyt mitään kunnollista ahdistuslääkettäkään kun oon muka alkoholisti? Miksei se lääkäri voinut kirjoittaa sinne niin kuin sanoin, että olen juonut ahdistukseen. Noh, saanhan sen tietysti selitettyä sille psykiatrille itsekin.

Nämä riippuu aina lääkäristä.

Itsellä ollu parikin psykiatria, jotka ovat olleet hyvin ymmärtäväisiä kun olen itsekin ollut huolissani alkoholin käytöstäni ja sanonut, että ei muulla saa päätä hiljenemään. Ei ole heidän kanssa estänyt mielialalääkitystä ja rauhoittavia, mutta toisaalta on näitä jotka leimaa ongelmaiseksi heti ja mitään apua ei tipu. Kuten mullekin sanottiin että "pitäisköhän sun mennä ensin tuonne päihdepolille hoitamaan tuo alkoholiongelma ja tulla vasta sitten takasin" ja laitettiin seuloihin 🙄

Ja tosiaan, jos omakantaan kirjataan mielestäsi vääriä tietoja, niin sulla on oikeus vaatia oikaisua.

Ap

Vierailija
151/204 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea kokeiltu täälläkin ja nyt pitkään parhaana vaihtoehtona 12,5 mg = 1/2 tablettia Ketipinoria, Nukun tosi hyvin 8 h yössä, virkeä olo lähes heti herättyä. Mieluummin lääke, kuin jokaöistä valvomista.

Vierailija
152/204 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea kokeiltu täälläkin ja nyt pitkään parhaana vaihtoehtona 12,5 mg = 1/2 tablettia Ketipinoria, Nukun tosi hyvin 8 h yössä, virkeä olo lähes heti herättyä. Mieluummin lääke, kuin jokaöistä valvomista.

Älä sitten koukuta itseäsi ketiin, pitäisi käyttää ihan samoin kuin varsinaisia uni- ja nukahtamislääkkeitä eli korkeintaan 2 viikkoa putkeen tai satunnaisesti max. kolme kertaa viikossa. Jos huomaat toleranssin nousua, älä nosta annosta vaan lopeta siksi aikaa että vaikutus on taas sama. Tän neuvon osaa jo asiansa osaavat lääkärit antaa mutta valitettavan usein annetaan vieläkin ymmärtää että ketiapiinia voi popsia huoletta miten lystää koukkuun jäämättä. Vieroitus on koukuttumistapauksissa tuskallinen usein nimenomaan äärimmäisen pahan unettomuuden takia.

Vierailija
153/204 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän iltaisin cannabis indicaa nukahtamiseen ja pystyn käymään töissä. Helpompaa näin kuin yrittää vääntää terveydenhuollon kanssa pillereistä.

Toi on vaan tosi yksilöllistä tuo vaikutus. Ihan alkuun kannabis nukutti minuakin, mut nykyään minulta menee 2-3 tuntia viimeisestä kannabiksen käyttökerrasta että pystyn nukahtamaan. Vaikka olisi indicaa. Käytän lääkinnällisesti muuhun, kuin nukkumiseen.

Jos sitä käyttää usein muuhun niin ei se silloin nukutakaan. Unettava vaikutus vähenee kun toleranssi kasvaa. Sen takia unilääkekäytössä suosittelen pysymään pienimmässä riittävässä määrässä. Pitkään kukitettua 100% indicaa jos mahdollista.

Vierailija
154/204 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinor nosti kolesterolia,

eivätkä lihakset palautuneet vaan päinvastoin.

Vierailija
155/204 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, just sellanen jyrän alle jäänyt olo, kuin ois vetänyt kovat treenit edellisenä päivänä vaikka ei ois edes tehnyt mitään. Rasva-ja sokeriaineenvaihduntaa sekoittaa, mulla teki sitä että verensokeri vaan laski yhtäkkiä liikunnan aikana niin että kädet tärisi ja olin ihan kylmänhikinen. Kiva oli hoipertaa metsälenkiltä kerran kotiin kun ei meinannu jalat vaan kantaa.

Vierailija
156/204 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti olet lääkeriippuvainen. Sinun on jossain vaiheessa vierouduttava lääkkeistä ja hoidettava unettomuuden taustasyyt, jotka ovat psyykkisiä. Pitkäaikainen säännöllinen unilääkkeiden käyttö lisää muistisairauksien riskiä.

Aijaa! 🤦 Enkö itsekin sanonut, etten vaan nuku ilman lääkkeitä.

Kuten sanoin, tää on jatkunut lapsuudesta asti. Yläaste oli järkyttävää. Kouluajoilta ei ole painunut mitään mieleen unenpuutteen vuoksi. Ammattikoulusta en suoriutunut kun en vaan nukkunut, lääkkeet sain välillä pariksi viikoksi jolloin suoriuduin. Se on kroonista. Syitä ja ratkaisuja sille on käyty läpi 20 vuotta, en vaan nuku ja lääkärikin on todennut olevan jo "aika epätoivoinen tapaus" kun katseli mitä kaikkea on läpikäynyt.

Ja mä olen suosiolla vaikka vähän hajamielinen ja hölmö mutta pirteä, kuin kroonisesti uneton, joka on jatkuvasti masentunut ja väsynyt.

Jos 20 vuotta ei riitä näiden taustasyiden läpinäymiseen ja itsehoitokeinojen kokeiluun enkä siltikään nuku niin kuinka monta vuosikymmentä sitä pitää yrittää?

Kerrotko mulle mitä nää psyykkiset tekijät sit vois olla kun vuosien terapiassa ja mielialalääkitykselläkåän ne ei ole lähteneet eikä kukaan niitä keksi?

Ap

Hei,

Itse unettomuudesta ja mt-ongelmista myös vuosikymmeniä kärsineenä, kysyisin, oletko käynyt uniapnea-testissä. Itselläni CPapin käyttöön otto muutti elämänlaadun aivan toiselle tasolle. Joudun toki ottamaan ketipinoria nukahtaakseni, mutta laite estää hengityskatkot, jotka herättivät monta kertaa yössä, eikä uni ollut virkistävää. Kaikki kivet on näissä hommissa käännettävä

Musta vähän tuntuu, että lääkärit naurais mut pihalle jos itse alan jotain apneatutkimuksia ehdottelemaan. Olen hoikka ja elän terveellisesti (tiedän, voi olla viikollakin). Kahdella exällä on ollut apneaa, olen kuunnellut yöt niitä korahduksia ja hengityskatkoksia siinä vieressä, toinen heistä oli ylipainoinen ja painonpudotulsen myötä katkot vähenivät. Kukaan ei ainakaan ole mulle kertonut muusta kuin "vienosta kuorsauksesta välillä". Tosin mistäpä sitä tietää, kun mä valvon eikä he.

Enkä mä nukahtele oikein päivisinkään, kuten he.

Olen siis jatkuvasti väsynyt, mutta samalla jossain ylivireystilassa.

Papereihin on aina kirjoitettu "ei elimellinen unettomuus". Tosin ei mua elimellisesti ole tutkittukaan, mitä tuokin nyt tarkoittaa.

Ap

Ei ole osoitettavissa mitään syytä unettomuuteen.

Uniapneaa on hoikillakin. Minun kolmella erittäin hoikalla sisaruksellani on se. C-pap käytössä.

Vierailija
157/204 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä pskin neuvo ikinä.

Vierailija
158/204 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketipinoria ei saa määrätä unilääkkeessi usa; assa. Siellä kun popsitaan muuten paljon lääkkeitä niin tuollaiseen kieltoon on varmasti hyvä syy. Se on sairasta kuinka suomessa pihdataan unilääkkeitä. Se on suorastaan kidutusta unettomuudesta kärsiville.

Vierailija
159/204 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta minkä ikäinen olet ap? Itsellä ensimmäinen lähestyviin vaihdevuosiin liittyvä oire oli juurikin unettomuus. Voisiko olla kyse tästä? Apu estrogeenistä? Minulla tosin mirtatsapiini toimii hyvin.

Vierailija
160/204 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta minkä ikäinen olet ap? Itsellä ensimmäinen lähestyviin vaihdevuosiin liittyvä oire oli juurikin unettomuus. Voisiko olla kyse tästä? Apu estrogeenistä? Minulla tosin mirtatsapiini toimii hyvin.

Ikää nyt 34. Uniongelmat on seurannut lapsesta asti nuoruuden läpi tähän ikåån, en ihan usko niin varhaisiin vaihdevuosiin 😂

Mirtazapiinia koetettu. Teki musta viikossa niin masentuneen ja epätoivoisen, että yritin tappaa itseni vetämällä loput mirtat ja pullon viinaa eikä auttanut edes mun unettomuuteen.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme